varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

På de förskolor jag arbetat på de senaste åren så får barnen ta med glass och bjuda på om de vill, annars firar man barnen på förskolan utan glass. "Förr om åren" var det förskolan som bjöd på glass när barnen fyllde år, dessutom var det glass till mellis varannan fredag...

I skolan/fritids har det aldrig varit något kalasande, inte hos någon av mina barn.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

... att ge barn margarinprodukter istället för riktigt smör (bregott) gör mig förbannad!

Margarinprodukter med hög fetthalt - typ Milda - och som är baserade på rapsolja innehåller mycket av den viktiga fettsyran omega-3.
Så det är bra för både barn och vuxna.

Så det tycker jag är dumt att bli arg på.

Lättprodukter till barn är däremot ett tankefel.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Vi har 24 barn och på min sons avdelning kommer de att vara 30.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Innan man sjunger margarinets lovord så måste man veta hur det är framställt.

Är raspoljan kallpressad, varmpressad eller utvunnen med en kemisk process (s.k. extraktering)

Olja är flytande och sen ska det bli en fast form. T.ex. genom härdning. Någon annan metod känner jag inte till, men jag är övertygad om att det finns en bättre meod också.

Om produkten är härdad så kan de behöva blekas och smaksättas också för att likna smör.

Nu är det 8 år sedan jag skrev detta arbete om margarin (i vår familj har vi inte ätit margarin sen början av 80-talet pga sådana här saker) så jag minns inte varje detalj utantill. Någonstans i processen av margarin när det hettas upp (om det hettas upp, jag påstår inte att alla margariner genomgår en sådan process) så delas molekylen och antar en cis- och trans-form. Cis-formen är molekylens vanliga form och transformen är vriden (inte tillbakasatt åt rätt håll ) Dvs. transfetter.

Nu när jag snabbgooglade så hittade jag detta:
http://www.gunnarlindgren.com/matfett.html
http://www.blottasanningen.net/om-livsmedel/22/40-margariin-cancerdiabetes.html

Det är ungefär samma som jag hittade för 8 år sedan också.

Så det gäller att ha koll på om det är ett bra margarin eller ej genom hela processen.

Ang. att raspolja är bra så skulle jag hellre sats på att tillsätta en fin kallpressad rapsolja i maten. När jag var i Afrika så var det mycket olja i maten för att ge energi till deras energifattiga kost.

Men en bättre olja för omega är linfröolja istället för rapsolja. Sen har jag hört något om hur bra människor egentligen kan ta upp omgea ur växtoljor??? Inget jag har undersökt närmare och jag skulle själv äta växtolja utan att tveka.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag gillar varken de industriellt tillverkade transfetterna eller tillverkningsformen av margarin.

För omega 3 behovet använder jag hellre fisk, valnötter, skaldjur, bladgrönsaker etc.

Så jag fortsätter vara arg ;)
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

På ett diskussionsforum tror jag man får acceptera att bli ifrågasatt på ett annat sätt.

Kanske det kanske, man är ju här för att diskutera. Men; det är fortfarande så att man kan känna att andra har dåliga argument eller "lägger sig i".
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det tror inte jag.
Tyvärr så tror jag att det finns en hel del föräldar som inte älskar sina barn.

Nej, jag tänkte egentligen skriva "de flesta", men det blev alla. Om vi säger såhär: de allra flesta älskar nog sina barn. Även en hel del av dem som "överkompenserar" sin tid med t ex pengar. Till och med min gamla skolkompis som blev av med vårdnaden på alla sina barn älskar sina barn. Men bara det räcker ju inte. Det räcker till en del, men inte till allt. Man måste fortfarande ha t ex en viss mognad som förälder/vuxen. Hur mycket kärlek man än känner.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

jag kan inte förstå varför man inte kan lära barn tacksamhet och vett samtidigt som man ger de bra förutsättningar.

visst kan man bli deprimerad av att ha det för bra, men jag tror det är rätt lätt hänt att man blir det av för tuffa motgångar också.

Exakt!! Det är ju inte en omöjlig ekvation.

Om nu motgångar vore så väldigt karaktärsdanande så är ju frågan om man ens som förälder ska "göra sitt bästa"? Ska man hårddra det så kan man ju i så fall som förälder se till att göra tillvaron tuff för sitt barn genom att vara en sämre förälder än man egentligen är. Det är ju liksom befängt i sig själv.

Det är ju inte helt okänt att de som kommer från svåra sociala förhållanden (då menar jag både känslomässiga/sociala och ekonomiska motgångar) ofta faktiskt mår dåligt av det som även som vuxna. Maskrosbarnen är ingen regel i dysfunktionella miljöer utan faktiskt så är de undantag.

Det går ju faktiskt att lära sig både det ena och det andra utan att behöva genomgå det själv så att säga.

Men visst; rent allmänt; så, visst har jag också sett de där "trygghetsnarkomanerna". Jag vet dock inte om de är vanligare nu än förr. Kanske? Det finns generellt en större oro för just brott och "farligheter" i samhället kan jag tycka mig märka. Men det gäller inte bara föräldrar utan alla. De som tillhör vuxengenerationen förfasar sig ofta över "hur det är nuförtiden". Och frågan är: ÄR det verkligen alltid så mycket farligare eller är det snarare så att vi VET OM farligheterna i högre grad än förr?

Så; jorå, det finns en slags allmänt utbredd skräck. Ibland kan jag möta kvinnor i åldern 50+ som är rädda för att gå ut på promenad en vardagskväll i vår lilla pyttestad. De är rädda att bli tex våldtagna. Att den procentuella risken är minimal jämfört med den risken de tar varje dag när de sätter sig bakom ratten i bilen - det är det liksom ingen som talar om. (utom jobbiga jag).
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

jag övertog min mammas oro för allt från sjukdomar till åskoväder och han lärde sig att han kunde klara sig själv, no matter what.

Jag är verkligen en sådan person som just tycker att jag kan klara mig själv no matter what. Och jag gör det också. (när min sambo ombeds säga ETT ord som beskriver mig sa han "självständig").

Men det krävdes ingen "hård" uppväxt till det. Det krävdes sunda föräldrar (speciellt mamma som själv haft en "hård" uppväxt på många sätt) och jag fick den självkänslan och "icke-oroliga" stilen via värderingar/självkänsla istället.

Så; själva orosförekomsten i sig tror jag mer handlar om något annat. Det är något som vissa har i sig och andra inte (ofta inlärt från mamma eller pappa). Min sambo har haft en betydligt mindre skyddad tillvaro än mig när han växte upp (nu tänker jag mest på just FYSISKT skydd, som bilbarnstolar, hjälmar, skjutvapen, flytvästar osv), där fanns inget säkerhetstänk alls. Han är ändå generellt en betydligt mer "orolig" person än vad jag är. Han har fler "nojor" (=lindriga fobier) än vad jag har (jag har nog nästan ingen alls), är mer lättoroad generellt.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Drömmen om den ultimata barndomen är i allra högsta grad levande och för inte bara med sig krav på kontroll av vad man äter på förskolan, eller hur många timmar barnen ska vara där, utan stipulerar märkeskläder för barn, aktiviteter på kvällarna, utlandsresor på semestern och en mängd andra små "god-barndom-"markörer. Jag tycker det är särskilt tydligt i storstadsområdena och jag tror att för enskilda föräldrar är det svårt att stå emot trycket.

Jag skulle vilja säga att det är drömmen om det ultimata livet som finns där i de grupperna som eftersträvar det. Har man barn följer de med på köpet.
Jag tror det ligger en del i det där med att trycket är större i många storstadsområden.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det värsta jag vet är medierapportering där föräldrars små telningar för en kort sekund varit utsatta för en liten fara av något slag, som exempelvis fallet där dottern gick fram ett en bäver och blev biten. I stället för att konstatera att det gick bra, det var ingen fara, blir alltid slutklämmen:
– Och även om det gick bra den här gången, tänker man på vad som hade kunnat hända om...
Bara för att underbygga känslan av katastrof.

Men liksom, hur representativ är den där farsan till bäverflickan? Det var ju inte bara här på Buke som folk undrade över hur man är funtad när man låter sin dotter gå fram till ett vilt djur för att klappa. Sen går man ut i tidningen och berättar om det också. Pinsamt bara.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag kollade bara tabeller på innehåll av omega-3 och K-vitamin.
Jag är blödningsbenägen och har nu på äldre dagar lyckats att kontrollera detta genom ett stort intag av K-vitaminrika livsmedel.
Så jag gillar Milda Margarin.

Antagligen så syntetiserar jag inte på egen hand tillräckligt med vitamin K i min tarm.

Jag glömde:
K-vitaminet förstörs av ljus.
Så i olja finns det inte men i margarin som ju dels inte släpper igenom ljus i sig själv och dels är i ljustät förpackning.
Majonäs är dock bättre, så det har jag oftast på mackan enligt Amerikansk modell.
 
Senast ändrad:
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Margarinprodukter med hög fetthalt - typ Milda - och som är baserade på rapsolja innehåller mycket av den viktiga fettsyran omega-3.
Så det är bra för både barn och vuxna.

Så det tycker jag är dumt att bli arg på.

Lättprodukter till barn är däremot ett tankefel.

Mmm och som sagt, eftersom margarin=härdad vegetabilisk olja (eller delvis härdad vegetabilisk olja) får man även en hög halt transfetter (50% cis och 50% trans). Bättre att ge barnen riktigt smör och i sådana all blanda ut det med just olja om man vill öka på O3-halten. Det är mycket gott att blanda tex. smör med rapsolja eller olivolja och det är betydligt nyttigare än margarin.

O3 är bra men transfetter är det inte.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men liksom, hur representativ är den där farsan till bäverflickan? Det var ju inte bara här på Buke som folk undrade över hur man är funtad när man låter sin dotter gå fram till ett vilt djur för att klappa. Sen går man ut i tidningen och berättar om det också. Pinsamt bara.

Jag tror att han är rätt representativ, faktiskt. :( Inte på det sättet att han uppmuntrade flickan att klappa den, för då är man ju närmast hjärndöd, men jag ser ett storstadsfenomen i att folk är rädda för ytterst osannolika ting, särskilt sådant som har med naturen att göra, förmodligen för att man inte är van vid djur eller fattar att de oftast är mer stressade över mötet med människor än vad de själva är. Jag såg en sådan artikel senast i går i lokalpressen och förundrades över den där sista meningen, "man undrar ju vad som hade kunnat hända... "

Men hur som haver. Jag tycker att vi (dagens människor) är trygghetsnarkomaner i stor utsträckning, på alla plan, och jag har
svårt att tro att det inte skulle lämna avtryck i barnens psyken. Dock finns det självklart en genetisk faktor också, och i många fall kanske både och.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Om nu motgångar vore så väldigt karaktärsdanande så är ju frågan om man ens som förälder ska "göra sitt bästa"? Ska man hårddra det så kan man ju i så fall som förälder se till att göra tillvaron tuff för sitt barn genom att vara en sämre förälder än man egentligen är. Det är ju liksom befängt i sig själv.

Mmm, det är inte riktigt det jag menar. Jag menar att vi inte behöver vara så förbannat rädda för att göra "misstag", typ ge barnen sockerrik mat, ha ont om pengar, låta barnen göra saker som innebär risker, ta eget ansvar, alltså vara rädda för sådant som tillhör livet. Eller förfasas över en sådan bagatell som att hämta sent på dagis.

Även om barn från riktig misär ofta mår dåligt, för de gör de, så ter det sig i ett historiskt perspektiv som att vi mår vi sämre i dag än vad vi gjorde tidigare, trots avsevärt färre hot. Det här är ju dessutom en av få tider i vår historia då vi inte behöver oroa oss för krig, till exempel, i vår del av världen. Bara en sådan sak! Det måste ligga någon märklig paradox begravd i våra sinnen för att ett sådan situation ska uppstå. Jag tror att brist på fysisk aktivitet kan vara en annan bidragande faktor. Vi är nog gjorda för att röra på oss mer än vad vi gör i dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det går ju faktiskt att lära sig både det ena och det andra utan att behöva genomgå det själv så att säga.

Jo. Fast att låta barnen fixa sin första bostad eller jobb själv eller betala utbildningen eller vad det nu må vara är ju inte att göra livet tufft för dem, utan möjligen tuffare just nu för att de på sikt ska bli bättre rustade att klara sig själva. Det handlar ju inte om att kasta ut dem på gatan och stå och se på.

I övrigt håller jag med i din analys.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Mmm och som sagt, eftersom margarin=härdad vegetabilisk olja (eller delvis härdad vegetabilisk olja) får man även en hög halt transfetter (50% cis och 50% trans). Bättre att ge barnen riktigt smör och i sådana all blanda ut det med just olja om man vill öka på O3-halten. Det är mycket gott att blanda tex. smör med rapsolja eller olivolja och det är betydligt nyttigare än margarin.

O3 är bra men transfetter är det inte.

Jag brukar ha i 1 tsk flytande fiskolja (Friggs med citronsmak) i sonens morgonvälling. Det har han fått ända sedan han slutade ammas/få ersättning (som faktiskt innehåller fiskolja) och började med välling.

Jag tillhör de som tagit omega 3 sedan ett bra tag tillbaka och jag fortsatte under graviditeten. Speciellt som det dessutom började rekommenderas under min graviditet (hösten 2005) att gravida skulle se till att få i sig omega 3 i alla fall under slutet av graviditeten.

Sonen tycker smaken på Friggs omega 3-olja är helt ok, han har smakat den ren på sked också och han vet att han får den i vällingen varje morgon, så det är inget jag gör bakom hans rygg. Vi kallar den för smartolja. :D
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Även om barn från riktig misär ofta mår dåligt, för de gör de, så ter det sig i ett historiskt perspektiv som att vi mår vi sämre i dag än vad vi gjorde tidigare, trots avsevärt färre hot. Det här är ju dessutom en av få tider i vår historia då vi inte behöver oroa oss för krig, till exempel, i vår del av världen. Bara en sådan sak! Det måste ligga någon märklig paradox begravd i våra sinnen för att ett sådan situation ska uppstå. Jag tror att brist på fysisk aktivitet kan vara en annan bidragande faktor. Vi är nog gjorda för att röra på oss mer än vad vi gör i dag.

Kanske är det så att vi människor helt enkelt fortfarande har kvar för mycket "stenåldersmänniska" i oss? Alltså; jag tänker som så att om vi inte upplever reella hot (glupska rovdjur som jagar och vill äta upp oss, krig osv) så "konstruerar" vi andra hot. För att det någonstans är det normala för en människa - att jaga och bli jagad?

Äsch, mestadels är det väl babbel nu. :angel:
Men; jovisst kan det ligga en del i det du säger.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jo. Fast att låta barnen fixa sin första bostad eller jobb själv eller betala utbildningen eller vad det nu må vara är ju inte att göra livet tufft för dem, utan möjligen tuffare just nu för att de på sikt ska bli bättre rustade att klara sig själva. Det handlar ju inte om att kasta ut dem på gatan och stå och se på.

I övrigt håller jag med i din analys.

Jag tänker mig nog såhär att jag som person är väldigt (har jag insett när jag jämför mig med andra) orädd för alla de där "läskiga" farorna. Jag är mycket noggrann med säkerhet i bilen (bilbarnstol osv), på sjön (flytväst), på cykeln (cykelhjälm), på stranden (skydd mot solen) osv. Och jag är själv fostrad så. (Sambon är som tidigare nämnts inte fostrad så, men instämmer med mig vad gäller dessa bitar). Däremot är jag INTE rädd för insekter (att flaxa omkring, skrika och vifta som en galning när det kommer en geting känns vare sig konstruktivt eller särskilt befogat), att barnet ramlar när han övar sig på att sitta (och gå så småningom), björnar, vargar, lodjur i skogen (jag känner folk som trots att de har jägare i familjen är LIVrädda för att gå i skogen!! Hur ofta stöter man på en björn liksom? Och hur ofta stöter man på en som vill äta upp en? :crazy:), våldsmän på gatan (normal försiktighet är vettigt, men att vara så rädd så man knappt törs gå ut kvälls- eller nattetid är inte sunt).

Och när jag då ser på mig själv så tycker jag nog att det inte är alldeles totalt förkastligt att hjälpa vår son i framtiden med t ex första lägenheten (jag kommer dock inte betala för hela hans tillvaro under t ex studier på högskolan eller dylikt). Jag är övertygad om att den extra gåvan inte kommer att få den negativa påverkan som du har farhågor för. Just för att jag/vi i övrigt vill lära honom ta ansvar och just bli en vuxen person som klarar sig själv (och som inte är RÄDD för att LEVA!). Trygghet är viktigt som Allimac sa. Och då talar jag om trygghet i den sociala/känslomässiga aspekten; alltså självkänsla och självförtroende. Den biten får man på helt andra sätt än via dyra leksaker, prylar eller ekonomiska gåvor.

Jag går helt enkelt efter devisen att jag vill vara en så bra förälder som jag kan vara. Det innebär INTE att jag försakar hela mitt jag, det innebär inte att jag lindar in mitt barn i bomull. Det innebär heller inte att jag slutar vara mänsklig och försöker vara "perfekt".

Att jag vill göra mitt bästa är för mig gott nog!
Livet är inte svart eller vitt, det är en stor mångfärgad zon däremellan!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 309
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 976
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 554
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 095
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp