Vårföräldrar 2018 del 3

Alltså det här är nig det jobbigaste jag vart med om, dessa höstblåsor är ju hemska! Han har inte lika mycket feber idag men man ser ju att han har så otroligt ont! Han kan/vill inte ha napp pga. blåsorna och han äter knappt nått! Vi får i honom några skedar av klämmisar och nån klunk vatten få och då! Det är smått omöjligt att få honom att sova för han vill ju egentligen ha nappen och så är han antagligen lite hungrig också :cry:
Här kommer två bilder på hur han ser ut nu :cry:
Men stackarn :( hoppas han är lite piggare nu.
 
Så nu är vi äntligen friska :) Eller vågar man skriva så?? :nailbiting: Imorgon ska vi äntligen till babysimmet, missat de två sista gångerna nu pga. sjukdom. Försöker hitta tillbaka till någon form av rutiner, gick sådär idag. W ville tydligen inte sova sitt sista sovpass så han var vaken mellan 14,30- till nu strax innan 19. Lite gnällig mot slutet och ville därför inte ha någon kvällsgröt men somnade på 2 minuter när vi väl la honom i sängen ;)
 
H är som mest nöjd i vagnen numera, så länge vagnen rullar i alla fall. Bedrövligt gnälligt många dagar, men inte i vagnen. Jag går 15000-20000 steg med vagnen varje dag. H skulle kunna tänka sig åka ännu mer vagn.O_o Tanken har slagit mig att anlita någon som går 2 timmar med honom varje dag. Tyvärr skulle väl denna fas vara över lagom tills jag hittat någon. :p
 
H är som mest nöjd i vagnen numera, så länge vagnen rullar i alla fall. Bedrövligt gnälligt många dagar, men inte i vagnen. Jag går 15000-20000 steg med vagnen varje dag. H skulle kunna tänka sig åka ännu mer vagn.O_o Tanken har slagit mig att anlita någon som går 2 timmar med honom varje dag. Tyvärr skulle väl denna fas vara över lagom tills jag hittat någon. :p

Du får i alla fall bra motion :) Här funkar det som tur är med att bara gunga vagnen fram och tillbaka inomhus så kan man ställa den stilla och han sover vidare. Det funkar dock inte att gå en promenad och sen ställa vagnen stilla för då vaknar han alltid. Förstår verkligen inte skillnaden men enligt W är det tydligen en otroligt stor skillnad :p
 
Du får i alla fall bra motion :) Här funkar det som tur är med att bara gunga vagnen fram och tillbaka inomhus så kan man ställa den stilla och han sover vidare. Det funkar dock inte att gå en promenad och sen ställa vagnen stilla för då vaknar han alltid. Förstår verkligen inte skillnaden men enligt W är det tydligen en otroligt stor skillnad :p

Ja mycket vardagsmotionen blir det! Men jag saknar tiden då vi hängde i soffan, ammade och tittade serier. I synnerhet idag då det regnar. :p
 
Tittar in mellan lite halvsjuka barn... Trist att få ställa in planer.

I lördags blev Elvira 6 mån. Börjar bli dags att öka på smakportionerna kanske. Vill gärna iväg på två kursdagar om en månad (men samtidigt smidigt om hon mest ammar när vi ska utomlands veckan innan).
Hon har börjat röra sig mer också. Stannar knappast i babygymmet längre utan rullar (främst) och till viss del trycker sig/ålar/snurrar runt. Har vid ett par tillfälle rullat in i möbler och blivit ledsen. Dags att se över barnsäkringen också. Mycket är ju gjort för storebror men dels har vi väl lagt av oss lite och dels hittar hon ju nya saker. Hon är fortfarande oftast glad av sig men det märks av en mer krävande period med mer krav på sysselsättning, närhet och frustration över att inte kunna allt man vill.

Har tagit bort babynestet men kanske får sätta på sidan på spjälsängen samtidigt.
 
Vi verkar (peppar peppar) ha tagit oss igenom gnällperioden och fått tillbaka vår glada lilla tjej. Däremot så har hon återigen fått en dunderförkylning så det blir väl annat att trixa med nu.. Om det inte är det ena är det det andra ;)

2,5 vecka mjölkfritt nu och snart bör man väl börja se någon skillnad hoppas jag. Men inget ännu. Vore ganska skönt om det inte är någon känslighet för jag saknar varm oboy haha!
 
Lugnt här i tråden nu, antar att de flesta börjar få mer fullt upp med bebisar som kräver mer och mer roande och uppmärksamhet :) W sover ganska oroligt om nätterna just nu men i övrigt är han pigg och glad för det mesta. Idag fick vi första "skadan" här. W håller nämligen på och försöker öva på att från sittande komma över på alla fyra. Han lyckas ibland men ibland blir det även störtdyk i golvet. Idag var det läppen som tog i först så det började blöda lite och misstänker att det kanske blir en fläskläpp imorgon. Antar att det bara att vänja sig, det lär väl hända fler incidenter antar jag ;)
 
Här är det stökiga nätter.
Bebis vägrar numer nestet också förutom i nödfall.. Nu sover hon bredvid och intill mig eller inte alls 😒😂
Det är en massa sparkande på natten och vändande och vridande. Men det är väl så det är ;)

På onsdag fyller hon fem månader. Förutom att vända sig från rygg till mage och tvärtom kan hon nu rotera på mage så kan orientera sig lite i babygymmet.
Hon har väldigt tydliga känslor om vad hon vill. Och inte vill ;)

Har börjat smaka på mat och vi försöker sakta introducera gröt. Det går sådär, men vi har inte bråttom. Ännu. När hon är 8 månader börjar jag jobba 50% så då är det bra om hon äter lite i alla fall.

Hur gör man gör att få bebis att sova själv?
Känns som att jag gör nåt fel...
Nu kan jag inte lägga henne varken på dag eller kväll om jag inte ligger kvar. Så jag har läggning vid 19-20 för mig själv också.
Hur gör ni?
Det är även bara jag som kan natta. Ska börja jobba med flaska igen, men min make lyckas i dagsläget bara söva henne ibland genom att gå runt med henne i famnen. Dock vaknar hon direkt igen...
Tips emottages mycket tacksamt! :Bow:
 
Här är det stökiga nätter.
Bebis vägrar numer nestet också förutom i nödfall.. Nu sover hon bredvid och intill mig eller inte alls 😒😂
Det är en massa sparkande på natten och vändande och vridande. Men det är väl så det är ;)

På onsdag fyller hon fem månader. Förutom att vända sig från rygg till mage och tvärtom kan hon nu rotera på mage så kan orientera sig lite i babygymmet.
Hon har väldigt tydliga känslor om vad hon vill. Och inte vill ;)

Har börjat smaka på mat och vi försöker sakta introducera gröt. Det går sådär, men vi har inte bråttom. Ännu. När hon är 8 månader börjar jag jobba 50% så då är det bra om hon äter lite i alla fall.

Hur gör man gör att få bebis att sova själv?
Känns som att jag gör nåt fel...
Nu kan jag inte lägga henne varken på dag eller kväll om jag inte ligger kvar. Så jag har läggning vid 19-20 för mig själv också.
Hur gör ni?
Det är även bara jag som kan natta. Ska börja jobba med flaska igen, men min make lyckas i dagsläget bara söva henne ibland genom att gå runt med henne i famnen. Dock vaknar hon direkt igen...
Tips emottages mycket tacksamt! :Bow:
Vår bebis sover helst inte själv heller. Dagtid sover han i sele, på kvällar och nätter samsover vi. Ibland kan han sova själv på sängen en stund med en varm katt bredvid sig, men oftast vaknar han efter en liten stund. Brukar låta honom sova i soffan tills vi går och lägger oss så han har sällskap och vi kan vara uppe ett tag till.
 
Här är det stökiga nätter.
Bebis vägrar numer nestet också förutom i nödfall.. Nu sover hon bredvid och intill mig eller inte alls 😒😂
Det är en massa sparkande på natten och vändande och vridande. Men det är väl så det är ;)

På onsdag fyller hon fem månader. Förutom att vända sig från rygg till mage och tvärtom kan hon nu rotera på mage så kan orientera sig lite i babygymmet.
Hon har väldigt tydliga känslor om vad hon vill. Och inte vill ;)

Har börjat smaka på mat och vi försöker sakta introducera gröt. Det går sådär, men vi har inte bråttom. Ännu. När hon är 8 månader börjar jag jobba 50% så då är det bra om hon äter lite i alla fall.

Hur gör man gör att få bebis att sova själv?
Känns som att jag gör nåt fel...
Nu kan jag inte lägga henne varken på dag eller kväll om jag inte ligger kvar. Så jag har läggning vid 19-20 för mig själv också.
Hur gör ni?
Det är även bara jag som kan natta. Ska börja jobba med flaska igen, men min make lyckas i dagsläget bara söva henne ibland genom att gå runt med henne i famnen. Dock vaknar hon direkt igen...
Tips emottages mycket tacksamt! :Bow:

Jättesvårt att veta hur man lär dom att sova själv. Självklart gör du inget fel, alla bebisar är ju olika och kräver olika mycket närhet. Jag hade nog försökt börja lite successivt, kanske kan du börja med att lägga henne i spjälsäng/ bedside crib bredvid er säng så du kan lägga en hand på kroppen och visa att du är nära eller kanske sjunga en sång eller liknande.
Vi brukar göra så att vi lägger honom i sin säng och så lägger vi oss bredvid. Då brukar han hålla på med allt möjligt en stund, dra i täcken/pyjamas/fötter, snurra runt, stå på alla fyra men så länge han gör detta och är lugn så ligger vi bara bredvid men säger ingenting. Vanligtvis så håller han på en stund för att bli mer och mer avslappnad och till slut somnar han av sig själv och då går vi ut ur rummet. Skulle han dock bli stressad/orolig/ledsen så stryker vi över håret eller sjunger en sång tills han lugnat ner sig. Men ska vara ärlig att säga att vi har nog mer problem med att han har svårt att komma till ro snarare än att han behöver närheten och sen har han sovit i egen säng sen han föddes så han vet ju också att det är där han ska sova.
Vart sover hon på dagarna? Krävs det att du är nära då också? Funkar det med vagn/ babysitter/ babyskydd som du kan gunga?
 
Jättesvårt att veta hur man lär dom att sova själv. Självklart gör du inget fel, alla bebisar är ju olika och kräver olika mycket närhet. Jag hade nog försökt börja lite successivt, kanske kan du börja med att lägga henne i spjälsäng/ bedside crib bredvid er säng så du kan lägga en hand på kroppen och visa att du är nära eller kanske sjunga en sång eller liknande.
Vi brukar göra så att vi lägger honom i sin säng och så lägger vi oss bredvid. Då brukar han hålla på med allt möjligt en stund, dra i täcken/pyjamas/fötter, snurra runt, stå på alla fyra men så länge han gör detta och är lugn så ligger vi bara bredvid men säger ingenting. Vanligtvis så håller han på en stund för att bli mer och mer avslappnad och till slut somnar han av sig själv och då går vi ut ur rummet. Skulle han dock bli stressad/orolig/ledsen så stryker vi över håret eller sjunger en sång tills han lugnat ner sig. Men ska vara ärlig att säga att vi har nog mer problem med att han har svårt att komma till ro snarare än att han behöver närheten och sen har han sovit i egen säng sen han föddes så han vet ju också att det är där han ska sova.
Vart sover hon på dagarna? Krävs det att du är nära då också? Funkar det med vagn/ babysitter/ babyskydd som du kan gunga?

Hon sover bredvid mig även dagtid. Ett tag somnade hon i sängen på dagen och kunde sova ett pass på typ 45 minuter. Men nu gör hon inte det heller... Hon sover kanske fem minuter om jag går ifrån henne om jag legat bredvid.
Funderar på om jag ska ta en period då hon sover kortare tid och på så vis kanske ändå vänja henne.
Hon har nog stort närhetsbehov. Men just nu sover hon enbart om jag är med. I vagnen max 35 minuter.
Sen bor vi högst upp utan hiss så det är bökigt att gå ut och gå med henne..

Vi brukar natta henne vid 20, och då lägger jag mig också. Men det kanske är så att hon ska läggas tidigare...
Sen är hon bara fem månader så hon är ju ganska liten.
Babyskyddet och babysittern undviker vi såblycler vi kan då hon har fått snett huvud och det förvärras gärna av att ligga i såna.

Usch, förlåt att jag låter negativ. Sovit typ tre timmar i natt så jag är uppgiven 😉

Tack i alla fall för tips! : Bow: kanske ska låta henne ligga kvar så länge hon inte gråter.. usch, vet inte. Är helt slut :(
 
Vår bebis sover helst inte själv heller. Dagtid sover han i sele, på kvällar och nätter samsover vi. Ibland kan han sova själv på sängen en stund med en varm katt bredvid sig, men oftast vaknar han efter en liten stund. Brukar låta honom sova i soffan tills vi går och lägger oss så han har sällskap och vi kan vara uppe ett tag till.

Då är det lite som för oss. Förutom att hon inte kan sova i soffan för då är det för mycket stimulans 😂
 
@Linn-Nora Du gör säkert inget fel. Det är vanligt att bebisar har svårt att sova själv. Bebis behöver antagligen mer närhet just nu.

Hade också en period för ett tag sedan då jag i princip gick och la mig samtidigt som bebis pga kunde inte sova själv. Gick inte jag och la mig med bebis så gick sambon med honom i vagnen på kvällarna. Nu har vi fått tillbaka våra kvällar. Nattas vid 18:30 och vaknar första gången mellan 22 och 23. Har inte gjort något annat än att vänta ut en bättre fas.

Vi har haft så mycket stökig sömn med våra barn, men jag har få tips. Vi har mest kört på minsta motståndets lag. Lägger inte så stor vikt vid var barnet sover bara att det sover. Framförallt delar vi så gott det går på det.

Så mitt tips får bli att försöka hitta sätt som din sambo kan söva bebis på t.ex sele/vagn/bil/på pilatesboll, så att du får tid för återhämtning. Bebis närhetsbehov är nog svårare att påverka.
 
@Linn-Nora Du gör säkert inget fel. Det är vanligt att bebisar har svårt att sova själv. Bebis behöver antagligen mer närhet just nu.

Hade också en period för ett tag sedan då jag i princip gick och la mig samtidigt som bebis pga kunde inte sova själv. Gick inte jag och la mig med bebis så gick sambon med honom i vagnen på kvällarna. Nu har vi fått tillbaka våra kvällar. Nattas vid 18:30 och vaknar första gången mellan 22 och 23. Har inte gjort något annat än att vänta ut en bättre fas.

Vi har haft så mycket stökig sömn med våra barn, men jag har få tips. Vi har mest kört på minsta motståndets lag. Lägger inte så stor vikt vid var barnet sover bara att det sover. Framförallt delar vi så gott det går på det.

Så mitt tips får bli att försöka hitta sätt som din sambo kan söva bebis på t.ex sele/vagn/bil/på pilatesboll, så att du får tid för återhämtning. Bebis närhetsbehov är nog svårare att påverka.

Ja, det är väl så. Känns bara som att det kommer vara såhär alltid 😂 Hon sover så lätt att hon vaknar inom fem minuter om jag går därifrån.
Somna 18:30 och vakna 22-23 känns som en utopi, men det låter väldigt härligt 😊
Och så ringer anhörigas ord i öronen om att vi skämt bort henne..
Valkvällen var senaste kvällen jag var uppe utan lillan.. men, nån gång lär hon väl lära sig sova utan mig.

Idag tog hon flaska för första gången i alla fall!
Köpte nån i glas. Nuk tror jag.. tog den direkt.
Däremot fiskade jag upp dem ur det kokande vattnet med en gaffel. Efteråt läste jag att det fick man absolut inte för då kan det bli rispor så det släpper mikrobitar glas. Hej ny nojja 😒
 
Fick världens hjärtsnörp idag! :nailbiting: W låg på golvet i köket och så tänkte jag att jag går och plockar upp tvätten lite snabbt och när jag står där vid tvättmaskinen hör jag värdens brak och så tar det en sekund så börjar han skrika högt. Jag blir helt enkelt livrädd och springer som en tok in i köket och förväntar mig de värsta, en stol över honom eller nått men kommer in och han ligger på golvet helt själv oskadd. Plockar upp honom och börjar förstå vad som hänt, då är det skärbrädan som stått på diskbänken på tork som vält och ljudet gjorde att ungen blev rädd. Men efter det börjar jag storgråta för då släppte allt och jag insåg hur rädd jag hade vart. W kollade bara lite konstig på mig när jag satt där och grät med honom i knät.
 
Fick världens hjärtsnörp idag! :nailbiting: W låg på golvet i köket och så tänkte jag att jag går och plockar upp tvätten lite snabbt och när jag står där vid tvättmaskinen hör jag värdens brak och så tar det en sekund så börjar han skrika högt. Jag blir helt enkelt livrädd och springer som en tok in i köket och förväntar mig de värsta, en stol över honom eller nått men kommer in och han ligger på golvet helt själv oskadd. Plockar upp honom och börjar förstå vad som hänt, då är det skärbrädan som stått på diskbänken på tork som vält och ljudet gjorde att ungen blev rädd. Men efter det börjar jag storgråta för då släppte allt och jag insåg hur rädd jag hade vart. W kollade bara lite konstig på mig när jag satt där och grät med honom i knät.

Usch vad läskigt 😲
Jag hade nog reagerat likadant. Skönt att det inte var något allvarligt ändå 😊
 
Fick världens hjärtsnörp idag! :nailbiting: W låg på golvet i köket och så tänkte jag att jag går och plockar upp tvätten lite snabbt och när jag står där vid tvättmaskinen hör jag värdens brak och så tar det en sekund så börjar han skrika högt. Jag blir helt enkelt livrädd och springer som en tok in i köket och förväntar mig de värsta, en stol över honom eller nått men kommer in och han ligger på golvet helt själv oskadd. Plockar upp honom och börjar förstå vad som hänt, då är det skärbrädan som stått på diskbänken på tork som vält och ljudet gjorde att ungen blev rädd. Men efter det börjar jag storgråta för då släppte allt och jag insåg hur rädd jag hade vart. W kollade bara lite konstig på mig när jag satt där och grät med honom i knät.

Hände samma med lillan ett tillfälle för ett tag sen, man blir verkligen skitskraj och hinner tänka massor av katastroftankar!
 
3,5 vecka mjölkfritt nu, ingen skillnad. De exem/hudirritationer hon har har snarare blivit fler, så det beror nog inte på mjölken iaf. Snuvan är svårt att säga något om eftersom hon har varit förkyld i närmre en vecka nu. Innan var det dock oförändrat. Kommer gå tillbaka till mjölk i helgen och se om hon reagerar. Annars är det väl ganska uteslutet. Skönt om det vore så!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 006
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 946
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp