varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag går helt enkelt efter devisen att jag vill vara en så bra förälder som jag kan vara. Det innebär INTE att jag försakar hela mitt jag, det innebär inte att jag lindar in mitt barn i bomull. Det innebär heller inte att jag slutar vara mänsklig och försöker vara "perfekt".

Att jag vill göra mitt bästa är för mig gott nog!
Livet är inte svart eller vitt, det är en stor mångfärgad zon däremellan!

Det här var väldigt bra uttryckt.
Jag håller med fullständigt. Det är sådan jag vill vara som förälder också.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Mmm, det är inte riktigt det jag menar. Jag menar att vi inte behöver vara så förbannat rädda för att göra "misstag", typ ge barnen sockerrik mat, ha ont om pengar, låta barnen göra saker som innebär risker, ta eget ansvar, alltså vara rädda för sådant som tillhör livet. Eller förfasas över en sådan bagatell som att hämta sent på dagis.

Även om barn från riktig misär ofta mår dåligt, för de gör de, så ter det sig i ett historiskt perspektiv som att vi mår vi sämre i dag än vad vi gjorde tidigare, trots avsevärt färre hot. Det här är ju dessutom en av få tider i vår historia då vi inte behöver oroa oss för krig, till exempel, i vår del av världen. Bara en sådan sak! Det måste ligga någon märklig paradox begravd i våra sinnen för att ett sådan situation ska uppstå. Jag tror att brist på fysisk aktivitet kan vara en annan bidragande faktor. Vi är nog gjorda för att röra på oss mer än vad vi gör i dag.

I senaste Vi föräldrar som just kom så stod det att våra 4 åringar äte för lite järn och för mycket socker. Var 5:e är överviktig. 25% av barnens energiintag kom från sötsaker. Jag tror att man måste tänka igenom detta i alla led. Låt gå fungerar inte. (Jag har skrivit min C-uppsats om barn och normer och tänker nog på ett annat sätt)
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

I senaste Vi föräldrar som just kom så stod det att våra 4 åringar äte för lite järn och för mycket socker. Var 5:e är överviktig. 25% av barnens energiintag kom från sötsaker. Jag tror att man måste tänka igenom detta i alla led. Låt gå fungerar inte. (Jag har skrivit min C-uppsats om barn och normer och tänker nog på ett annat sätt)

I stort sett alla får i sig för lite järn, särskilt kvinnor.

Nu vet jag inte vad som räknas som sötsaker - det finns ju socker även i vanlig mat - men barnen är inte problemet, det är föräldrarnas kost som är problemet. De äter ju rimligen samma föda. Det jag reagerar på är att man vill att barnen ska ha andra matvanor än de vuxna har, och det håller inte. Desutom verkar det bli väldigt svart eller vitt - föräldrar som är medvetna är många gånger för medvetna, och vägrar ge små barn vitt bröd, till exempel, och föräldrar som inte är medvetna alls bryr sig inte om ifall de själva eller barnen är överviktiga.

Men det är oerhört viktigt, tror jag, att ge barnen en sund inställning till mat. Den ska helst inte vara kopplad till känslor, skuld, skam, tröst osv, vilket lätt blir resultatet om förbud kommer in i bilden.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men hur kan oserverad glass i förskolan ge skuld?

Det är en norm som gäller alla.

Förskola - hemma.

Det är inte samma sak.

De enda det är jobbigt för det är för de som har en annan vana. För dig är det kanske en vana. Men för någon som är två år är det inget konstigt. Du måste se det ur ett barns perspektiv, inte hur du har fått dina vanor. De har ju inte ens fått den vanan och det skapar vare sig konstig inställning eller skuld för de barnen.

I artikeln stod det kakor, godis, glass och söta drycker. Jag skrev tyvärr bara sötsaker. Barnen i undersökningen kom från godia socioekonomiska förhållanden. Det skulle bli sämre siffror om det speglade barn från hela Sverige.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men hur kan oserverad glass i förskolan ge skuld?

Det beror på hur den kommuniceras till barnen och hur föräldrarna förklarar sina ställningstaganden för barnen när de tjatar om godsaker (för det är väl de som har fört fram kraven på glassfri förskola, om jag förstod saken rätt).

Jag är fortfarande mycket tveksam till hur man kan gå korståg mot ohälsosam mat och samtidigt förmedla en neutral bild av sötsaker och fett.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Alltså, jag kanske är dum men för mig hör sötsaker (tex. godis och glass) ihop med helger, högtider och kalas. Det hör inte till vardagen så vad har det i förskolan att göra?

Visst, när man firar högtider men i övrigt?

Det handlar inte om korståg mot sötsaker utan i mitt tycke en rätt så sund inställning. Var sak har sin tid och plats...
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Alltså, jag kanske är dum men för mig hör sötsaker (tex. godis och glass) ihop med helger, högtider och kalas. Det hör inte till vardagen så vad har det i förskolan att göra?

Visst, när man firar högtider men i övrigt?

Så har jag aldrig tänkt på fika och sötsaker. Det är ju ett sätt att umgås, tänker jag. Fikar jag så är det i 9 av 10 fall på jobbet och för att det är fredag.

Jag tycker inte heller att det är osunt att ta bort glass, i sig. Det beror nog på hur man förhåller sig till socker och fett i övrigt på dygnets andra timmar, hemma framför allt.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

I skolan/fritids har det aldrig varit något kalasande, inte hos någon av mina barn.

Jag har ju vikarierat en del inom fritids och på ett av de fritids jag har varit på så hade man månadskalas där man gratulerade alla i den månaden samtidigt och då serverades det glass och kex...Det blev bara en gång i månaden på detta sätt för tidigare blev det ju ett antal ggr i månaden. En bra lösning tycker jag!
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag har ju vikarierat en del inom fritids och på ett av de fritids jag har varit på så hade man månadskalas där man gratulerade alla i den månaden samtidigt och då serverades det glass och kex...Det blev bara en gång i månaden på detta sätt för tidigare blev det ju ett antal ggr i månaden. En bra lösning tycker jag!

Det tycker jag också! Där har någon tänkt till. :)
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det beror på hur den kommuniceras till barnen och hur föräldrarna förklarar sina ställningstaganden för barnen när de tjatar om godsaker (för det är väl de som har fört fram kraven på glassfri förskola, om jag förstod saken rätt).

Jag är fortfarande mycket tveksam till hur man kan gå korståg mot ohälsosam mat och samtidigt förmedla en neutral bild av sötsaker och fett.

Nej vi är, som jag skrev innan, en förskola med hälsoprofil. Vill man att ens barn ska äta glass minst 24 gånger under ett år + chokladpudding till mellis så får man välja en annan förskola.

Hur föräldrarna pratar med sina barn hemma kan jag inte påverka. Men vi behöver inte fundera så mycket på det eftersom att vi aldrig serverat det. Vi säger ju inte: Ni får inte glass när någon fyller år. Varför skulle vi säga det när vi aldrig ens serverat glass?? Godis äter man hemma och det är ingen som tycker att det är ett dugg konstigt med det. Så är det bara.

I början av terminen så fullkomligt vräker barnen i sig fruktfaten. Det märks att det finns behov av det. Sen minskar behovet om många fyller år tätt efter varandra. Jag vet inte varför jag skulle ta ifrån barnen denna möjlighet till vitamin- och fiberbombning som de verkar behöva. Glass kan de äta hemma, men våra lyxiga fruktfat är det få som får hemma.

Det enda som vi faktiskt pratar aktivt om det är ketchup och sylt till maten. Dvs, man äter pannkakor med sylt och inte sylt med pannkakor. Det är heller inte mer komplicerat än att här på förskolan så äter vi pannkakor med sylt och hur ni gör hemma får era mamma och pappa bestämma.

Det är inget stort problem och inget barn tycker heller att det är konstigt.

Men du FÅR tycka annorlunda. Det får jag också. Du behöver helt enkelt inte ha ditt barn hos oss så är ju det problemet ur världen. Man behöver inte vara ense om allt. Men jag tycker att vi om någon har en neutral bild. Det är ju bara ett faktum att vi serverar den mat vi gör och inte så mycket mer med det.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Nu kunde iofs inte jag välja bort "hälsoprofilen" på mina barns skola och de är inte överviktiga och behövde snarare gå upp än gå ned. Men jag tror i alla fall att hälsotänkandet gynnade massor med barn - de åt nyttigt, fick röra sig varje dag (inte bara på idrotten). Även om projektet är slut så finns hälsotänket kvar.

Har man som du och jag varit på några förskolor/skolor så vet man ju att maten som serveras inte alltid är så hälsosam...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 309
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 976
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 554
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 095
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp