Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Targa

Trådstartare
Nu är jag nyfiken! I tråd efter tråd här läser jag om bomlösa sadlar. Det verkar som om fler och fler går över till bomlöst. Själv har jag aldrig kommit i kontakt med en bomlös - gammal dressyrtant som jag är...

Så därför vill jag gärna bli "upplyst". Varför väljer ni bomlöst? Fördelar - nackdelar kontra sadel med bom? Vilken typ av hästar rider ni? Vilken typ av ridning?

Var kommer bruket av bomlöst ursprungligen ifrån?

Hoppas på många svar från er!

Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag har en bomlös sadel eftersom jag inte hittat någon sadel som passat min häst (ridtravare) bra. Har provat sadlar av olika märken, men ingen har passat henne - förutom den bomlösa jag har nu, då. Jag är en rätt vanlig fritidsryttare som rider dressyr och hoppning på låg nivå, blandat med många och långa uteritter.

Fördelen med bomlöst är att den formar sig efter hästen på ett helt annat sätt än en bomsadel. Nackdel - tja, det skulle väl vara att man inte bör hoppa några högre höjder i den kanske, annars ser jag inga nackdelar...

I mitt fall var valet med bomlöst enkelt. Finns ingen sadel i världen som passar en häst med ett stort bogblad på ena sidan och ett mindre på andra. I alla fall känns det så efter att jag provat en massa billiga, medeldyra och dyra sadlar.

Jag rider de mesta i mina bomlösa. Uteritter, dressyr, western...Nåt hinder då och då..
Min häst som är anledningen till att jag köpte en är en varmblodig travarfröken. Dock har jag haft sadeln på Shire och mindre islänningar.

Sen tycker jag att dessa sadlar är mjukare o skönare att sitta i. Jag hamnar inte i stolsits som man kan i många vanliga.

Men självklart hade det varit kul att ha en sadel för hoppträning oxå. Men att hitta en passande är ju en annan sak.

Skönt för min rumpa och hästens rygg. Tillåter bulliga, normala muskler bakom bogblad och manke. Inga urgröpningar där.

Hälsning Maja

Jag har just gett upp, det kostar för mkt att byta bomsadel efter bomsadel när de växer, jag har gått igenom över 20 sadelbyten på 4 år och man går ekonomiskt back ngt enormt!
Jag har en travare modell grov som jag rider dressyr på och jag upplever att det är svårt att hitta tillräckligt breda sadlar plus att jag liksom många icke hästkunniga men logiska människor funderar över varför man lägger något stelt och orörligt (träbom) på en mjuk och rörlig häst? Hur ska hästen kunna böja sig ordentligt om inte sadeln (bommen) godkänner rörelse i sidled? Dessutom vill jag ha mer direktkontakt med min häst än genom en planka!

Jag har med precis gett upp om bomsadel.... Iaf för tillfället.

Ska låta hästen muskla upp sig i en bomlös och sedan leta vidare efter en vanlig dressyrsadel, utan att ha nån brådska. Har iofs inte provat så många sadlar, men i stort sett alla modeller av bomsadlar. Inget passar....

Sen även om jag hade hittat en bra bomsadel som passat mer än en månad, hade jag tänkt införskaffa en bomlös att ha som skogs/långrittssadel. Men till träning vill jag egentligen helst ha en vanlig hederlig dressyrsadel. Jag blir själv lite ostabil i bomlöst. Men det är kanske en träningssak med.

Jag har en väldigt kort och väldigt bred arab, kan jag ju tillägga.

Enkelt val.
Min exhäst var en ren lögn att hitta en lämplig bomsadel till, och hittade man en kunde man ge sig fan på att hon växte ur den inom ett par månader. Med en sådan sadelförbrukning förstår vem som helst att situationen blev ohållbar, dels praktiskt men framförallt ekonomiskt.
Köpte mig en bomlös sadel som jag trivs ypperligt i, likaså min nya häst som fick ärva sadeln efter den gamla.

Varför väljer ni bomlöst?
Min häst ändra sig väldigt mycket i ryggen och så. Förra sadeln passade henne rätt länge men sen fick både jag och hästen nog av den..

Fördelar - nackdelar kontra sadel med bom?
Bomlös:
-Man kan använda samma sadel till många olika hästar.
-Hästen kan inte växa ur den.
-Man kommer närmare hästen.
-Hästen blir ngt "friare" i rygg/bog då sadeln är mer följsam.
-Passar alla typer av hästar; låg/hög manke, bred/smal rygg, kort/lång rygg, kraftiga hästar, smäckra hästar. Ja, alla..
-Den formar sig efter hästen från dag till dag.

Nackdelar har jag inte träffat på än så länge men detta har jag hört från andra:
-Den kan kännas obalanserat.
-Får inte tävla i dressyr med.
-Sadeln glider.
-Måste hoppa upp med pall.
-Inge knästöd.

Bomsadel:
Alla vet nog för/nackdelar då som flesta nån gång i sitt liv suttit i en men detta anser jag:
-Stelare, hårdare och enligt mig nu; rent ut sagt obekväma att sitta i:smirk:
-Måste köpa ny/ändra stoppning osv om hästen ändrar sig i ryggen.
-Känns inte en gnutta värt att köpa en bra bomsadel för ca 10.000 som efter ett år måste bytas för att den inte passar.

Vilken typ av hästar rider ni?
Arabiskt fullblod.

Vilken typ av ridning?
Just nu far vi bara runt i skogen och skrämmer skiten ur byborna:D
Nä, men jag brukar rida lite dressyr men håller mig till hobbyridning.

Var kommer bruket av bomlöst ursprungligen ifrån?
Som jag fatta det så var det distansryttarna som börja använda bomlösa sadlar.

Intressanta svar allihop - speciellt:

MercedesBenz skrev:
Finns ingen sadel i världen som passar en häst med ett stort bogblad på ena sidan och ett mindre på andra.
eftersom jag faktiskt har liknande problem på mitt ena halvblod.

Men - en fråga till: flera här skriver att en bomlös sadel kan kännas mer obalanserad. Hur mycket påverkar det när man dressyrtränar och är i behov av en stadig sist?

Targa skrev:
Men - en fråga till: flera här skriver att en bomlös sadel kan kännas mer obalanserad. Hur mycket påverkar det när man dressyrtränar och är i behov av en stadig sist?

Jag tro att det är en vanesak. Jag har inte upplevt att det vart obalanserat. Dock red jag barbacka i väntan på att sadeln skulle komma så för mig vart det bättre balans när jag satte mig i sadeln:D

Det där med balans kan man träna, kan folk sitta på bockande ponnier barbacka, då man man rida dressyr i bomlöst:smirk:

Jag tycker att jag har bättre balans ju mera barbackakänsla jag har. Kommer närmare hästen, känner dess rörelser och OM hästen gör något så känner jag direkt i ryggen och kan lättare följa med. Jag tycker nästan en bom rubbar min balans genom att man sitter ovanför hästen på något hårt som INTE förmedlar hästens ryggrörelser.

Jag tror som sagt att det är en vanesak. Har själv bara ridit i en Knights Bareback och den är väldigt bred, vilket gjorde att jag blev trött i höfterna fort och därför fick svårt med balansen. Men i en sadel med mer uppbyggt säte blir det nog bättre!! Sen tror jag själva bommen gör att det blir mer stabilt i en bomsadel, iom att sadlen inte rör sig i sidled. Men med vanan kommer balansen, det är jag helt säker på!!

Jag tycker det är stadigt i dessa sadlar.
Jag kan ju bara se till min sambo o mig idag. Hans häst blev rädd och tvärvände och kastade sig hysteriskt runt och ner i ett dike där han ställde sig upp. Sedan coolade han ner sig.
Och min sambo som satt på har ridit mindre än ett år sammanlagt. Han satt kvar under detta spektakel.

Jag satt med kvar fast jag är ju mer van plus att min häst bara vände på ren reflex att den andre vände. Sen stannade hon för hon är inte rädd :D

Jag har en liten följdfråga till detta: Skulle en bomlös sadel även ligga bra så att det blir bekvämt även för ryttaren på en häst med smal rygg och hög manke?
Min polle är just detta och inte ett dugg bekväm att rida barbacka på, ryggraden och manken är väldigt hårda... Han är en fd travare och har ganska så stor trav.
Funderar på att byta till en barbacka sadel då jag inte tycker det känns bekvämt i en vanlig engelsk sadel. Alternativet är annars en westernsadel, mne jag finner det svårt att hitta en som ligger bra över bogen och jag har inte det stora budgeten precis iheller.
Ialla fall så funderade jag just på en Knights bareback.

Så har någon här erfarenhet av smal-ryggad och hög-mankad häst kombinerat med bomlös sadel?

Jag har erfarenhet av en sån... Jag var inte alls nöjd.:( Jag hade en knights bareback som dels var lite för stor för min rumpa, dels har jag en äldre häst med smal ålderssänkt rygg som jag hittills inte hittat någon bra sadel till. Bomlössadeln blev "vikt" på mitten, med påföljd att det ändå blev en viss tryckpunkt mitt på ryggen.
Ett annat relevant problem::crazy:
Jag satt mycket snett i den, med mitt ena knä minst två cm längre bak än det andra. När vi tog isär sadeln så visade det sig att fram och bakvalv såg "vridna" ut, som om sadeln var sned från allra första tillverkning :eek:
Enligt en försäljare så skulle inte det spela någon roll för en fritidsryttare, men vem vill ha en sned fritidshäst. Eller få sin egen rygg sned pga timmar i sadeln varje vecka. Två cm är mycket, iallafall när man försöker rida, och dressyr ska man inte prata om.:devil:
När jag sålde sadeln, nästan ny till kraftigt underpris så blev jag nästan genast kontaktad av en tjej som också hade det sneda problemet med sin sadel.:angel:
Så nu vill jag inte prova någon mer bomlös, jag har fn en lånesadel (lewa) med bom, ligger mkt nära manken men det har vi löst med en tjock westernpad med cutback. I övrigt passar den "bra".:cool:

Det här kallar jag obalanserad...

Senast ändrad:

Tackar för ditt svar. Då ska jag nog tänka efter minst två gånger innan jag går och skaffar mig en sadel av det märket då. Varken jag eller hästen vill jag ska vara sned och då inte heller sadlen.

Jag är för bomlösa sadlar av kvalitet ska jag väl börja mitt inlägg med.

De av mindre kvalitet tycker jag är för sladdriga och ger inte den tryckfördelning som man (hästen) behöver ha.

En nackdel jag har hört från en välrenomerad "sadelexpert" (inom bomsadlarnas värld) är att sittbenen ska gå igenom panelerna och ge ett stort punkttryck = hästen vill ej höja upp sin rygg utan gå undan trycket - dock inget jag märkt av på min isis som direkt visar om en sadel ej är bra!
Dock har jag idag ingen bomlös sadel men det kommer inom en snar framtid!

Det finns ju bomlösa som ser engelska ut nu, så de bör man väl kunna tävla i (med tanke på ett tidigare inlägg).

Min häst hade länge problem med ett bakben, hon fick inte riktigt med sej det och varken vi el vet el nån annan kunde hitta något för att lösa problemet men när min bomsadel (som är/var utprovad av en mktmkt duktig sadelmakare) var på omstoppning så fick jag prova en startrekk comfort och det tog knappt en vecka så hade problemet med bakbenet försvunnit:) , jag kan säga att det tog inte lång tid innan det beställdes en starttrekk comfort:bow: :love: en till sak som var underbart med sadeln och min häst det var att jag länge tyckt att det var väldigt skumt att hon inte fick några ryggmuskler för så som hon gick och jobbades så borde hon ha haft jättefin rygg men icke då musklerna lyste med sin frånvaro:confused: men när jag slutade att rida med bomsadeln så nästan bokstavligt exploderade ryggen, efter ca 1-2 veckor så hade hon jättefin musklad och rund rygg:bump: :bump: så bomsadeln måste ha hindrat musklerna och då var detta ändå ett riktigt bra och välutpassad bomsadel:confused:

Min två bomlösa sadlar en startrekk comfort och en startrekk espaniola kan jag utan några somhelst bekymmer använda till alla mina tre hästar: två halvblod en på 16 år och en på fem år (som håller på att ridas in) och en grov kallblodstravare
Jag rider mkt dressyr och ut i skogen och jag har aldrig upplevt nån av sadlarna som ostabila tvärtom man sitter som en gjuten gud i dom:D och mina mkt!!!! sadelkräsna hästar älskar dom:love: :love:

Targa skrev:

Att de är ostadiga är inte helt sant tycker jag. Det är mer rätt att säga "har du inte en bra sits innan du sitter upp i en bomlös, så lär du garanterat få det i den bomlösa sadeln".

Den bomlösa sadeln är ärlig. Sitter du snett så hamnar dn bomlösa på sniskan den också, vilket en vanlig bomsadel kanske skulle ha "blundat" för, och därmed upplevas som stadigare.

Elute skrev:
Jag har erfarenhet av en sån... Jag var inte alls nöjd.:( Jag hade en knights bareback. Så nu vill jag inte prova någon mer bomlös, ...
Tyvärr har man fått höra en del negativa saker om Knights.
Så tänk inte att alla bomlösa är sneda och dåliga. Det finns många olika märken och modeller för alla stilar.
Nu eftersom så många har upptäckt fördelarna med bomlösa kommer det säkert ännu fler modeller och märken.
// Linda

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 065
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 039
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 252
Senast: inverterad
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 815
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka