Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Men sen finns det de som av någon anledning vill träna dressyr, antingen för att de vill utveckla ridningen eller för att de har ett problem de vill få bort.

Precis som med övningarna inom NH.

Jag erkänner min okunnighet angående begreppet nh. Finns det specifika övningar för olika hanteringsproblem?
Om jag har ett speciellt problem i dressyren så vet jag ju oftast vilka övningar jag kan använda för att lösa det....eller så har min tränare bra tips :angel:.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

men det bör ju vara att det är människan som ska lära sig signalerna, hästen kan dom ju redan om man ska se det ur hästens perspektiv....mina hästar kan massa signaler som jag ens aldrig lärt dom...som i dag t ex gav jag "freeze" tecken till en som skulle attackera den 2 åringen jag skulle ta ur hagen....han stannade direkt...hästar kan ALLTsom har med "NH" att göra....det är bara vi som ska lära oss, en del har det med sig, andra inte. Och tyvärr är det fler som inte har det med sig och då blir det massa "HJÄLP"trådar.....



Du har helt rätt men samtidigt inte...

Hästarna har som huvudspråk sin kropp och dess signaler.
Detta innebär att hästar är otroligt lyhörda för kroppspåket, vilket du just beskrev.

Just Stop är otroligt enkel signal. Hela människans kropp säger "Kom inte hit". Allt från den höjda handen, blicken och de små muskelrörelserna som vi gör omedvetet.

Stop är relativt enkelt för en häst som är van att lyssna, och van att det människan säger det gäller.


Hade denna häst varit ouppfostrad och du ovan hade det troligast inte fungerat för då hade hästen inte brytt sig om vad du säger.

Nu vet jag att du är mycket duktig på hästar (enligt det jag läst och uppfattat), och det innebär för min del att de hästar du har runt dig läser av din naturliga pondus.
Du får ledarskapet gratis och du har troligast inget behov av övningarna eftersom du löser det på annat sätt.


Men som jag sa i min post ovan, övningarna är inte NH och jag har alltid hävdat att du omedvetet lever efter NH-filosofin.
Dvs inte vningarna utan tänket bakom, att hästar är hästar och inte porslinsdjur, att de har etologiska behov och att de faktist har ett eget sätt att uttrycka sig på.



Så varför behövs då övningarna och signalerna Både för häst och människa för lite mindre erfarna, eller de som vill utveckla sin kommunikation?

Hästar är experter på sitt eget språk, men vi ska införa nya ord. Beroende på hur dessa "ord" ser ut så är det mer eller mindre lätt för en häst att förstå dom.
Tills dess hästen har förstått vad vi vill med en signal kommer det vara som att någon upprepar ett totalt nytt slang för dig. Du kanske anar vad det ungefär betyder, men inte riktigt helt. Du kan inte sätta in det i en mening och använda det.

Så är det även med övningarna och signalerna.

Beroende på hur van eller inte en häst är att människor använder sig av sitt kroppsspråk så kommer hästarna att reagera olika.
Ett föl är otroligt lyhört för vad människan gör med sin kropp.
En häst som gått osm vildhäst hela sitt liv likaså.
Medans gamla brunte som gått på ridskola i 15 år med alla nybörjarna ofta inte är det (beroende på ridskolan mer än individen).

Orsaken är givetvis människan.
Fölet och vildhästen är inte vana vid människor, de har inte blivit avtrubbade och lärt sig att människan inte använder sig av sitt kroppspråk lika mycket som en häst gör.
Brunte har lärt sig att sluta lyssna, människor gör så mycket konstigt med sin kropp och hälften av det betyder absolut inget eller så var det inte riktat till honom.
På det kan han även ha lärt sig att inte respektera människan och dess zon. Istället har han lärt sig att människor inte ens är medvetna om hans signaler, och att han ständigt kan vinna rang genom att knuffa till barnen eller stå på någons tå. (Om brunte är en taskig häst, alla ridskolehästar är ju inte så)

Miljön skapar olika hästar.

Om Brunte hamnat hos dig Martha hade han blivit en mer lyhörd häst som förstod att signaler betyder något.




Sedan finns det en otroligt viktig del, hästar vet inte om att de har en bakdel... Dom vet att den finns där, men att någon ska kommunicera med den specifikt, och hästen inte då ska röra framdelen, är ett främmande koncept för dom.
Du introducerar ett sätt att prata med "rumpan" och hästen kommer att försöka röra rumpan, och framdelen. Med lite arbete och tydlig kommunikation, och framför allt att grunden är lagd innan, så an hästen lära sig att förstå att människan menar att den bara ska röra en liten del.



Det är med detta jag menar att hästen behöver lära sig signalerna den med. Alla signaler är inte självklara från början, de måste förklaras för hästen.

Ex varför viftar människan med ett finger i luften mot hästen? Vad betyder det?
Det är inte logiskt för hästen, det är inte den naturliga signalen för denna rörelse, men jag vill inte använda mig av den naturliga signalen.
Det betyder backa, men första gången jag gör det med en häst så vet bara jag det. Efter 10 min börjar hästen förstå det med, efter en dag har den förstått. (Att understryka är att man inte ska backa för mkt, jag lägegr inte det här för att inte omedvetet börja en debatt om backning)

Skillnad är inkallning där hästen ska komma till människan, den förstår hästen väldigt fort. Dne är så tydlig.



Människan behöver lära sig signalerna och ett helt nytt språk från början, hästen behöver lära sig ny gramatik och slang.

Vissa människor har omedvetet detta i ryggmärgen och andra har det inte. De får olika svårt, men alla kan lära sig det.



De som har det i ryggmärgen får gratis en hel del rang och även ledarskap.
Ju mer år man arbetat med hästar, desto mer får man det i ryggmärgen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Det finns kanske inget syfte i den bemärkelsen att kommunikationen fungerar utmärkt ändå : ) Inte alla behöver lära sig signaler för att kunna signalera till sin häst på ett utmärkt förståerligt sätt.

Nja fast dte var ju inte det jag sa. Jag sa att om man tror att övningar är krångliga och besvärliga så har man gjort fel. Sedan förklarade jag vad övningarna var till.

Så länge människan inte känner att den inte kan göra något med sin häst så är det inga problem.
Den dagen människan känner att den inte kan göra en sak med sin häst därför att hästen mentalt sätter emot, det är då man ska tänka om, ifall man tillhör skaran som är nöjd med den kommunikation man har.


För att dra ett exempal på mig själv, jag har 2 hingstar och ett sto.
Den äldre hingsten var osäker, klaustrofobisk, hade separationsångest och var stressad runt folk när jag köpte honom.
När jag utvecklade min kommunikation och förtjänade mitt ledarskap av honom vart han en helt ny häst. Han mår bättre, han är mindre stressad och jag kan arbeta honom bättre. Jag hade för ett år sedan en mycket duktig tränare som skulle visa mig hur jag skulle arbeta honom vid hand.
Efter ett par varv gav han tillbaka hästen och sa att det var bättre att han instruerade, Max gick och spände sig och tittade oroligt på mig. Jag tog över och Max slappnade av. Denna häst behöver en trygg ledare. Han behöver någon han kan lita på och känna sig lugn med.

Stoet köptes in för avel. Hon är en primadonna ut i hovspettsarna. Någon du stryker medhårs. Hon vet bäst och hon är ok med det.
Hon klarar sig utmärkt med det faktumet och hon utnyttjar det inte. Det finns ingen anledning för mig att arbeta med ledarskapet på henne. Hon är redan lyhörd så det räcker och hon skulle bli förnärmad av om jag började försöka förtjäna mig ledarskapet från henne. Hon skulle kanske acceptera det med tiden, men jag kan lika gärna vara på kompisrang med henne. Hon accepterar mig och gör inget dumt eller farligt. Det räcker.
Hon klarar sig utan att jag Måste vara hennes ledare och eftersom hon köptes in för avel så fanns det inget måste. Nu är hon utlånad till en tjej och det fungerar alldeles utmärkt.


Så behovet av övningarna finns inte hos alla, och inte mellan alla individer.
Men vill man lägga ner den tiden, och speciellt om man har problem med något hos hästen, så är övningarna Tillsammans med en kunnig instruktör ett bra sätt.
Men bara övningarna i sig, och utan kunskap, är inte någon bra ide. Få klarar det och det är inte värt för gemene man att chansa om man är en av dom.

Men behovet av NH finns alltid. Se inte NH som något specifikt, eller som övningarna.

Se NH som den dagliga hanteringen av hästar, där hanteringen respekterar hästen och dess etologiska behov.

(etologi = Läran om djurs beteende för den som inte vet) .

Så för mig, i mina ögon, så är all dålig hantering Inte NH (även om det envisas med att kalla sig NH) och alla bra hantering, där hästen och dess naturliga behov samt faktumet att det är en häst respekteras, är NH.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Och det är här jag anser att du har missförstått.

NH handlar inte om övningarna, vad övningarna är till för är att utveckla ett språk.

Men NH är inte övningarna, NH är hanteringen och tankesättet bakom.

Övningarna är till för den som vill utveckla sin kommunikation till något bättre. Precis som dressyrens övningar är till för att utveckla dressyrrörelser. Du kan fortfarande rida på en häst även om du inte tränar dressyr, med dressyrövningarna så utvecklar du den ridbarheten.

Vissa är nöjda med att rida ut i skogen och inte träna dressyr och deras hästar klarar sig ypperligt på det.

Men sen finns det de som av någon anledning vill träna dressyr, antingen för att de vill utveckla ridningen eller för att de har ett problem de vill få bort.

Precis som med övningarna inom NH.

En tanke som slår mig är att hästen får betala ett högt pris ibland för att vi tycker att det är så intressant att att prova vår förmåga att kommunicera med hjälp av kroppsspråk.
Det jag tror mig veta är endast mer eller mindre kvalificerade gissningar när det gäller hästar (och andra djur) av den enkla anledningen att vi är människor och aldrig till fullo kan veta hur hästarna tänker eller fungerar.
Det innebär att de svar jag tror mig få av hästen eller de signaler jag väntar på kanske inte överensstämmer med det jag egentligen är ute efter.

Detta är endast en reflektion och inte någon kritik för jag har ingen aning om hur just du jobbar med dina hästar.

Ha det gott
Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag erkänner min okunnighet angående begreppet nh. Finns det specifika övningar för olika hanteringsproblem?
Om jag har ett speciellt problem i dressyren så vet jag ju oftast vilka övningar jag kan använda för att lösa det....eller så har min tränare bra tips :angel:.


Du Kan göra så, men det är egentligen bara att kväva problemet mer än ta hand om det.

Har du ett problem med en häst är det bättre att arbeta på grunden först och sedan på problemet. Är det något som inte sitter i grunden så är det därför problemet uppkommit och därför kommer det att fortsätta att uppkomma problem även om du löser det första.

Men givetvis ska man skilja på problem och problem.

Börjar hästen bli svag i vänster sida och det påverkar ridningen så är det ju inget du kan ändra på med hantering.
Börjar hästen stegra kan det bero på ryttaren, eller på hästens fysik.


När jag arbetar med en häst och/eller elev lägger jag ner mycket tid på grunden innan jag börjar med det egentliga problemet.

Många vill tex ha quickfix på lastning och visst förstår jag dom, det är ju enklare att fixa något snabbt än att lägga ner tid på det.
Men i slutändan vinner de på att lägga ner tid på att träna bort problemet, det etableras bättre och chansen att hästen blir svårlastad igen minskar. Och framför allt så har människan fått verktyget att arbeta med hästen på ett för hästen förståeligt sätt.

Om du vinschar in hästen har du inte löst problemet. Hästen är tvingad att gå in.

När häst och människa arbetar med att träna bort lastningsproblem för mig etableras först ett förtroende och ett språk (se inlägget till Martha här ovan för mer detaljer om språket) mellan häst och människa. Sedan kan hästen tillsammans med människan arbeta med det egentliga problemet (som oftast är att hästen ogillar transporten).
När hästen har förtroende och tillit för människan är det mycket enklare att föreslå för hästen att den skall börja arbeta med det egentliga problemet.
Till skillnad från att tvinga hästen där jag personligen inte anser att man egentligen gör något annat än att bryta ner hästen psykiskt.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Tack för komplimangen :D

Jag tycker att du är väldigt duktig också :bow:

När man börjar djupdyka i saker så böir det ju så stort, och jag skummar ju mer på ytan ( iallafall min yta)och för mig fungerar det ju, sen tycker jag utan att vara opartisk att travare är väldigt lättsamma djur att arbeta med, samtidigt som man börjar i tid med dom ..och det gör ju saker mycket lättare också.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

En tanke som slår mig är att hästen får betala ett högt pris ibland för att vi tycker att det är så intressant att att prova vår förmåga att kommunicera med hjälp av kroppsspråk.
Det jag tror mig veta är endast mer eller mindre kvalificerade gissningar när det gäller hästar (och andra djur) av den enkla anledningen att vi är människor och aldrig till fullo kan veta hur hästarna tänker eller fungerar.
Det innebär att de svar jag tror mig få av hästen eller de signaler jag väntar på kanske inte överensstämmer med det jag egentligen är ute efter.

Detta är endast en reflektion och inte någon kritik för jag har ingen aning om hur just du jobbar med dina hästar.

Ha det gott
Annika


Du har helt rätt. Är man okunnig så är risken stor att man gör mer skada än nytta och det är därför jag anser att människan när den börjar med NH alltid ska ha en duktig och utbildad instruktör vid sin sida. Denna ska visa, förklara instruera och förklara bakgrunden till övningar som eleven sedan kan arbeta med tills nästa lektion.


Vi kan aldrig veta hur hästen egentligen tänker men det är ingen skillnad från att gå på det etologiska vi tror vi vet om hästen, som är baserat på studier, jämfört med att gå på vad vi lärt oss om hästar.

Ska man hårddra det så går det ju inte att undvika övht att riskera att läsa av en hästs beteende fel, oavsett hur du än hanterar och arbetar med din häst.
Det enda vi kan göra är att se till hur hästen mår, vad den gör och hur den lever i vilt tillstånd.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Så länge man börjar hantera en häst tidigt så vinner man otroligt på det.
Alt så ska hästen bara vara och inte hanteras alls och gå på lösdrift.

Det låter säkert konstigt för den som inte förstår men att göra något mittemellan, ger en häst som blir ouppfostrad.

Hinner man inte med den unga hästen så dör den inte av att bara gå och vara (vissa individer ej inräknade).

Men då ska de inte heller få en chans att utveckla ett dåligt beteende mot människor.

På så sätt hinner inte människan förstöra hästen och dess uppfattning om vad som är ok att göra bland folk.

I början kan den "vilda" hästen vara nervös bland människor men detta är Så mycket enklare att arbeta bort än att arbeta bort olater hos en häst som blivit "måttligt" hanterad.

Jag arbetade för flera år sedan med 2 ettåriga ston som gått som vildhästar på en enrom lösdrift.
När de kom till travtränaren så kastade de sig in i boxväggarna så fort de såg en människa, de gick inte att leda och de var hysteriska. Gick inte att få fast i hagen.
De vra de mest roliga, ärliga och härliga hästar jag arbetat med någonsin. Så lätthanerliga, positiva och uppmärksamma de blev efter att jag hanterat dom två gånger. De hade ingen referensram om människor, på gott och ont.
Det dåliga var att de inte visste vad som förväntades av dom och därför blev rädda. Det bra var att det tog dom inte många minuter att läsa av mig och inte lång tid att förstå att jag var någon att lita på och känna sig trygg med.

Minnet är dåligt men jag tror det tog mig 3 gånger innan vem som helst kunde leda dom.
Efter första gången följde de mig lösa i hagen och kivades om vem som skulle gå närmast mig.

Därför anser jag att hästar antingen ska bli ordentligt hanterade, eller inte alls.

Problem med unghästar är för att de inte hunnit fångas upp i tid och därför eskalerat.





(kanske inte så direkt ett svar till dig Martha som en fortsatt spåning på ämndet om att travhästar är lätthanterliga).
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Ska man hårddra det så går det ju inte att undvika övht att riskera att läsa av en hästs beteende fel, oavsett hur du än hanterar och arbetar med din häst.
Det enda vi kan göra är att se till hur hästen mår, vad den gör och hur den lever i vilt tillstånd.


Precis min tanke! :)

Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Därför anser jag att (ung)hästar antingen ska bli ordentligt hanterade, eller inte alls.

exakt......med betoning på ordentligt....

Usch, det står en treårshingst i stallet ( ridhäst) vars ägare promt ska(skulle) ha honom som hingst, jag har sagt 1000 ggr att han inte ska vara det....dels för att han varit felhanterad och ouppfostrad hela tiden...Nu har han dessutom blivit farlig ...han villINTE samarbeta, så fort ägaren kräver mista lilla från honom så bara bråkar han, vid ridning reser han sig rakt upp o har lärt sig att om han då dessutom slänger sig bakåt flyger hon av, han backar ner i dikén, han bockar och har blir istadig....IGÅR kom kulmen och nu är hon livrädd för hästen-I morgon så kastreras han.....synd att hon inte gjorde det för ett år sen.

Nu har hon dessutom detta att jobba med, men förhoppningsvis är det hormonkalle i pungen som jävlats så det mesta löser sig bara där, för vrångare häst finns knappt att hitta.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

kl, tror jag..

tank hur mkt enklare det skulle vara om Manniskan larde sig att "prata" hast an att forsoka lara hasten "prata" manniska...

Innan det s.k NH kom och blev en san popular "fluga" (det ar bara det, en ny trend) sa gick det alldeles utmarkt att trana hastarna. Och de var tranade.

Jag kan bara se pa mina egna ohanterade unghastar. 3 aringen hade aldrig ens haft en grimma pa sig och inte fotter gjorda i hela sitt liv. Hon hade gatt i hage med 35 andra ston av varierande alder..

Sa aker hon da forst 2000 miles i transport, lastas om och kommer pa ett flygplan. Bara det skulle gora henne knasig. Men hon lyssnade till de som tog hand om henne, och de ar duktiga hastmanniskor och kan "prata" hast. Utan att ha gatt nagon NH utbildning....

Hon kommer till mig, vet inte vem jag ar, men vantar pa mig att prata med henne pa hennes sprak. Att "forklara" for henne vad som sker. Ville jag att hon skall backa, da lagger jag forstas tryck pa brostet och sagar backa samtidigt.. forsta gangen gar inte sa bra, andra gangen battre och sen forstar hon vad jag vill.. SEN, nar hon har lart sig detta kan jag bara satta finger ut mot brostet och hon backar upp sina 3 steg. Men att sta och vifta med finger mot henne, DET fungerar inte...

Det ar allt om att tala hast, inte att fa hasten att tala manniska.. Sen kan man ju anvanda sig sjalv av signaler som man gor upp. En tidigare unghast jag arbetade med var helt rost och tecken kontrollerad. Men det tog ett tag att komma dit.. dock utan NH, bara sunt fornuft..

Hoppas TS far ngn ordning pa sin hast och framfor allt sig sjalv med sina "ovningar"....
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

En tanke som slår mig är att hästen får betala ett högt pris ibland för att vi tycker att det är så intressant att att prova vår förmåga att kommunicera med hjälp av kroppsspråk.//...

Annika - detta är en typisk "lästråd" för mig och jag brukar inte ge mig in i denna typ av diskussioner - men jag kan inte låta bli för jag håller SÅ med dig!

I en annan tråd berättade jag om ett övertramp jag gjorde en gång (efter att ha varit på kurs.....). Det var att börja flytta runt en okomplicerad och väluppfostrad pålle HELT i onödan - bara för att jag kunde - inte för att lösa ngt problem. Usch! Jag SKÄMS fortfarande! :o
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

halleluja....Jag att okynnesdomdera hästarna är det värsta jag kan se...bara för att som man KAN....inte konstigt att hästar anfaller tillslut.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Fast här håller jag inte med dig. Man Måste inte vara fysisk med sin häst för att lära den att förstå signaler.

Signalsystemet jag använder mig av är följande:

1) Det hästen ser och känner väldigt lite.
Här kan man jämföra ett ledarsto som tittar på den ranglägre hästen som försöker sno till sig mat, om inte det räcker kommer hon lägga bak öronen.

2) Det hästen ser och känner litegrann.
Öron och blick hjälpte inte så stoet tar till att vifta med svansen och kanske hota med ett bakben, alt "biter" i luften efter den ranglägre hästen.

3) Det hästen ser och känner lite mer.
Den ranglägre hästen har inte gett med sig och stoet tar ett par steg mot denna.

4) Det hästen ser och känner väl.
Den ranglägre hästen har inte uppfatta/ignorerar signalerna/förstår dom inte och stoet går till fysisk beröring och naffsar/biter/sparkar/knuffar...

Signal 1 är fokus, att se och tänka att hästen ska flytta sig. Att tänka sänder ut små signaler till min kropp och mina muskler som kommer reagera. Detta fungerar, precis som stoet bara behöver titta. Många lever i en tro att hästar behöver se tydliga signaler, vilket är fånigt eftersom en häst överlever på att se rörelser och tyda känslor.

Att "viffta med ett finger i luften" är signal 2.
Signal 2 (för här förstår inte hästen vad jag menar eftersom det är en ny signal) blir att jag knackar med fingret på repet, detta känner hästen litegranna.
Signal 3 är att jag skakar med handleden på repet så att det skapas små svägningar.
Signal 4 skaka med hela armen, svägningarna.
Från 5 och uppåt innebär det att bara öka signalerna mer och mer. Efter ett fåtal gånger kommer hästen att lyssna på signal 4, sen 3 osv.

(för den som nu vill prova detta på sin häst efter att enbart läst det här, gör det inte. Ni behöver en instruktör som förklarar när ni gör rätt). <--- elakt men ärligt.

Man ska alltid ge sin häst chansen att lyssna på de små icke fysiska signalerna.

Det är inte frågan om att hästen ska lära sig att lyssna på människospråk bara för att jag vifftar med fingret. Hade jag velat använda människospråk hade jag talat till hästen.
Alla kroppspråk är hästspråk, det är bara olika dialekter.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Som hingstägare så har man ett stort ansvar att se till att hingsten aldrig får komma så långt i att vara ouppfostrad.

Hingstar Är hormoner. Otroligt vänliga, trevliga och fina djur som kan bli livsfarliga med fel ägare.

Att just denna hingst inte var rätt hingst för henne behöver hon inte se som en nederlag, men förhoppningsvis får hon insikt i att just denna hingst, tillsammans med henne, inte passar som hingst som det är nu.

Hennes tre val är
1) kastrera (vilket är den enklaste och snabbaste lösningen, förhoppningsvis ger den effekt ännu fastän han skaffat sig så mkt olater som du beskriver).
2) Lära sig hantera problemen, bli ledare över hingsten och få bort alla problem. Det är en långsiktig lösning hon skulle börjat med för längesedan.
3) Sälja och köpa nytt. Trisst men kanske blir lösningen ändå om hon inte klarar av att lösa problemen när han är kastrerad.

I stort sett alla "Pojk"hästar kan vara hingst, men alla hästägare klarar inte av att hålla hingst.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Annika - detta är en typisk "lästråd" för mig och jag brukar inte ge mig in i denna typ av diskussioner - men jag kan inte låta bli för jag håller SÅ med dig!

I en annan tråd berättade jag om ett övertramp jag gjorde en gång (efter att ha varit på kurs.....). Det var att börja flytta runt en okomplicerad och väluppfostrad pålle HELT i onödan - bara för att jag kunde - inte för att lösa ngt problem. Usch! Jag SKÄMS fortfarande! :o



Bara du ser skillnaden mellan att "göra bara för att man kan", och att "göra för att man vet vad man gör och varför man gör det" så är det inge fel i att ha provat och sedan insett att det inte är något för en själv.

Frågan är ju, varför var det onödigt? Var det onödigt därför att du inte vill lära dig utveckla din kommunikation med din häst pga att det ni har fungerar och du saknar intresse precis som en dressyrryttare saknar intresse att träna hoppning, eller var det onödigt för att du ansåg att ni är perfekta och inte kan bli bättre?
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Fast jag vill tillägga att jag håller med dig om det övriga i inlägget, dvs att hästar kan vara så lätthanterliga om de vuxit upp "vilda" och att de kan ha ett bra förtroende för människor ändå.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

En tanke som slår mig är att hästen får betala ett högt pris ibland för att vi tycker att det är så intressant att att prova vår förmåga att kommunicera med hjälp av kroppsspråk.
Det jag tror mig veta är endast mer eller mindre kvalificerade gissningar när det gäller hästar (och andra djur) av den enkla anledningen att vi är människor och aldrig till fullo kan veta hur hästarna tänker eller fungerar.
Det innebär att de svar jag tror mig få av hästen eller de signaler jag väntar på kanske inte överensstämmer med det jag egentligen är ute efter.

Det här håller jag med om (liksom mycket annat och andra som skriver i tråden :) )

TS: din tråd lever ett eget liv nu, men det här är riktat till dig och din häst också.

En mycket välhanterad och mycket NH-tränad häst gav mig en lektion en gång, som jag aldrig kommer att glömma. Jag stod och tittade på hästarna på den här gården (inte mina, en kursgård) i deras ligghall, jag stod bakom en "boxvägg", inte inne i hallen.

Den här hästen var "min" häst att arbeta med under kursen, vi kan kalla honom King (han hette något helt annat). I ligghallen fanns King, ett par ston och två-tre ettåringar. Allt var lugnt, ingen trängsel. King tittade på mig, gick fram till unghästarna och drev hårdhänt in dem i innersta hörnet. Han hade öronen bak, hotade med bakbenen, småkickade, kastade huvudet mot dem, nafsade. De gjorde allt för blidka honom, tuggade, gjorde sig små, visade att de skulle springa undan allt vad de orkade om han bara lät dem komma förbi honom till utgången, men han fortsatte.

Jag stod där ganska chockad och förvånad. Denna häst som var en stark individ och med hög rang gick på dessa små unghästar som om deras signaler inte alls gick fram. Jag ropade "King!" och han fortsatte lite till, slutade, gick fram till mig vid boxväggen, tittade på mig. Sen gick han ut.

För mig blev detta en stark lärdom. På kursen lärde jag mig NH-språket och King visade mig hur kraftfullt det är. Om man inte läser av den häst man använder det mot, kan man gå på den hästen hur mycket som helst och det blir helt fel. Hästen "måste lyda" språket, det är så den funkar, liksom unghästarna "lydde" King in absurdum i hörnet.

Och jag tänkte att King använde hästspråket som en människa som just lärt sig NH och i sin iver går på och går på tills hästen inte har någon utväg längre...

En annan lärdom av det här tillfället är att jag har ingen aning om vad som rörde sig i Kings huvud. Jag vet inte vad som hände i ligghallen, jag kan bara tolka det utifrån mitt perspektiv, min kunskap. Kanske någon av unghästarna utmanade King med ett öra, vilket jag inte kunde se eller förstå. Jag förstår inte allt hästspråk!

Men det som blir meningsfullt är hur jag väljer att tänka på det och använda det.

TS, jag menar inte att du har gjort så här. Du är uppenbart lyhörd för din häst eftersom du bekymrar dig över detta. Många hade inte ens lyft ett ögonbryn över hästens reaktion. Lyssna och se på din häst och hennes fina små signaler. Vad visar hon dig nu? Hur kan du lappa ihop det hela igen? När svarar hon på dig igen, när har ni kontakt? :)
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har fattat vad det skall gå ut på MEN alla tex jag behöver det inte. Ponnygullet följer mig ändå, inte jämt men det stör mig inte honfår tycka och vilja saker hon också så länge det inte är farligt, det funkar utmärkt att rida utan hjälpmedel om jag känner för det och så vidare. Som sagt NH är kanske bra för vissa - för andra ett onödigt krångel. Sen har jag jäkligt svårt att se vad som skulle föreställa naturligt i en hel del NH. För ärligt talat, vad är naturligt med att rida och handskas med hästar? Typ nada, noll, ingenting. Det är inte så att alla som inte gillar NH inte har fattat grejer, de håller bara inte med. Punkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 190
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 183
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp