Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså får så dåligt samvete.. bebis föredrar att sitta i knät framför att ligga i famnen (vilket gör henne sur mest). Så nu sitter hon i våra knän ganska ofta när hon tröttnat på annat, vilket strävar emot min tanke att inte forcera sittandet för att skona ryggen. Men det är såå smidigt att ha henne med och hon är ju glad o nöjd så.

Är det någon här som fått höra lite mer om det där med sittande innan de kan helt själva? Jag har som tidigare nämnt (någon gång i tråden hehe) bara läst en artikel på ämnet och inte hört något från bvc eller kunnat läsa från annan trovärdig källa..

Hoppas iaf att hon lär sig sitta snart, hon är ganska stadig nu men det är nog en bit kvar tills hon sätter sig upp på egen hand.
 
Alltså får så dåligt samvete.. bebis föredrar att sitta i knät framför att ligga i famnen (vilket gör henne sur mest). Så nu sitter hon i våra knän ganska ofta när hon tröttnat på annat, vilket strävar emot min tanke att inte forcera sittandet för att skona ryggen. Men det är såå smidigt att ha henne med och hon är ju glad o nöjd så.

Är det någon här som fått höra lite mer om det där med sittande innan de kan helt själva? Jag har som tidigare nämnt (någon gång i tråden hehe) bara läst en artikel på ämnet och inte hört något från bvc eller kunnat läsa från annan trovärdig källa..

Hoppas iaf att hon lär sig sitta snart, hon är ganska stadig nu men det är nog en bit kvar tills hon sätter sig upp på egen hand.

Sitta i knät är det mest naturliga som finns och på inga sätt skadligt, tvärtom hjälper det henne att bli stadigare! Kan inte tänka mig någon bebis i den här åldern som vill ligga i famnen.

Forcera sittandet med hjälpmedel bör undvikas, men inte direkt skadligt om man gör det korta stunder.
 
@hemlig och @Linn-Nora
Förstår inte riktigt varför det skulle ge falsk trygghet, larmet i sig är ju en trygghet i o m att det faktiskt varnar (vårt låter värre än brandlarmet) om det skulle vara något. Min gubbe är expert på att glömma trycka av larmet när han plockar upp Oskar ur sängen och jag flyger upp varenda gång larmet tjuter :D
Men hur funkar de larmen som man sätter i blöjan?
Har ett babysense 2 och är helnöjd med det, haft samma larm sen 5-åringen var bebis och det funkar klockrent
 
W fick 5 månaders vaccinet idag, än så länge verkar han bara vara lite tröttare än vanligt precis som sist! Han hade inte växt något på längden sen sist men gången innan hade han ju växt 5 cm så troligtvis en växtspurt då! Bvc sköterskan var inte så orolig för han följer sin längdkurva fint ändå :)
 
Alltså får så dåligt samvete.. bebis föredrar att sitta i knät framför att ligga i famnen (vilket gör henne sur mest). Så nu sitter hon i våra knän ganska ofta när hon tröttnat på annat, vilket strävar emot min tanke att inte forcera sittandet för att skona ryggen. Men det är såå smidigt att ha henne med och hon är ju glad o nöjd så.

Är det någon här som fått höra lite mer om det där med sittande innan de kan helt själva? Jag har som tidigare nämnt (någon gång i tråden hehe) bara läst en artikel på ämnet och inte hört något från bvc eller kunnat läsa från annan trovärdig källa..

Hoppas iaf att hon lär sig sitta snart, hon är ganska stadig nu men det är nog en bit kvar tills hon sätter sig upp på egen hand.
Har inte hört av BVC utan mest snappat upp i sociala medier. Elvira föredrar också att sitta upp. Nog för att hon kan sitta själv korta stunder men inte sätta sig upp själv.
 
@hemlig och @Linn-Nora
Förstår inte riktigt varför det skulle ge falsk trygghet, larmet i sig är ju en trygghet i o m att det faktiskt varnar (vårt låter värre än brandlarmet) om det skulle vara något. Min gubbe är expert på att glömma trycka av larmet när han plockar upp Oskar ur sängen och jag flyger upp varenda gång larmet tjuter :D
Men hur funkar de larmen som man sätter i blöjan?
Har ett babysense 2 och är helnöjd med det, haft samma larm sen 5-åringen var bebis och det funkar klockrent

Inte jag heller. Fast jag vet ju inte. Jag känner mig i alla fall lite tryggare, även om det säkert inte finns några garantier i livet ändå. Så för mig känns det bättre med larm. Funderar på hur länge jag ska köra på det. Antagligen tills hon kommer på hur man rycker loss det ;)
 
Det är så himla kul att följa lillans utveckling! 😊
Hon "pratar" mer och mer och har börjat bli kittlig ;) Och så är hon söt som socker och väldigt bestämd 😂
Försöker verkligen få henne att sova i egen säng i alla fall på dagtid, men det går sådär. Ibland somnar hon men oftast blir hon bara arg ;) Så det får bli nån liggamning som sövning och nån barnvagnspromenad per dag. Börjar tänka att hon kanske ändå börjar behöva lite mindre sömn och inte tre timmar förmiddag och eftermiddag.
 
Inte jag heller. Fast jag vet ju inte. Jag känner mig i alla fall lite tryggare, även om det säkert inte finns några garantier i livet ändå. Så för mig känns det bättre med larm. Funderar på hur länge jag ska köra på det. Antagligen tills hon kommer på hur man rycker loss det ;)
Jag har använt larmet tills mina är 1 år, men å andra sidan så sitter det ju inte i blöjan så de kan rycka bort det.
 
I natt gick larmet. Så läskigt! Det har gått en gång tidigare men då hade ena fästet på blöjan lossnat. Nu satt blöjan fast. Möjligen lite löst, och hon låg på sidan.
Hon andades och så så antingen gjorde vibrationerna vad de skulle eller så var det falsklarm. Oavsett sov inte jag mycket sen. Och jag mår inte så jättebra idag :(
 
Sitta i knät är det mest naturliga som finns och på inga sätt skadligt, tvärtom hjälper det henne att bli stadigare! Kan inte tänka mig någon bebis i den här åldern som vill ligga i famnen.

Forcera sittandet med hjälpmedel bör undvikas, men inte direkt skadligt om man gör det korta stunder.

Hehe okej vad bra, inte bara min som tröttnat då :o:D Jag funderar kring vad skillnaden är att ha bebis i knät jämfört med tex en stol. I dagsläget stödjer vi henne mest i sidled, och det kan ju en stol också göra egentligen. Däremot är man ju mer flexibel för hennes rörelser osv när hon sitter i knät, så kanske ligger skillnaden där, att man känner av och anpassar...?
 
I natt gick larmet. Så läskigt! Det har gått en gång tidigare men då hade ena fästet på blöjan lossnat. Nu satt blöjan fast. Möjligen lite löst, och hon låg på sidan.
Hon andades och så så antingen gjorde vibrationerna vad de skulle eller så var det falsklarm. Oavsett sov inte jag mycket sen. Och jag mår inte så jättebra idag :(

Usch så obehagligt! Hade också blivit jätterädd o inte riktigt vetat vad jag skulle göra...

Om det händer igen och du inte vet om det är falsklarm kanske det kan hjälpa att kika på naglar (och läppar) för att vara extra säker på att det antingen var ett mycket kort uppehåll alt inget alls. Syrebrist ger nämligen vad jag förstått en lila/blå färg på naglar och används tex som en indikation vid operationer.
 
Usch så obehagligt! Hade också blivit jätterädd o inte riktigt vetat vad jag skulle göra...

Om det händer igen och du inte vet om det är falsklarm kanske det kan hjälpa att kika på naglar (och läppar) för att vara extra säker på att det antingen var ett mycket kort uppehåll alt inget alls. Syrebrist ger nämligen vad jag förstått en lila/blå färg på naglar och används tex som en indikation vid operationer.

Ja, mår verkligen riktigt dåligt idag :(
Ah! Det ska jag kolla om det händer igen! Hoppas dock inte det.. glömde i all förvirring att tända lampan och kolla i natt..
 
W fick feber under natten av vaccinet :( Första gången i sitt liv som han är dålig. Har gett alvedon och nu sover han lite i vagnen, dock ganska oroligt. När ni gett alvedon, efter hur många timmar brukar ni kolla tempen igen för att se om man behöver ge mer?
 
Hehe okej vad bra, inte bara min som tröttnat då :o:D Jag funderar kring vad skillnaden är att ha bebis i knät jämfört med tex en stol. I dagsläget stödjer vi henne mest i sidled, och det kan ju en stol också göra egentligen. Däremot är man ju mer flexibel för hennes rörelser osv när hon sitter i knät, så kanske ligger skillnaden där, att man känner av och anpassar...?

Ja i knät kan man ju hjälpa till att stötta och avlasta utifrån behov, medan en stol är statisk. Därav mindre forcerat i knät och mindre risk att de blir sittande länge på ett sätt de inte orkar, tänker jag.
 
W fick feber under natten av vaccinet :( Första gången i sitt liv som han är dålig. Har gett alvedon och nu sover han lite i vagnen, dock ganska oroligt. När ni gett alvedon, efter hur många timmar brukar ni kolla tempen igen för att se om man behöver ge mer?
Jag brukar kolla efter 2-3 timmar för att se att febern gått neråt, och sen igen 2-3 timmar senare.
 
W fick feber under natten av vaccinet :( Första gången i sitt liv som han är dålig. Har gett alvedon och nu sover han lite i vagnen, dock ganska oroligt. När ni gett alvedon, efter hur många timmar brukar ni kolla tempen igen för att se om man behöver ge mer?

Jag brukar utgå från allmäntillstånd. Om allmäntillståndet inte förbättrats inom ca 45 min efter alvedon brukar jag kolla, samt att jag kollar när det försämras igen. Jag tycker sällan alvedon dämpat feber längre än 3 timmar, men det är säkert individuellt beroende på bla vikt i förhållande till dos.
 
Jag orkar inte mer nu känner jag..
Förlåt att jag gnäller så här i denna tråd.

Jag älskar mitt barn över allt, och jag är så tacksam för att få ha blivit hennes mamma.

Men min oro förstör allt.
Jag njuter inte så mycket som jag borde och önskar. Just för att jag oroar mig så.

Gårdagen då jag råkade trycka henne på fontanellen när jag rättade till mössan, nattens larm (det har ett "förlarm", dvs den vibrerade och pep men tjöt inte), idag klöks hon och är lite gnällig. Så nu tror jag ju nåt är fel. Men är rädd att ropa varg. Så jag sitter här hemma och vet inte vad jag ska ta mig till.

Vad är det för fel på mig???
 
Jag orkar inte mer nu känner jag..
Förlåt att jag gnäller så här i denna tråd.

Jag älskar mitt barn över allt, och jag är så tacksam för att få ha blivit hennes mamma.

Men min oro förstör allt.
Jag njuter inte så mycket som jag borde och önskar. Just för att jag oroar mig så.

Gårdagen då jag råkade trycka henne på fontanellen när jag rättade till mössan, nattens larm (det har ett "förlarm", dvs den vibrerade och pep men tjöt inte), idag klöks hon och är lite gnällig. Så nu tror jag ju nåt är fel. Men är rädd att ropa varg. Så jag sitter här hemma och vet inte vad jag ska ta mig till.

Vad är det för fel på mig???
Kan BVC hjälpa med psykolog? Lider så med dig. Sådär ska du ju inte behöva må :heart.

Om andningslarmet hamnar lite snett så den inte känner andetagen så larmar den. Det har hänt oss ett antal gånger. Som tur är oftast medan han ammat, så då vet jag ju det varit falskt alarm.
Kan det ha varit det som hände? Dvs inte att hon faktiskt hade andningsuppehåll?
Har också kommit åt fontanellen. I helgen, när han ammat i bilen och jag skulle sätta honom i babyskyddet igen så lyfte jag honom lite högt - och skog hans huvud rakt i lampan i biltaket. Började själv nästan gråta, just för fontanellen. Men är här och är sig själv. Ja den är känslig, men det ska nog mycket till om man ska lyckas skada dom där.
 
@Linn-Nora jag frågade min bvc”tant” om hur känslig fontanellen är, för jag hade läst online att den var superkänslig givetvis:p Hon sa att det ska till något typ kantigt eller vasst för att åsamka skada, inte att man råkar röra lite oförsiktigt ett slå i. Vi har tex fört litet krig mot skorv och därmed schamponerat o gnuggat, vilket kändes sådär men enligt bvc inte är någon fara alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 456
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
635
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 564
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 626
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp