Vårföräldrar 2018 del 3

Funderade lite på den här.. Tror att det är helt okej, men inser att vi kanske inte låter henne öva tillräckligt med knappar och dragkedjor och sånt. Det är så lätt att ta över för att det går snabbare ;)
Tänkte jag skulle köpa lite pyssel till henne, piprensare och såna där små ögon man kan klistra på figurer och sånt. Och pärlor. Är nog bra att öva i alla fall!



Samma som i vår kommun med intervallerna :)

Hade dom tankar om talet? Tänker på logopeden. Du kanske har skrivit tidigare, men mitt minne sviker mig :o
Vad kollade dom mer på besöket? Är lite nervös eftersom dottern är lite liten.
Storebror hade bara treårskontroll i gamla kommunen.

Hon är sen med talet. Har ca 20 ord (med lite god vilja), inga meningar men kommunicerar bra på annat sätt, och förstår mycket. Vi är inte så oroliga själva så de går mycket efter det.

Hon fick rita, plocka upp saker ur en väska (som de ska namnge), hoppa, sparka boll, mäta och väga. Pratade lite blöja och välling. De dokumenterar bmi för första gången, väldigt odramatiskt dock utan hon poängterade att det de vill se är att de följer en kurva och inte plötsligt dippar eller drar iväg uppåt.

Ang finmotorik ställde jag frågan just för att jag funderade över pärlor på tråd. Frågade sen runt bland bekanta som jobbar med barn och tydligen många som inte kan i den här åldern. Var mest nyfiken :)
 
Storebror hade bara treårskontroll i gamla kommunen.

Hon är sen med talet. Har ca 20 ord (med lite god vilja), inga meningar men kommunicerar bra på annat sätt, och förstår mycket. Vi är inte så oroliga själva så de går mycket efter det.

Hon fick rita, plocka upp saker ur en väska (som de ska namnge), hoppa, sparka boll, mäta och väga. Pratade lite blöja och välling. De dokumenterar bmi för första gången, väldigt odramatiskt dock utan hon poängterade att det de vill se är att de följer en kurva och inte plötsligt dippar eller drar iväg uppåt.

Ang finmotorik ställde jag frågan just för att jag funderade över pärlor på tråd. Frågade sen runt bland bekanta som jobbar med barn och tydligen många som inte kan i den här åldern. Var mest nyfiken :)
Vi har inte gjort pyssel hemma... så har ingen aning om sonen kan trä pärlor tex :o.
Han brukar rita och klippa och pyssla hos dagmamman dock, men vet inte riktigt hur mycket.
 
Storebror hade bara treårskontroll i gamla kommunen.

Hon är sen med talet. Har ca 20 ord (med lite god vilja), inga meningar men kommunicerar bra på annat sätt, och förstår mycket. Vi är inte så oroliga själva så de går mycket efter det.

Hon fick rita, plocka upp saker ur en väska (som de ska namnge), hoppa, sparka boll, mäta och väga. Pratade lite blöja och välling. De dokumenterar bmi för första gången, väldigt odramatiskt dock utan hon poängterade att det de vill se är att de följer en kurva och inte plötsligt dippar eller drar iväg uppåt.

Ang finmotorik ställde jag frågan just för att jag funderade över pärlor på tråd. Frågade sen runt bland bekanta som jobbar med barn och tydligen många som inte kan i den här åldern. Var mest nyfiken :)
När vi var på 2,5 års kollen hade W ett armband som han satt pärlor på. Bvc-tanten frågade om han gjort det själv och det hade han och då sa hon att det är något vi kollar om de kan först på 4 års kontrollen. Så det är ju inte konstigt alls om de inte kan i denna åldern :)
 
W har snappat upp det här med att hans pedagoger har rast. Så idag berättade en pedagog att han igår hade undrat var P var och de då svarat att hon hade rast. Då hade ungen sagt att ”min mamma tar aldrig rast”. Haha han skulle bara veta att jag gärna tagit en rast på en halvtimma här hemma om det bara varit möjligt ;)
 
Hur många timmar per dygn sover era barn? 😊 Pratade med en mamma som sa att barnen i vår ålder ”ska” sova 12-14 timmar. W somnar oftast 19.30 och vaknar någon gång mellan 5-6 vilket ger runt 9,5-10,5 timma. Han verkar ju må bra ändå men det slog mig att han kanske får för lite sömn?
 
Hur många timmar per dygn sover era barn? 😊 Pratade med en mamma som sa att barnen i vår ålder ”ska” sova 12-14 timmar. W somnar oftast 19.30 och vaknar någon gång mellan 5-6 vilket ger runt 9,5-10,5 timma. Han verkar ju må bra ändå men det slog mig att han kanske får för lite sömn?
Ca 12 timmar, ibland lite fler. Han sover, om han får välja själv, 10 timmar på en natt. Sen en tupplur på dagen oftast, lite olika lång. Just för tillfället har han sovit 2,5 timmar. Tur det är helg imorgon.

Han sover oftast 22-08 på vardagar. 23-09 om han själv får välja :o 🙈.
 
Ca 12 timmar, ibland lite fler. Han sover, om han får välja själv, 10 timmar på en natt. Sen en tupplur på dagen oftast, lite olika lång. Just för tillfället har han sovit 2,5 timmar. Tur det är helg imorgon.

Han sover oftast 22-08 på vardagar. 23-09 om han själv får välja :o 🙈.
Låter som er son till skillnad från vår är en nattuggla ;) Men då sover de ju ändå rätt lika på natten bara att W inte sover middag och då "tappar" 1-2 timmars sömn där på dagen :)
 
Hur många timmar per dygn sover era barn? 😊 Pratade med en mamma som sa att barnen i vår ålder ”ska” sova 12-14 timmar. W somnar oftast 19.30 och vaknar någon gång mellan 5-6 vilket ger runt 9,5-10,5 timma. Han verkar ju må bra ändå men det slog mig att han kanske får för lite sömn?

Jag skulle säga att hon snittar mellan 11-13 timmar. Brukar självmant lägga sig i sin säng vid nitton och kommendera in sin ömma moder för att få snutta. Sen sover hon i sin säng tills vi lägger oss och tar med henne in i vår säng och oftast sover hon vidare då till mellan 5-7 😊
Hon slutade sova på dagen i mars ungefär om jag inte minns fel.. 🤔
 
Hur många timmar per dygn sover era barn? 😊 Pratade med en mamma som sa att barnen i vår ålder ”ska” sova 12-14 timmar. W somnar oftast 19.30 och vaknar någon gång mellan 5-6 vilket ger runt 9,5-10,5 timma. Han verkar ju må bra ändå men det slog mig att han kanske får för lite sömn?
Ca 10.5-11 på natten och 1-2 h dagtid.
 
Hej! Hur har det gått för er med potträning? Vet att vi snackade lite om det förut o vi var några som hade lagt det på hyllan för stunden.. :angel:

Här har vi efter förra vinterns tredagarsmetod (som fungerade hyfsat men som vi inte orkade fullfölja) uppmuntrat men inte pushat för blöjfritt. Men sen tänkte jag ta tag i det på höstlovet varpå orken inte infann sig. Dock bestämde sig lillan på egen hand att det var dags att börja just då och sedan dess kör vi blöjfritt på hennes initiativ. Brukar bli en stund åtminstone varannan dag. Då sköter hon det helt själv, utan påminnelser. Ibland blir det några droppar i trosan men oftast (trots stimuli som tv eller kompisar) så går det riktigt bra! Vi gör vårt bästa för att prata bort o förminska olyckor som sker, eftersom vi har märkt att hon helst vill ta på blöjan igen om hon råkar kissa på golvet. Sen tar det någon dag eller två innan hon vågar sig på det igen. Så vi skyndar långsamt och låter henne styra helt som sagt. Jag är säker på att hon tids nog blir blöjfri utan krav från oss :)
 
Hej! Hur har det gått för er med potträning? Vet att vi snackade lite om det förut o vi var några som hade lagt det på hyllan för stunden.. :angel:

Här har vi efter förra vinterns tredagarsmetod (som fungerade hyfsat men som vi inte orkade fullfölja) uppmuntrat men inte pushat för blöjfritt. Men sen tänkte jag ta tag i det på höstlovet varpå orken inte infann sig. Dock bestämde sig lillan på egen hand att det var dags att börja just då och sedan dess kör vi blöjfritt på hennes initiativ. Brukar bli en stund åtminstone varannan dag. Då sköter hon det helt själv, utan påminnelser. Ibland blir det några droppar i trosan men oftast (trots stimuli som tv eller kompisar) så går det riktigt bra! Vi gör vårt bästa för att prata bort o förminska olyckor som sker, eftersom vi har märkt att hon helst vill ta på blöjan igen om hon råkar kissa på golvet. Sen tar det någon dag eller två innan hon vågar sig på det igen. Så vi skyndar långsamt och låter henne styra helt som sagt. Jag är säker på att hon tids nog blir blöjfri utan krav från oss :)
Vi har ju kört blöjfritt sen i somras och i början gick ju allt superbra. Dock har vi haft en liten "dipp" eller vad man ska kalla det nu med ganska många kissolyckor. Vi tror främst att det är för på förskolan så kissar de på rutin och då han bara går 5 timmar så räcker det ofta att han kissar när de erbjuder. Därför känns det som om han tappat det här lite med att man behöver säga till att man behöver kissa. Vi var då lite villrådiga om vi också skulle potta på rutin eller helt enkelt låta det ske olyckor så han lärde sig att säga till igen. Vi har kört nått mellanting, nu då vi säger till honom att gå på toaletten om vi märker att det gått väldigt långt i mellan gångerna.
Men senaste veckan har det gått mycket bättre och han är otroligt duktig på att klara sig själv. Kan dra ner byxor och kalsonger själv och ropar bara färdig när vi ska komma sen. Och vi är numera invanda vid att ha ett blöjfritt barn, vet inte hur många gånger vi fick lyfta ut honom ur bilstolen i början för att vi hade glömt att han skulle kissa innan vi åkte ;)
 
Hej! Hur har det gått för er med potträning? Vet att vi snackade lite om det förut o vi var några som hade lagt det på hyllan för stunden.. :angel:

Här har vi efter förra vinterns tredagarsmetod (som fungerade hyfsat men som vi inte orkade fullfölja) uppmuntrat men inte pushat för blöjfritt. Men sen tänkte jag ta tag i det på höstlovet varpå orken inte infann sig. Dock bestämde sig lillan på egen hand att det var dags att börja just då och sedan dess kör vi blöjfritt på hennes initiativ. Brukar bli en stund åtminstone varannan dag. Då sköter hon det helt själv, utan påminnelser. Ibland blir det några droppar i trosan men oftast (trots stimuli som tv eller kompisar) så går det riktigt bra! Vi gör vårt bästa för att prata bort o förminska olyckor som sker, eftersom vi har märkt att hon helst vill ta på blöjan igen om hon råkar kissa på golvet. Sen tar det någon dag eller två innan hon vågar sig på det igen. Så vi skyndar långsamt och låter henne styra helt som sagt. Jag är säker på att hon tids nog blir blöjfri utan krav från oss :)

Vi kör med blöjor fortfarande, har inte riktigt haft orken då det varit så mycket annat och barnet har noll intresse av potta eller toalett.
Men nu blev jag lite stressad 😂 Vi borde ta tag i det men det är så bekvämt med blöjor. Och dottern är aldrig röd eller så.
Däremot har hon börjat krångla vid blöjbyten för det är tydligen tråkigt och det kan väl vara en indikation på att det är dags!

Kanske borde ta ledigt några dagar i samband med helgen.. 🤔 Vi hade som plan under hösten att till jul ska hon vara blöjfri och det närmar sig onekligen 😳
 
Att bli storebror är en rejäl omställning. Dessutom svårt när man är busig med massa energi i kroppen.
Idag råkade han slå i lillasysters näsa när han (trots tillsägelse) hoppade i soffan. Resultatet? Ledsen lillasyster som fick ont (eller blev mest rädd kanske) och ledsen storebror, som märkte att det där blev galet.
 
Vi kör med blöjor fortfarande, har inte riktigt haft orken då det varit så mycket annat och barnet har noll intresse av potta eller toalett.
Men nu blev jag lite stressad 😂 Vi borde ta tag i det men det är så bekvämt med blöjor. Och dottern är aldrig röd eller så.
Däremot har hon börjat krångla vid blöjbyten för det är tydligen tråkigt och det kan väl vara en indikation på att det är dags!

Kanske borde ta ledigt några dagar i samband med helgen.. 🤔 Vi hade som plan under hösten att till jul ska hon vara blöjfri och det närmar sig onekligen 😳

Äh känn inte att du ska sluta med blöja bara för andra är igång, ta det när det passar er! Vi kör som sagt enbart sporadiskt, just eftersom det inte riktigt passar mig just nu...
 
Att bli storebror är en rejäl omställning. Dessutom svårt när man är busig med massa energi i kroppen.
Idag råkade han slå i lillasysters näsa när han (trots tillsägelse) hoppade i soffan. Resultatet? Ledsen lillasyster som fick ont (eller blev mest rädd kanske) och ledsen storebror, som märkte att det där blev galet.

Det är ju jättebra att han förstår när det blir tokigt. Är inte lätt att bli storasyskon.. här hemma blir det så ibland också. Lillan slår sällan med flit men desto oftare råkar hon komma åt minstingen i farten. Efter en stunds funderande på eget håll brukar hon komma på att hon behöver gå och trösta lillasyster alt säga förlåt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 003
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 907
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp