Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Ja tripp trapp stolarna är bra! Vi lyckades få en gratis så Josefin sitter i en sån nu :)

Vi funderar på att ge Josefin en docka med lite tillbehör för det har hon ingen än och hon visar intresse för dockor när vi är någonstans där det finns. Sen pussel och böcker för det är populärt och är mer än välanvänt, så kan vi slänga de sönderlästa böckerna sen :P
Har heller inte önskat nåt speciellt av släkten till henne. Men tror hon kommer få ett sånt leksakskök av farmor och farfar. Vi har precis börjar fixa med hennes lekrum på nervåningen så där skulle ett kök passa bra.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

*KL*

Vad har ni tänkt ge era 12or i julklapp? :)

Det är lite svårt att köpa leksaker till Vera för vi i och med storebror så har vi redan "allt" (till vårt försvar vill jag säga att det nästan uteslutande är arvegods från kusinerna, själva försöker vi i alla fall låtsas att vi står utanför konsumtionssamhället...).

Men jag har tagit hem mitt (och innan det mormors) gamla dockskåp som jag ska renovera, så det får ju bli några nya möbler till det i alla fall! Och så får det ju även bli riktiga möbler också; Vera har precis flyttat ut från vårt sovrum till eget rum (fd gästrum/kontor)!

Hon leker annars gärna med Pippifigurer, småbilar, sångnallen, bollar, sin "plupp-platta" och allra helst med Duplo. Läsa böcker och att måla gillas också skarpt :)
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

*KL*

Vad har ni tänkt ge era 12or i julklapp? :)

Jag funderar på ett Briokök (eller hemsnickrad variant för att få det mer "eget") eller en spark/tramptraktor :) Hon är helt tokig i traktorer!
Vi får se vad ekonomin säger, jag köper ju det hon behöver lite pö om pö och alldeles säkert kommer hon få julklappar av släkten så det känns nästan onödigt att handla en massa själv. Hon är så liten ännu för att riktigt förstå vad det handlar om.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Kl
Den 9/2 kom Axels lillebror, föddes i v.36+1 med akut snitt. Han vägde 4600g och var 52 lång.
Allt har gått bra och jag mår så mycket bättre denna gång!
Däremot kom inte amningen igång så nu blir det ersättning.
Axel tar det hela med ro och är nog mest glad för att mamma äntligen är hemma igen efter först 1 vecka på UAS för observation pga grav diabetes och havandeskapsförgiftning och sen ytterligare ca 1 vecka kvar efter snittet.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Tony har också fått ett syskon. Nina föddes 5/2 (i vecka 39+1). Vägde 4196g och var 51cm lång. Förlossningen gick bra men gjorde sjukt ont. Det fanns ingen tid för någon epidural denna gången. :( Dessutom upptäckte jag konceptet eftervärkar som ingen förvarnat mig för :mad:
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

+ Qbaby

Grattis till er båda ! Hoppas ni är på benen snart :)

Här väntas också tillökning , men inte förrän till augusti :)

Den här gången känner jag mig mer beredd och även att det finns mer resurser och skyddsnät.
Pratade med BM hur jag kände förra graviditeten, hatet till graviditetåkommorna, hur jag upplevde förlossningen, gravid/förlossningsdepressionen och allt som tillsammans förstörde så mycket av anknytning och glädjen över det barn vi fått.
Så jag fick åka på ett tidigt VUL för att kolla så knytet levde i magen, hon propsade på att jag skulle återuppta kontakt med terapeuten för att motverka gravid/förlossningsdepression och att vi lite senare i graviditeten kommer ta upp förlossningsrädslan.
Jag känner mig sedd och bekräftad av mina känslor kring graviditet och förlossning, och det är såå guld värt :love:
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Grattis! Kom på samma dag som min N:D

FadeAway: Grattis till dig med! Hoppas eftervärkarna har gett med sig
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Tony har också fått ett syskon. Nina föddes 5/2 (i vecka 39+1). Vägde 4196g och var 51cm lång. Förlossningen gick bra men gjorde sjukt ont. Det fanns ingen tid för någon epidural denna gången. :( Dessutom upptäckte jag konceptet eftervärkar som ingen förvarnat mig för :mad:

Ja just ja.. eftervärkarna jag fick efter förlossning #2 hade jag fullständigt förträngt! Det kanske är det vi gör, varpå ingen info sprids.. :p

Stort grattis FadeAway och Qbaby till era nykläckta knoddar!
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

GRATTIS till både dig och FadeAway och era familjer! Häftigt med nya små liv att lära känna :love:

Skönt att du känner dig bättre denna gång! Vilken dramatisk sista tid det blev, skönt att han är ute säkert nu :love: Bra kämpat!!!

FadeAway: Ja just det, nu minns jag de gräsliga eftervärkarna!! Hela natten! Och vid amning de första dagarna efter förlossningen, AJJJ! Jag hade precis som Flipthefrog glömt!
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

*kl på mig själv*

Kul med flera syskon på G i tråden!

Ingen ny bebis på G här, det får vänta minst ett par år till om det blir någon i ö h t (blir ju vår 3:a i så fall), men jag kan liksom inte riktigt släppa tanken på en till, även fast orken definitivt inte skulle räcka till en till just nu. Det räcker gott med de två vi har om man säger så ;-) Dock skall jag bli moster för andra gången vilken dag som helst, det är beräknat till på söndag. Helt fantastiskt skall det bli!! :love:

På lördag fyller vår lilleman 2år! Jösses...

Tänk att det där lille sovande knyttet nu är en stor kille som springer runt och pratar om allt och inget med allsköns kombinationer av de ord han kan, och blir jättearg om vi inte förstår ;) Charmar allt och alla, pussas och kramas till höger och vänster, är för det mesta ett enda stort solsken men har en envishet sällan skådad och humör därefter när han lägger den sidan till ;) och tycker att 04.30 är en bra tid att gå upp på morgonen just nu...:p:crazy:

:love: :love: :love:

Nu har vi stora bryderier om vad sjutton han skall få i födelsedagspresent... han är helt såld på bilar och tåg och lego/duplo just nu, förmodligen för att detta finns i miljoner efter storebror som ärvde hur mycket sådant som helst av maken och kompisars barn, och sedan fick mycket i present av släkt och vänner just för att han gillade det så mycket, så där behövs verkligen INGET...Likaså pussel, böcker osv (och ännu har han inte börjat klaga över ärvda saker ;) ) inte heller kläder behövs (men det önskar vi ändå av släkt, för lite nytt är ju alltid lite roligt som komplement till allt det ärvda), så det blir nog en extra slant på sparkontot och något symboliskt tror jag.

Vad skall ni andra ge era små?
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

N fyllde 2 i lördags, av mig fick han en verktygsbänk och av sin far fick han en plasto traktor (alla andra märken vi köpt har bara gått sönder...)
Av sin farmor och farfar fick han innebandy klubbor (mycket uppskattat) och av mina farföräldrar fick han en trehjuling moped som gick på el.
Annars blev det en hel del kläder, pussel och böcker:)

Han är dessutom inne i en period nu där jag inte får byta kläder på honom så idag fick han gå i nattkläder till dagis:p
Dessutom håller han på och pottränar sig själv, sitter på toaletten och lär sig mekanismerna bakom kiss, så roligt enligt honom!
Nu vill han också ha bytt blöja efter varje kiss så går framåt i raketfart här. Han har toastol vilket jag tror gör mycket då han tycker det är skitkul att spola.

Men syskon... Ja jag vet inte vad jag ska tycka tänka eller tro. Ibland blir det "Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv, låt oss skaffa ett till barn"
Jag har tre syskon men föräldrar som inte hade tid så jag får lättare ångest över att skaffa syskon, han förtjänar inte att behöva ha det på ett sätt.
Så syskon kommer nog att dröja här.
 
Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Vad skall ni andra ge era små?

Vi har också "allt" redan till storebror (mkt arvegods från kusiner) så det är inte helt lätt att hitta presenter och julklappar till Vera. Vi själva köper inte så mycket, men vi har många släktingar och vänner som gärna vill köpa grejer.. Det är rätt bra fart på båda våra, så vi uppskattar leksaker som de sitter ner och pysslar med :)

Såna här har sysselsatt båda våra hur många timmar som helst vid det här laget:
701220_01.jpg


Målarböcker och dinosaurier är också något som är populärt (utöver bilar, stora maskiner och duplo som annars är det som det leks mest med här hemma).

Innebandyklubbor + ett mål rekommenderar jag annars också!
 
Längesen någon skrev här nu! :) Kände att det var dags att leta upp tråden nu för igår köpte vi en ny säng till Josefin! Va stor hon blev helt plötsligt när hon inte har spjälsängen kvar :)
 
Jag tar och dammar av den här gamla tråden nu! Det vore så roligt att se hur ni alla har det :D

Tänk - snart är de 3 år, våra "småttingar"! Jag fick lite flashbacks idag då vi var upp till sjukhuset där jag låg inlagd innan lillen kom, och där han sedermera föddes. Så då tänkte jag på er och undrade hur ni har det.

Vår lille har nyss fått diagnosen celiaki (glutenintolerans), så nu jobbar vi med att få honom att gilla glutenfri mat (han är inne i en period där han inte är fullständigt openminded till förändringar i kosten, om man säger så ;) ). Det går dock ändå över förväntan måste jag säga, så vi har gott hopp om att han snart vant sig.

Han är en himla glad och rolig liten prick (och envis som synden..)! Lever sitt liv genom charmoffensiv, tvärt emot storebror som mera lever genom rätt/fel och fakta - de är så olika, men ändå syskonlika.

Pratar så det fullkomligt sprutar ur munnen på honom, och börjar bli nyfiken på siffror och bokstäver.

I övrigt är det bilar, bilar, bilar, bilar och bilar som gäller, blandat med tågbana ;)
 
Jag tar och dammar av den här gamla tråden nu! Det vore så roligt att se hur ni alla har det :D

Tänk - snart är de 3 år, våra "småttingar"! Jag fick lite flashbacks idag då vi var upp till sjukhuset där jag låg inlagd innan lillen kom, och där han sedermera föddes. Så då tänkte jag på er och undrade hur ni har det.

Vår lille har nyss fått diagnosen celiaki (glutenintolerans), så nu jobbar vi med att få honom att gilla glutenfri mat (han är inne i en period där han inte är fullständigt openminded till förändringar i kosten, om man säger så ;) ). Det går dock ändå över förväntan måste jag säga, så vi har gott hopp om att han snart vant sig.

Han är en himla glad och rolig liten prick (och envis som synden..)! Lever sitt liv genom charmoffensiv, tvärt emot storebror som mera lever genom rätt/fel och fakta - de är så olika, men ändå syskonlika.

Pratar så det fullkomligt sprutar ur munnen på honom, och börjar bli nyfiken på siffror och bokstäver.

I övrigt är det bilar, bilar, bilar, bilar och bilar som gäller, blandat med tågbana ;)

Åh va kul att du skriver lite :)

Vår blivande 3 åring håller just nu på med att träna på att vara utan blöja och det går verkligen hur bra som helst! Innan jul slutade hon med nappen. Hon blir så himla stor! Om ca 1,5 månad blir hon storasyster och gissa om hon väntar på bäbin i magen :love: Hon är väldig för bäbisar och leker mycket med sina dockor och mysdjur, men är samtidigt väldigt intresserad av djur och maskiner.

Pratar väldigt bra även hon :)
 
mitt första inlägg här på buke sen sep.13. då jag valde att lämna forumet, men hittat tillbaka nu. allt ser likadant ut dock känns det som.:p kom att tänka på denna tråden så letat runt som fan men fann den tillslut.:p

vet knappt var man ska börja. blöj och nappfri sen dec-14, fyllde tre år den 25:e februari. vi har flyttat och nytt dagis har han börjat på.
mycket "vad är det??" "varför då?" just nu, och "vet du en sak" haha.... pratar i ett. mycket djur, natur, siffror, fordon, allt möjligt. mkt kreativ å älskar att pyssla och spela å sånt. målar streckgubbar (hoppade över huvudfotingarna helt) och annat, en otroligt snäll och vänlig kille om älskar att pussar å kramas. humöret fick han oturligt nog av mig menmen, haha...;)
hans pappa har sen maj förra året varit närvarande och haft honom varannan helg sen dess ungefär. fortfarande ovant å man lär aldrig vänja sig. funkar rätt bra.

hur stora är era, kläder å så tänker jag. sonen har nu 28 i skor och 104 i kläder. strax över en meter lång och 17.2 kg förra veckan. men så grymt olika från märke till märke så vissa t.e.x me&i har han 122 i nu. hua!xD
 
mitt första inlägg här på buke sen sep.13. då jag valde att lämna forumet, men hittat tillbaka nu. allt ser likadant ut dock känns det som.:p kom att tänka på denna tråden så letat runt som fan men fann den tillslut.:p

vet knappt var man ska börja. blöj och nappfri sen dec-14, fyllde tre år den 25:e februari. vi har flyttat och nytt dagis har han börjat på.
mycket "vad är det??" "varför då?" just nu, och "vet du en sak" haha.... pratar i ett. mycket djur, natur, siffror, fordon, allt möjligt. mkt kreativ å älskar att pyssla och spela å sånt. målar streckgubbar (hoppade över huvudfotingarna helt) och annat, en otroligt snäll och vänlig kille om älskar att pussar å kramas. humöret fick han oturligt nog av mig menmen, haha...;)
hans pappa har sen maj förra året varit närvarande och haft honom varannan helg sen dess ungefär. fortfarande ovant å man lär aldrig vänja sig. funkar rätt bra.

hur stora är era, kläder å så tänker jag. sonen har nu 28 i skor och 104 i kläder. strax över en meter lång och 17.2 kg förra veckan. men så grymt olika från märke till märke så vissa t.e.x me&i har han 122 i nu. hua!xD

Kul att du hittat tillbaka! :)
Vår dotter blev storasyster för två veckor sen och är superstolt :love: Hon är en så himla snäll, duktig och förstående unge. Hon fyller 3 år 11 maj och önskar sig en cykel :D

Hon har 98/104 på kläder nu och 25 i skostorlek. Väger strax under 15kg och är strax under 1m lång. Hennes stora intresse är bäbisar :p Leker för det mesta själv både hemma och på dagis och det är det hon vill och är nöjd med. Men hon leker ju självklart med de andra också men är otroligt självständig. Djuren och maskinerna på gården är också jättekul :)

Blöjfri dagtid sen januari i år och napparna gav hon till tomten på andra advent :D
 
Här fyllde Axel 3 den 3 mars. Han var ganska sen med att börja prata, det lossnade inte förrän i somras men nu tar han igen det med råge. Precis som din @laeikinois så är det mycket frågor hela tiden...
Trotsperioden verkar lugna ner sig nu, eller så är det jag som hanterar det bättre nu?
Axel är ca 1 m och väger 15,5 kg. Han är lång men ganska smal. Har 26 i skor. 104 i kläder.
Han blev ju storebror i feb -14 och är nig den bästa storebror man kunnat önska sig! Så fantastiskt snäll och leker med lillebror.
Han har en bästa kompis, Oscar.
Vill inte gå på pottan än, eller lite sporadiskt då och då, men jag har inte bråttom det kommer när han är redo. Vi frågar varje dag iaf.
Vi hoppas kunna sluta med nappen under året, men snuttis får nog hänga kvar ett tag till.
Vi ska försöka sluta med vilan på lunch under sommaren.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 947
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 892
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 745
Senast: Mineur
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 755
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp