Vårföräldrar 2018 del 3

Tand 3 och 4 påväg här och de märks på sömnen. Igår natt var de smått kaos trots att han fick alvedon. Kollade nu ikväll och högertanden är igenom och vänstertanden är typ igenom tror jag (så svårt att titta i överkäken på en kille som inte vill sitta still). Hoppas att han får sova lite mer inatt. Är ju så jobbigt att se att de har ont samtidigt som man bara vill att de ska sova så man själv får sova.

Annars tränar han på för fullt med att gå runt med gåvagnen här hemma och att få till pincettgreppet lite bättre :) Tycker också att han börjat leka lite "pajjas". Märker när vi skrattar och gör det då fler gånger, så läge att börja hålla sig när han gör nått olämpligt med andra ord ;)
 
Tand 3 och 4 påväg här och de märks på sömnen. Igår natt var de smått kaos trots att han fick alvedon. Kollade nu ikväll och högertanden är igenom och vänstertanden är typ igenom tror jag (så svårt att titta i överkäken på en kille som inte vill sitta still). Hoppas att han får sova lite mer inatt. Är ju så jobbigt att se att de har ont samtidigt som man bara vill att de ska sova så man själv får sova.

Annars tränar han på för fullt med att gå runt med gåvagnen här hemma och att få till pincettgreppet lite bättre :) Tycker också att han börjat leka lite "pajjas". Märker när vi skrattar och gör det då fler gånger, så läge att börja hålla sig när han gör nått olämpligt med andra ord ;)
Fetade det jag svarar på.
Och det är svårt! Vår kille har också börjat spela pajas ibland. Ursött. Tack och lov har han inte gjort nåt särskilt olämpligt än utan vi har kunnat skratta åt/med honom.
 
Tand 3 och 4 påväg här och de märks på sömnen. Igår natt var de smått kaos trots att han fick alvedon. Kollade nu ikväll och högertanden är igenom och vänstertanden är typ igenom tror jag (så svårt att titta i överkäken på en kille som inte vill sitta still). Hoppas att han får sova lite mer inatt. Är ju så jobbigt att se att de har ont samtidigt som man bara vill att de ska sova så man själv får sova.

Annars tränar han på för fullt med att gå runt med gåvagnen här hemma och att få till pincettgreppet lite bättre :) Tycker också att han börjat leka lite "pajjas". Märker när vi skrattar och gör det då fler gånger, så läge att börja hålla sig när han gör nått olämpligt med andra ord ;)

Tycker att tand 3 o 4 har varit helt klart värst för bebis att få.. vi fick många sömnlösa nätter. Hoppas att det värsta är över för er lille!

Lite btw, fick tipset att man kan gnugga tandköttet med alvedon ist för att ge en hel dos, det har fungerat väldigt bra när vi testat :)
 
Jag har inte ens märkt av tandsprickningen förrän jag känt dom 😲😂
I julas var jag sjuk och febrig och satt och ammade och så bet hon mig och det gjorde orimligt ont, mer än innan. Visade sig vara två tänder i överkäken 😂 Tror jag skrev om det här. Och nu har två till tittat ut där uppe.
Men jag tror det beror på att hon fortfarande sover ungefär som hon alltid gjort, uppvak i snitt varannan timme, lever på hoppet att det blir bättre framöver när jag slutar amma. Eller så får jag bara försöka bestämma att det får vara slut på nattamningen, men det känns fel i hjärtat att forcera.. Men jag kanske är blödig 😉 Hade bara trott att det skulle ske av sig själv. Hon snuttar mest nu, men dricker såklart när mjölken rinner till..

Nu spann jag iväg 😂
God morgon tråden!
 
Tycker att tand 3 o 4 har varit helt klart värst för bebis att få.. vi fick många sömnlösa nätter. Hoppas att det värsta är över för er lille!

Lite btw, fick tipset att man kan gnugga tandköttet med alvedon ist för att ge en hel dos, det har fungerat väldigt bra när vi testat :)

Ja, det har vi faktiskt testat. Men han har vart så öm och eftersom han skriker och försöker åla sig hej vilt när vi ska stryka på alvedonen har vi tyckt att det vart så svårt att ens få in ett finger i hans mun :p Så känns som de inte riktigt fungerat för oss men vi har ju inte heller lyckats "gnugga" in det i tandköttet.

Han fick sova i vår säng idag så då gick det i alla fall lite bättre. Gjorde så för att vi skulle få någon sömn. Men på riktigt så hatar jag att samsova med W. Läser alltid om så många andra som skriver om att det är så mysigt men det är verkligen inget för mig. Han är ju överallt, tar upp i princip hela sängen. Sen får man panik när man vaknar upp och inte hittar honom då har han rullat iväg någonstans. Idag vaknade jag av att han krupit upp och lagt sig på min kudde mellan mig och sänggaveln. Och enligt min sambo är det så här jag sover också, kanske därför jag inte gillar när W är i sängen och tar min plats ;)
 
Vi brukar också gnugga tandköttet med alvedon. O har fått 8 tänder nu och de två senaste har tack o lov inte märkts lika mkt som de andra.
Var på bvc i onsdags för en koll av testikeln de aldrig lyckas hitta på rätt plats, denna läkaren tyckte den satt alldeles för högt så nu skickade dom en remiss till barnmottagningen.
Kan bli intressant och se vad de säger.. Och framförallt vad de tycker att man ska göra åt det...
 
Vi brukar också gnugga tandköttet med alvedon. O har fått 8 tänder nu och de två senaste har tack o lov inte märkts lika mkt som de andra.
Var på bvc i onsdags för en koll av testikeln de aldrig lyckas hitta på rätt plats, denna läkaren tyckte den satt alldeles för högt så nu skickade dom en remiss till barnmottagningen.
Kan bli intressant och se vad de säger.. Och framförallt vad de tycker att man ska göra åt det...
Har en kompis och hennes son har samma! På BB kunde de inte ens hitta några testiklar alls utan de gjordes en massa ultraljud och grejer! Vi 3 månader hittades de iaf men då var det prat om operation men nu hade den ena sjunkit ner vid 7 månaders ålder så tror de skulle avvakta lite och se om den andra kom ner av sig själv också!
 
Har en kompis och hennes son har samma! På BB kunde de inte ens hitta några testiklar alls utan de gjordes en massa ultraljud och grejer! Vi 3 månader hittades de iaf men då var det prat om operation men nu hade den ena sjunkit ner vid 7 månaders ålder så tror de skulle avvakta lite och se om den andra kom ner av sig själv också!

Skönt att de verkar trilla ner av sig själv :)

Jag tror dom hittade båda på Oskar både på BB och första läkarbesöket på bvc, dom har iaf inte sagt något om det förrän han var 6 månader, när det helt plötsligt bara fanns en.. Senaste besöket fanns båda men ena var väldigt högt upp
Jag känner båda utan problem när han badar och är avslappnad, men det verkar som att han drar upp den ena när det blir kallt (när blöjan plockas av på bvc).
 
H har haft tredagarsfeber. Två kämpiga nätter då han knappt sov annat än i sambons famn. Han har sovit bättre dagtid dock och haft sömn att ta igen, så 31 km barnvagnspromenad har jag hunnit med hittills den här veckan. Han sover alltså fortfarande som bäst i barnvagn som rullar och jag lider inte direkt någon brist på vardagsmotion. :D
 
H har haft tredagarsfeber. Två kämpiga nätter då han knappt sov annat än i sambons famn. Han har sovit bättre dagtid dock och haft sömn att ta igen, så 31 km barnvagnspromenad har jag hunnit med hittills den här veckan. Han sover alltså fortfarande som bäst i barnvagn som rullar och jag lider inte direkt någon brist på vardagsmotion. :D

Du får bra motion då iallafall :up: W sover ju också bara i vagn på dagarna men jag har lyxen att man kan gunga till han somnar och sen låta den stå still. Så här blir det bara en promenad om dagen och en då vagnen står stilla så man kan göra lite annat.
 
@Sedna Av ren nyfikenhet var jag tvungen att kolla hur mycket jag gått än så länge denna veckan men jag var bara uppe i 20km! Så ligger i lä i jämförelse med dig ;) Men hade troligtvis vart uppe i samma om det hade krävts två promenader per dag!:p
 
@Sedna Av ren nyfikenhet var jag tvungen att kolla hur mycket jag gått än så länge denna veckan men jag var bara uppe i 20km! Så ligger i lä i jämförelse med dig ;) Men hade troligtvis vart uppe i samma om det hade krävts två promenader per dag!:p

20km är ju en bra sträcka det med! Här blir det minst två promenader om dagen. Ibland en tredje för att hämta storasyster på förskolan, om jag inte kan avsluta en andra sväng med det. Men han sover alltid 30 min i vagnen inne först, så jag hinner en kaffe innan jag måste ut och gå. :) Åker jag till stan brukar det ändå landa på ca 8 km. Hur jag än gör blir det mycket promenerande. :D
 
Här går det lite upp och ner med maten just nu! Grabben vill bara äta själv! Skriker oftast som besatt om vi försöker mata honom och tårarna sprutar. Så han får äta själv men problemet är att det tar aslång tid och han får i sig så lite mat :cool: Till lunch idag åt han en skiva skinka :grin:. Sen var han ju gnällig efter de för han inte fick någon energi. Fick i honom lite ersättning så han skulle orka med.
Hur hade ni gjort? Gett ersättning eller väntat till nästa mål för att se om han äter bättre då?
 
Här går det lite upp och ner med maten just nu! Grabben vill bara äta själv! Skriker oftast som besatt om vi försöker mata honom och tårarna sprutar. Så han får äta själv men problemet är att det tar aslång tid och han får i sig så lite mat :cool: Till lunch idag åt han en skiva skinka :grin:. Sen var han ju gnällig efter de för han inte fick någon energi. Fick i honom lite ersättning så han skulle orka med.
Hur hade ni gjort? Gett ersättning eller väntat till nästa mål för att se om han äter bättre då?
Gett ersättning.
 
Här går det lite upp och ner med maten just nu! Grabben vill bara äta själv! Skriker oftast som besatt om vi försöker mata honom och tårarna sprutar. Så han får äta själv men problemet är att det tar aslång tid och han får i sig så lite mat :cool: Till lunch idag åt han en skiva skinka :grin:. Sen var han ju gnällig efter de för han inte fick någon energi. Fick i honom lite ersättning så han skulle orka med.
Hur hade ni gjort? Gett ersättning eller väntat till nästa mål för att se om han äter bättre då?

Hade gett ersättning efter maten. Jag ammar H de gånger han ätit lite. Han vill också äta själv numera. Går dock bra att bli matad när vi är iväg, det är skönt.
 
Nu börjar två tänder till i överkäken synas 😲 Tand 7 och 8. Trodde inte hon skulle få så många tänder redan. Hade gärna fått vänta lite med just dom är - aj!
Mycket mamamamamama hemma nu också, fast det är inte kopplat till mig ännu, men jag gör mitt bästa 😉
Nu ålar hon, hyfsat, men krypet är en bit kvar. Känns rätt skönt för vi är mitt uppe i en flytt och det är rätt rörigt hemma, så det är bra om hon inte kan röra sig för långa bitar i kaoset 😯 Men fram tar hon sig. Om motivationen är rätt 😉
När vi väl flyttat ska hon få en gåstol! Vårt nya vardagsrum kommer vara stort så där kan hon sladda omkring. Älskar att gå när man håller henne i händerna!

Vad har ni förresten på era bebisar på fötterna så att de inte blir kalla?
Jag brukar köra, strumpor (ylle - från Lindex, nog inte de bästa), raggsockar och tossor från h&m när vi är ute. Men jag upplever att det inte blir riktigt så varmt som jag önskar.. Kanske borde köpa bättre kvalité, men riktigt så kall som hon var häromdagen om fötterna tycker jag inte hon borde varit i nollgradigt..

Imorgon är det åtta-månaders kontroll. Jag tycker hon ser lite smalare ut så vi får se om hon börjat vika under kurvan. Är inte orolig egentligen, hon äter inte mycket mat men ammar fullt och lite lyckas hon peta i sig. Det är fulla blöjor och hon är pigg och glad så jag tänker att det i så fall beror på att hon ändå är mer rörlig nuförtiden. Men vi får se 😊
Har dock för mig att jag läst att flera bebisar dippat lite på kurvan i den här åldern?
 
Alltså jag måste bara berätta vilken hemsk grej som har hänt här i närheten idag. Först stod det i tidningarna att det hade hänt här precis där vi bor men visade sig senare att det hade hänt ca. 8-9km längre bort. Hann få ett par samtal från några som kollade av så att W var hemma och så. Men ett barn på 6 månader blev kidnappat utanför en förskola när mamman hämtade storasyskonet. :cry: Barnet låg och sov i vagnen och när hon kom ut igen från förskolan var barnet och vagnen borta! Ordentligt polispådrag med helikopter och grejer men nu har de gått ut med att det hittat barnet ca 7km bort på ett köpcentrum. Ingen gärningsman gripen :( Vilken fruktansvärd grej för föräldrarna men tur att barnet är återfunnen i alla fall.
 
Vad har ni förresten på era bebisar på fötterna så att de inte blir kalla?
Jag brukar köra, strumpor (ylle - från Lindex, nog inte de bästa), raggsockar och tossor från h&m när vi är ute. Men jag upplever att det inte blir riktigt så varmt som jag önskar.. Kanske borde köpa bättre kvalité, men riktigt så kall som hon var häromdagen om fötterna tycker jag inte hon borde varit i nollgradigt

Jag brukar bara ha vanliga strumpor och sen tossor över det. Sen har han åkpåse och filt om han åker i vagnen då vill säga. Tycker det brukar räcka och han brukar inte vara kall om fötterna. Men ungen är väl van efter att krypa runt på vårt kalla golv här hemma:p
 
Alltså jag måste bara berätta vilken hemsk grej som har hänt här i närheten idag. Först stod det i tidningarna att det hade hänt här precis där vi bor men visade sig senare att det hade hänt ca. 8-9km längre bort. Hann få ett par samtal från några som kollade av så att W var hemma och så. Men ett barn på 6 månader blev kidnappat utanför en förskola när mamman hämtade storasyskonet. :cry: Barnet låg och sov i vagnen och när hon kom ut igen från förskolan var barnet och vagnen borta! Ordentligt polispådrag med helikopter och grejer men nu har de gått ut med att det hittat barnet ca 7km bort på ett köpcentrum. Ingen gärningsman gripen :( Vilken fruktansvärd grej för föräldrarna men tur att barnet är återfunnen i alla fall.
Men fyfan vilken mardröm! :( Hur kan man bara få för sig att ta ett barn sådär?
Skönt att barnet hittats, men vilken skräckupplevelse för föräldrarna
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 026
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 050
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Välkomna till världen årets föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp