Vårföräldrar 2018 del 3

Vi har faktiskt in
Alltså hur ofta bajsar era små som äter puré/välling/gröt o bara ammar som komplement? Jag tycker det börjar bli väldigt många gånger per dag här nämligen och funderar på vad som är normalt. Hittar inget vettigt när jag googlar...
Båda mina barn har alltid bajsat flera gånger per dag. Det oroar mig inte men emellanåt nu när det fortfarande är relativt nytt med mat så har det hänt att jag reagerat på att det är lite och ofta dvs verkar vara hård i magen.
 
Här har vi mycket interaktion mellan syskonen och oftast väldigt söt och positiv sådan. Lillasyster är älskad :) alltifrån att låna ut napp, vilja mysa mef henne på morgonen, trösta osv.
 
@Whirlie tänkte på det här med plockmat och förstoppning. H vill inte längre bli matad så numera äts det bara plockmat, han blev direkt hård i magen. Svårt att komma ifrån trots katrinplommonpure och amning.
 
Nu har vi hittat receptet på att få i henne mat.. Fruktpuré! Kör på katrinplommon och päron, vilket ändå känns som bra idé så hon inre blir hård i magen 😊
Sen gillar hon ju vår mat också, men den är inte så barnvänlig alltid.
Dock blev hon lite hårdare i magen häromdagen och var lite ledsen när hon bajsade. Men jag ska försöka göra egen katrinplommonpuré. Läste någonstans att (här?) att det var bättre.
I alla fall skönt att hon äter eftersom jag ska jobba 50% om en månad.
 
Minns inte hur det var, men hade inte ni problem med amningen också? Kort tungband kan ge problem med både amningen och att senare hantera maten i munnen (är ju tungan som gör mkt). Och kan även senare påverka talet.

Bra att veta är att man i sverige inte åtgärdar tungbandet mellan ett och tre års ålder. Så om det är det som spökar bör det utredas genast. Rekommenderar gruppen Svensk stödgrupp för kort läpp- och tungband på Facebook för mer info, råd och stöd (om du nu tror det kan vara det).

Tack för tipset :)Ska absolut kolla upp tungbandet men sen jag skrev här har vi inte haft problem alls! Ingen spya alls av nått han ätit. Så antingen har han lärt sig bättre hur han ska göra eller så hängde det ihop med förkylningen han hade.
 
Hon äter alltså inte bara fruktpuré, men hon får det både till gröt och vanlig mat.
När hon lärt sig hantera större bitar kommer hon få plockmat 😊

På tal om bita har lillan nu helt plötsligt fem tänder 😲 Tre uppe och två nere. Inte konstigt att hon är lite gnällig. Tror även hon inlett femte språnget för det är väldigt segt vid klädpåtagning och blöjbyte och hon är allmänt mer krävande. Men också väldigt rolig! 😍
På nyårsafton blev hon sju månader!
 
Här har vi mycket interaktion mellan syskonen och oftast väldigt söt och positiv sådan. Lillasyster är älskad :) alltifrån att låna ut napp, vilja mysa mef henne på morgonen, trösta osv.

Här har vi också ett omhändertagande storasyskon. Hon hjälper H att ta av ytterkläderna, byta blöja, förklarar hur man äter med bestick och tröstar. Men när H vill mysa med henne (drar henne i håret) eller vill vara med och leka (river hennes lego) är ju kollisionskursen oundviklig. :p
 
W sover verkligen som en kratta just nu, han vaknar flera gånger under natten och bara är vaken! :meh: Dessutom har sambon skadat axeln ganska illa så han kan bara ta honom så länge han inte har satt sig eller ställt sig upp i sängen eftersom han inte kan bära just nu!
Men i övrigt är han världens gladaste kille just nu, skrattar gärna åt sig själv och saker han gör! Jag och sambon höll på med en liten grej för ett tag sen som han tyckte var så himla roligt och det var att sätta locket till nappflaskan på hakan så den fastnade där! Så imorse när jag fixade gröt till W så hör jag honom skratta högt för sig själv, tittar på honom och då har han satt locket på hakan precis som vi gjort och tycker det är superkul :love:
 
Här har vi det lite struligt med maten. Lillan är väldigt ointresserad av att amma och tuttstrejkar ofta. Om man är ute och visar tutten blir hon jätteupprörd. Och ju tröttare hon är desto argare blir hon.

Hon är glad i mat men är hård i magen och på gränsen till förstoppad hela tiden. Hon vill i princip bara äta vår mat och allra helst bitar hon plockar själv. Barnmat äter hon bara lite av, liksom barnfött. Hon tycker dessutom inte om katrinplommon, vilket jag gav till stora när han var liten. Ska köpa päron och testa, för hon gillar banan och äpple. Tar gärna emot fler tips på hur vi ska få ordning på magen.
 
Här har vi det lite struligt med maten. Lillan är väldigt ointresserad av att amma och tuttstrejkar ofta. Om man är ute och visar tutten blir hon jätteupprörd. Och ju tröttare hon är desto argare blir hon.

Hon är glad i mat men är hård i magen och på gränsen till förstoppad hela tiden. Hon vill i princip bara äta vår mat och allra helst bitar hon plockar själv. Barnmat äter hon bara lite av, liksom barnfött. Hon tycker dessutom inte om katrinplommon, vilket jag gav till stora när han var liten. Ska köpa päron och testa, för hon gillar banan och äpple. Tar gärna emot fler tips på hur vi ska få ordning på magen.

Har ni koll på vilka livsmedel som stoppar, så ni kan undvika det? Mer vätska, mer fibrer och mer lösande livsmedel. Rapsolja i maten då hon äter barnmat, om hon gör det. Funkar inte det, eller om hon får jobbigt att bajsa, så är mitt tips att prova laktulos. Men ta det såklart via BVC.

Vår äldsta hade mycket problem med förstoppning som bebis. I efterhand önskar jag att vi provat läkemedel tidigare, det var det enda som gav effekt. BVC sa tyvärr att det var normalt, barnläkaren höll inte med.
 
Har ni koll på vilka livsmedel som stoppar, så ni kan undvika det? Mer vätska, mer fibrer och mer lösande livsmedel. Rapsolja i maten då hon äter barnmat, om hon gör det. Funkar inte det, eller om hon får jobbigt att bajsa, så är mitt tips att prova laktulos. Men ta det såklart via BVC.

Vår äldsta hade mycket problem med förstoppning som bebis. I efterhand önskar jag att vi provat läkemedel tidigare, det var det enda som gav effekt. BVC sa tyvärr att det var normalt, barnläkaren höll inte med.

Tillägger att bebisar kan reagera åt båda hållen på fibrer, men generellt är fibrer bra.
 
Har ni koll på vilka livsmedel som stoppar, så ni kan undvika det? Mer vätska, mer fibrer och mer lösande livsmedel. Rapsolja i maten då hon äter barnmat, om hon gör det. Funkar inte det, eller om hon får jobbigt att bajsa, så är mitt tips att prova laktulos. Men ta det såklart via BVC.

Vår äldsta hade mycket problem med förstoppning som bebis. I efterhand önskar jag att vi provat läkemedel tidigare, det var det enda som gav effekt. BVC sa tyvärr att det var normalt, barnläkaren höll inte med.
Nej, har nog ganska dålig koll generellt. Banan är oftast stoppande har jag förstått. Men annars är jag rätt novis. Ska googla lite. Olja är ju svårt då det är mest plockmat. Men ska försöka komma ihåg det i det vi matar henne med.

Tack!
 
När E var liten så hade hon ofta problem att hon blev hård i magen efter vi introducerat mat. Vi fick Laktulos utskrivet från BVC. Nu (hon är nu 2 år och 5 mån) har vi gått över på Movicol/Laxido jr.

Hon har alltså varit hård i magen oavsett hur mycket hon druckit/vad hon ätit. Jag själv har lite samma problem så det skulle inte förvåna mig om det är ärftligt i viss mån.
 
Nej, har nog ganska dålig koll generellt. Banan är oftast stoppande har jag förstått. Men annars är jag rätt novis. Ska googla lite. Olja är ju svårt då det är mest plockmat. Men ska försöka komma ihåg det i det vi matar henne med.

Tack!

Jag brukar göra olika fruktblandningar som vi ger! Kanske kan du blanda päron, (över)mogen banan, kiwi, aprikos. Kanske det går att lura henne lite och ha i lite plommon om det även finns andra frukter i, då kanske inte den smaken blir så himla tydlig :)
 
Nej, har nog ganska dålig koll generellt. Banan är oftast stoppande har jag förstått. Men annars är jag rätt novis. Ska googla lite. Olja är ju svårt då det är mest plockmat. Men ska försöka komma ihåg det i det vi matar henne med.

Tack!

Ja banan är ofta stoppande, liksom ris, mjölk, pasta, vitt bröd och morot m.m. Men till viss del olika hur magen reagerar, så man får försöka vara lite uppmärksam på vad som kan göra magen bättre och sämre. Hela majskorn tycker jag verkat lösande. En del tycker att messmör är bra. Men googla, finns mycket att läsa.
 
Jag har fått tillbaka min foglossning!:eek: Är det normalt att få tillbaka den så här 9 månader efter förlossningen?:confused:
 
Jag har fått tillbaka min foglossning!:eek: Är det normalt att få tillbaka den så här 9 månader efter förlossningen?:confused:
Bland annat har jag läst att menscykeln kan påverka, kan det vara nåt sånt?
Ammar du fortfarande? Man har rätt mycket relaxin i kroppen fram till ett par månader efter amningsslut. Min sjukgymnast under flesta graviditeten poängterade dock att ta kontakt med henne igen om det inte lugnade sig efter några månader. Att den skulle komma tillbaka diskuterades aldrig dock.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 024
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 017
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp