Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 3

Det finns en app där man kan söka på ord så visar de på en kort film hur tecknet ser ut. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad appen heter nu :o Så mitt inlägg var väl egentligen inte till så stor hjälp.
Jag kan katt, hund, bajsa och kissa bara. Men lär mig gärna några fler :)
Ska kika och se om jag hittar appen :up:
Tog upp det med mamma att jag funderade på att börja med tecken, då visade det sig (hon jobbar på förskola) att dom använder sig av tecken och att hon har en hel pärm med tecken :banana:
Dock tycker jag det var lite svårt att tyda hur jag skulle göra vissa tecken. Så att få se en kort film skulle ju underlätta.
 
Ska kika och se om jag hittar appen :up:
Tog upp det med mamma att jag funderade på att börja med tecken, då visade det sig (hon jobbar på förskola) att dom använder sig av tecken och att hon har en hel pärm med tecken :banana:
Dock tycker jag det var lite svårt att tyda hur jag skulle göra vissa tecken. Så att få se en kort film skulle ju underlätta.
Hoppar in och tipsar om instagramkontot Tecken som stöd, både bilder, filmer och text som förklarar olika tecken :)
 
Jag borde kanske ringa 1177, men jag frågar er först om jag kanske är orimlig.
Bebis, snart sju månader, blev matad av pappa med lite äggröra och majonnäs från hans tallrik.
Dock tänkte han inte på att han hade saltad med örtsalt. Vilket innehåller selleri. Inte mycket, men lite.
Hon åt kanske två tuggor och kräktes upp.
Nån timme senare kräktes hon igen och hade diarré.
Hade ni varit oroliga för saltet? Eller sellerin snarare.
 
Jag borde kanske ringa 1177, men jag frågar er först om jag kanske är orimlig.
Bebis, snart sju månader, blev matad av pappa med lite äggröra och majonnäs från hans tallrik.
Dock tänkte han inte på att han hade saltad med örtsalt. Vilket innehåller selleri. Inte mycket, men lite.
Hon åt kanske två tuggor och kräktes upp.
Nån timme senare kräktes hon igen och hade diarré.
Hade ni varit oroliga för saltet? Eller sellerin snarare.

Har ingen koll på selleri men saltet skulle jag inte oroa mig för, de får ju smaka av ”vuxen”mat i små mängder. Lillan får ofta någon tsk smakprov från oss när det är konsistenser som funkar.
 
Jag borde kanske ringa 1177, men jag frågar er först om jag kanske är orimlig.
Bebis, snart sju månader, blev matad av pappa med lite äggröra och majonnäs från hans tallrik.
Dock tänkte han inte på att han hade saltad med örtsalt. Vilket innehåller selleri. Inte mycket, men lite.
Hon åt kanske två tuggor och kräktes upp.
Nån timme senare kräktes hon igen och hade diarré.
Hade ni varit oroliga för saltet? Eller sellerin snarare.
Selleri är väl inget som bör undvikas?
 
Jag borde kanske ringa 1177, men jag frågar er först om jag kanske är orimlig.
Bebis, snart sju månader, blev matad av pappa med lite äggröra och majonnäs från hans tallrik.
Dock tänkte han inte på att han hade saltad med örtsalt. Vilket innehåller selleri. Inte mycket, men lite.
Hon åt kanske två tuggor och kräktes upp.
Nån timme senare kräktes hon igen och hade diarré.
Hade ni varit oroliga för saltet? Eller sellerin snarare.

Liksom @anonymApril hade jag inte oroat mig för saltet, är det så pass lite som två tuggor är det ingen fara. Har till och med för mig att det stod i den matboken vi fick från bvc att man inte behövde tänka på saltet när de bara fick lite smakprov eftersom de då får så lite mat. Walter kräktes rätt rejält när han fick ägg en gång, kanske är de hon reagerat på?
 
Har ingen koll på selleri men saltet skulle jag inte oroa mig för, de får ju smaka av ”vuxen”mat i små mängder. Lillan får ofta någon tsk smakprov från oss när det är konsistenser som funkar.
Selleri är väl inget som bör undvikas?
Liksom @anonymApril hade jag inte oroat mig för saltet, är det så pass lite som två tuggor är det ingen fara. Har till och med för mig att det stod i den matboken vi fick från bvc att man inte behövde tänka på saltet när de bara fick lite smakprov eftersom de då får så lite mat. Walter kräktes rätt rejält när han fick ägg en gång, kanske är de hon reagerat på?
@Linn-Nora hur mår hon idag? Örtsaltet hade jag inte oroat mig för, tror det är troligare att hon reagerat på ägget eller majonnäsen.

Tack alla! Idag har jag sansat mig ;) Igår var jag helt slut efter förkylning och jul. Men jag inser ju att det nog myvkr jag troligare var äggen hon reagerade på.
Hon har iofs ätit ägg förut, men ändå.
Kanske lite trött och stressad efter julhelgen också :)

De som ändå känns skönt är att jag upplever att jag inte är alls lika skakis längre överlag. Fortfarande en orolig mor, men mycket bättre. Det är skönt. Kommer nog alltid ha känslorna utanpå, men det känns lite mindre skräckslaget😲😉
 
Och god fortsättning på er! 😍

Är det förresten någon mer som har en bebis som inte tycker varken gröt eller välling är nåt att ha?
Vet inte hur sjutton jag ska få i vår bebis nåt mer än bröstmjölk och "vuxenmat". Hon gillar det hon får smaka av vår mat, men barnmat går verkligen inte hem 😂
Nån mer som har en kräsen bebis?
 
Och god fortsättning på er! 😍

Är det förresten någon mer som har en bebis som inte tycker varken gröt eller välling är nåt att ha?
Vet inte hur sjutton jag ska få i vår bebis nåt mer än bröstmjölk och "vuxenmat". Hon gillar det hon får smaka av vår mat, men barnmat går verkligen inte hem 😂
Nån mer som har en kräsen bebis?

I början ville lilltjejen inte ha gröt, så då testade vi att ha kanel på. Även att blanda med riven/mosad frukt. Det gick hem och nu äter hon gladeligen gröt både med och utan tillbehör :)
 
Och god fortsättning på er! 😍

Är det förresten någon mer som har en bebis som inte tycker varken gröt eller välling är nåt att ha?
Vet inte hur sjutton jag ska få i vår bebis nåt mer än bröstmjölk och "vuxenmat". Hon gillar det hon får smaka av vår mat, men barnmat går verkligen inte hem 😂
Nån mer som har en kräsen bebis?
Ja, här äts varken gröt eller välling. Den allra mesta barnmaten och lite plock funkar, men det kom ju igång först för några veckor sen.

Idag fick hon prova klämmis för första gången, smidigt mellanmål på väg upp till fjällen :)
 
Amningen är nu nedragen till 2 gånger nattetid och nån enstaka gång på dagen. Mina bröst hänger inte riktigt med dock :S
 
Och god fortsättning på er! 😍

Är det förresten någon mer som har en bebis som inte tycker varken gröt eller välling är nåt att ha?
Vet inte hur sjutton jag ska få i vår bebis nåt mer än bröstmjölk och "vuxenmat". Hon gillar det hon får smaka av vår mat, men barnmat går verkligen inte hem 😂
Nån mer som har en kräsen bebis?

W äter gröt för de mesta, men är väl egentligen inte nått han tycker är superduper gott. Välling dricker han inte, har vi blandat halva ersättning halva välling har vi lyckats få i honom men eftersom han ändå äter gröt på kvällen känns de onödigt att trycka i honom välling också så de får han aldrig längre.

När vi ändå är inne på mattemat. Ser att många skriver att de ger plockmat, var de vanligt att era barn spydde upp mycket i början när de fick äta lite mer bitar? Vi vill ju gärna att W ska få få prova att äta lite själv men han spyr typ alltid upp allt när han får bitar. Vi har gett lite brödskivor, majs, majskrokar, smörgåsrån. Vi upplever de som att han inte riktigt tuggar och att det blir lite stopp och då spyr han upp igen. Vi har provat att ge väldigt små bitar men även att ge honom lite större där han själv får bita av men det blir ofta samma utfall vilket som.
 
W äter gröt för de mesta, men är väl egentligen inte nått han tycker är superduper gott. Välling dricker han inte, har vi blandat halva ersättning halva välling har vi lyckats få i honom men eftersom han ändå äter gröt på kvällen känns de onödigt att trycka i honom välling också så de får han aldrig längre.

När vi ändå är inne på mattemat. Ser att många skriver att de ger plockmat, var de vanligt att era barn spydde upp mycket i början när de fick äta lite mer bitar? Vi vill ju gärna att W ska få få prova att äta lite själv men han spyr typ alltid upp allt när han får bitar. Vi har gett lite brödskivor, majs, majskrokar, smörgåsrån. Vi upplever de som att han inte riktigt tuggar och att det blir lite stopp och då spyr han upp igen. Vi har provat att ge väldigt små bitar men även att ge honom lite större där han själv får bita av men det blir ofta samma utfall vilket som.

Upplever ni att han får kväljningar av bitarna och sedan kräks? Eller hur triggas kräkningarna?

H har kräkt några gånger pga att kräkreflexen triggats när mat hamnat långt bak i munnen, men det är inget vanligt förekommande. Kräkreflexen sitter långt fram på bebisar och om barnet är glupskt eller lite slarvig i hanterandet av maten är det ju i sig inte konstigt om kräkreflexen triggas. Men jag har alltså ingen erfarenhet av att det händer gång på gång.
 
Upplever ni att han får kväljningar av bitarna och sedan kräks? Eller hur triggas kräkningarna?

H har kräkt några gånger pga att kräkreflexen triggats när mat hamnat långt bak i munnen, men det är inget vanligt förekommande. Kräkreflexen sitter långt fram på bebisar och om barnet är glupskt eller lite slarvig i hanterandet av maten är det ju i sig inte konstigt om kräkreflexen triggas. Men jag har alltså ingen erfarenhet av att det händer gång på gång.

Vi upplever de mest som att de blir "stopp i halsen", alltså inte så mycket att han får kväljningar av att ha det i munnen. Känns som att de oftast blir så att han äter 1-2 bitar av nått, när han sen sväljer tredje biten så blir det lite som att den fastnar i halsen (inte att han inte för luft men känslan av att de sitter nått i halsen) och då får han lite kväljningar ett par gånger. Då försöker vi ofta ge honom lite vatten för att skölja ner med men ofta så kommer då all mat upp igen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 623
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 585
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 032
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 223
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp