Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Igår på barnmottagningen va givande. En fantastisk ung läkare bemötte oss med största allvar på problemet. Hon såg det som bekymmersamt att lillans problem kommit tillbaka.
Hon tog prover och har lagt upp en plan på hur vi ska testa olika koster och se hur lillan tar sej på det. Hon va nästan sur då inte alla prover togs då vi va dit för ett år sen..
Och medicinen gör susen fortfarande.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Det låter ju lovande att någon tar det på allvar! vad har de för teorier? Vilka dieter ska ni testa?

KL
Hur blev omställningen för er som redan hade ett barn sen innan, när ni fick nr 2?

//Qbaby
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Försöker tänka tillbaka till hur det var i början med två barn…

Eftersom jag mådde så mycket bättre när lillebror föddes, han föddes på natten och vi åkte hem dagen efter på fm, så kändes det så himla lätt. Att slippa vara sängliggandes som gången innan, var ju helt underbart! När mannen var hemma så var det inga problem, vi tog ett barn var. Det som jag kommer ihåg som var jobbigt var de kvällarna när storebror skulle sova och min man inte var hemma. Sitta och amma på golvet är inte jätteskönt…

Lillebror har varit en ganska nöjd kille förutom i vagnen. Det gick liksom inte att gå till lekparken och leka med storebror och tro att han skulle sova i vagnen.

I början tyckte jag att det var jobbigt att lämna dom själva tillsammans(alltså om man gick iväg till ett annat rum), var rädd att storebror skulle göra något dumt. Men det behövde jag inte oroa mig för alls, dom är jättegulliga mot varandra:love:

Svårt det är att komma ihåg, känns som det var flera år sen. Imorgon är det 1 1/2 år:) Eftersom det är exakt 3 1/2 år i mellan mina killar så har vi även 5 års kalas imorgon!

Men i det stora hela så har det gått över förväntan! Jag hade lite "worst case senario" tänkande innan, då kan det bara bli bättre...
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

KL
Hur blev omställningen för er som redan hade ett barn sen innan, när ni fick nr 2?

//Qbaby

Den där bubblan som vi befann oss i i början med barn nr 1 lyste med sin frånvaro, det får ju erkännas... Minns när vi kom hem med nr 1, hur vi satte ner babyskyddet på köksgolvet och sa till varandra "men shit, vad gör vi nu, ingenting kommer att bli som förut!" och sen hur vi lät hundarna nosa på honom och att vi satt i soffan hela kvällen och inte rörde oss ur fläcken, allt kändes bara så magiskt.

Det enda jag minns av när vi kom hem med Vera var att vi satte igång och montera ihop en IKEA-klädskåp med en gång.

Sedan är det helt klart fullt ös med en nyfödd och en tvååring - men samtidigt så har man ju en annan rutin som förälder, och man kan inte annat än att gå på känn istället för att tänka efter så himla mycket. Dagarna bara svischade förbi, på gott och ont!

Att bära runt på barnet på samma sätt som jag säkert gjorde och som jag noterat att mina kompisar som fått första barnet gör var inte att tänka på, man behöver sina armar. Bärsjal (lång trikåsjal) rekommenderas väldigt varmt. Utan den vet jag inte hur jag hade kunnat rodda runt att vara själv (frun jobbar många 24-timmars pass, så det var ju hela dagar då jag verkligen fick göra allt själv - hämtning och lämning på dagis, matlagning, mockning och fodring, hundarna, läggning osv).

Nu däremot, eller sedan Vera blev 1 år i alla fall, tycker jag faktiskt inte att det är *så* stor skillnad mellan att ha två mot att ha ett. Man hinner med ungefär lika mycket/lika lite här hemma. Det är när man ska iväg och befinner sig i en icke barnanpassad miljö som det förstås är lite bökigare att hålla koll på två än en.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Bra tips med något att bära i! Vi hade en ergonomisk bärsele, väldigt användbar!

KL:

Någon som har bra tips hur man roar en 1 1/2 åring ett par timmar på flygplanet? Hoppas att han sover middag som vanligt. Vi kommer äta lunch på planet, men jag vet inte riktigt hur jag ska få honom att somna. Men det löser sig väl.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Igår på barnmottagningen va givande. En fantastisk ung läkare bemötte oss med största allvar på problemet. Hon såg det som bekymmersamt att lillans problem kommit tillbaka.
Hon tog prover och har lagt upp en plan på hur vi ska testa olika koster och se hur lillan tar sej på det. Hon va nästan sur då inte alla prover togs då vi va dit för ett år sen..
Och medicinen gör susen fortfarande.

Håller tummarna för att ni får rätt svar och kan få hjälp så att ni slipper framtida medicinering!
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Bra tips med något att bära i! Vi hade en ergonomisk bärsele, väldigt användbar!

KL:

Någon som har bra tips hur man roar en 1 1/2 åring ett par timmar på flygplanet? Hoppas att han sover middag som vanligt. Vi kommer äta lunch på planet, men jag vet inte riktigt hur jag ska få honom att somna. Men det löser sig väl.
Vi hade med ipaden till vår lilla när vi var till Kroatien i september. Han kollade lite teletubbies, och spelade lite enkla titut spel. Dock inget som roar mer än fem minuter åt gången...Han tyckte dock att det var rätt spännande att bara titta runt, sitta lite på golvet framför oss. Sitta mellan oss, klänga lite på stolsryggen framför. I det hela gick det ändå rätt bra trots att han är en pillris med massor av spring i benen.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Hur går det på dagis för er andra?

Jag känner att vi har landat i det här med dagis. Lillkillen känns glad och harmonisk när jag hämtar och han springer in på avdelningen på morgonen. Det känns jättebra. Har utökat hans tider lite, tidigare försökte jag hämta vid 15 (han lämnas kl 8) men då kom jag precis när det gått ut igen efter mellis och visst blev han glad över att jag kom, men han pekade på lekplatsen och ville dit. Jag kände mig nästan lite taskig som kom och hämtade när det roligaste roliga började för att ta hem honom och låta honom leka på vår egen gård, med bara mig och samma gamla tråkiga leksaker. Därför har jag nu slutat att slå knut på mig själv för att stressa till dagis, jag började innan sex på morgonen och skippade lunchen för att kunna gå tidigt. Nu går jag bara tidigare från jobbet om det är dåligt väder och jag vet att de tänker stanna inne på eftermiddagen. Jag har rätt tur och kan planera min arbetstid rätt fritt om jag inte har möten.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Nu har ju dottern inte gått så många dagar totalt ... men än så länge går det jättebra (peppar peppar) på dagis.

Ända struliga är att hon varit sjuk/halvkrasslig så många dagar så vi har inte riktigt fått in rutinerna ännu.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Det tog närmare månaden, men sedan lossnade det!
Nu kommer vi vid frukost så han går bara in och sätter sig och äter. Hämtar honom kl 14, en timme senare än i början men han bara sover den timmen ändå:p

De problemen vi har är inte dagisrelaterade. De är mer åt att han slår sig ganska ofta, har börjat gå upp och leka de två senaste nätterna och han kan vara väldigt irriterad på sin snopp/dricka dåligt/kissa dåligt.
Jag pluggar 100% nu och jobbar kvällar+helger och orkar inte så mycket längre tyvärr. Vill bara ha de närmaste tre åren gjorda så fort som möjligt och att sambon får ett ordentligt jobb så jag slipper jobba extra.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

De problemen vi har är inte dagisrelaterade.

Så är det här med!
Jag älskar dagis för det gör att jag får chans att ta mig på fötter igen = bli den (ärligt) glada, pigga och engagerade mamman jag vill vara :)


Var försiktig så du inte går in i väggen . Jag har fullt schå att hålla mig flytande med enbart plugg, barn och hästarna. Hade aldrig klarat av att få in kväll och helgarbete utan att må väldigt dåligt av det.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Här går det verkligen jättebra med dagis och vår vardag över lag :) Josefin landade med en gång på sitt dagis och det var bara första veckan som hon var ledsen när jag lämnade men sen började hon lära känna de andra barnen och sina fröknar så nu hinner jag knappt få av henne kläderna på morgonen innan hon har sprungit in till de andra och har inte tid att vinka hejdå till mig alla gånger ;) Åker till jobbet med gott samvete varje dag! Även fast hon går på dagis 3-4 dagar i veckan 7.30-16.30 så är hon pigg och glad när vi kommer hem allihop på kvällen och leker, pratar och grejjar! Vi har en väldigt lugn och behaglig situation i vår familj just nu och jag och min man synkar varann perfekt så vi hinner lätt med att umgås allihop, ta hand om djuren, renovera lite och utföra våra intressen :)
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

GRATTIS till väntande av 2:an!! Vad roligt!

Såg att du går hos Aurora nu - vad bra :) Jag blev verkligen otroligt hjälpt av vår Aurora, och andra förlossningen blev så olik den första (till det bättre) att jag bara skrattade efteråt. Både av lättnad och glädje. Hoppas det blir samma för dig/er!!

Omställningen mellan ett och två barn var mindre än förväntat under bebistiden tycker jag. Lillebror bara hängde med, oftast i sjal eller sele. Han var lättsam och förnöjd och var enkel att ha med sig. Som tur var, för storebror är en energisk kille ;)

Tuffast tycker jag har varit efter att lillebror blev tillräckligt stor för att vara 100% rörlig. Han är "Mr 100%" som en barnvakt nysligen uttryckte sig ;) Glad, men på ALLT, precis som storebror i samma ålder. Skillnaden nu är att även storebror kräver sitt samtidigt som lillebror är överallt.
Just nu har den lille herrn även en period med ett humör utan dess like i mellanåt, men det är en annan historia ;)

Storebror har aldrig varit särskilt intresserad av lillebror, inte förrens nu egentligen. Varken avundsjuk eller intresserad - han har "bara varit", i hans värld :)
Nu leker de mer ihop och springer och kramas och pussas med varandra (när de inte brottas - oftast på lek som tur är...).
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

+ ni andra som svarat:

Tack för eran input ifrågan att bli tvåbarnsförälder! Det är ju mycket tankar innan som fladdrar i huvudet som man inte tänkte på när jag väntade sonen, då var ju allt fokus på honom. Nu finns det ju en till att ta hänsyn till och underhålla när man har en nyfödd...:crazy:
Å andra sidan hoppas jag att jag är betydligt tryggare i "mammarollen" denna gång:), det känns så nu iaf.

//Qbaby
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Jag var där förra året innan jul (läste och hoppade av= ingen csn i år). Jag känner att det inte är lika illa i år, på ett sätt blir jobbet en andningspaus.
Jag älskar egentligen mitt jobb, tycker mycket om gamla. Nu har jag fått byta grupp (blev mobbad av en brukare) och allt flyter på bra.
Dock får skola stå tillbaka en del men jag försöker inte må dåligt över mina missade tentor, i värsta fall får det ta ett halvår extra (gissar på att resten kommer vara lättare för mig, kemi är inte min grej)
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Nej verkligen inte:p
Försöker prioritera N nu så mycket som möjligt, han är verkligen mitt allt. Saknar honom när han är på dagis:o
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Vi tänkte ge honom en snowracer samt en surfplatta, en billigare variant som det inte svider i plånboken om han tappar eller har sönder.
Vi har inte "önskat" något speciellt åt honom från mor/farföräldrar eller annan släkt. Hoppas däremot att vi kanske får en tripptrapp stol av mormor eftersom de sitter mycket bättre i dem än i ikeas bebisstol eller på en vanlig stol.

//Qbaby
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 946
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 892
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 744
Senast: Mineur
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 750
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp