Vårföräldrar 2018 del 3

Innan vi fick barn: Åh, vilken härlig kuperad tomt med världens mest fantastiska utsikt över älven och åkrarna :love:

Efter vi fick barn: Hur f*n kunde vi vara så dumma att köpa ett hus med världens största berg på baksidan?? :banghead:
Visa bifogad fil 31681

Haha, skämt åsido men W ska upp dit hela tiden och kasta kottar ner från berget! Det blir en jäkla massa passande och när vi bär ner honom så lovar jag att hela grannskapet hör hans missnöjda skrik :o

Haha! Igenkänning, vi har också ett “berg” på tomten, men med en gjuten trappa. Har dessutom ett hus i fyra etage och alltså tre trappor. Svurit några gånger över vårt dåliga omdöme. Men storasyster har aldrig klättrat, så när hon var ett år och vi köpte huset så behövde vi inte ens trappgrind uppåt. Ny tider nu. :p
 
13-månaders dagen firades in med att börja gå själv :D:nailbiting::):up:
Nu kan hon resa sig utan stöd och gå iväg! Fortfarande vingligt men det går bättre och bättre 😊 Blir det läskigt så börjar hon förstå att hon ska sätta sig, men ibland bara blundar och fnittrar hon istället 😂
Pratar hela tiden men inte direkt tydliga ord utan mer ljud. Men det pekas konstant ;)

Önskar bara vi fick ordning på sömnen, och att vi blev lite vågligare med maten. Men jag är så sjukt nervös att hon ska sätta i halsen så det är fortfarande mindre bitar.. Går bättre och bättre. Jag ser ju att hon kan hantera det, det är mer mig det är fel på 😉

Korvstroganoff med makaroner är en hit i alla fall!
 
13-månaders dagen firades in med att börja gå själv :D:nailbiting::):up:
Nu kan hon resa sig utan stöd och gå iväg! Fortfarande vingligt men det går bättre och bättre 😊 Blir det läskigt så börjar hon förstå att hon ska sätta sig, men ibland bara blundar och fnittrar hon istället 😂
Pratar hela tiden men inte direkt tydliga ord utan mer ljud. Men det pekas konstant ;)

Önskar bara vi fick ordning på sömnen, och att vi blev lite vågligare med maten. Men jag är så sjukt nervös att hon ska sätta i halsen så det är fortfarande mindre bitar.. Går bättre och bättre. Jag ser ju att hon kan hantera det, det är mer mig det är fel på 😉

Korvstroganoff med makaroner är en hit i alla fall!

Haha vilken gullig reaktion! Hon verkar ju ta det med ro i alla fall;) Här har lillan börjat gå också, eller, det var ett tag sen men det är först den senaste veckan hon har valt att gå istället för krypa när hon ska någonstans. Det är så roligt, känns som en helt ny värld öppnas!

Har hon fått några tänder än? Förstår att du är orolig för att hon ska sätta i halsen, jag är nojig för det också. Är ju en ganska realistisk risk liksom.. men jag tänker att om man skär tillräckligt smått för att det inte ska kunna fastna så borde det vara ganska lugnt. Bara jobbigt att skära allt så smått :p Vi ger iofs inte hårda saker vanligtvis, typ äpple o morot går bort fortf. Rather safe than sorry tänker jag!
 
Haha vilken gullig reaktion! Hon verkar ju ta det med ro i alla fall;) Här har lillan börjat gå också, eller, det var ett tag sen men det är först den senaste veckan hon har valt att gå istället för krypa när hon ska någonstans. Det är så roligt, känns som en helt ny värld öppnas!

Har hon fått några tänder än? Förstår att du är orolig för att hon ska sätta i halsen, jag är nojig för det också. Är ju en ganska realistisk risk liksom.. men jag tänker att om man skär tillräckligt smått för att det inte ska kunna fastna så borde det vara ganska lugnt. Bara jobbigt att skära allt så smått :p Vi ger iofs inte hårda saker vanligtvis, typ äpple o morot går bort fortf. Rather safe than sorry tänker jag!

Haha, ja, hon älgar på och är jätteglad! Dyker i backen ibland men så länge hon inte ramlar mot någon möbel är jag rätt lugn. Eller sten eller asfalt ute. Men hon har blivit duktigare på att sätta sig när det är vingligt och ta emot med händerna. Men visst blir det lite tårar ibland. Fast det hör ju till! 😉
Visst är det häftigt! 😍 Att se framstegen!

Hon har typ tolv tänder, så ganska många, men ibland hetsar hon när hon äter så jag är rädd att hon glömmer tugga.. Men jag försöker utmana mig själv, och henne, ixg sitta på händerna.
Annars tänker och gör vi samma som ni :)

Har förresten bokat in ett extra besök på BVC. Var inte så nöjd med bemötandet på ettårskontrollen. Vi har precis bytt mottagning då vi flyttat och fick inte träffa vår nya ordinarie. Har lite saker jag vill ta upp och gå stöttning i. Så synd att vi bytte känner jag. Saknar vår flyta bvc - sköterska :(
 
Härligt med lite uppdatering! :up: Vart lugnt här i tråden ett tag nu.

W är mest överallt nu känns det som! Han springer omkring, har lärt sig att dra ut stolar och klättra upp på bord :nailbiting: Vill göra allt han inte får, får utbrott och kastar sig ner på golvet när vi tar bort/säger till honom att han inte får göra vissa saker. Han vet vart man kan plocka jordgubbar/hallon/smultron på tomten så dit springer han för att plocka hela tiden. Och finns det inga röda bär går det tydligen lika bra att äta de gröna :angel:
 
Härligt med lite uppdatering! :up: Vart lugnt här i tråden ett tag nu.

W är mest överallt nu känns det som! Han springer omkring, har lärt sig att dra ut stolar och klättra upp på bord :nailbiting: Vill göra allt han inte får, får utbrott och kastar sig ner på golvet när vi tar bort/säger till honom att han inte får göra vissa saker. Han vet vart man kan plocka jordgubbar/hallon/smultron på tomten så dit springer han för att plocka hela tiden. Och finns det inga röda bär går det tydligen lika bra att äta de gröna :angel:

Vilken liten vilding ni har 😍 Hade blivit nervös för mindre men jag tror man vänjer sig! Och ungar är nog tuffare än man kan tro 😉 Försöker jag intala mina svaga nerver 😂
Kul att han hittat de goda bären! Gäller att ta för sig i livet! Och jag känner igen det där med utbrotten 😲 J slänger sig på golvet och vrålar och försöker bita golv, eller soffa eller säng eller vart hon nu är för att hon blir så arg. Inte lätt att vara liten 😉
Och idag fick hon äta jordgubbar. Fyra stycken slank ner sen var hon mätt!
Lite plask i havet hanns med också. Ungen älskar att bada! Fast det var nog på gränsen för kallt, men bebis klagade inte ;)

Hur går det för er andra?
Vi måste ta tag i att söka förskola nu. Hjälp vad vi dragit på det 😲
 
Senast ändrad:
@Pengy och @Linn-Nora känner också igen de där utbrotten! Låter som hela världen går under för ett nej eller att man plockar ut det hon stoppat i munnen.. Vår lilla älskar att bada och vi kan inte vara i närheten av vatten utan ett utbrott om hon inte får bada :p Även om det är ganska jobbigt när hon skriker och gråter för sådant är det rätt så charmigt ändå, jag gillar att hon har mycket egen vilja!
 
Här finns också humör! Sammanbrott så fort hon inte får som hon vill, och envis som få.
Hon har också börjat förstå vitsen med att gå. Första stegen kom för ett par månader sen men senaste dagarna går hon mer och mer.
Äter allt, i normala bitar, ber om mer mat genom att sträcka fram tallriken och säger tack tack. Annars är det mest dadada och ibland nåt som låter som pappa.
Hon har blivit pappig :eek: har aldrig haft pappigt barn förut.
Älskar att åka cykelvagn, gunga och åka rutschkana.
 
Gillar inte utbrotten, men det är skönt att inte vara ensam 😉
Så himla kul att följa de små 😊

Hur ofta sover era på dagarna nu? Och hur gamla är dom?
Här verkar vi vid 13 månader gått över till en sovstund per dag..
 
Gillar inte utbrotten, men det är skönt att inte vara ensam 😉
Så himla kul att följa de små 😊

Hur ofta sover era på dagarna nu? Och hur gamla är dom?
Här verkar vi vid 13 månader gått över till en sovstund per dag..

Lillan är 15 mån nu och sovstunder på dagen är väldigt varierande. Vi är nog påväg mot en sovstund men ibland går det inte pga att hon sover för kort tid. Idag tex sov hon 40 min vid 11 o höll igång till 18:30 o somnade framåt 19.. Idealiskt vore ju 2h på dagen så att hon orkar, men det är verkligen galet svårt att få till!
 
Gillar inte utbrotten, men det är skönt att inte vara ensam 😉
Så himla kul att följa de små 😊

Hur ofta sover era på dagarna nu? Och hur gamla är dom?
Här verkar vi vid 13 månader gått över till en sovstund per dag..
W snart 15 månader sover en gång under dagen, ca 2 timmar. Brukar somna vid 11-11,30 men kan bli lite förskjutet om vi är iväg :)
 
Utbrotten känner jag igen. Det är mycket känslor och mycket vilja. H är energisk och äventyrlig, klättrar och springer iväg så fort han får chansen. Tack och lov kommer förståndet allt eftersom.

Igår lämnade jag honom i sängen när han sov sin dagsvila, han brukar alltid kalla när han vaknar. Men så plötsligt hör vi honom ropa på nära håll. Då har kan vaknat, klättrat ner från sängen, öppnat dörren och gått genom vardagsrummet, men tack och lov stannat vid trappan (trappgrinden var öppen). Så stor han kändes där och då!

Har precis gått över till en sovstund per dag (är 15 mån). Ska inte skriva mer om det med risk för att jinxa. Haha

Angående sätta i halsen så hade jag en väldigt obehaglig incident för 1,5 månad sedan. H åt melon, vilket han gjort tidigare. Plötsligt uppmärksammar jag att han verkar besvärad. Kan inte säga om han andades eller inte, men känslan var att han inte gjorde det. Sättet han var besvärad på såg så väldigt plågsamt ut. Jag rycker direkt upp honom ur stolen och dunkar honom i ryggen. Efter tredje dunken börjar han skrika/hosta/kväljas och upp kommer en ganska stor bit vattenmelon. Väldigt obehagligt! Ingen mer melon för honom nu, men bitar får han fortfarande. Nervöst dagarna efter, men nu känner jag ingen ökad oro.
 
Utbrotten känner jag igen. Det är mycket känslor och mycket vilja. H är energisk och äventyrlig, klättrar och springer iväg så fort han får chansen. Tack och lov kommer förståndet allt eftersom.

Igår lämnade jag honom i sängen när han sov sin dagsvila, han brukar alltid kalla när han vaknar. Men så plötsligt hör vi honom ropa på nära håll. Då har kan vaknat, klättrat ner från sängen, öppnat dörren och gått genom vardagsrummet, men tack och lov stannat vid trappan (trappgrinden var öppen). Så stor han kändes där och då!

Har precis gått över till en sovstund per dag (är 15 mån). Ska inte skriva mer om det med risk för att jinxa. Haha

Angående sätta i halsen så hade jag en väldigt obehaglig incident för 1,5 månad sedan. H åt melon, vilket han gjort tidigare. Plötsligt uppmärksammar jag att han verkar besvärad. Kan inte säga om han andades eller inte, men känslan var att han inte gjorde det. Sättet han var besvärad på såg så väldigt plågsamt ut. Jag rycker direkt upp honom ur stolen och dunkar honom i ryggen. Efter tredje dunken börjar han skrika/hosta/kväljas och upp kommer en ganska stor bit vattenmelon. Väldigt obehagligt! Ingen mer melon för honom nu, men bitar får han fortfarande. Nervöst dagarna efter, men nu känner jag ingen ökad oro.
Låter som våra killar är lite lika, herrn här hemma kan också öppna dörrar! Så väldigt noga att man kommer ihåg att låsa ytterdörren! Annars går han gärna ut själv :o

Usch, fy vad läskigt! Men bra agerat av dig och tur att du uppmärksammade det så fort. Är ju värsta mardrömmen att det ska hända men försöker samtidigt ha en avslappnad syn på ätandet. Märkte ett tag att jag var så stressad när han skulle äta men nu försöker jag lita på att jag vet vad jag behöver göra om det händer. Tycker jag har lyckats släppa det rätt bra nu. Häromdagen lärde han sig att äta en grillad majskolv. Såg så gulligt ut när han satt och gnagde av all majs från den :)
 
Låter som våra killar är lite lika, herrn här hemma kan också öppna dörrar! Så väldigt noga att man kommer ihåg att låsa ytterdörren! Annars går han gärna ut själv :o

Ja vi har väl konstaterat tidigare att de verkar lika i en hel del. :)

Vi har smäcklås på ytterdörren, så den får han inte upp än. Men han vet hur man öppnar ytterdörren på förskolan, ja innan han ens är inskolad.:laugh: Tur den är så tung att han behöver hjälp för att knuffa upp den, men öppningsfunktionen greppade han direkt.

Usch, fy vad läskigt! Men bra agerat av dig och tur att du uppmärksammade det så fort. Är ju värsta mardrömmen att det ska hända men försöker samtidigt ha en avslappnad syn på ätandet. Märkte ett tag att jag var så stressad när han skulle äta men nu försöker jag lita på att jag vet vad jag behöver göra om det händer. Tycker jag har lyckats släppa det rätt bra nu. Häromdagen lärde han sig att äta en grillad majskolv. Såg så gulligt ut när han satt och gnagde av all majs från den :)

Ja visst är det en trygghet att veta vad man ska göra. Mina föräldrar var på besök när det hände och de hängde inte alls med i vad som hände. Nu har jag i alla fall försäkrat mig om att de vet vad de ska göra i en sådan situation. Allt gick så väldigt snabbt men för mig kändes det som flera minuter innan biten kom. Vad jag tänkt lite mer på sedan dess är att inte släppa uppmärksamheten så mycket från honom när han äter, det går så snabbt när det väl händer.
 
Ja visst är det en trygghet att veta vad man ska göra. Mina föräldrar var på besök när det hände och de hängde inte alls med i vad som hände. Nu har jag i alla fall försäkrat mig om att de vet vad de ska göra i en sådan situation. Allt gick så väldigt snabbt men för mig kändes det som flera minuter innan biten kom. Vad jag tänkt lite mer på sedan dess är att inte släppa uppmärksamheten så mycket från honom när han äter, det går så snabbt när det väl händer.
Jag visade för min mamma för ett tag sen hur man skulle göra. Vi kom liksom in på ämnet och tror hon kände sig osäker hur man skulle göra och det blev ju en bra övning för mig också när jag visade! Min pappa är lugnet själv och han "har det i blodet" att handla direkt. Han räddade en man som fick hjärtstopp på klubben en gång, ambulanspersonalen frågade vart han jobbade och han svarade "på volvo". De trodde att han jobbade inom sjukvården i och med att han gjort allt rätt med hjärtstartare och liknande. Jag hoppas att jag också är sån som kan behålla sinnesnärvaron i hemska situationer, även om jag såklart hoppas att nått sånt aldrig ska hända.
 
Vi tänker nog att vi ska boka in och gå en kurs i hlr. Känner att jag kanske hämmar matutvecklingen med min rädsla för att sätta i halsen. Å andra sidan så lär hon lära sig förr eller senare och hon får ju att tugga, även om bitarna är ganska små 😉
Men så ser jag de som kör blw och ger typ hel paprika och tänker att så hade ju varit skönt om vi gjort. Då kanske dottern lärt sig tidigare och vi varit lugnare nu. Men men, nu är det som det är 😊

På extra kontrollen hade J gått upp 300 gram på en månad. Bra med tanke på hur mycket hon rör sig. Fick nog inte jättebra svar på våra frågor men det var en trevlig sköterska.

I övrigt så är det ett väldigt snuttande nu. Tror det är nionde språnget. Och hon vill inte sova i vagnen längre, så hur pappan ska göra när jag börjar jobba efter semestern på torsdag vet jag inte 😂
Men men, det löser sig!

Är så oerhört glad att den här sommaren är svalare 😍
Ändå har både jag och loppan kunnat bada. Häromdagen var det alldeles ljummet i vattnet. Hon älskar verkligen att bada och blir jättearg när man tar upp henne 😂
 
Vet ju att vi pratat om utbrott här i tråden lite och det verkar ju som att alla barnen har fler utbrott nu när viljan blir starkare men nu det senaste har W lagt sig till med att skalla huvudet i golvet när han blir riktigt arg! Och det är hårt, imorse fick han ett skrapmärke i pannan av mattan för att han skallade så hårt i golvet! :o Något mer barn i tråden som håller på så?

Snutten har verkligen blivit ett måste för grabben också, den ska vara med överallt! Han vägrar äta om han inte får hålla i sin snutte under tiden! Så ni kan ju gissa hur skitig och äcklig den är ;)

Och om en månad börjar han förskolan :eek: Vad hände med tiden? Pratade med två som har större barn på samma förskola som båda sa att den avdelningen W ska börja har en helt fantastiskt pedagog! Så det lugnar mig lite iaf:p
 
Vet ju att vi pratat om utbrott här i tråden lite och det verkar ju som att alla barnen har fler utbrott nu när viljan blir starkare men nu det senaste har W lagt sig till med att skalla huvudet i golvet när han blir riktigt arg! Och det är hårt, imorse fick han ett skrapmärke i pannan av mattan för att han skallade så hårt i golvet! :o Något mer barn i tråden som håller på så?

Snutten har verkligen blivit ett måste för grabben också, den ska vara med överallt! Han vägrar äta om han inte får hålla i sin snutte under tiden! Så ni kan ju gissa hur skitig och äcklig den är ;)

Och om en månad börjar han förskolan :eek: Vad hände med tiden? Pratade med två som har större barn på samma förskola som båda sa att den avdelningen W ska börja har en helt fantastiskt pedagog! Så det lugnar mig lite iaf:p

Det där med att skalla golvet känner jag igen 😂 J försöker även bita i golvet 😲😵

Tänk att våra små blivit så stora nu att det är dags för förskola, de låg ju i magen nyss!
Brukar roa mig med att läsa gamla inlägg ibland och bli nostalgisk.

På tal om förskola har vi nu äntligen fått tummen ur och sökt. Dock i januari och tydligen kan det vara svårt att få permanenta platser då. Men det får lösa sig!
 
Vet ju att vi pratat om utbrott här i tråden lite och det verkar ju som att alla barnen har fler utbrott nu när viljan blir starkare men nu det senaste har W lagt sig till med att skalla huvudet i golvet när han blir riktigt arg! Och det är hårt, imorse fick han ett skrapmärke i pannan av mattan för att han skallade så hårt i golvet! :o Något mer barn i tråden som håller på så?

Snutten har verkligen blivit ett måste för grabben också, den ska vara med överallt! Han vägrar äta om han inte får hålla i sin snutte under tiden! Så ni kan ju gissa hur skitig och äcklig den är ;)

Och om en månad börjar han förskolan :eek: Vad hände med tiden? Pratade med två som har större barn på samma förskola som båda sa att den avdelningen W ska börja har en helt fantastiskt pedagog! Så det lugnar mig lite iaf:p

Ja det är helt sanslöst vad tiden går fort! De växer verkligen som ogräs de små. Jag tittar ofta tillbaka på bilder och förundras över all utveckling som har skett, så himla häftigt.

Angående att skalla golvet så händer det här också... :meh: försöker även bita det hon för stunden kan komma åt. Det var värre för ett par veckor sen (särskilt med hur hårt hon bankade) så det är skönt att det har lugnat sig lite. Ser så obehagligt ut.
 
@anonymApril @Linn-Nora Skönt att höra att det är fler som skallar golvet! Eller ja, är väll egentligen en dålig sak men det känns bättre att höra att det finns fler som har arga barn :angel:

Känns också som de börjar komma lite ljud som liknar ord här och där nu! Känns annars som han lagt lite mer krut på grovmotoriken än talet. Han fattar ju allt vi säger men är ju kul om han kan börja kommunicera mer än att bara peka och säga baba i olika tonfall ;) Idag t.ex lät det som han sa gott, när han satt och åt pyttipanna :up:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 005
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 944
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp