Vårföräldrar 2021

Jag är så trött på folks "välmenande" råd just nu. På min arbetsplats är jag yngst och de andra är 10-15 år äldre och har barn i olika åldrar
På mitt jobb är alla kvinnor hemma minst ett år och sedan jobbar deltid. Jag har fått så många kommentarer och frågor om varför vi ska dela 50/50 på föräldraledigheten. Att det är för tidigt att komma tillbaka efter 6 månader och att jag kommer ändra mig när barnet är fött. Känner mig så förminskad som att jag inte vet hur det är att ha barn och därför inte ska tro att det blir så.

Suck! Minns att jag fick samma förmaningar från en del med första, i slutet av graviditeten var jag så trött på att försvara vårt upplägg samt att höra ”ojoj, nog blir du större!” var och varannan dag av 50-talisterna 🤯
Men försök att hela tiden komma ihåg: Du vet vad som är bäst för dig och din partner!
 
Jag är så trött på folks "välmenande" råd just nu. På min arbetsplats är jag yngst och de andra är 10-15 år äldre och har barn i olika åldrar
På mitt jobb är alla kvinnor hemma minst ett år och sedan jobbar deltid. Jag har fått så många kommentarer och frågor om varför vi ska dela 50/50 på föräldraledigheten. Att det är för tidigt att komma tillbaka efter 6 månader och att jag kommer ändra mig när barnet är fött. Känner mig så förminskad som att jag inte vet hur det är att ha barn och därför inte ska tro att det blir så.

jag är så glad att alla på min arbetsplats hittills har delat 50/50 på föräldraledighet.
Nu är jag ju förbi barn sen länge, men det är ändå skönt med en arbetsplats där det är helt naturligt att dela så. För övrigt så vi inte så många men det är i allafall 1 mamma och 3 pappor som haft den fördelningen
 
Vecka 31 nu. Är mitt uppe i flytt till ny lägenhet så ska bli skönt när det är avklarat. Tillbaka "på jobbet" efter julledigheten och nu börjar upploppet bara 6 veckor kvar tills jag går på föräldraledighet. Känns overkligt.
Börjar bli mer och mer orolig för corona och att man ska bli sjuk nu i slutet. Hur hanterar ni andra pandemin?
 
Börjar bli mer och mer orolig för corona och att man ska bli sjuk nu i slutet. Hur hanterar ni andra pandemin?

Jag förstår dig fullständigt! Arbetade med Covid-patienter fram till juni, sedan gick jag på föräldraledighet från den tjänsten. Förlitade mig på förhållningsregler på/ utanför arbetet samt de allmänna restriktionerna under den perioden och kände mig relativt lugn. Sedan jag blev gravid kan jag inte benämna mig som lugn 🙈
Orolig över att få Covid och bli allvarligt sjuk, sedan blev det inte bättre när jag har en riskgraviditet som redan ökar risken för prematur födsel. Att förlita mig på att andra ska ta vaccinet så att jag skyddas av flockimmunitet är också påfrestande.

som tur är kan jag arbeta hemifrån i stor utsträckning på min andra tjänst, där jag precis har fått en heltidsanställning, så jag har knappt behövt träffa någon IRL arbetsmässigt sedan andra vågen tog fart i oktober. Jag arbetar dock med Covid 95% av mina arbetsdagar fast administrativt så det är inte som att jag kan koppla bort pandemin eller min oro..
 
Nu har jag oxp varit på RUL, allt såg bra ut :) Fick se en 3D bild på ryggen då bebisen vägrade vända på sig. Det var ju lite coolt så nu blev jag sugen på att boka ett privat 3D ultraljud. Någon som gjort det?

Det vore ju dessutom lite kul att få gå på ett UL tillsammans med pappan, han har ju inte fått följa med på något.
 
Nu har jag oxp varit på RUL, allt såg bra ut :) Fick se en 3D bild på ryggen då bebisen vägrade vända på sig. Det var ju lite coolt så nu blev jag sugen på att boka ett privat 3D ultraljud. Någon som gjort det?

Det vore ju dessutom lite kul att få gå på ett UL tillsammans med pappan, han har ju inte fått följa med på något.
Vad kul! Här finns det inget 3D-UL hos den allmänna vården, och numera finns heller inga privata kliniker som har UL. Närmsta är typ 20 mil bort. Jag har sett lite bilder från 3D-UL och det blir ju lite mer verkliga bilder. Har man nära till någon privat klinik hade jag gärna gått, framförallt just nu för pappans skull.
 
Nu har jag oxp varit på RUL, allt såg bra ut :) Fick se en 3D bild på ryggen då bebisen vägrade vända på sig. Det var ju lite coolt så nu blev jag sugen på att boka ett privat 3D ultraljud. Någon som gjort det?

Det vore ju dessutom lite kul att få gå på ett UL tillsammans med pappan, han har ju inte fått följa med på något.

vad kul med RUL 😍 I samband med NIPT gjorde jag ett privat UL men pga pandemin fick inte partner följa med då heller. Men det kanske är olika beroende på klinik? Vet att kompisar som gick till samma klinik som oss och gjorde NIPT i somras fick gå båda två så i alla fall där har reglerna ändrats under året..
Jag har fått ringa pappan på FaceTime på våra UL, bättre än inget!
 
vad kul med RUL 😍 I samband med NIPT gjorde jag ett privat UL men pga pandemin fick inte partner följa med då heller. Men det kanske är olika beroende på klinik? Vet att kompisar som gick till samma klinik som oss och gjorde NIPT i somras fick gå båda två så i alla fall där har reglerna ändrats under året..
Jag har fått ringa pappan på FaceTime på våra UL, bättre än inget!
Det är verkligen bättre än inget. Jag har inte ens fått göra det. Jag har bara fått filma av ett kort videoklipp på slutet som jag kunnat visa pappan.
 
Börjar bli mer och mer orolig för corona och att man ska bli sjuk nu i slutet. Hur hanterar ni andra pandemin?
Jag har inte heller tänkt så mycket på Covid tidigare, jag lever inte så jätteannorlunda nu jämfört med förut eftersom jag trivs bäst hemma i skogen/på landet ;)
Däremot har jag fått möjligheten att jobba lite hemifrån sedan November och det känns skönt.
Jag tänker mig att jag trappar upp det till heltid hemifrån när det är ungefär en månad kvar innan BF om inte läget förändras innan dess (har ju inte bf förrän 25/4) samt att jag funderar på att börja handla mat på nätet och bara hämta ut då istället.
 
Nu är jag inne i vecka 29 och idag var det dags för nytt besök hos BM. Både prover på mig och kontroll av bebisen gick bra. Hon växer som hon ska och hjärtat lät fint.

Min stora skräck är att hon ska dö i magen. En bekant till mig var med om det i höstas, och jag har fortfarande jobbiga bilder av när mitt sto fick ett dödfött föl för snart två år sedan. Jag är annars inte så rädd för förlossningen, men för mig är det verkligen inte klart förrän jag har vårt barn i min famn. Det är lite jobbigt att inte våga njuta eller längta för mycket. Samtidigt har jag ett kontrollbehov och praktisk av mig så berget med bebisgrejer växer i takt med att tiden går :). Jag har verkligen hittat Marketplace på FB och har kunnat hitta mycket begagnat. Bebisrummet är under renovering och jag längtar tills det är klart. Har inte börjat köpa några möbler än för det har vi inte plats för än. 81 dagar till BF nu.
 
Nu är jag inne i vecka 29 och idag var det dags för nytt besök hos BM. Både prover på mig och kontroll av bebisen gick bra. Hon växer som hon ska och hjärtat lät fint.

Min stora skräck är att hon ska dö i magen. En bekant till mig var med om det i höstas, och jag har fortfarande jobbiga bilder av när mitt sto fick ett dödfött föl för snart två år sedan. Jag är annars inte så rädd för förlossningen, men för mig är det verkligen inte klart förrän jag har vårt barn i min famn. Det är lite jobbigt att inte våga njuta eller längta för mycket. Samtidigt har jag ett kontrollbehov och praktisk av mig så berget med bebisgrejer växer i takt med att tiden går :). Jag har verkligen hittat Marketplace på FB och har kunnat hitta mycket begagnat. Bebisrummet är under renovering och jag längtar tills det är klart. Har inte börjat köpa några möbler än för det har vi inte plats för än. 81 dagar till BF nu.
Jag känner samma som du. Har svårt att vara glad för tänker att det kan gå fel. Men det kan det ju göra hela barnets liv också, så man kan ju inte gå runt och tänka så egentligen. Men det är lättare sagt än gjort
 
Jag känner samma som du. Har svårt att vara glad för tänker att det kan gå fel. Men det kan det ju göra hela barnets liv också, så man kan ju inte gå runt och tänka så egentligen. Men det är lättare sagt än gjort
Så är det ju såklart. Jag har ju bara haft djur i mitt liv hittills. När min häst gick omkull i hagen och fick en fraktur för några år sedan fick jag ett abrubt uppvaknande om hur skört det är. Hon klarade sig som tur var, men efter det känner jag en sån otrolig tacksamhet för varje dag jag kommer till stallet och hon mår bra. Det är verkligen ingen självklarhet för mig längre.

Jag hoppas att jag inte bara kommer känna rädsla framåt nu när jag får barn. Som du säger är det inget man mår speciellt bra av, men det är så svårt att slappna av och bara "lunka med" i livet.
 
Nu är jag inne i vecka 29 och idag var det dags för nytt besök hos BM. Både prover på mig och kontroll av bebisen gick bra. Hon växer som hon ska och hjärtat lät fint.

Min stora skräck är att hon ska dö i magen. En bekant till mig var med om det i höstas, och jag har fortfarande jobbiga bilder av när mitt sto fick ett dödfött föl för snart två år sedan. Jag är annars inte så rädd för förlossningen, men för mig är det verkligen inte klart förrän jag har vårt barn i min famn. Det är lite jobbigt att inte våga njuta eller längta för mycket. Samtidigt har jag ett kontrollbehov och praktisk av mig så berget med bebisgrejer växer i takt med att tiden går :). Jag har verkligen hittat Marketplace på FB och har kunnat hitta mycket begagnat. Bebisrummet är under renovering och jag längtar tills det är klart. Har inte börjat köpa några möbler än för det har vi inte plats för än. 81 dagar till BF nu.

Igenkänning! Jag hade MVC-besök tidigare i veckan och då tog jag upp just den oron med min BM. Tycker att det är jobbigt att vara ensam om ansvaret att känna rörelser och nu när de är två är det ännu svårare. Hur ska jag veta vem av dem som rör sig? Längtar till de är färdigbakade och kommer ut så jag och min partner kan dela på ansvaret!

vecka 22 här och fr o m nu är det kontroll hos BM varannan vecka. Är så tacksam att ha min BM som jag även hade med första barnet, hon är extremt kompetent och tar alltid ens frågor och funderingar på allvar. Sedan kanske svaret är ”det är helt normalt” men hon redogör alltid orsaken till symtomen eller tankar/ känslor.

En skillnad från förra graviditeten är att jag redan har börjat ”boa”. Det gjorde jag inte fören 1 vecka innan BF med första (och knappt då) men nu är jag i full gång med att fixa och dona inför bebisarnas ankomst - om förhoppningsvis sisådär 16 veckor 😂 skyller på att det är kroppen som spelar mig ett spratt, är ju liksom redan lika stor som jag var i vecka 30+ med första barnet..
 
Igenkänning! Jag hade MVC-besök tidigare i veckan och då tog jag upp just den oron med min BM. Tycker att det är jobbigt att vara ensam om ansvaret att känna rörelser och nu när de är två är det ännu svårare. Hur ska jag veta vem av dem som rör sig? Längtar till de är färdigbakade och kommer ut så jag och min partner kan dela på ansvaret!

vecka 22 här och fr o m nu är det kontroll hos BM varannan vecka. Är så tacksam att ha min BM som jag även hade med första barnet, hon är extremt kompetent och tar alltid ens frågor och funderingar på allvar. Sedan kanske svaret är ”det är helt normalt” men hon redogör alltid orsaken till symtomen eller tankar/ känslor.

En skillnad från förra graviditeten är att jag redan har börjat ”boa”. Det gjorde jag inte fören 1 vecka innan BF med första (och knappt då) men nu är jag i full gång med att fixa och dona inför bebisarnas ankomst - om förhoppningsvis sisådär 16 veckor 😂 skyller på att det är kroppen som spelar mig ett spratt, är ju liksom redan lika stor som jag var i vecka 30+ med första barnet..
Jag förstår att det blir väldigt speciellt för dig som har två i magen. Det är ju en riskgraviditet i sig, som om man inte har nog med sina egna hjärnspöken liksom :).

Min BM försökte mest trösta mig med att alla mina prover är perfekta så det finns i nuläget ingenting alls att oroa sig för kring min graviditet. Bebis är aktiv och jag mår oförskämt bra. När kommer det börja gå utför? 😱
 
Jag väljer mellan 2 datum.. Det ena innebär 2,5 vecka innan bf och det andra 3,5 vecka innan. Kommer då ta ca 2 veckors semester innan jag går på föräldradagarna.. 😊
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 665
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 684
Senast: Blyger
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 966
Senast: zassoo
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp