Bukefalos 28 år!

Varför...

Malin_L

Trådstartare
ska endel hundar "sprätta" efter att dom har bajsat??
Är det bara nåt onödigt medfött beteende eller har det någon funktion???
 
Sv: Varför...

Malin_Orebro skrev:
ska endel hundar "sprätta" efter att dom har bajsat??
Är det bara nåt onödigt medfött beteende eller har det någon funktion???

hundar har svettkörtlar mellan tårna (mysigt va? ;) ) och när den sprätter luktar ett större område. det syns också när en hund har sprättat runt. vad jag har förstått så har man inte helt kommit på varför de gör så, men detta är en hypotes (eller två).
 
Sv: Varför...

Sen var det testosteronhöjande! Så man ska inte låta hundar sprätta om man har problem med att de vill ta över. Fråga mig inte, men jag har läst det :D
 
Sv: Varför...

oooops... båda mina sprätter som tokar, speciellt när det är på roligt underlag som torra löv eller nysnö :D . fast ingen av dom är särskilt benägna att styra mig (eller så är jag så nertryckt att jag inte märker det? :angel: :idea: )
 
Sv: Varför...

Har faktiskt ingen aning.
Men min lilla sprätter ibland även när hon har kissat.
 
Sv: Varför...

För att sprida sin doft!
Min hund gör så när vi är på platser som luktar mycket hund - tex Brukshundsklubben - aldrig annars.
 
Sv: Varför...

något fel måste det vara någonstans. mina sprätter oftare än de inte sprätter... hur normalt är det för en tik och en kastrerad hane?
 
Sv: Varför...

Många säger ju att det är ett dominanstecken. Och har man en tuff hund ska man helst inte låta dem krafsa ut sin doft, utan avbryta den (har jag hört många säga). Men jag tror endel hundar kan göra det "av vana" också.
Precis som att vissa har sina ritualer när det ska uträttas behov. Min tex har det så fruktansvärt omständigt om var han ska sätta sig. Han kan snurra femhundra varv för att sedan komma på att det inte känns riktigt rätt, gå iväg två meter, snurra femhundra varv till osv. :D
 
Sv: Varför...

Min äldre har nog aldrig sprättat. Inte vad jag minns. Min yngre sprättar typ jämt. Ärftligt?
 
Sv: Varför...

hmmm... ja det kanske det är? men jag tror också de kan lära sig. L försökte inte alls sprätta innan sprätte-M kom in i bilden. visserligen hörde det säkert ihop med att han blev äldre, men det var ganska tydligt att han försökte göra som henne. dessutom kan han överdriva om man skrattar åt honom, då tar han i för kung och fosterland, annars sprätter han bara lite förstrött.

en annan rolig grej är att han sprätter efter att M har kissat också. är det vanligt tro?
 
Sv: Varför...

Det kan ju också vara konkurrans mellan de... Behöver inte ha nått med dig att göra...

Min yngre har sprättat sen hon var liten. Men bara efter att hon bajjat. Först skvätter hon sen springer hon allt vad hon kan tills kopplet tar slut *ryck*
 
Sv: Varför...

vrider hon också runt ögonen så att nästan vara vitan syns? här kallas det galna-loke-sjukan. är han lös kan han springa runt, runt, runt utan att se sig för.
 
Sv: Varför...

Labbfnatt :) Tror bestämt att alla raser har nått slags fnatt uppkallat efter sig!! :rofl:
 
Sv: Varför...

cillamuffins skrev:
något fel måste det vara någonstans. mina sprätter oftare än de inte sprätter... hur normalt är det för en tik och en kastrerad hane?

Jag tycker jag ser sprättandet lika ofta hos tikar som hanar, kastrerade eller inte.

Känner dock en labbehane som var ganska ihärdig med sitt sprättande ända tills han blev kastrerad som 2-åring. Han slutade ganska tvärt och har inte gjort det sen dess. Varför vet jag inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 528
Senast: Tonto
·
Hundträning Min unghund har den senaste tiden börjat med ett jobbigt beteende där hon ska stanna och titta på alla som går förbi, både hundar och...
Svar
15
· Visningar
1 953
Senast: hundtant
·
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 572
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp