Sv: Varför?

Stora varför tråden kanske dags för?

*varför kan inte hajar backa?
För att de inte är byggda för att backa. De kan inte "andas" med sina gälar om de om de backar eller dras baklänges

*varför har vi olika ögonfärg?
Mutationer som uppstått och som på vissa platser inte varit en nackdel så de har förts vidare

*Varför är livet inte lätt, vad är meningen med att ha ett svårt liv med mycket motgångar och problem? Om vi bara har ett liv så hinner man ju inte få en chans att utnyttja det man lärt sig av motgångarna innan man dör

Den svåraste frågan. Frågan är kanske mer varför vi känner att det är motgångar och varför vi känner att det är svårt. Kanske en mekanism för att överleva, vi är sociala och bryr oss om andra och därför känner vi att livet är svårt. Kanske gynas vår art av att känna empati, men för att lära sig empati behöver vi kunna associera till egna upplevelser kanske gör svårigheter att människor blir mer empatiska. Ibland blir det för mycket och då blir det tvärtom så att vi blir oempatiska och dömande "kan jag så kan du". Jag har laggt märke till att människor som sällan upplevt några motgångar tror att alla andras liv är enkla och att det är deras egna fel om de drabbas av motgångar, de kan inte leva sig in i situationen eller föreställs sig situationen.

Jag har märkt samma sak som du faktiskt. Många människor, framför allt sånna med silverskeden i munnen, tycker att "äsch, så farligt är det inte" och tycker att man bara är negativ och bara ser hinder.

*Varför är det så?

Har du inga varförfrågor? :)
 
Sv: Varför?

*Varför verkar det som om vissa typer av plast (tänk matlåda och måttsatser) drar åt sig fett och är jättekrångliga att få rena? :confused: :confused:

För att plast är hydrofobt liksom olja och fett. Hydrofobt=vattenavskyende.
Lika löser lika; fett löser fett, plast och fett är feta och tycker om varandra.
 
Sv: Varför?

För att plast är hydrofobt liksom olja och fett. Hydrofobt=vattenavskyende.
Lika löser lika; fett löser fett, plast och fett är feta och tycker om varandra.

Aha, tack! Jag har ju läst kemi så lika löser lika känner jag till men jag kan inte påstå att jag lärde mig så mycket om plast :o jag läste framförallt oorganisk kemi :)
 
Sv: Varför?

Några varför till i dag:

*Varför kan man operera så mycket inom sjukvården, men inte mina ögon?
*Varför är SJtåg alltid försenade, inställda eller bara...försenade och inställda?
*Varför är det lättare att skriva elelr än eller?
*Varför dog min man?
 
Sv: Varför?

*Varför är SJtåg alltid försenade, inställda eller bara...försenade och inställda?


Det där undrar jag också!! :mad::cool:


*Varför snöar det ute nu?
*Varför är det inte vår än?
 
Sv: Varför?

*varför har vi olika ögonfärg?

För att vi har olika mycket pigment i iris; ju ljusare ögon desto mindre pigment.

*Varför är det så svårt att se i mörker?

Därför att den delen av ögat som du ser färg och detaljer med (gula fläcken) inte innehåller några ljuskänsliga celler, de sitter utanför gula fläcken. Man kan faktiskt se lite bättre (fler detaljer) i mörker om man tittar lite vid sidan av det man vill se så att man utnyttjar de ljuskänsliga delarna av näthinnan.

Knapplån: Guuuud vad jag saknar mitt arbete :cry:
 
Sv: Varför?

* varför blöder det inte mer när man opererar nån?

För att man låter bli att skära i blodkärlen...

På allvar alltså, man försöker verkligen låta bli att skära i några blodkärl om man kan undvika det. Skulle det komma något i vägen bränner man det så att blodet koagulerar eller knyter av med två trådar och klipper emellan. Skulle det blöda ser ju inte oerationspersonalen vad de gör.
 
Sv: Varför?

För att man låter bli att skära i blodkärlen...

På allvar alltså, man försöker verkligen låta bli att skära i några blodkärl om man kan undvika det. Skulle det komma något i vägen bränner man det så att blodet koagulerar eller knyter av med två trådar och klipper emellan. Skulle det blöda ser ju inte oerationspersonalen vad de gör.

så jag skulle kunna skära mig över magen utan att det blödde om jag visste vart blodkärlen sitter? (nä jag har inga planer på det ;) )
 
Sv: Varför?

så jag skulle kunna skära mig över magen utan att det blödde om jag visste vart blodkärlen sitter? (nä jag har inga planer på det ;) )

Skönt, jag blev lite orolig där ;)

Nu är det ju så att huden innehåller en stor mängd små blodkärl så just dessa är svåra att undvika, då bränner man, men ju längre in i kroppen man kommer desto större och mer organiserade är de.
 
Sv: Varför?

Skönt, jag blev lite orolig där ;)

Nu är det ju så att huden innehåller en stor mängd små blodkärl så just dessa är svåra att undvika, då bränner man, men ju längre in i kroppen man kommer desto större och mer organiserade är de.

jo det är lite det jag funderar över, jag har aldrig sett att man bränner direkt vid första snittet?

Ta här tex http://www.youtube.com/watch?v=jfsnbE_yCAA (obs operationsfilm) 0.45 in skär han första snittet, och jag tänker att hade jag skurit mig där på armen av nån anledning hade det varit massor av blod? eller har det med hur vass skalpellen är?

(förlåt att jag är så frågvis) :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför?

*Varför dog min man?

Jag försöker mig på den svåra frågan... jag hoppas du inte tar illa upp för jag menar väl.

Det finns inget enskilt svar som är korrekt enligt någon rättningsmall. Jag tror dock att det finns flera förklaringar beroende på hur man ser på tillvaron och människans plats i den (jag har ju nämnt tidigare lite hur jag ser på det hela).

I just det ögonblicket var det slut på hans tid/energi... eller så var det rena tillfälligheter som sammanföll just då och gjorde att hans tid inte fanns längre. Jag tror väl egentligen inte att vi har ett visst mått av tid/energi utan att det är som sagt tillfälligheter som avgör när tiden är slut. Det finns inget som är rättvist i det hela men för mig hjälper det att försöka att inte hata döden. Det betyder inte att jag inte sörjer eller blir inte arg och ledsen när någon närstående går bort, speciellt om det är någon som är ung och/eller har barn. För mig är det dock tröstande att liv och död hänger ihop i ett kretslopp och att jag tror vår energi och individen vi var lever vidare på ett eller annat sätt (inte genom reinkarnation).

Mors janua vitae - Döden är livets port

Det där med "den gudarna älskar dör ung" tycker jag är skitsnack, jag kan aldrig tänka mig att det finns någon transcendent varelse som sitter och sorterar ut vilka den tycker om och inte. Plus att varför skulle den varelsen vilja göra illa personen den tycker om?! För vi får ju i det fallet förmoda att ens jag lever vidare i någon typ av himmel (man får anta att gudomligheten vill umgås med personen den tycker om), dvs man är medveten om att man dött och lider när man ser sin familj sörja :mad:

Sorry för långt och svamligt.
 
Sv: Varför?

Jag skulle tro att det är lite adrenalin i bedövningsvätskan han sprutar in i huden och det hjälper till att stilla blodflödet en del.
 
Sv: Varför?

*varför har vi olika ögonfärg?

För att vi har olika mycket pigment i iris; ju ljusare ögon desto mindre pigment.

*Varför är det så svårt att se i mörker?

Därför att den delen av ögat som du ser färg och detaljer med (gula fläcken) inte innehåller några ljuskänsliga celler, de sitter utanför gula fläcken. Man kan faktiskt se lite bättre (fler detaljer) i mörker om man tittar lite vid sidan av det man vill se så att man utnyttjar de ljuskänsliga delarna av näthinnan.

Knapplån: Guuuud vad jag saknar mitt arbete :cry:

Smart, det måste jag testa! :laugh:
 
Sv: Varför?

Jag försöker mig på den svåra frågan... jag hoppas du inte tar illa upp för jag menar väl.

Det finns inget enskilt svar som är korrekt enligt någon rättningsmall. Jag tror dock att det finns flera förklaringar beroende på hur man ser på tillvaron och människans plats i den (jag har ju nämnt tidigare lite hur jag ser på det hela).

I just det ögonblicket var det slut på hans tid/energi... eller så var det rena tillfälligheter som sammanföll just då och gjorde att hans tid inte fanns längre. Jag tror väl egentligen inte att vi har ett visst mått av tid/energi utan att det är som sagt tillfälligheter som avgör när tiden är slut. Det finns inget som är rättvist i det hela men för mig hjälper det att försöka att inte hata döden. Det betyder inte att jag inte sörjer eller blir inte arg och ledsen när någon närstående går bort, speciellt om det är någon som är ung och/eller har barn. För mig är det dock tröstande att liv och död hänger ihop i ett kretslopp och att jag tror vår energi och individen vi var lever vidare på ett eller annat sätt (inte genom reinkarnation).

Mors janua vitae - Döden är livets port

Det där med "den gudarna älskar dör ung" tycker jag är skitsnack, jag kan aldrig tänka mig att det finns någon transcendent varelse som sitter och sorterar ut vilka den tycker om och inte. Plus att varför skulle den varelsen vilja göra illa personen den tycker om?! För vi får ju i det fallet förmoda att ens jag lever vidare i någon typ av himmel (man får anta att gudomligheten vill umgås med personen den tycker om), dvs man är medveten om att man dött och lider när man ser sin familj sörja :mad:

Sorry för långt och svamligt.

Tack för ditt svar :)
 
Sv: Varför?

*Varför heter det solkatter?
*Varför hamnar mackorna upp och ner alltid?
*Varför snurrar brickan i mitt nya armband sig HELA tiden så texten ligger mot huden??
*Varför hörs ljud tydligare i mörker?
 
Sv: Varför?

*Varför heter det solkatter?
*Varför hamnar mackorna upp och ner alltid?
*Varför snurrar brickan i mitt nya armband sig HELA tiden så texten ligger mot huden??
*Varför hörs ljud tydligare i mörker?

*Varför heter det solkatter?
För att katter tycker dom är så skojiga? :D
 
Sv: Varför?

*Varför hamnar mackorna upp och ner alltid? - För att mackan hinner bara snurra ett halvt varv från den höjden. Tappar du mackan från två bordshöjder hamnar den rätt ;)

*Varför hörs ljud tydligare i mörker? - Jag tror att det är för att vi inte använder synen och hjärnan lägger mer fokus på våra andra sinnen.
 
Sv: Varför?

*Varför hamnar mackorna upp och ner alltid? - För att mackan hinner bara snurra ett halvt varv från den höjden. Tappar du mackan från två bordshöjder hamnar den rätt ;)

*Varför hörs ljud tydligare i mörker? - Jag tror att det är för att vi inte använder synen och hjärnan lägger mer fokus på våra andra sinnen.

Jag ska testa det översta :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 438
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 924
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 653
Senast: krambanan
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp