Nu var det här nog några sidor bak, och jag minns såklart inte vem som skrev vad
Men det var någon som ifrågasatte hatet och någon som menade att det sitter i huvudet på den överviktiga.
Till viss del håller jag med om att mycket sitter i huvudet på en när man är överviktig, men om jag utgår från mina egna erfarenheter så hade jag inte haft så negativa tankar om mig själv som jag har (pga vikten) om det inte var för att andra, för mig helt okända människor, öppet har påpekat och pikat. Ibland både direkt och bakom ryggen. Vad jag inte kan förstå är VARFÖR man får för sig att man öppet ska säga saker som uppenbarligen sårar en annan människa? För nu menar jag dom som säger taskiga och nedvärderande saker, inte dom som försöker "hjälpa till".
Jag är 157 lång och väger för tillfället 75 kg. Jag är alltså överviktig, men inte fet. Jag klär mig efter min storlek och jag har helt enkelt den sortens utseende att jag inte ser stor ut vid första anblicken. När det vid olika tillfällen har varit viktdiskussioner har folk aldrig trott mig när jag sagt vad jag väger. Jag är alltså inte den "typiska" överviktiga tjejen, men även jag som är gränsfall har fått höra en hel del elakheter.
Storytime:
Hade jobbat och skulle ta bussen till andra sidan stan för att handla. Bytte buss på centralen och vid den tidpunkten var det bara några få människor där. Jag gick ensam tvärs genom centralen när det kommer in ett gäng killar genom dörren jag ska ut genom. Så fort de får syn på mig börjar de sjunga. Killen längst fram spände ögonen i mig på ett rätt obehagligt sätt, och sången gick ut på att jag är en heffaklump och att jag borde dra, typ.
Jag skiter fullständigt i om folk tycker det är kul att diskutera mitt utseende, har dom inget bättre för sig så visst, men när det kommer till den nivån att man är medvetet och högljutt taskig på ett nedvärderande sätt så är det inte okej.
Just den där dagen tog extra hårt på mig eftersom jag kämpar som en idiot för att just gå ner i vikt. Jag har ett strikt kost- och träningsschema som en fitnesscoach har gjort till mig, det funkar jättebra men det går långsamt, precis som all träning och livsstilsförändring gör. Jag har x antal sjukdomar, jag tar mediciner som inte direkt samarbetar med viktnedång och jag har skador i hela min kropp som gör att jag inte kan träna på ett optimalt sätt. Det är svårt. Det är jobbigt som fan, men jag kämpar röven av mig vecka ut och vecka in, och att då få såna käftsmällar från folk som inte känner mig, som inte har en aning om vad jag kämpar med varje dag och att jag faktiskt har tagit ansvar för min hälsa och kämpar för den, då känns det.