Vårföräldrar 2018 del 3

Upplever ni att han får kväljningar av bitarna och sedan kräks? Eller hur triggas kräkningarna?

H har kräkt några gånger pga att kräkreflexen triggats när mat hamnat långt bak i munnen, men det är inget vanligt förekommande. Kräkreflexen sitter långt fram på bebisar och om barnet är glupskt eller lite slarvig i hanterandet av maten är det ju i sig inte konstigt om kräkreflexen triggas. Men jag har alltså ingen erfarenhet av att det händer gång på gång.

Glömde skriva i de andra inlägget att det känns lite som du skrev att han är "slarvig i hanterandet". Han är inte jätteglupsk men verkar inte heller ha någon känsla alls för hur man ska hantera maten i munnen. Så kanske bara mer övning som krävs?
 
Vi upplever de mest som att de blir "stopp i halsen", alltså inte så mycket att han får kväljningar av att ha det i munnen. Känns som att de oftast blir så att han äter 1-2 bitar av nått, när han sen sväljer tredje biten så blir det lite som att den fastnar i halsen (inte att han inte för luft men känslan av att de sitter nått i halsen) och då får han lite kväljningar ett par gånger. Då försöker vi ofta ge honom lite vatten för att skölja ner med men ofta så kommer då all mat upp igen.

Glömde skriva i de andra inlägget att det känns lite som du skrev att han är "slarvig i hanterandet". Han är inte jätteglupsk men verkar inte heller ha någon känsla alls för hur man ska hantera maten i munnen. Så kanske bara mer övning som krävs?

Ja att hantera maten i munnen är ju en färdighet som behöver tränas upp, så kanske han behöver lite mer tid och övning. Är det något som går bättre än annat? Så kan ni fokusera på det tänker jag och ta mer svårhanterliga livsmedel om ett tag.

Något jag kan märka med H ibland är att om jag matat så är han liksom inställd på att bara svälja, så ger jag då honom något som kräver lite mer hantering så kan han vara lite oförsiktig och glupsk. Så att inte blanda matning och plockmat skulle kunna vara en sak som underlättar. Vet inte om ni brukar göra det så?
 
Ja att hantera maten i munnen är ju en färdighet som behöver tränas upp, så kanske han behöver lite mer tid och övning. Är det något som går bättre än annat? Så kan ni fokusera på det tänker jag och ta mer svårhanterliga livsmedel om ett tag.

Något jag kan märka med H ibland är att om jag matat så är han liksom inställd på att bara svälja, så ger jag då honom något som kräver lite mer hantering så kan han vara lite oförsiktig och glupsk. Så att inte blanda matning och plockmat skulle kunna vara en sak som underlättar. Vet inte om ni brukar göra det så?

Majskrokar är han ganska bra på att hantera, de smälter ju bra i munnen så antar att det är därför. Så även om han tuggar dåligt så är de ju ganska lätta att få ner ändå.
Vi brukar inte blanda plockmat med burkmat utan brukar ge plockmat som mellanmål eller något som han kan pilla med när vi äter. Vi får öva på helt enkelt. Har ni bra tips på plockmat som är lätt att börja med utöver det jag skrev tidigare så tas det tacksamt emot :)
 
@Pengy jag känner inte igen det där med kräket, men vad beträffar grejer att ge så brukar denna fegis bjuda på saker som är ganska mjuka, tex pannkaka, potatisplättar och blodpudding vilket har funkat bra. Hårda bitar såsom frukter tex ger vi i foodfeedern som hon glatt maler på med hörn”tänderna” (som inte finns än;) )
 
Majskrokar är han ganska bra på att hantera, de smälter ju bra i munnen så antar att det är därför. Så även om han tuggar dåligt så är de ju ganska lätta att få ner ändå.
Vi brukar inte blanda plockmat med burkmat utan brukar ge plockmat som mellanmål eller något som han kan pilla med när vi äter. Vi får öva på helt enkelt. Har ni bra tips på plockmat som är lätt att börja med utöver det jag skrev tidigare så tas det tacksamt emot :)

Riven ost och äggula tycker jag är bra, det smälter rätt bra i munnen.
 
Är det okej att ge matvaror med salt i? Tänker mig smör, leverpastej osv? Har försökt hitta leverpastej utan salt i, men det var totalt omöjligt iaf på affären här hemma i byn.
 
Är det okej att ge matvaror med salt i? Tänker mig smör, leverpastej osv? Har försökt hitta leverpastej utan salt i, men det var totalt omöjligt iaf på affären här hemma i byn.

Jadå, helt okej. Att själv tillsätta salt i mat är onödigt, men man behöver inte helt undvika salt.
 
Gott Nytt År! :)

H inledde nya året med att börja krypa. Kommer ju aldrig glömma vilken dag det hände, riktig rivstart på det nya året. :p

Gott nytt år! Härligt, vilken kickstart på 2019! :up:
Vi hade en trevlig kväll igår med en kille som gärna ville vara med och fira in det nya året. Han vägrade sova, eller han sov mellan 21.30-22.10 annars var han vaken resten av kvällen och var med oss ute vid 12 slaget i vagnen och kollade raketerna. Slocknade gott i bilen påväg hem vid 00.30 i alla fall.

Tycker för övrigt att det är så kul att se att han blivit stor att han kan leka med andra barn. Inte bara att de sitter med utan faktiskt integrerar med varandra. Var 3 killar med igår, W på 8 månader och sen en på 2,5 år och en på 1,5 år och de lekte fint hela kvällen. Inget gnäll om leksaker eller annat! :up:
 
Gott nytt år! Härligt, vilken kickstart på 2019! :up:
Vi hade en trevlig kväll igår med en kille som gärna ville vara med och fira in det nya året. Han vägrade sova, eller han sov mellan 21.30-22.10 annars var han vaken resten av kvällen och var med oss ute vid 12 slaget i vagnen och kollade raketerna. Slocknade gott i bilen påväg hem vid 00.30 i alla fall.

Tycker för övrigt att det är så kul att se att han blivit stor att han kan leka med andra barn. Inte bara att de sitter med utan faktiskt integrerar med varandra. Var 3 killar med igår, W på 8 månader och sen en på 2,5 år och en på 1,5 år och de lekte fint hela kvällen. Inget gnäll om leksaker eller annat! :up:

Härligt det låter!

Här hemma är det mycket interaktion, men harmonin brukar snabbt upphöra. Antingen vrålar lillebror för att han inte får ha några leksaker, eller så vrålar storasyster för att lillebror bara förstör. Oerhört svårt att medla mellan en treåring och en bebis. :p
 
Alltså hur ofta bajsar era små som äter puré/välling/gröt o bara ammar som komplement? Jag tycker det börjar bli väldigt många gånger per dag här nämligen och funderar på vad som är normalt. Hittar inget vettigt när jag googlar...
 
Alltså hur ofta bajsar era små som äter puré/välling/gröt o bara ammar som komplement? Jag tycker det börjar bli väldigt många gånger per dag här nämligen och funderar på vad som är normalt. Hittar inget vettigt när jag googlar...

Minst två ggr/dag, fler är inget ovanligt. Flera gånger per dag är inget som oroar mig så länge det inte är vattnigt, förstoppat så tarmen inte töms ordentligt eller i kombination med sjukdomssymptom.
 
Alltså hur ofta bajsar era små som äter puré/välling/gröt o bara ammar som komplement? Jag tycker det börjar bli väldigt många gånger per dag här nämligen och funderar på vad som är normalt. Hittar inget vettigt när jag googlar...
Nu tycker jag det stabiliserat sig lite så nu brukar det bli två gånger per dag, vi hade dock en period för ett par veckor sen då han säkert bajsade 6-7 gånger på en dag. Antar att magen inte riktigt var van vid att äta bara mat.
 
Vi upplever de mest som att de blir "stopp i halsen", alltså inte så mycket att han får kväljningar av att ha det i munnen. Känns som att de oftast blir så att han äter 1-2 bitar av nått, när han sen sväljer tredje biten så blir det lite som att den fastnar i halsen (inte att han inte för luft men känslan av att de sitter nått i halsen) och då får han lite kväljningar ett par gånger. Då försöker vi ofta ge honom lite vatten för att skölja ner med men ofta så kommer då all mat upp igen.

Minns inte hur det var, men hade inte ni problem med amningen också? Kort tungband kan ge problem med både amningen och att senare hantera maten i munnen (är ju tungan som gör mkt). Och kan även senare påverka talet.

Bra att veta är att man i sverige inte åtgärdar tungbandet mellan ett och tre års ålder. Så om det är det som spökar bör det utredas genast. Rekommenderar gruppen Svensk stödgrupp för kort läpp- och tungband på Facebook för mer info, råd och stöd (om du nu tror det kan vara det).
 
Alltså hur ofta bajsar era små som äter puré/välling/gröt o bara ammar som komplement? Jag tycker det börjar bli väldigt många gånger per dag här nämligen och funderar på vad som är normalt. Hittar inget vettigt när jag googlar...
Här bajsas det allt från 0 och uppåt. Men oftast 1-2 ggr/ dag.
 
Majskrokar är han ganska bra på att hantera, de smälter ju bra i munnen så antar att det är därför. Så även om han tuggar dåligt så är de ju ganska lätta att få ner ändå.
Vi brukar inte blanda plockmat med burkmat utan brukar ge plockmat som mellanmål eller något som han kan pilla med när vi äter. Vi får öva på helt enkelt. Har ni bra tips på plockmat som är lätt att börja med utöver det jag skrev tidigare så tas det tacksamt emot :)

Hittar inte det du skrev tidigare (trött och på väg i säng). Men detta tycker jag är bra plockmat:
Ärtor
Majs
Leverpastejstavar (eller bitar om det känns bättre)
Kokt blodpudding
Kokta köttbullar i bitar
Kokt korv i bitar eller stavar
Brödbitar med eller utan smör
Ostskivor i bitar
Gurkstavar
Omelett i stavar/bitar
Kokta rotfrukter inkl potatis
Kokt broccoli blomkål
 
Och god fortsättning på er! 😍

Är det förresten någon mer som har en bebis som inte tycker varken gröt eller välling är nåt att ha?
Vet inte hur sjutton jag ska få i vår bebis nåt mer än bröstmjölk och "vuxenmat". Hon gillar det hon får smaka av vår mat, men barnmat går verkligen inte hem 😂
Nån mer som har en kräsen bebis?
Vår dotter äter det mesta inklusive ersättning och välling när jag inte är med och kan amma. Men hon älskar vanlig mat och har ingen botten då. Barnmat och gröt äter hon bara lite av. Men gryta med ris, köttbullar, pizza (gjorde hemgjord pizza på julskinksrester idag) äter hon jättemycket av. Tyvärr blir hon ofta hård i magen, så jag är fortfarande restriktiv med mängden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 029
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 024
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 013
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp