Vårföräldrar 2021

Har idag varit hos läkaren för att kolla ventriklarna. Hon gick igenom allt och gjorde typ ett nytt RUL, fast om möjligt ännu mer noga. Hon kunde utesluta vattenskalle! Dock sa hon att man ibland ser detta i samband med kromosomavvikelser... Vilket hon egentligen inte trodde att min bebis har för att alla mått i övrigt är normala. Vilket det tydligen inte brukar vara då. Vi gjorde ändå ett fostervattensprov för att se om det visar något. Känns mycket lugnare efter idag även om det inte känns helt "avklarat" innan provsvaren 👍
Håller alla tummarna för att fostervattenprovet ser bra ut så du kan släppa den oron helt sen. Skönt ändå att läkaren gav lugnande besked idag.
 
Har idag varit hos läkaren för att kolla ventriklarna. Hon gick igenom allt och gjorde typ ett nytt RUL, fast om möjligt ännu mer noga. Hon kunde utesluta vattenskalle! Dock sa hon att man ibland ser detta i samband med kromosomavvikelser... Vilket hon egentligen inte trodde att min bebis har för att alla mått i övrigt är normala. Vilket det tydligen inte brukar vara då. Vi gjorde ändå ett fostervattensprov för att se om det visar något. Känns mycket lugnare efter idag även om det inte känns helt "avklarat" innan provsvaren 👍
Hoppas allt går bra ❤


Gick in i vecka 28 igår. Har två veckors semester nu vilket är skönt då vi ska flytta 1 januari. Mår annars oförskämt bra. Känner mig pigg och hyfsat rörlig fortfarande. Kan träna och hålla på med hästarna om än i ett lugnare tempo. Har bara lite lätt bäckensmärta som ibland strålar ner i ljumsken men inte värre än så.

Båda mina systrar är också gravida vilket förstås är jättekul men blir också att man jämför sig med varandra. Det var jobbigare i början då de båda mått otroligt illa och jag var orolig för att jag inte mådde tillräckligt dåligt
Nu är jag tacksam att jag mår bra.

Är annars väldigt ointresserad av andras förlossningsberättelser eller förlossningar överhuvudtaget. Vill inte förbereda mig alls bara ta det som det kommer.
 
Fick mitt svar på fostervattensprovet i eftermiddag. Allt ser bra ut och inga kromosomavvikelser! Så nu släpper vi det och lägger det bakom oss och längtar så efter att vår lilla pojke kommer i Maj ❤
Så skönt för er! ❤️


Jag har gått in i vecka 25 och känner mig plötsligt jättegravid, från att bara ha känt mig lite tjock 😅. För tre dagar sedan vaknade jag med ordentlig smärta i ländryggen som troligen beror på foglossning. Har köpt hem ett stödbälte för länden. Hade det för första gången idag och känner ändå att det hjälper. Håller tummarna för att det fortsätter så.

Idag har vi börjat renovera bebisens sovrum, och jag känner mig ganska osmidig. Det funkar med många pauser och inte för mycket klättrande för min del 😊. Jag brukar vara den som tapetserar, men denna gången får jag nog ta hjälp.
 
Det vänder fort. Skrev ju för en vecka sen att jag mådde toppen men denna veckan har jag verkligen känt mig trött igen. Tung i kroppen och ont lite här och där. Häromdan när jag åt frukost kom det där plötsliga illamåendet som jag inte haft på länge nu och jag spydde upp frukosten... Har inte spytt eller mått illa sen dess men har börjat känna av halsbränna särskilt på morgonen. Har ju gått in i tredje trimestern nu så nu kommer väl man känna av graviditeten mer
 
Vecka 25 idag för mig :)
Känner bebis mer och mer i magen varje dag vilket är roligt, kände aldrig så mycket med dottern...
Mår fortsatt bra men behöver tänka mig för att ta mig tid att vila emellanåt, det passar min kropp bättre att jobba än att vara hemma märker jag 😂
 
Jag var hos BM för första ggn sedan inskrivningen i veckan. Var precis 25 veckor gången. De lyssnade på hjärtljud och mätte magen och allting såg bra ut. BM tyckte att jag hade gått upp för mycket i vikt (7 kg), och det kan jag bli lite trött på. Jag gjorde en stor viktresa innan jag blev gravid och gick då ned 22 kg. Det är inte så att jag släpper efter hur mycket som helst nu när jag är gravid utan försöker följa mina rutiner. Jag har redan ångest över att jag går upp i vikt igen (även om vikten till största del verkar hamna på magen fortfarande), så det känns lite onödigt av vården att späda på det. Jag sa att jag inte ville fokusera alltför mycket på min vikt så länge allt ser bra ut. Jag hoppas att hon förstod. Blodtrycket och blodsockret såg bra ut så hon var inte jätteorolig sa hon i alla fall.

Kan dock tillägga att julen är min sämsta (bästa) mathögtid. Älskar det mesta som har med julen att göra, inkluderat mat, lussebullar, pepparkaksdeg osv. Därmed kan jag nog också erkänna att jag säkert fått ett eller två extrakilon under december 🙈. Nästa besök skulle ske i vecka 28, men jag fick ingen ny tid pga nytt bokningssystem. Jag hoppas den dyker upp inom kort.
 
Jag var hos BM för första ggn sedan inskrivningen i veckan. Var precis 25 veckor gången. De lyssnade på hjärtljud och mätte magen och allting såg bra ut. BM tyckte att jag hade gått upp för mycket i vikt (7 kg), och det kan jag bli lite trött på. Jag gjorde en stor viktresa innan jag blev gravid och gick då ned 22 kg. Det är inte så att jag släpper efter hur mycket som helst nu när jag är gravid utan försöker följa mina rutiner. Jag har redan ångest över att jag går upp i vikt igen (även om vikten till största del verkar hamna på magen fortfarande), så det känns lite onödigt av vården att späda på det. Jag sa att jag inte ville fokusera alltför mycket på min vikt så länge allt ser bra ut. Jag hoppas att hon förstod. Blodtrycket och blodsockret såg bra ut så hon var inte jätteorolig sa hon i alla fall.

Kan dock tillägga att julen är min sämsta (bästa) mathögtid. Älskar det mesta som har med julen att göra, inkluderat mat, lussebullar, pepparkaksdeg osv. Därmed kan jag nog också erkänna att jag säkert fått ett eller två extrakilon under december 🙈. Nästa besök skulle ske i vecka 28, men jag fick ingen ny tid pga nytt bokningssystem. Jag hoppas den dyker upp inom kort.
tråkigt med sådant fokus på vikten... men det är nog också lite olika beroende på vilken bm man har...
Förra gången gick jag upp 24 kg, vilket är väldigt mycket på lilla mig. Gick sedan ner allt drygt ett år efter förlossningen.
Den här gången har jag gått upp 15 kg än så länge så det lär säkert bli som förra gången...
Min bm sa ingenting om det förra gången, undrade mest var de kilona satt eftersom hon inte tyckte jag såg så "tjock" ut... 😂
Jag ska på mitt vecka 25 besök nästa vecka så får se vad hon säger då... :angel:
 
tråkigt med sådant fokus på vikten... men det är nog också lite olika beroende på vilken bm man har...
Förra gången gick jag upp 24 kg, vilket är väldigt mycket på lilla mig. Gick sedan ner allt drygt ett år efter förlossningen.
Den här gången har jag gått upp 15 kg än så länge så det lär säkert bli som förra gången...
Min bm sa ingenting om det förra gången, undrade mest var de kilona satt eftersom hon inte tyckte jag såg så "tjock" ut... 😂
Jag ska på mitt vecka 25 besök nästa vecka så får se vad hon säger då... :angel:
Det beror säkert på hur stor man är från start. Jag klassades fortfarande som överviktig trots min viktnedgång. Min kompis som också gick upp mer än 20 kg men som är smal från start hörde aldrig ett pip om hennes vikt under graviditeten. Jag fick veta på mitt första besök att jag inte får gå upp mer än 11-13 kg under graviditeten. Eftersom jag redan "förbrukat" en del av de kilona så hoppades min BM på att min kurva skulle plana ut mot slutet. Det kan man väl hoppas på 🙈 .

Lycka till nästa vecka. Det går snabbt nu :)
 
Trist med sånt fokus på vikten. Nu är jag smal från början och men har inte ens koll på vad jag väger. När BM frågade på första besöket sa jag typ 68, men att jag inte visste. Sen har jag fått frågan om jag gått upp i vikt, det trodde jag, men hade fortfarande inte vägt mig. Då chansade hon på +2kg.
Så jag har fortfarande inte vägt mig :o

När fick ni andra börja köpa gravidkläder? Jag beställde nyss gravidjeans, är i vecka 19. Mina egna blev försmå snabbt, men hitintills har jag lånat ett par av min syster som är storleken större och de har passat utmärkt fram tills nu.
 
Trist med sånt fokus på vikten. Nu är jag smal från början och men har inte ens koll på vad jag väger. När BM frågade på första besöket sa jag typ 68, men att jag inte visste. Sen har jag fått frågan om jag gått upp i vikt, det trodde jag, men hade fortfarande inte vägt mig. Då chansade hon på +2kg.
Så jag har fortfarande inte vägt mig :o

När fick ni andra börja köpa gravidkläder? Jag beställde nyss gravidjeans, är i vecka 19. Mina egna blev försmå snabbt, men hitintills har jag lånat ett par av min syster som är storleken större och de har passat utmärkt fram tills nu.
Min erfarenhet från hela mitt liv är att det finns en stor fatshaming inom vården. Det stirras blint på BMI. Jag förstår att de behöver hålla lite koll för att det är större risker med ex graviditet om man är stor. Jag verkar dock inte ligga i någon form av farozon då jag inte behöver göra någon glukosbelastning eller liknande. Jag tycker också at jag lever ett aktivt och förhållandevis hälsosamt liv :)

Jag tror jag var typ i "din vecka" när jag började köpa lite gravidkläder. Jag använder fortfarande något par "vanliga" byxor med resår, men jeansen la jag på hyllan kring v.18 kanske då det kändes obehagligt. Gravidjeans är underbara! Tröjor har jag kunnat använda mina vanliga mestadels fram till nu (v.26). Nu börjar vissa tröjor bli korta så jag kommer nog mer och mer få börja använda gravidtröjor. Har köpt lite och kunnat ärva lite av en kompis.
 
Övervikt och viktuppgång med utgångspunkt i BMI innan graviditet är något barnmorskorna håller koll på då det är korrelerat till risken för att drabbas av komplikationer. Men med det sagt så ska självklart BM föra en dialog kring vikt och viktuppgång på ett respektfullt sätt!

Jag har haft gravidbyxor i några veckor (är i vecka 19 nu), använder amningströjor från Boob design under vanliga koftor/ slappare skjortor för att slippa glipan mellan tröja och byxor 😊
 
Mars
Piggelin, 27 år första barnet BF 23/3

April
Marty, 30 år, första barnet, BF 19/4
Hogstorp, 38 år, andra barnet, BF 25/4

Maj

Juni

Bigwig, 30 år, andra & tredje barnet, BF 7/6
 
Idag har jag varit på RUL! Allt såg fint ut ❤️ Blev flyttad några dagar men med tanke på att det är två blir det ju tidigare 😊

Tog bild på magen idag och jämförde med förra graviditeten, stor skillnad! Men svårt att veta om det beror på att det är två barn eller att det är andra gången, många säger ju att de fick mage tidigare med andra.
 
Idag har jag varit på RUL! Allt såg fint ut ❤️ Blev flyttad några dagar men med tanke på att det är två blir det ju tidigare 😊

Tog bild på magen idag och jämförde med förra graviditeten, stor skillnad! Men svårt att veta om det beror på att det är två barn eller att det är andra gången, många säger ju att de fick mage tidigare med andra.
Valde ni att ta reda på kön eller får det bli en överraskning sen? 😊

Skönt att allt ser bra ut! Tänker att det borde bli en rätt stor skillnad på magen ganska tidigt när det är två där inne.
 
Jag själv har firat att jag är nere på tvåsiffrigt till BF (❤️) med ett besök på jourcentralen idag. Eller snarare fick jag besöka Covidcentralen eftersom mina symptom är feber och halsont. Halsmandlarna har svullnat upp rejält och troligen är det halsfluss. Snabbtestet visade inget men det sattes odling. De tog också lite andra prover för typ Covid och körtelfeber. Jag hoppas att det "bara“ är halsfluss. De kände sig tillräckligt säkra på det så det sattes in en rejäl penicillinkur i alla fall.

Helt otroligt frustrerande att inte kunna äta något annat än flytande föda när man är hungrig. Det gör helt enkelt för ont. Tur att bebis tar vad hon behöver i alla fall. Idag har hon varit otroligt pigg i magen. Hon är nog trött på att jag bara ligger stilla som jag gjort sedan i fredags 😅.
 
Valde ni att ta reda på kön eller får det bli en överraskning sen? 😊

Skönt att allt ser bra ut! Tänker att det borde bli en rätt stor skillnad på magen ganska tidigt när det är två där inne.

Vi gjorde NIPT tidigare och valde att ta reda på kön redan då, det är två tjejer! Så det blir rena tjejmaffian här hemma 😅 Vi tog reda på kön även med första barnet, vi hade lättare att knyta an till barnet i magen när det gick att säga ”hon” istället för ”den”.

Jo, när jag jämför med bilder på magen är jag lika stor nu som jag var i vecka 29-30 med första 😮 så ca 10 veckor skillnad.. räknar med att rulla fram lagom till påsk 😂
 
Jag är så trött på folks "välmenande" råd just nu. På min arbetsplats är jag yngst och de andra är 10-15 år äldre och har barn i olika åldrar
På mitt jobb är alla kvinnor hemma minst ett år och sedan jobbar deltid. Jag har fått så många kommentarer och frågor om varför vi ska dela 50/50 på föräldraledigheten. Att det är för tidigt att komma tillbaka efter 6 månader och att jag kommer ändra mig när barnet är fött. Känner mig så förminskad som att jag inte vet hur det är att ha barn och därför inte ska tro att det blir så.
 
Vi gjorde NIPT tidigare och valde att ta reda på kön redan då, det är två tjejer! Så det blir rena tjejmaffian här hemma 😅 Vi tog reda på kön även med första barnet, vi hade lättare att knyta an till barnet i magen när det gick att säga ”hon” istället för ”den”.

Jo, när jag jämför med bilder på magen är jag lika stor nu som jag var i vecka 29-30 med första 😮 så ca 10 veckor skillnad.. räknar med att rulla fram lagom till påsk 😂
Så mysigt och spännande. Blir intressant var storleken slutar 🙊. Hur stor som helst kan man väl inte bli? 😅
 
Jag är så trött på folks "välmenande" råd just nu. På min arbetsplats är jag yngst och de andra är 10-15 år äldre och har barn i olika åldrar
På mitt jobb är alla kvinnor hemma minst ett år och sedan jobbar deltid. Jag har fått så många kommentarer och frågor om varför vi ska dela 50/50 på föräldraledigheten. Att det är för tidigt att komma tillbaka efter 6 månader och att jag kommer ändra mig när barnet är fött. Känner mig så förminskad som att jag inte vet hur det är att ha barn och därför inte ska tro att det blir så.
Det där är jättetråkigt!
Jag och maken ska båda jobba 50% vara hemma 50% efter de två första veckorna då vi är hemma tillsammans. Är som tur är på en arbetsplats där det inte ifrågasatts (nog mest för att i akademin antas forskningen komma före familj, dock inte därför vi valde att lägga upp det så här), men har ju fått höra flera gånger från min chef att om jag nu ändrar mig så kan han lösa det.... Snällt, men vi har faktiskt diskuterat det här innan vi bestämde.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 184
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 405
Senast: Blyger
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp