varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

alazzi

Trådstartare
Debattartikel i DN som är läsvärd. Vet att frågan är väldigt känslig för de flesta, men häng inte budbäraren:crazy:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=806005

Jag hade ju lite speciell situation eftersom mitt barn är adopterat och där rekommenderas alla föräldrar att stanna hemma längre tid med sitt barn eftersom barnen behöver knyta an ordentligt först innan de lämnas bort.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

mitt svar på överskriften....
För att man vill spendera mer tid med sina barn.

Själv har jag aldrig gått i barnomsorg, min mamma var hemma med mig och min syster tills vi började skolan, och när hon började jobba så arbetade hon natt och pappa dag. Det innebar att mamma väckte oss, gav oss frukost och skickade iväg oss till lekis/skolan, innan hon lade sig för att sova. Lagom när vi kom hem från skolan hade hon klivit upp för att ta hand om oss igen, och när pappa kom hem så åt vi, innan min mamma lade sig för att vila igen innan hon skulle iväg till jobbet. Jättebra uppväxt säger säkert många, och på ett plan är jag beredd att hålla med, men det hade sina nackdelar också. Eftersom vi nästan bara hade varit hemma med varandra så hade vi svårare att få kamrater när vi började skolan, alla hade redan sina kompisar från förskola/dagmamma, och jag och min syster hade "bara" varandra. En annan negativ sak, som jag ser det, är att eftersom jag och min syster var väldigt tighta och bra vänner (för det mesta) så uppstod inga direkta konflikter hemma när vi var små, och vi behövde inte lära oss att ta för oss på samma sätt som jag upplever att barnen måste på förskolan, vilket gjorde att iaf jag hade svårare att ta kontakt och hellre gick för mig själv, blyg som jag var. Tror att en stor del av den blygheten hade kunnat arbetas bort om jag tidigare fått lära mig att ta den plats jag förtjänade.

Har nu 2 barn, varav den äldsta (2 år) går på förskola. I början kände jag såååå väl igen mig själv i henne, blyg, iakttagande, avvaktande, och lämnade hellre ifrån sig leksaker när någon kom än att stå på sig att "jag hade den". Nu däremot har jag märkt att hon blivit en helt annan tjej (på ett positivt sätt). Hon är mer öppen, kontakttagande och vågar ta sin plats på ett helt annat sätt, står inte längre bara på avstånd och iakttar. Jag tycker absolut att förskolan har haft en positiv inverkan på min dotter, och jag är så otroligt glad att hon (förhoppningsvis) slipper känna samma utanförskap när det är dags för skolstart som jag gjorde när jag började lekskolan...
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag har inte heller varit i barnomsorg som liten, litegrann hos byns dagmamma men inte under så lång period tror jag. Jag växte upp i Finland och där var det vanligt med barnflickor, inte bara för de rika, och det hade vi också från och till - tror jag. :D Till Sverige kom jag som 4-åring och då bodde min farmor och farfar i huset mittemot i byn så de hade hand om mig och min bror när våra föräldrar arbetade heltid. Detta fram till förskole-start vid 6 års ålder. Vi har aldrig haft problem med kompisar i skolan, eller att ta för oss. Jag har alltid varit framåt och kompisar hade vi i byn. Vi levde typ Bullerby-liv! :laugh: Bara för att ge en annan sida på hur det kan vara, olika för alla. :)
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag är uppväxt på landet, så kompisar fanns inte direkt runt knuten... ;) Kan kanske spela in lite också
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Ja, folk får tro vad de vill. Jag tror att små barn mår bäst av att spendera mycket tid med sina föräldrar. Jag var ett sådant barn som vägrade dagis och därför periodvis var hos dagmamma, men jag hade ofta privat barnvakt (och därmed ingick jag inte i någon barngrupp). Socialt borde jag kanske tagit skada av detta om det inte vore för att min familj var en aktiv idrottsfamilj så kompisar fick man på skidträningen, i simskolan, i fotbollskolan, i ridskolan etc.

Jag vill inte sätta mitt framtida barn i förskolan vid 1 års ålder och jag vill inte ha barnet i förskolan heltid de första åren. Jag och barnets pappa vill spendera så mycket tid som möjligt med barnet men vi kanske är egoistiska och inte tänker på vad som är bäst för barnet. :grin:
 
bamseklubben

länken är råseg så det kanske inte är svar på frågan men...

Helst vill kanske alla ha det som på semestern. Slappa och slöa och barnen på bamseklubben några timmar.

Men ett skäl att hämta tidigare är att personaltätheten tunnas ut fram på em.

glt
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag är uppväxt på landet, så kompisar fanns inte direkt runt knuten... ;) Kan kanske spela in lite också

Vi med, men vi hade turen att i vår lilla by fanns två barnfamiljer så vi barn blev väldigt bundis.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Vi bodde inte ens i ngn "by", uppväxt 1 mil utanför Nkpg, 1 km från sommarstugeområde och med några få "grannar", samtliga pensionärer. Träffade självklart vänner på ridskolan och simskolan, men de bodde inne i stan, och vi gick i skola ännu mer ut på landet :D
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag kan bara svarar för mig,jag väljer att ta hem tidigare om jag kan,dels för att sonen är hos pappa varannan helg och jag själv jobbar heltid,så de dagar vi kan umgås extra är verkligen guld värda för oss.

Gick själv heltid på dagis och älskade det,sonen tycker också om sitt dagis och kompisarna men till skillnad från mig har han även kompisar att bröta runt med här hemma,det hade aldrig jag.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag tycker vår förskola är toppen och ungarna har så roligt att de kiknar men inte sjutton vill jag missa tid med barnen för det!
Bara för att vi har en kanonförskola innebär det inte att jag vill ha barnen där heltid.

Vi har haft det så förspänt att barnen gått under 20 h på förskola och vi föräldrar har gått ner till 80% båda två. För oss ett perfekt sätt att både äta kakan och ha den kvar (=läs både känna att man få mycket barntid plus att de får förmånen att vistas på en bra förskola men stabil barngrupp och fin personal).
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Elin började på dagis vid 20 mån ålder och Fredrik var 17 mån, de har gått först 3 dagar i veckan 9 till 14 och senaste året 4 dagar i veckan samma tider. Varför jag har så korta dagar trots att jag tycker att förskolan är bra? Jo för jag "skaffade" barn för att jag ville ha barn och umgås med dem. De är roliga, de är spännande att följa i livet och ibland är de små monster men ändå i grund och botten så vill jag umågs med dem.

Men jag ser många fördelar med förskolan och den kamratskap som de faktiskt har där, hur mycket de får lära sig och hur de trivs! Nu har de långt sommarlov och Fredrik frågar nästan varje dag om han ska få åka till dagis, trots att vi är ute på många andra utflykter.

Men jag tycker synd om de barn som jag ser går från halv sju på morgonen till sju på kvällen och jag lider med föräldrarna som inte har kunnat hitta några bättre lösningar. Även om de timmarna på slutet antagligen är de bästa då det är lugnt. Men jag har svårt att förstå hur man hinner umgås med sina barn, det kan ju bara vara hem, äta och sen i säng.

Jag har oxå varit en "sån" som har gått långa dagar, men mina föräldrar gjorde så att pappa började tidigare, mamma började senare så vi hann äta frukost hemma och sen var vi ofta sist att bli hämtade men då hade pappa hunnit hem före, handlat och lagat mat så maten stod på bordet när vi kom hem så vi hann även umgås en del innan det var dags att sova. Men det var bara under ett par år, sedan bytte mamma jobb och fick närmare till dagis och hem och vi fick kortare dagar.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Debattartikel i DN som är läsvärd. Vet att frågan är väldigt känslig för de flesta, men häng inte budbäraren:crazy:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=806005

Jag hade ju lite speciell situation eftersom mitt barn är adopterat och där rekommenderas alla föräldrar att stanna hemma längre tid med sitt barn eftersom barnen behöver knyta an ordentligt först innan de lämnas bort.

Jag reagerar mest på argumentet "det bästa för mina barn" - som appliceras på allt och försvarar allt som föräldrar gör - som jag anser vara ett ganska urvattnat och ytligt begrepp. Föräldrar älskar att intala sig att de vet precis vad deras barn behöver, men jag tror att de ljuger för sig själva. För det första: barn följer inga generella regler, utan olika individer fungerar olika. Att hämta tidigare bara för att det är en outtalad norm tycker jag är befängt. Secondly, hur många av oss är inte kritiska mot vår uppfostran? Och tänker att "sådär ska inte jag göra mot mina barn" ? Vi skyddar och omhuldar och curlar dagens barn för att ge dem allt och lite till, men det kommer inte att skapa lyckligare människor. Det är jag helt övertygad om. "Det bästa" finns liksom inte. Och de flesta individer blir lyckliga individer oavsett.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Så bra som det går - finns.

Lagom är bäst.
Och man får se till att följa barnets behov och se vad som är "så bra som möjligt".
Olika barn har också olika behov.

Det som jag tycker har fungerat bäst på alla mina barn är runt 6 timmar på någon typ av barnomsorg per dag.
Och att börja runt året, men då med korta dagar.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Så bra som det går - finns.

Så bra som det går kan vara 8 timmar på dagis i stället för 6, men se det går inte med de moderna normerna.

Jag blir så trött på jagandet efter "det bästa".
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag reagerar mest på argumentet "det bästa för mina barn" - som appliceras på allt och försvarar allt som föräldrar gör - som jag anser vara ett ganska urvattnat och ytligt begrepp. Föräldrar älskar att intala sig att de vet precis vad deras barn behöver, men jag tror att de ljuger för sig själva. För det första: barn följer inga generella regler, utan olika individer fungerar olika. Att hämta tidigare bara för att det är en outtalad norm tycker jag är befängt. Secondly, hur många av oss är inte kritiska mot vår uppfostran? Och tänker att "sådär ska inte jag göra mot mina barn" ? Vi skyddar och omhuldar och curlar dagens barn för att ge dem allt och lite till, men det kommer inte att skapa lyckligare människor. Det är jag helt övertygad om. "Det bästa" finns liksom inte. Och de flesta individer blir lyckliga individer oavsett.

Jag är mer än nöjd med hur mina föräldrar uppfostrade mig :laugh::bow:
(men har förstått att många inte är lika nöjda som mig ;))

Hoppas att jag kan ge mina barn en lika bra uppfostran och uppväxt som mina föräldrar gav mig. Det absolut enda jag kan önska de hade gjort annorlunda var att kanske ha haft mig och syster i barnomsorg några timmar/vecka, så vi hade kunnat bygga upp en kamratskap med våra blivande klasskamrater redan i tidiga år. I övrigt försöker jag faktiskt uppfostra mina barn på samma sätt som mina föräldrar uppfostrade mig, enligt två enkla regler: "Ett nej är alltid ett nej, oavsett hur mkt man tjatar", och "var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig"
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Vi skyddar och omhuldar och curlar dagens barn för att ge dem allt och lite till, men det kommer inte att skapa lyckligare människor.

Gör vi? Tala för dig själv, hemma hos oss är det ingen som curlar. Och japp, jag är fortfarande hemma med vår 27 mån gamla son och planerar inte att sätta honom på förskola än på ett tag. Varken han eller vi har det behovet. Och det är bäst för oss.

Det är sant för mig.
 
så sant

så sant,

men ett lite bekymmer är att det är svårt att bygga en familjepolitik på vad som är sant för dig och vad som är sant för mig.

om nu inte du, jag och alla föräldrar upplever att samma saker är sant.

annars kan det bli häftiga kast mellan vad Anitra Sten upplever vara sant och vad Filippa Reinfelt upplever.

i en mindre andlig värld än vad vi alla vill leva i skulle vi kunna se på skillnaderna mellan traditionell familjepolitik (italien) och norden.

den hemska vetenskapen skulle då konstatera att barnafödandet i princip upphör i de länder som satsar på hemmafruar. Hemskt.

bäst att vi tror på något annat.

*den sannaste tron är alltid den sannaste, för mig*
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

För att få umgås med sina barn?

Jag förstår inte din fråga faktiskt.

Att föräldrar vill umgås med sina barn betyder väl knappast per automatik att förskolan är dålig?

Tyvärr är diskussionen ofta svartvit, ungefär som att det är föräldrarna mot förskolan, det är ju helt galet. Varför inte se förskolan som ett komplement för de som vill och har barn som trivs?

Därmed inte sagt att det är bra när ungarna går upp mot 40-50 timmar i veckan på förskolan, men det är ju en annan diskussion.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag blir så trött på jagandet efter "det bästa".

Jag skulle tycka att det var Okej om det nu verkligen var det bästa för BARNET som det jagades efter.
Men ofta så tycker jag att det är det som känns bäst för föräldrarna som får styra.
Och då tycker jag att focus har hamnat på fel ställe.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Gör vi? Tala för dig själv, hemma hos oss är det ingen som curlar. Och japp, jag är fortfarande hemma med vår 27 mån gamla son och planerar inte att sätta honom på förskola än på ett tag. Varken han eller vi har det behovet. Och det är bäst för oss.

Problemet är att det kan du inte veta nu.
Utan vad som hade varit bäst får du veta först senare med facit i handen.

Det där kan kännas jättebra och enkelt och fint just nu.
Men slå tillbaka i ett senare skede när han i skall börja i barnomsorg, förskola eller skola.
Tidig vana av att anpassa sig i och till grupp underlättar för barnet i skolan som alla barn sedan måste gå i.

Och detta är inget som jag "tror" utan något som man vet.

Det är sant för experterna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 315
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 977
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 554
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 095
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp