Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Linn-Nora
Hoppar in från vintertråden :)
Jag upptäckte först när min son var fyra månader att hans bakhuvud var platt. (Han är bara ammad i sex veckor och sen har det varit ganska mycket ryggläge, tex vagn för sömn och stundtals bara nöjd i babysitter vilket nog bidragit.) Nu är han 5,5 månad och bara på den korta tiden märks stor skillnad, och då har vi inte ansträngt oss något extra, utan det som hänt är att bebis blivit mer rörlig, ligger på magen och sidan, och sitter i barnstol istället för babysitter. Vi köpte en pandakudde som han har i sängen men eftersom han rör sig så mycket nuförtiden ligger han sällan kvar på den... Men sju veckor är ingenting! Det kommer ordna upp sig :)

Och angående magläge, min bebis hatade. det länge och trots att han var duktig på det orkade han länge bara 1-2 minuter, så en bra dag kanske han låg totalt 5 minuter på mage i början. Sen, vid kanske 4,5 månad började han vända sig från rygg till mage och då var det som att det blev ok iom att han valt det själv. Så försök låta bli att känna stress eller oro över att du hämmat ditt barn, det låter som om hon utvecklas precis som hon ska!
 
@Linn-Nora man slutar nog inte att oroa sig, eller att anklaga sig själv när de slår sig lite extra eller så. Men det är ju för att man/du bryr dig!
Min är 3 mån nu. Greppar men sträcker sig inte efter saker, jollrar men skrattar (i princip) inte högt och har precis börjat försöka vända sig från rygg men är inte nära att lyckas.
Det är lätt att bara se vad "alla andra" kan, särskilt eftersom det är sånt som skrivs om. Dels som en nyhet, dels är det klart man blir stolt (jag är väl en sån där hemsk mamma för övrigt som tycker att alla borde vara helt fascinerade över hur fantastiska mina (i andras ögon säkert fullt normala) barn är. Förhoppningsvis är det mer nedtonat utåt :p)

Vare sig din dotter är sen, tidig eller mitt emellan tror jag knappast det är något som spelar roll på sikt.
 
E ligger för övrigt på rygg nattetid. Ibland sover hon på mage under uppsikt. Börjar de vända sig själva är det ju inte så mycket att göra åt att de sover på andra sätt.
 
Tack alla för att ni tog er tid att svara ❤️ :bow:

En del av mig förstår att det nog är sömnbrist och även värmen som får mig så skör. Har aldrig mått bra i sommarvärmen, inte ens som liten.

Jag tror att det stora just nu är att hon alltid tittar åt vänster och därför fått sned skalle. Hon är finast i hela världen ändå, men jag känner att det är mitt fel. Jag tänkte att barn kan vara såna och att det rättar till sig. Men tydligen borde vi ha lagt henne åt höger när hon var mindre och enligt BVC så verkar bristen på magläge gjort att det blivit så. Och nu är hon jättesvår att få att sova på höger sida. Tittar helst till vänster när hon är vaken också även om hon kan lägga huvudet till höger. Känns som att det är to little to late :( även om hon bara är sju veckor.

Ja, ni hör ju. Det dåliga samvetet är högljutt .

Men jag uppskattar alla era inlägg 🤗
Tycker du ska fundera på att byta BBCsköterska. Alla nyblivna mammor är sköra, även de mest stabila. Om din bvcsköterska får dig att må sämre så bör du byta till någon med annat bemötande. Vår bvcsköterska är toppen! Hon är supergulliga med både oss och barnen. Äldre och har sett det mesta, och vet att det blir folk av de flests bebisar. Hon är lugnande, uppmuntrande och ger bra tips för framtiden.
 
Och just nu så ligger lillan typ aldrig ner mer än när vi liggammar. Hon sover i babynest ca fyra timmar i början av natten. Sedan på sidan bredvid mig. Hon ligger max 30 min i babygymmet varje dag, men oftast 0-10 minuter. Hon sitter i babysitter ett par tillfällen varje dag.

Hon sitter mycket i knät och bärs mycket i sjal och sele. Där får hon balansers upp huvud och överkropp. Så där är hon superstarkt. Kommer nog vara sen med att rulla då hon inte får träna så mycket på det just nu.

Dock vet jag från ettan att det inte spelar så stor roll i längden. Han var tidig att rulla men sen med att både sitta och gå (gick själv först vid 15 månader). Men nu vid två år och tre månader springer han fortare än sina kompisar och går lätt en kilometer i skogen/elljusspåret om han får möjlighet. Med hundra pauser för att plocka sten, leka i gruset, plocka smultron mm. Så det är helheten som räknas.

Båda mina bebisar har varit kängurubebisar och velat vara nära nära. Då för mig låter det helt otroligt, men också väldigt skönt, att ha en bebis som vill ligga så mycket ensam att den får platt huvud. Själv får jag nästan gå på toaletten med en bebis i famnen (och en tvååring i kjoltyget).
 
Idag har vi haft en härlig stranddag. Bebis har spenderat sin tid i ett uv-tält där hon för första gången vände sig från mage till rygg! Hon slog till med att göra det två gånger så vi får se om det är något hon nu bemästrat eller om det tar ett par gånger till. Igårkväll fick vi höra det första riktiga skrattet, snacka om att det värmde enda in i hjärtat. Blev löjligt lycklig av att höra det! Inget än idag men hoppas att det kommer, längtar tills hon skrattar så hela tiden:love:
 
Jag tror min lilla heffaklump håller på att få tänder. Ett evigt dreglande och gnagande på sina händer (och allt annat han får tag i) . Kikade lite snabbt innan och tandköttet är lite svullet och kunde urskilja en svag vit liten rand.
Tänderna är nog det enda som alla mina faktiskt har fått vid samma ålder, mellan 4 och 4,5 mån ålder. Men det får gärna ta lååång tid innan de tittar upp, för satans va ont det gör när de råkar bitas.

Råkade för övrigt ha blixten igång på kameran, stackarn blev helt förskräckt :D
IMG_20180721_210813.jpg
 
Min håller också på att gnaga och dregla@Mulles_matte, men kan inte se antydan till tänder. Han har även börjat bita mig under amning. Fy vad ont det kan göra även utan tänder. Tolkar det som ett ”bus”, för det brukar efterföljas av ögonkontakt och ett stort leende. Är han inte väldigt trött är det överhuvudtaget mycket stök vid amningen, men har för mig att det är typiskt åldern.
 
Kan ju ta bebis bättre sidor också. :)Det är lätt att locka fram skratt nu, ”prästens lilla kråka” har blivit en favorit. För bara någon vecka sedan tyckte jag ju det var så tråkigt med bebis, men oj vad bebis utvecklats bara sedan dess. Uppskattar verkligen den social biten, framförallt den enkla bebishumorn. :)
 
Min håller också på att gnaga och dregla@Mulles_matte, men kan inte se antydan till tänder. Han har även börjat bita mig under amning. Fy vad ont det kan göra även utan tänder. Tolkar det som ett ”bus”, för det brukar efterföljas av ögonkontakt och ett stort leende. Är han inte väldigt trött är det överhuvudtaget mycket stök vid amningen, men har för mig att det är typiskt åldern.
Det är rätt mkt stök vid amningen här med när han inte är speciellt trött. Mycket suga-släppa-flina om och om igen. Det hör garanterat till åldern :)
Apropå dreggel och bitandet, så kan de ju hålla på att dregla och gnaga i ett par månader innan tänderna tittar fram, men det är nog lite åldern också, att de kommit på att man kan stoppa in händerna i munnen och då blir det ju en hel del dreggel
 
En av bvc-”tanterna” vi träffade förklarade att sned skalle går enkelt att rätta till fram till ca 8 mån ålder så om det stämmer finns det gott om tid för er! :) Hon sa att det är bra att upptäcka det så tidigt som möjligt men att det inte är någon panik även om de tex är tre månader som vår lilla är.

Det låter ju jättebra! Min man säger att vår sa upp till två år, men det tyckte jag lät osannolikt. Stängs inte bakre fontanellerna efter typ 8-9 månader?
Men då borde inte sju veckor vara nåt problem :) Inbillar mig att hon redan blivit lite rörligare och tittar mer åt höger även om det fortfarande är vänster hon föredrar.
Hon har blivit mycket duktigare på att ligga på mage och lyfta sig sen vi fick tipset att låta henne ligga på en kudde :) Nu fixar hon även på soffan ibland och kan ligga på mage och vara nöjd i fem till tio minuter. Tidigare blev hon arg nästan direkt och låg bara platt.

@Linn-Nora
Hoppar in från vintertråden :)
Jag upptäckte först när min son var fyra månader att hans bakhuvud var platt. (Han är bara ammad i sex veckor och sen har det varit ganska mycket ryggläge, tex vagn för sömn och stundtals bara nöjd i babysitter vilket nog bidragit.) Nu är han 5,5 månad och bara på den korta tiden märks stor skillnad, och då har vi inte ansträngt oss något extra, utan det som hänt är att bebis blivit mer rörlig, ligger på magen och sidan, och sitter i barnstol istället för babysitter. Vi köpte en pandakudde som han har i sängen men eftersom han rör sig så mycket nuförtiden ligger han sällan kvar på den... Men sju veckor är ingenting! Det kommer ordna upp sig :)

Och angående magläge, min bebis hatade. det länge och trots att han var duktig på det orkade han länge bara 1-2 minuter, så en bra dag kanske han låg totalt 5 minuter på mage i början. Sen, vid kanske 4,5 månad började han vända sig från rygg till mage och då var det som att det blev ok iom att han valt det själv. Så försök låta bli att känna stress eller oro över att du hämmat ditt barn, det låter som om hon utvecklas precis som hon ska!

Tack för ditt svar :bow: Det ger mig hopp!
Härligt att det blivit bättre för din pojke 😊❤️
Kanske är jag lite hård mot mig själv.

@Linn-Nora man slutar nog inte att oroa sig, eller att anklaga sig själv när de slår sig lite extra eller så. Men det är ju för att man/du bryr dig!
Min är 3 mån nu. Greppar men sträcker sig inte efter saker, jollrar men skrattar (i princip) inte högt och har precis börjat försöka vända sig från rygg men är inte nära att lyckas.
Det är lätt att bara se vad "alla andra" kan, särskilt eftersom det är sånt som skrivs om. Dels som en nyhet, dels är det klart man blir stolt (jag är väl en sån där hemsk mamma för övrigt som tycker att alla borde vara helt fascinerade över hur fantastiska mina (i andras ögon säkert fullt normala) barn är. Förhoppningsvis är det mer nedtonat utåt :p)

Vare sig din dotter är sen, tidig eller mitt emellan tror jag knappast det är något som spelar roll på sikt.

Åh, du har ju så rätt! Jag har nog gjort ett klassiskt misstag med att börja jämföra ;)
I mina ögon är hon ju perfekt som hon är och jätteduktig.
Tycker även att det vi tränat i veckan gjort viss skillnad och hon vänder sig något mer åt höger nu, så jag hoppas det kan hjälpa.

@Linn-Nora fast med det sagt så är det ju jättebra att lyfta sådana tankar! Prata med BVC ifall du känner att du vill ha en samtalskontakt.

Ska göra det, de borde ju ha nån kurator eller så kopplad till sig. Känner att jag nog snurrar till det och oroar mig lite för mycket. Hade varit skönt att bolla med nån.
Det är guld värt att ha er här på Buke! ❤️

Tycker du ska fundera på att byta BBCsköterska. Alla nyblivna mammor är sköra, även de mest stabila. Om din bvcsköterska får dig att må sämre så bör du byta till någon med annat bemötande. Vår bvcsköterska är toppen! Hon är supergulliga med både oss och barnen. Äldre och har sett det mesta, och vet att det blir folk av de flests bebisar. Hon är lugnande, uppmuntrande och ger bra tips för framtiden.

Hon är bra i vissa avseenden. Hon märker att jag oroar mig mycket och frågar ofta hur jag mår när det hänt nåt jag oroar mig för.
Sen så är hon lite snurrig och jag är duktig på att tänka att folk inte tycker om mig. Men jag försöker tränga bort det. Är där för dotterns skull, inte för att skaffa kompisar.
Ger henne en chans men känns det inte bra framöver ser jag till att byta!
 
Hej igen allihopa!
Jag har inte varit aktiv här, men nu orkar jag vara med igen! Allt är ok med vår bebis! Här kommer en liten uppdatering från oss!

Jag var beräknad den 11/3 (flyttades till 13/3 På ul), och vår lilla Sixten kom den 14/3! En stadig grabb på 52 cm och 4225 g!

Anledningen till att jag blev inaktiv var för att min mamma dog. Det gick så snabbt och kom som en chock, och var fruktansvärt att vara med om! Hon drabbades av den elakaste typen av pancreascancer (som är nog elak ändå om den upptäcks i tid), det fanns inget att göra och vi fick bara två månader efter att hon fick sin cancerdiagnos! Det blev palliativ vård direkt, och hon hade fruktansvärt ont - tiden efteråt har varit allt annat än lätt! Hon dog tre månader innan beräknad bebis, den 21 december.

Har inte läst igenom alla inlägg (för det har ju blivit några stycken! :D)!

Sixten hade kolik första 1,5 månaden (det i kombination med sorgen efter mamma var inte enkel!) men har efter det varit en riktig stjärnbebis - ammat jättebra (inte ett enda bröstvårtesår!) Och sovit i princip hela nätterna!

Nu är det precis tvärt om, han är snart 4,5 månad och livet suger! Gnäller mycket, ammar dåligt (äter mest ersättning nu), och har svårt att komma till ro! Men han har också just fått upp ögonen för att undersöka, greppa, sitta med stöd, röra sig från platsen han blir lämnad på på golvet osv.. Så det är inte så konstigt att livet är lite jobbigt ibland!

När jag får tid (Gud hjälpe! Vi har ju storasyster som närmar sig 3 år hemma också - 3 årsåldern har ju sin charm, men herregud så prövande det är!) ska jag försöka läsa ikapp här!
 
Hej igen allihopa!
Jag har inte varit aktiv här, men nu orkar jag vara med igen! Allt är ok med vår bebis! Här kommer en liten uppdatering från oss!

Jag var beräknad den 11/3 (flyttades till 13/3 På ul), och vår lilla Sixten kom den 14/3! En stadig grabb på 52 cm och 4225 g!

Anledningen till att jag blev inaktiv var för att min mamma dog. Det gick så snabbt och kom som en chock, och var fruktansvärt att vara med om! Hon drabbades av den elakaste typen av pancreascancer (som är nog elak ändå om den upptäcks i tid), det fanns inget att göra och vi fick bara två månader efter att hon fick sin cancerdiagnos! Det blev palliativ vård direkt, och hon hade fruktansvärt ont - tiden efteråt har varit allt annat än lätt! Hon dog tre månader innan beräknad bebis, den 21 december.

Har inte läst igenom alla inlägg (för det har ju blivit några stycken! :D)!

Sixten hade kolik första 1,5 månaden (det i kombination med sorgen efter mamma var inte enkel!) men har efter det varit en riktig stjärnbebis - ammat jättebra (inte ett enda bröstvårtesår!) Och sovit i princip hela nätterna!

Nu är det precis tvärt om, han är snart 4,5 månad och livet suger! Gnäller mycket, ammar dåligt (äter mest ersättning nu), och har svårt att komma till ro! Men han har också just fått upp ögonen för att undersöka, greppa, sitta med stöd, röra sig från platsen han blir lämnad på på golvet osv.. Så det är inte så konstigt att livet är lite jobbigt ibland!

När jag får tid (Gud hjälpe! Vi har ju storasyster som närmar sig 3 år hemma också - 3 årsåldern har ju sin charm, men herregud så prövande det är!) ska jag försöka läsa ikapp här!
Beklagar sorgen :(.
 
Tack alla för att ni tog er tid att svara ❤️ :bow:

En del av mig förstår att det nog är sömnbrist och även värmen som får mig så skör. Har aldrig mått bra i sommarvärmen, inte ens som liten.

Jag tror att det stora just nu är att hon alltid tittar åt vänster och därför fått sned skalle. Hon är finast i hela världen ändå, men jag känner att det är mitt fel. Jag tänkte att barn kan vara såna och att det rättar till sig. Men tydligen borde vi ha lagt henne åt höger när hon var mindre och enligt BVC så verkar bristen på magläge gjort att det blivit så. Och nu är hon jättesvår att få att sova på höger sida. Tittar helst till vänster när hon är vaken också även om hon kan lägga huvudet till höger. Känns som att det är to little to late :( även om hon bara är sju veckor.

Ja, ni hör ju. Det dåliga samvetet är högljutt .

Men jag uppskattar alla era inlägg 🤗

Vår stora tjej (snart 3år) fick väldigt lite magträning, sov med huvudet åt samma håll varenda natt, och tittade alltid åt samma håll och blev ganska platt på ena sidan. Det platta är borta, det lilla som är kvar är det bara vi som ser - eftersom vi vet att det är så.

Så gräv inte så djup grop åt dig själv, det brukar oftast gå till sig när de blir mer rörliga! Det är ju jättebra att ni uppmärksammat det nu och att ni kan göra så gott ni kan framöver! 😊
 
Sitter med inbjudningar till dotterns namnfest.

Och imorgon åker vi till fjällen. Fått ändra färdväg pga bränderna men det ska inte vara nån fara där. Packar parallellt och känner mig stressad utan att egentligen veta varför. Hoppas barnen håller sig nöjda i bilen bara.
 
Sitter med inbjudningar till dotterns namnfest.

Och imorgon åker vi till fjällen. Fått ändra färdväg pga bränderna men det ska inte vara nån fara där. Packar parallellt och känner mig stressad utan att egentligen veta varför. Hoppas barnen håller sig nöjda i bilen bara.

Vi kom just hem från stugan, i fjällen! SÅ skönt med lite svalare luft, även om det var varmt där också! Vilket fjäll är erat fjäll?

Sixten skrek halva vägen upp och halva vägen ner.. han som aldrig brukar låta i bilen! 🙈 Men vi tog oss upp och hem igen! Många pauser blev det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 075
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 462
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 714
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp