varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Vi får gemensamt motverka det här! :D

Bjuder på en anekdot och går ytterligare OT ifrån tråden:

Min äldsta son har lite svårare att förstå och ta in helheten i saker och ting.
Därför köpte jag en eldriven jeep till honom för att han själv skulle få en mer konkret uppfattning om hur det är att köra bil, varför man måste bromsa eller gasa, svänga osv. Allt det som för oss andra är så naturligt och självklart.

Han tutar och kör och jag är så stolt över honom som vågar trots att han inte ser mer än någon meter framför sig. Han körde med mig till affären som ligger i närheten och på vägen dit kan man gena över en park.
Jag visste det innan de hade passerat -de två mammorna med sina bärsjalar och sina gående äldre barn varav en var utrustad med hjäm(!) -att de skulle låta sina värderingar skölja över mig och jeepföraren.
Med låga röster, men tillräckligt höga för att de skulle vara säkra på att jag skulle höra, ger de uttryck för att den här typen av "leksak" är livsfarlig. Så oansvarigt dessutom att låta barnet köra utan hjälm och därtill en bit före mig!!

Nu är jag stark i min föräldraroll. Jag tar inte åt mig MEN visst märker jag att jag gör snävare cirklar runt mina barn just för att slippa epitetet "Ansvarslös"

Det märkliga är att barnens pappa aldrig någonsin har mött denna typen av kommentarer.

Jag minns när vi var barn. Vi var inte gamla när mamma lärde oss att koka kaffe till henne innan hon hade gått upp.
(Detta har bla. resulterat i att jag är en mästare i den gamla konsten "Kokekaffe" :D)
Mamma rökte på den tiden så hon låg där i sängen i sin morgonrock med kaffe och cigarett.

Tänk er samma scenario idag!
-En slapphänt mor som ligger och sover när hennes barn går upp och dessutom utsätts för risken att bli skållade!

Nu var detta den tidens norm. Hade jag gjort samma sak i dag med mina barn hade det väl inte tagit lång tid innan en anmälan ringdes in till de sociala myndigheterna! :rofl:

Så vi kan väl i a f enas om att tiderna har förändrats!:D

Ni har säkert flera barndomsminnen som översatta till nutid ter sig helt obegripliga. Både på gott och ont!
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Hjälm på promenad?
Men det är ju helt sjukt! :eek:

Jag undrar hur många gånger om dagen den genomsnittliga mamman ger sina barn mer eller mindre uttalade signaler om att världen är livsfarlig, genom sitt beteende eller sina värderingar. Även om någon tidigare menade att det inte var enskilda handlingar som leder till problem med orossyndrom och trygghetsnarkomani är jag helt övertygad om att föräldrar inte ens är medvetna om vad de faktiskt säger till sina barn.

Det värsta jag vet är medierapportering där föräldrars små telningar för en kort sekund varit utsatta för en liten fara av något slag, som exempelvis fallet där dottern gick fram ett en bäver och blev biten. I stället för att konstatera att det gick bra, det var ingen fara, blir alltid slutklämmen:
– Och även om det gick bra den här gången, tänker man på vad som hade kunnat hända om...
Bara för att underbygga känslan av katastrof.

Jag menar, när vi ramlar av hästen och slår i armbågen sitter vi väl inte och ältar i timmar vad som hade kunnat ske om vi i stället blivit trampade på bröstet? Vad ska det tjäna till, annat än att sprida hysteri?

Blir så trött på sådant... :cool:
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Då skulle du bara veta vilka reaktioner jag fått och får när jag berättar eller någon ser vad jag gör....

Sonen var tex 7-8 månader när han fick tag på en sax på golvet (hans pappa höll på och fixade med nya persienner). Jag lät sonen undersöka saxen, som var stängd, och smaka på den och tog undan den först när han var nöjd. Han får vara med och hjälpa till med det mesta och fick hålla och såga med kapsågen själv första gången för ett par månader sedan, som nybliven tvååring. Han var försiktig och hade respekt för sågen och hanterade den hur bra som helst. Men så förbjuder vi inte honom heller och har aldrig sprungit fram och slitit något ur händerna på honom. Han var mäkta stolt över märkena han lyckades göra med sågen i vedbiten och stolsbenet (gammal stol som vi passade på att slakta). För tillfället är han väldigt intresserad av knivar och att dela saker. Så han får dela sin smörgås och annat med en vanlig bestickskniv. Men jag räknar med att han klarar av att skära bröd med brödkniv som treåring. Jag tycker det är bättre att han får lära sig hur man ska göra och får respekt för grejorna, än att det ska vara en förbjuden lockelse man gör bakom ryggen på föräldrarna.

Och innan någon smarting får för sig att dra allt för långtgående slutsatser från ovan skrivna, så Nej, den här principen är inte applicerbar på precis allting. Alkohol kommer tex inte att serveras här hemma så länge han är minderårig.

Springer gör han hellre än går och snubblar ibland. Som tex i förrgår, då han ramlade på trottoaren och skrubbade näsan och ena handen på asfalten. Men jag skulle aldrig få för mig att sätta på honom hjälm på våra promenader! Varför inte knäskydd också? Och handskar och aldrig gå i shorts och........
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Fast just i fallet men bävern kände i alla fall jag en uppgivenhet i att en vuxen människa aktivt uppmuntrar ett barn att gå fram och klappa en vilt, stressat djur. Hur dum får man vara egentligen?! :eek:

Det var ju trevligt att inte flickan blev avbiten ett finger men hädanefter hoppas jag att föräldern först provar själv istället för att låta barnet få konsekvenserna. Utan uppmuntran hade barnet troligtvis inte gått så nära och då sluppit bli biten.

Jag tror själv på att göra saker med måtta men inte dra det till sin yttersta spets. Mina barn kan få prova skära under vuxens överseende men jag låter dem inte jonglera med knivar.

Sedan är barn väldigt olika, vissa väldigt försiktiga barn kan man aktivt behöva stödja så att deras självförtroende stärks, andra vildbasingar som inte verkar vara helt befriade från någon form av självbevarelsedrift måste man ha extra koll på och så finns alla barn som befinner sig mittemellan dessa tillstånd.

Jag som har tvillingar tycker det är väldigt intressant att se hur olika personligheter mina barn har eftersom deras fysiska förutsättningar är så pass lika (nästan lika långa, nästan lika tunga. Änså är en av mina tjejer betydligt mer "våglig" rent fysiskt än sin syster.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Fast just i fallet men bävern kände i alla fall jag en uppgivenhet i att en vuxen människa aktivt uppmuntrar ett barn att gå fram och klappa en vilt, stressat djur. Hur dum får man vara egentligen?! :eek:

Ja men eller hur? :crazy:
Helt obegripligt att skylla på djuret - och helt bortse från sitt eget ansvar.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

jag säger inte att man ska ha glass på förskolan, för mig är det okej either way, men jag tycker att föräldrar i så fall ska vara konsekventa även hemma. Vad har man annars vunnit på ett glassförbud?

Det värsta jag vet (nästan) är att komma hem till den moderna familjen som vägrar servera barnen något sött, men ställer fram kladdkakan så fort vuxna kommer på besök. Det verkar vara ganska vanligt.

Huruvida de är konsekventa eller ej är ju upp till föräldrarna. Jag struntar väl i om de severar kladdkaka hemma. Det är upp till dem.

Men fyller någon år så innebär det även lika många kalas. Hos oss blir alla bjudna. Så först kalas på förskolan, sen kalas hemma hos någon, sen det vanliga lördagsgodiset och ibland är det till och med två till tre stycken som fyller år samma vecka... Tänk att våra föräldrar till och med är tackasamma att deras barn slipper glass och sånt när någon fyller år.

Vi dukar med speciellt fat, har flagga, present och så ett fint fruktfat med exotiska frukter. Att fira måste inte vara likställt med glass och godis. Det ska vara händelsen i sig som ska vara värdet. Att vi bryr oss, sjunger och uppvaktar. Inte det man sätter i munnen.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Huruvida de är konsekventa eller ej är ju upp till föräldrarna. Jag struntar väl i om de severar kladdkaka hemma. Det är upp till dem.

Fast jag förstår inte problemet riktigt. Jag tycker inte att "barnvärlden" ska separeras alltför mycket från "vuxenvärlden". Vi fikar kanske två tre gånger i månaden på mitt jobb, och när jag jobbade på en annan arbetsplats blev det varje dag. Ingen av oss dog av det, blev överviktig eller sjuk. Varför ska barn ha annorlunda regler?

Om syftet är att bara dra ner på sötsaker av hälsoskäl ska det göras konsekvent för att göra någon nytta. Annars handlar det bara om en princip. Att fira behöver inte handla om att äta, men vem har sagt att det gör det? Det kan vara att gå på Gröna lund, gå på zoo, eller göra något annat kul. Såväl hemma som på förskolan. Även om man firar med tårta.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men det är ju du som har problem med att de inte får glass på förskolan. Inte jag.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Förrut hade vi glasspinne varje fredag till lunch på förskolan OCH det tog vi bort nu till förra läsåret (07/08) och det var nog mest personalen som tyckte det var jobbigt först.

Barnen fann sig snabbt och ingen saknar glassen.

Tycker inte att vi behöver föda barnen med massa gofika i förskolan till vardags. Det kan man göra hemma om man tycker det är "viktigt" och om tycker det är "viktigt" att de inte äter det någonstans så kan man också hålla det.

Javan
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

*kl*

Angående glass och sötsaker på förskolan så tycker nog jag att det är helt o.k. så länge det sker med måtta. Jag är glad att det blivit mindre krämer (sockerbomber!) och dyl. men har svårt att förstå föräldrar som blir helt hysteriska över att barnen till jul fått smaka ett glas julmust på förskolan.

Tycker man att det är för mycket socker på förskolan får man begränsa sig hemma, annars tvärtom. Att hålla barn på en diet i helt avsaknad av socker tycker inte jag det finns någon anledning till, däremot finns det heller ingen anledning att gå till överdrift.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men det är ju du som har problem med att de inte får glass på förskolan. Inte jag.

Jag har inga problem med det. Men jag har svårt för vuxna som vill ha striktare regler för vad barnen ska äta än för vad de själva äter. Eller vuxna som inte klarar av att begränsa sockerintaget hemma, och då anser att det är smart att kräva att man äter bra mat på förskolan i stället, som ett slags kompensation, vilket du var inne på.

Sockerhysterin har blivit lika sjuk som fetthysterin var för tio år sedan.

Jag kan däremot tycka att det är märkligt att du inte bryr dig om, enligt egen utsago, vad föräldrarna föder barnen hemma. Är deras hälsa inte viktig för dig, även om det inte är ditt ansvar?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Att hålla barn på en diet i helt avsaknad av socker tycker inte jag det finns någon anledning till

Nej, och jag tror tvärtom att det är oerhört riskabelt. Barn som bantar är inget ovanligt längre, och det kan röra sig om 7-8-åringar, ibland ännu yngre barn. De ärver föräldrarnas sockerfixering och diettänk och får psykiska besvär. Barnpsykologer (ex Alvén) är mycket oroade över den här utvecklingen.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Nä ingen överdrift, tror att de samlat alla kalas till en gång i månaden för de som fyllt år under månaden istället för varje gång ngn fyller år och som sagt tagit bort glasspinnen som fanns varje fredag (men den var rätt onödig tycker jag).

Sedan vet jag att onyttiga mellanmål helst inte ska serveras mer än någon gång i månaden (typ korv, kräm oboy).

Skitonödigt däremot var det att ta bort mellanmjölken/bregott och ersätta med lättmjölk och äckel-lätta. Det är inte där dagens barn blir feta men alla barn i Umeå får nu lättmjölk och plastmargarin vare sig de behöver det eller ej...
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Skitonödigt däremot var det att ta bort mellanmjölken/bregott och ersätta med lättmjölk och äckel-lätta. Det är inte där dagens barn blir feta men alla barn i Umeå får nu lättmjölk och plastmargarin vare sig de behöver det eller ej...

Ja, men det lugnar väl alltid några föräldrar med fettfobi... Jag blir så less när vuxna ska projicera sina egna matkomplex på barn. Låt dem äta, de växer, de dör inte av socker och de dör inte av fett. Det är de äldre som behöver akta midjan - för att de sedan länge slutat att röra på sig.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag har inga problem med det. Men jag har svårt för vuxna som vill ha striktare regler för vad barnen ska äta än för vad de själva äter. Eller vuxna som inte klarar av att begränsa sockerintaget hemma, och då anser att det är smart att kräva att man äter bra mat på förskolan i stället, som ett slags kompensation, vilket du var inne på.
Vi vuxna på jobbet sitter inte och smygäter i fikarummet. Vi är bara tre personal och det är oerhört sällan något som har med sig något fikabröd. Så att det skulle vara striktare för barnen än för oss förstår jag inte.

Däremot har vi julbord med julmust, pepparkakor, vi firar kanelbullens dag och har lite föräldrafika under terminerna. Men vi sitter inte och äter glass varje vecka. Jag kan verkligen inte förstår hur någon ens kan tycka att det är hemskt?? Det verkar mest vara en principsak från din sida. Vi har miljö- och hälsoprofil, så det är upp till var och en om man vill ha barnen hos oss. Men vi serverar inte söta mellanmål som t.ex. chokladpudding.

Sockerhysterin har blivit lika sjuk som fetthysterin var för tio år sedan.

Jag tycker inte att det är någon hysteri hos oss alls. Det bara är så att godis äter man hemma. När jag gick skola fick vi glass en gång på tre år. Ingen av oss blev sjuka eller överviktiga och överlevde gjorde vi också.

Jag kan däremot tycka att det är märkligt att du inte bryr dig om, enligt egen utsago, vad föräldrarna föder barnen hemma. Är deras hälsa inte viktig för dig, även om det inte är ditt ansvar?

??????

Hur många föräldrar tror du skulle gilla att jag kom hem till dem och domderade om vad de serverar sina barn?? Du som tycker att det är helt vansinnigt att vi inte serverar glass på förskolan skulle nog bli skogstokig om jag kom hem till ditt hem och förbjöd dig göra det. Där förstod jag faktiskt inte ditt resonemang...
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Hur många föräldrar tror du skulle gilla att jag kom hem till dem och domderade om vad de serverar sina barn??

Ingen, och jag menade inte för ett ögonblick att du skulle göra det heller. Jag tyckte bara att det lät nonchalant, som att det kvittade för din del.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Skitonödigt däremot var det att ta bort mellanmjölken/bregott och ersätta med lättmjölk och äckel-lätta. Det är inte där dagens barn blir feta men alla barn i Umeå får nu lättmjölk och plastmargarin vare sig de behöver det eller ej...

Lättmjölken har jag inget problem med men att ge barn margarinprodukter istället för riktigt smör (bregott) gör mig förbannad!
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

*kl*
Det har ju funnits ett stort forskningsprojekt om barn och deras ätande och antalet överviktiga barn har minskat i de skolor där man bland annat började tänka på vad man serverade barnen, exempelvis till mellanmål.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=31242&l=sv

(Båda mina barn har varit med i detta projekt och ingen av dem har någonsin saknat glasskalasen...)

Vad barn bör äta och inte har förändrats de senaste åren vilket de flesta kommuner har tagit till sig - dock blir det ofta ramaskri från föräldrar av någon anledning.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag kan hålla med om att cafèterior, godis- och läskmaskiner inte har på en skola att göra.

Men när det gäller att personalen går in och bestämmer att barnen inte får bjuda på tårta, glass, kakor osv. när någon på avdelningen fyller år -Det känns lite som ett slags överdrivet överförmynderi där man ska statuera exempel!

Nu går mina barn på en avdelning med 12 barn. Då är det självklart lättare för personalen att tillåta medhavda födelsedagsbjudsaker än om det är 22 barn.

Hade barnens förskola haft förbud mot tårtor etc. vid födelsedagar hade detta dock inte varit något jag hade tagit strid för.

Jag tycker att det är en mysig tradition och genom att fira med alla kompisarna på avdelningen slipper man - i a f i småbarnsåldrarna- även de kalasproblem som vid ett flertal tillfällen har tagits upp i div. trådar.

Det är ju ingen, så vitt jag vet, som i negativa ordalag har kommenterat att det på kalas utanför dagis och skolor bjuds på olika "sötsaker"..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 315
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 977
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 554
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 095
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp