Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Bevisligen inte eftersom du valde att sätta på henne en graman för att få igenom prestation, istället för att arbeta och stärka henne i ett tempo som hon orkar.

/Migo

Gud vad du är dryg. Vilken himla meningslös kommentar.

TS: jag tycker du ska försöka sluta med att läsa in saker och tankar hos hästen på det sättet. Hon är ingen människa, som går och tänker på att gramanen skrämde henne dagen innan så därför vill hon inte vara med dig nästa dag.
som alla levande varelser kan man ha en dålig dag, eller en dag med mindre fokus eller intresse att fokusera. Inte mer med det, faktiskt. Ge din häst en liten break, försök inte läsa av eller tolka in så mycket i hennes beteende utan fokusera på ett lugnt och harmoniskt samspel er emellan istället. och skit i join upen...... den är en rätt aggressiv handling i sig själv om man ska börja analysera.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Nu är det ju så att ston är ston och även vi har ju våra dagar. Vad är det du vill från din häst? ska hon följa dig som en hund? Då måste det vara lätt för henne att göra det. ialafall i början.

Vissa dagar når man inte fram då kan det vara bättre att ta hästen i grimma och grimskaft och göra ngt som båda tycker är lätt. Sedan kan man prova ngt annat en annan dag.

Hästar lever i nuet och de ser inte misslyckande på samma sätt...(*vissa grejjer är de ju långsinta på men det är ju om de blivit skrämda.)

Prova igen idag eller om ngn dag så ska du se att det går bättre. I ponnyakuten visar tobbe litet hur han kör kolla in hans kroppsspråk och lugn. Sedan tar inte han illa upp när hans häst dissar hnm då han börjar prata med ungarna istället för att jobba med hästen...Du kan tom prova att gå därifrån om hästen springer hysteriskt runt runt eller sätt dig ner så att du blir liten... Man får flera chanser. Ta det inte så allvarligt utan se till att du mår bra och känner dig trygg!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag är bokstavligt talat helt förkrossad!
Har precis kommit hem från stallet och sitter just nu och äter Ben and Jerry's och försöker kämpa tillbaka tårarna.


Jag och mitt sto har alltid varit bästa kompisar.
Vi har gått igenom allt tillsammans, vi har till och med trotsat döden ihop!
På grund av två konvalescenser (vara en på ett år) har vi haft mycket tid till förtroende-övningar och lättare NH-övningar.
I början när jag köpte henne var hon mager, svag och förvirrad, och därför tydde hon sig till mig som en hund. Hon följde mig vart jag än gick utan grimma och grimskaft och kom alltid i vild galopp till grinden när jag skulle hämta henne i hagen. En "join-up" tog ungefär 2 minuter eftersom hon gav alla tecken så fort jag börjat driva bort henne och hon kom fram bakom mig så fort jag lät henne.

Nu har hon fungerat så bra ridmässigt att vi inte tränat NH på mer än ett halvår, mer än nödvändiga saker så som att hon ska stanna när jag stannar och backa om jag backar osv..

Igår hade vi ett jättestort missförstånd som slutade med att hon fick panik och reste sig (vilket hon bara gjort en gång tidigare med mig på snart 4 år, men något som hon ska ha gjort ganska ofta med sin förra ägare). Därför ville jag bara ta det lugnt idag, låta henne busa av sig i ridhuset idag :)

Jag märkte redan från början att hon inte var speciellt lyhörd för mig och mina signaler idag. Visst, hon backade när jag backade och så, men det kändes mekaniskt på något vis.
Därför påbörjade jag en joinup när hon fått busa av sig lite.
Hon fullständigt sket i mig!
Hon bara galopperade runt, runt, runt tills hon blev svettig men gjorde inget som att sänka huvudet, börja tugga eller på något annat sätt visa att hon ville bryta av.
Efter nästan en kvart (!!!) sänkte hon huvudet och jag lät henne bryta av och jag var så glad när hon kom fram till mig (även om hon funderade länge och väl innan hon kom). Men så när jag började gå följde hon mig ca två steg, sen gick hon iväg till gödselkärran i ena hörnet av ridhuset istället!

De två gångerna jag provat innan detta gav hon inga signaler alls, då bara fortsatte hon springa runt även efter att jag slutat fösa bort henne...

Jag fattar ingenting! Vill hon verkligen inte vara med mig längre, eller gör jag något fel!?
Det är ju inte meningen att hon ska springa tills hon är svettig innan hon skulle kunna tänka sig att vara med mig istället?
OCH SEDAN VÄLJER HON BAJS FRAMFÖR MIG!

Är det någon som har något förslag på någon övning jag kan prova? Något som kanske skulle kunna fungera bättre, jag är ju bara NH-nybörjare...
Vilka tips som helst är egentligen välkomna, allt som skulle kunna hjälpa vår relation att bli bättre!
Jag vill inte få tillbaka henne till det lilla ynk hon var innan, när hon följa varje rörelse jag gjorde eftersom hon var så osäker på sig själv. Men jag vill att hon ska tycka om mig igen...:cry:

Att bli dumpad av sin häst är 1000 gånger värre än att bli dumpad av en pojkvän...

//Maja

Jag har inte last hela traden, for att jag vill svara ditt forsta inlagg. Forst du ar nyborjare pa NH, bra att du forsoker, men kanse du skulle sluta med det och borja behandla din hast som en hast och inte en massa krafs som NH egentligen ar
Anvand ditt sunda fornuft i hasthandling, NH ar just det men alla dessa ovningar de har kanske fungerar for en del, dock har jag sett hastar som tycker det ar jattelojligt och protesterar mot det..

Nej, anvand din hjarna och sunt fornuft och spring inte henne galen.. Hn tycker formodligen inte om det alls.

Varfor hon gjorde vad hon gjorde och valde shithogen istallet for dig, det kan jag inte svara pa. Men hennes stegring visar ju tydligt att hon protesterade.. Det skulle inte ha gatt sa langt.. Istallet kanske nar hon in svarade pa dina ovningar, tagit henne fran den situationen och bara gatt pa en promenad.. Gjort ngt helt annat.. Och sen stallt tillbaka henne i hage/stall och latit henne vara.. Hastar har daliga dagar ocksa..

Jag hoppas du far som hjalp fran ngn som inte ar helt sald pa NH utan anvander sin hjarna nar det galler hasthallning..

Och innan ni alla som laser traden har hoppar pa mig, vill jag upplysa jag har gatt bade John Lyons och Parelli och kan det har. Tyvarr ar ju parelli just en bra business ploy, dock basen for hans ovningar just sunt hast vett. en tank sjalva, nar ser ni en stor bla boll i naturen som hasten leker med??? Tank var hastarna kommer ifran..
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Ok, jag har nu fått lite distans från det hela nu.
Som ni kanske förstår var jag väldigt uppgiven precis efteråt, och det stämmer som de flesta av er säger: Jag var riktigt skärrad efter graman-incidanten, jag trodde verkligen inte att hon skulle reagera så stark och så snabbt på det.

Jag ska sluta med "regelrätta" NH övningar och börja göra saker som vi båda tycker är kul istället - jag vet att vi kommer komma längre med det.

Jag har märkt att ni som kritiserat mina tankar kring detta inte läst mina inlägg ordentligt, eller missuppfattat dem då jag redan svarat på de saker ni ifrågasätter?

Men som sagt har jag fått lite distans nu och skadan var inte så stor som jag befarade, som tur var.


Som sagt, tack för alla svar!:bow:
Diskussionen kan avslutas här och nu innan det uppstår fler missförstånd...
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

hästar kan också ha ont i huvudet eller ha dåliga dagar...
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har märkt att ni som kritiserat mina tankar kring detta inte läst mina inlägg ordentligt, eller missuppfattat dem då jag redan svarat på de saker ni ifrågasätter?

Jodå jag läste ordentligt, och du har inte svarat på nån utav mina frågor.
Jag får känslan utav att du inte vill ha vare sig hjälp eller råd och inte kan ta till dig vad vi skrivet. Varför skapa tråden öht?
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Vad många missar är att NH är grunden. Att skaffa en bra ridinstruktör hjälper inte om problemet sitter från backen.
Det kan lösa problemet för stunden men inte på lång sikt, och kan dyka upp i form av problem med något annat.


Join Up är inte något snällt enligt mig.
Det är otroligt svårt att göra rätt och det är mycket lätt att man istället bryter ner hästen.

Vill man öka sina kunskaper och söka sig åt NH hållet, jättebra! Men jag säger som jag alltid gör, inte utan en instruktör!
Det finns de som lyckats utan instruktör, men risken att någon tillhör den gruppen som har det naturligt i sig är relativt liten.

Join Up om något kräver en mycket kunnig person, alt regelbundet lektioner av utbildad kunnig tränare för att det inte ska ge motsatta effekten.
I ditt fall så testade hon och du gav efter. Det var inte en enorm förlust men det har noterats hos din häst.


Vill du fortsätta med NH, så tycker jag att du gör det, men välj bort Join Up och sök dig till annan sorts NH. Det finns så mkt mer och med en duktig intruktör kommer man långt och kan lösa många problem, men framför allt kan människan få en enormt bra relation med sin häst!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag ska sluta med "regelrätta" NH övningar och börja göra saker som vi båda tycker är kul istället - jag vet att vi kommer komma längre med det.

Bra tänkt! Jag är en sån som är skeptisk till mkt NH för att man krånglar till det så förbannat med en massa "övningar" som inte behövs. Vissa hästar kanske tycker det är kul, min märr skulle bli vansinnig på en massa "krångel".
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

"Övningarna" är till för 2 saker.

1) För att utveckla ett språk mellan häst och människa. Så att hästen förstår de signaler som tränaren försöker lära dig.

2) För att människan lättare ska lära sig dessa signaler använder man övningar.


Är det krångligt har du gjort fel. :)
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har inte gjort några övningar eftersom jag anser att de är ett jävla krångel.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Tja då har du inte förstått syftet helt enkelt.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Det finns kanske inget syfte i den bemärkelsen att kommunikationen fungerar utmärkt ändå : ) Inte alla behöver lära sig signaler för att kunna signalera till sin häst på ett utmärkt förståerligt sätt.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

men det bör ju vara att det är människan som ska lära sig signalerna, hästen kan dom ju redan om man ska se det ur hästens perspektiv....mina hästar kan massa signaler som jag ens aldrig lärt dom...som i dag t ex gav jag "freeze" tecken till en som skulle attackera den 2 åringen jag skulle ta ur hagen....han stannade direkt...hästar kan ALLTsom har med "NH" att göra....det är bara vi som ska lära oss, en del har det med sig, andra inte. Och tyvärr är det fler som inte har det med sig och då blir det massa "HJÄLP"trådar.....
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Var detta första gången det har hänt?

Om jag förstod det rätt så var detta första gången på rätt länge som ni gjorde en join-up, då tar det ju alltid lite längre. 15 min för en join-up i mina ögon är inte så speciellt lång tid eller ovanligt även om ni gjort det tilsammans massor med gånger förut. Speciellt om du blev lite oroad att det tog lång tid, det är ju ingenting man ska stressa fram utan låta hästen komma till ro.

Hästar är ju precis som människor och har sina dagar där dom inte kan fokusera och vill bara göra sin egna grej, så om detta var en engångsföretelse så skulle jag inte oroa mig allt för mycket. Beroende på vad det var för missförstånd dagen innan kanske hon hade lite spänningar och extra energi från det, vilket gjorde henne lite okoncentrerad på dig.
Man kan inte vara på topp jämt! :)

Jag skulle nog bara försöka ta det lungt och prova igen!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

oj vilken diskussion det hade hunnit bli innan mitt kom upp..
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Alla behöver inte NH som hjälp i sin hästhantering. Jag är en sån. Behöver du det och har en massa syften med det - fine, men hävda inte att jag inte fattar. Det finns flera sätt som är rätt, det är inte bara NH som fungerar och är den heliga vägen fram.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Det finns kanske inget syfte i den bemärkelsen att kommunikationen fungerar utmärkt ändå : ) Inte alla behöver lära sig signaler för att kunna signalera till sin häst på ett utmärkt förståerligt sätt.

Säger som du att om man är man någorlunda lyhörd i sitt sätt så har man förmodligen inga större problem att hantera och förstå sin häst.

Jag har aldrig gjort några medvetna nh-övningar men om jag ber min häst flytta sig så gör han det. Fast jag kanske bara har begåvats med en ovanligt snäll häst :D.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Alla behöver inte NH som hjälp i sin hästhantering. Jag är en sån. Behöver du det och har en massa syften med det - fine, men hävda inte att jag inte fattar. Det finns flera sätt som är rätt, det är inte bara NH som fungerar och är den heliga vägen fram.



Och det är här jag anser att du har missförstått.

NH handlar inte om övningarna, vad övningarna är till för är att utveckla ett språk.

Men NH är inte övningarna, NH är hanteringen och tankesättet bakom.

Övningarna är till för den som vill utveckla sin kommunikation till något bättre. Precis som dressyrens övningar är till för att utveckla dressyrrörelser. Du kan fortfarande rida på en häst även om du inte tränar dressyr, med dressyrövningarna så utvecklar du den ridbarheten.

Vissa är nöjda med att rida ut i skogen och inte träna dressyr och deras hästar klarar sig ypperligt på det.

Men sen finns det de som av någon anledning vill träna dressyr, antingen för att de vill utveckla ridningen eller för att de har ett problem de vill få bort.

Precis som med övningarna inom NH.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 189
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 181
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp