Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 3

Var på bvc idag för 8-månkontroll. Bebis växer o gror i jämn takt och är nu 67 cm lång till 8,5 kg. Hon kommer nog bli längre än jag är, blir spännande att se när hon går om!

Hon har under de senaste dagarna börjat få upp ganska bra fart på sina upptäcktsfärder, trots att hon ännu inte har ”krypposition”. Så hög tid att barnsäkra hemmet nu under julen! Vad/hur har ni andra barnsäkrat?
Vår kille tar sig inte framåt än, men skydd runt kaminen, gömma sladdar och lås på skåp med rengöringsmedel osv ska fixas nu i helgen.
 
Vi är nu sjuka alla fyra. Storasyster klarade nästan hela höstterminen utan sjukdom, men snubblade på mållinjen. :p Hon har inte varit sjuk sedan midsommar, så det är högtiderna hon träffar av. Nu hoppas jag det lugnar ner sig till helgen då gästerna kommer. Glad att det mesta julstöket redan är gjort.
 
Alltså jag vet inte hur jag ska göra. Det går verkligen inte för mig att komma upp på kvällen när lillan somnat. Idag bet hon mig i sömnen vid amning och när jag då drar efter andan så vaknar hon och nu är hon klarvaken. Att gå runt och bära och sen lägga funkar inte för hon vaknar direkt hon läggs ner.. Och visst kan jag stå ut med att hon klagar (obs ej gråter), men det är så lyhört där vi bor. Och jag är lite rädd för vår vägg i vägg granne. Känner mig så uppgiven. Hur gör man!? Jag kan fortfarande bara söva min bebis med amning. Och flyttar jag mig därifrån när hon somnat vaknar hon inom allt från några minuter till max en halvtimme...

Vår 6 månaders tror att man skall bli nattad i soffan :angel:
Detta pga att storebror är så svårnattad att man inte ”kan” ha med lillebror (är ju tvungen de kvällar mannnen jobbar men tar alltid längre tid)

Testade r
Tack alla som skrivit 🤗
Jag är segast på att svara, det känns som om jag är sämst på att tidsoptimera så jag kan svara på mail och sms, och här. Även om jag så gärna vill där ni är verkligen guld värda!

Tyvärr tar hon inte flaska. Har försökt med flera olika och ingen faller damen i smaken. Och hon gillar varken välling eller gröt. Men vi ska köpa en pipmugg och se om det hjälper.
Pappan har fått henne att somna i famnen när hon varit jättetrött och han gått omkring med henne. Men sen vaknar hon när han lägger ner henne..
Gissar att vi på något sätt behöver ta tag i så han lär sig natta henne. Det är liksom bara det att när det "funkar så bra" för mig så orkar vi inte riskera en ännu mer kaosnatt.
Problemet är att det ändå inte funkar hundra.
Jag älskar att vara med min dotter och känner mig halv när jag inte är det, men jag behöver lite tid där jag bara är jag också.
Plus att jag ska börja jobba i februari. Visserligen bara 50 procent, men ändå.

Ska köpa den där boken i alla fall!
Tack för tips! Och att ni tar er tid och svarar ❤️

Tummen upp för att lära pappa natta. Den missen gjorde vid med storebror. Bara jag som nattade då han var liten. Vilken nu biter oss i svansen. För är nästan omöjligt för pappa att natta. Dagtid går ok men inte till kvällen. Han blev två nu i december.

Lillebror accepterar att pappa nattar även om han föredrar mamma (tar 5 min för mig, 15 för pappa) (storebror tar 45-60 minför mig. 60-90 för mannen)
 
Vi har haft ambition att säkra mer än vad vi hunnit med. Vår lilla kille är ju överallt just nu! Vi har satt i såna petskydd i kontakterna, men han lyssnar faktiskt när vi sagt till honom att han inte får pilla så de rör han faktiskt inte längre. Sen har vi vart iväg i två omgångar för att köpa barnlås till kökslådorna men de är slut överallt så får beställa på nätet. Sen ska vi bygga en trappgrind, har en väldigt speciell trappa så funkar inte med en sån vanlig. Sa till sambon för någon vecka sen att vi måste ta tag och fixa den nu under julen, så sa vi att det är ju lugnt än för han kan bara ställa sig upp på första trappsteget. Och vem tror ni kryper upp tre steg i trappan typ 3 timmar senare :o Lovar att de hör vad man säger och tänker, "kan inte jag?"

Häftigt att han ändå lyssnar när ni säger ifrån, upplever inte samma respons på just det ordet här;)
 
Trots ett äldre barn är vårt hem inte speciellt säkert för nyfikna och äventyrliga barn. Storasyster har aldrig varit ”pillig”, aldrig klättrat och alltid respekterar nej så barnsäkring har inte varit så nödvändigt.

Vi har trappgrindar, 3 av 6 möjliga. Men har 3 liggande om det skulle behövas. Har barnspärrar på köksinredningen. Alla byråer är vältsäkrade. Eluttagen har inbyggda petskydd. Typ inte barnsäkrat mer än så. Men har en hel del som skulle kunna behöva barnsäkras, öppen spis och gammalt skåp med glasdörrar t.ex. Får se vad som kan behövas, än är det lugnt.

Hur många trappor har ni...? :p Hur vet man om uttagen har inbyggt petskydd? Låter ändå som att ni har säkrat upp det viktigaste ändå:up:
 
Hur många trappor har ni...? :p Hur vet man om uttagen har inbyggt petskydd? Låter ändå som att ni har säkrat upp det viktigaste ändå:up:

Tre trappor, så sex stycken trappgrindar om man ska säkra upp och ner i samtliga. :p

Har man inbygga petskydd sitter det platsbrickor bakom öppningarna.Det har alla moderna eluttag, så bara att kolla hur det ser ut. :)
 
Idag har jag skällt på min bebis första gången. Känner mig hemsk och nu ältar jag om jag kunde gjort annorlunda. Stackars bebis 😓
Hon har nu, snart sju månader gammal, fått två tänder. Eller de är väl några månader sen men ikväll när jag satt och ammade henne bet hon hårt. Först tog jag bara ut bröstet. Men när hon liksom gnagde ner med tänderna upprepade gånger så sa jag till slut högt nej. Samtidigt som jag hade tårar i ögonen för att det gjorde så ont. Är sjuk också så jag är lite mindre tålmodig.
Känner mig inte som årets mamma nu😣
 
Idag har jag skällt på min bebis första gången. Känner mig hemsk och nu ältar jag om jag kunde gjort annorlunda. Stackars bebis 😓
Hon har nu, snart sju månader gammal, fått två tänder. Eller de är väl några månader sen men ikväll när jag satt och ammade henne bet hon hårt. Först tog jag bara ut bröstet. Men när hon liksom gnagde ner med tänderna upprepade gånger så sa jag till slut högt nej. Samtidigt som jag hade tårar i ögonen för att det gjorde så ont. Är sjuk också så jag är lite mindre tålmodig.
Känner mig inte som årets mamma nu😣

Det var nog ganska milt i jämförelse med hur jag reagerade när bebis bet mig de första tre gångerna:o. Jag blev så paff o tyckte (givetvis) att det gjorde skitont så min automatiska reaktion blev att koppla loss henne samtidigt som jag drog mig själv bakåt och sa ”aaaaj!”. Hon blev så överrumplad att hon började gråta... men sen de där tre gångerna så har det inte hänt igen vilket är väldigt skönt. Sen var det ju jobbigt att jag skrämde henne men hon var ju inte rädd för mig utan för reaktionen och fortsatte glatt amma igen efter.

Det måste vara ok att säga ifrån, även till en bebis. Man kan ju inte gå med på vad som helst, o jag tror att det är bättre att vara tydlig från start än att tjata senare (även om jag kanske hade valt att reagera lite mindre på betten..)
 
Det var nog ganska milt i jämförelse med hur jag reagerade när bebis bet mig de första tre gångerna:o. Jag blev så paff o tyckte (givetvis) att det gjorde skitont så min automatiska reaktion blev att koppla loss henne samtidigt som jag drog mig själv bakåt och sa ”aaaaj!”. Hon blev så överrumplad att hon började gråta... men sen de där tre gångerna så har det inte hänt igen vilket är väldigt skönt. Sen var det ju jobbigt att jag skrämde henne men hon var ju inte rädd för mig utan för reaktionen och fortsatte glatt amma igen efter.

Det måste vara ok att säga ifrån, även till en bebis. Man kan ju inte gå med på vad som helst, o jag tror att det är bättre att vara tydlig från start än att tjata senare (även om jag kanske hade valt att reagera lite mindre på betten..)

Ja, jag ångrar min reaktion :( Fast hon verkar inte heller rädd för mig.
Nu har hon fortsatt bita på morgonen så jag märker att det gjorde ju ingen skillnad heller så det var helt i onödan.
Jag förstår ju att hon snart kommer behöva sägas till när hon börjar krypa runt och sedermera gå. Men det kändes så fel..
Jag var bara helt slut, och supersnorig och så bet och bet hon.
Jag tror att det är tänderna upptill som är på gång. Så det kliar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Hon äter ju inget annat så jag måste fortsätta amma. Och jag vill ju amma också..
 
Ja, jag ångrar min reaktion :( Fast hon verkar inte heller rädd för mig.
Nu har hon fortsatt bita på morgonen så jag märker att det gjorde ju ingen skillnad heller så det var helt i onödan.
Jag förstår ju att hon snart kommer behöva sägas till när hon börjar krypa runt och sedermera gå. Men det kändes så fel..
Jag var bara helt slut, och supersnorig och så bet och bet hon.
Jag tror att det är tänderna upptill som är på gång. Så det kliar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Hon äter ju inget annat så jag måste fortsätta amma. Och jag vill ju amma också..
Men säga nej ska du inte ha dåligt samvete över! Det kommer komma fler gånger och på bett är en sån reaktion fullt normal.

Elvira har också gjort det (och jag har sagt nej och/eller skrikit till). Kommer mest när hon småsnuttar och egentligen inte är hungrig.
 
Kursträff avklarad, sov hemma men borta två heldagar. En flaska bröstmjölk om dagen som gått åt bara (och pure/fast föda såklart). Känns jätteskönt både att vara iväg och veta att jag kan göra det utan problem.

I onsdags var vi på kontroll på BVC. 8,7 kg, 70 cm om jag minns rätt. dippar på viktkurvan, är ju normalt i den här åldern men hon tipsade om mer fett i maten. Gissar att det ger sig nu när hon kommit igång med mat sen ett par veckor tillbaka.

Krypa gör hon inte heller men har sen kontrollen lärt sig sätta sig upp och börjat trycka sig bakåt :)

Hur "pratar"/jollrar era barn?
 
Ja, jag ångrar min reaktion :( Fast hon verkar inte heller rädd för mig.
Nu har hon fortsatt bita på morgonen så jag märker att det gjorde ju ingen skillnad heller så det var helt i onödan.
Jag förstår ju att hon snart kommer behöva sägas till när hon börjar krypa runt och sedermera gå. Men det kändes så fel..
Jag var bara helt slut, och supersnorig och så bet och bet hon.
Jag tror att det är tänderna upptill som är på gång. Så det kliar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Hon äter ju inget annat så jag måste fortsätta amma. Och jag vill ju amma också..

Tycker det är rimligt att säga nej och ta bort bebis från bröstet om bebis bits. Oklart när det blir begripligt för bebis, men säger man aldrig ifrån blir det ju heller aldrig begripligt vad som är OK och inte.
 
Hur "pratar"/jollrar era barn?

Tycker H jollrat väldigt lite och funderade på hur normalt det var för inte alls länge sedan.
Knappt något typiskt da-da-da joller t.ex. Så började han med ma-ma och bara någon vecka senare uppfattade vi det som mamma med betydelsen. För ett par dagar sedan började han med pa-pa. Känns inte som han experimenterar så mycket med ljuden utan när det väl kommer något låter det som begripliga ord.
 
Kursträff avklarad, sov hemma men borta två heldagar. En flaska bröstmjölk om dagen som gått åt bara (och pure/fast föda såklart). Känns jätteskönt både att vara iväg och veta att jag kan göra det utan problem.

I onsdags var vi på kontroll på BVC. 8,7 kg, 70 cm om jag minns rätt. dippar på viktkurvan, är ju normalt i den här åldern men hon tipsade om mer fett i maten. Gissar att det ger sig nu när hon kommit igång med mat sen ett par veckor tillbaka.

Krypa gör hon inte heller men har sen kontrollen lärt sig sätta sig upp och börjat trycka sig bakåt :)

Hur "pratar"/jollrar era barn?

Vad skönt att det funkade bra! :)

Vår lilla tjej gör mycket ljud, dels säger hon mamma (mest när hon är missnöjd och mer i betydelsen att hon vill få uppmärksamhet..) och ljud som liknar mamma. Hon jollrar väl inte riktigt, men låter gärna högt och i varierande tonlägen. Använder både vokaler och konsonanter men främst a och o när det fäller det förstnämnda. Har börjat säga ba-ba men kan p-ljudet för sig. Brr-ljud är en favorit. Det är vad jag kommer på just nu:) hon är en ganska pratig tjej, hon har ägnat sig mer åt ljud än rörelse tex.
 
Idag har jag skällt på min bebis första gången. Känner mig hemsk och nu ältar jag om jag kunde gjort annorlunda. Stackars bebis 😓
Hon har nu, snart sju månader gammal, fått två tänder. Eller de är väl några månader sen men ikväll när jag satt och ammade henne bet hon hårt. Först tog jag bara ut bröstet. Men när hon liksom gnagde ner med tänderna upprepade gånger så sa jag till slut högt nej. Samtidigt som jag hade tårar i ögonen för att det gjorde så ont. Är sjuk också så jag är lite mindre tålmodig.
Känner mig inte som årets mamma nu😣

Jag förstår ditt dåliga samvete! Jag har också ”skällt” på min bebis och känner mig också hemsk. Han har inte bitit mig i bröstet men haft en period där han har nypt och klöst mig så jag har fått sårskorpor och blåmärken på både armar och i ansiktet. Det blir ju rent instinktivt att man skriker aj när det gör ont och man inte är beredd. Men han nyper inte lika ofta längre och börjar bli duktig på att släppa när jag ber om det eller säger aj :up:
 
Kursträff avklarad, sov hemma men borta två heldagar. En flaska bröstmjölk om dagen som gått åt bara (och pure/fast föda såklart). Känns jätteskönt både att vara iväg och veta att jag kan göra det utan problem.

I onsdags var vi på kontroll på BVC. 8,7 kg, 70 cm om jag minns rätt. dippar på viktkurvan, är ju normalt i den här åldern men hon tipsade om mer fett i maten. Gissar att det ger sig nu när hon kommit igång med mat sen ett par veckor tillbaka.

Krypa gör hon inte heller men har sen kontrollen lärt sig sätta sig upp och börjat trycka sig bakåt :)

Hur "pratar"/jollrar era barn?
Här är det mycket da-da-da någon gång som det har kommit na-na-na men annars är det skrika mycket rakt ut just nu typ ”AAAHHH”..
 
Någon här som använder sig av babytecken?
Eller vet någon bra hemsida där man kan lära sig?
Det finns en app där man kan söka på ord så visar de på en kort film hur tecknet ser ut. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad appen heter nu :o Så mitt inlägg var väl egentligen inte till så stor hjälp.
Jag kan katt, hund, bajsa och kissa bara. Men lär mig gärna några fler :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 397
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 511
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 029
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 156
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp