Sv: Varför?

*varför säger man att planeterna är runda?
*varför har nyckelpigan prickar?
*varför heter den nyckelpiga, låser den upp några portar?
*varför finns inte dinosaurier längre?
*varför finns människor?
 
Sv: Varför?

*varför finns inte dinosaurier längre?
*varför finns människor?

1. Miljön ändrades så de förlorade sin nisch, bla pga av en väldigt stort meteoritnedslag. Det gjorde bla att däggdjuren kunde ta mer plats, växa sig större och en del utvecklades till Homo sapiens (tack till kvällskursen "Dinosauriernas tidsålder").

2a: Seriöst svar: se fråga 1

2b: Halvt oseriöst: Livet är universums sätt att testa olika designer och se vad som händer... och på planeten Tellus råkade det bli Homo sapiens. Jag tror inte på Gud men jag tror att liv är heligt och att liv aldrig går att stoppa. När vi dör lever den energi vi haft vidare och hjälper universum att hitta på något nytt.

/geologen
 
Sv: Varför?

1. Miljön ändrades så de förlorade sin nisch, bla pga av en väldigt stort meteoritnedslag. Det gjorde bla att däggdjuren kunde ta mer plats, växa sig större och en del utvecklades till Homo sapiens (tack till kvällskursen "Dinosauriernas tidsålder").

2a: Seriöst svar: se fråga 1

2b: Halvt oseriöst: Livet är universums sätt att testa olika designer och se vad som händer... och på planeten Tellus råkade det bli Homo sapiens. Jag tror inte på Gud men jag tror att liv är heligt och att liv aldrig går att stoppa. När vi dör lever den energi vi haft vidare och hjälper universum att hitta på något nytt.

/geologen

Tack för dina svar :)
 
Sv: Varför?

1. Miljön ändrades så de förlorade sin nisch, bla pga av en väldigt stort meteoritnedslag. Det gjorde bla att däggdjuren kunde ta mer plats, växa sig större och en del utvecklades till Homo sapiens (tack till kvällskursen "Dinosauriernas tidsålder").

2a: Seriöst svar: se fråga 1

2b: Halvt oseriöst: Livet är universums sätt att testa olika designer och se vad som händer... och på planeten Tellus råkade det bli Homo sapiens. Jag tror inte på Gud men jag tror att liv är heligt och att liv aldrig går att stoppa. När vi dör lever den energi vi haft vidare och hjälper universum att hitta på något nytt.

/geologen

Åhh vad vackert det sista var. Tack för den!

15/3 är det ett år sedan min mamma dog väldigt oväntat i hjärtattack. Därför har mycket av mina tankar sista tiden av naturliga orsaker kretsat kring döden. Det du har skrivit är både det bland det vackraste jag har hört och faktiskt något som kan vara sant. Tack! :bow:
 
Sv: Varför?

Det är inget fel på svaren alls ju :laugh::bow:

Utlänning kan du vara själv! :devil:

:D Vänta du bara! Snart är du inlänning!

Tror att det beror på att det var nästan bara män som jobbade på båtarna förr i tiden. Så för att få till könsfördelningen bättre så blev själva skeppet en hon. Kalla det för en viss form av gammaldags könskvotering. :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför?

:D Vänta du bara! Snart är du inlänning!

Tror att det beror på att det var nästan bara män som jobbade på båtarna förr i tiden. Så för att få till könsfördelningen bättre så blev själva skeppet en hon. Kalla det för en viss form av gammaldags könskvotering. :idea:

Jag tror det var för att båtar var så vackra, som de fick vara hon :D

Jag blir aldrig inlänning, så lång in tänker jag inte bo! :p
 
Sv: Varför?

man bränner som sagt kärlen, och ofta opererar man knän i sk blodtomhet där man skär av blodflödet till viss del med en manschett över låret. Däremot blöder det bra efteråt. När jag gjorde min största knäoperation var det blod i hela lägenheten på morgonen efter. Och mina knäplastikpatienter som opereras blodtomt (det blöder verkligen ingeting under operationen) ser ofta ut att ha blivit rejält misshandlade när jag träffar dom efter ngn vecka.
 
Sv: Varför?

man bränner som sagt kärlen, och ofta opererar man knän i sk blodtomhet där man skär av blodflödet till viss del med en manschett över låret. Däremot blöder det bra efteråt. När jag gjorde min största knäoperation var det blod i hela lägenheten på morgonen efter. Och mina knäplastikpatienter som opereras blodtomt (det blöder verkligen ingeting under operationen) ser ofta ut att ha blivit rejält misshandlade när jag träffar dom efter ngn vecka.

är det likadant med blodtomhet i tex magen? ibland ser man ju tex gastric bypass på tv och ibland bränner dom ju när det är "öppnat" men det är det där första snittet som jag förundras över :D
 
Sv: Varför?

*Varför verkar det som om vissa typer av plast (tänk matlåda och måttsatser) drar åt sig fett och är jättekrångliga att få rena? :confused: :confused:
 
Sv: Varför?

När vi dör lever den energi vi haft vidare och hjälper universum att hitta på något nytt.

Påminner mig om Carl Sagan:
"The nitrogen in our DNA, the calcium in our teeth, the iron in our blood, the carbon in our apple pies were made in the interiors of collapsing stars. We are made of starstuff."

:banana:
 
Sv: Varför?

Stora varför tråden kanske dags för?

*varför kan inte hajar backa?
För att de inte är byggda för att backa. De kan inte "andas" med sina gälar om de om de backar eller dras baklänges

*varför har vi olika ögonfärg?
Mutationer som uppstått och som på vissa platser inte varit en nackdel så de har förts vidare

*Varför är livet inte lätt, vad är meningen med att ha ett svårt liv med mycket motgångar och problem? Om vi bara har ett liv så hinner man ju inte få en chans att utnyttja det man lärt sig av motgångarna innan man dör

Den svåraste frågan. Frågan är kanske mer varför vi känner att det är motgångar och varför vi känner att det är svårt. Kanske en mekanism för att överleva, vi är sociala och bryr oss om andra och därför känner vi att livet är svårt. Kanske gynas vår art av att känna empati, men för att lära sig empati behöver vi kunna associera till egna upplevelser kanske gör svårigheter att människor blir mer empatiska. Ibland blir det för mycket och då blir det tvärtom så att vi blir oempatiska och dömande "kan jag så kan du". Jag har laggt märke till att människor som sällan upplevt några motgångar tror att alla andras liv är enkla och att det är deras egna fel om de drabbas av motgångar, de kan inte leva sig in i situationen eller föreställs sig situationen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 438
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 926
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 653
Senast: krambanan
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp