TS, jag tror verkligen inte någon här säger det här för att vara elak och jag tror definitivt att vi är många som någon gång känt liknande saker som dig. Men om du ser på det på det sättet, att allting är helt hopplöst och du kommer aldrig hitta någon för det är aldrig någon som kan bli intresserad av dig, då blir det svårt. Dels för att du redan på förhand har bestämt dig för att det inte kommer att gå och dels för att du osar desperation.
Jag tycker inte alls att "jag vill ta det som det kommer/i lugn och ro/vänta och se hur det utvecklar sig" är lika med "jag är en douch som bara vill ligga alternativt vill ha ett litet äventyr vid sidan om". Hade en kille velat hala fram ett kontrakt som sa att nu ska det vara vi för all framtid redan vid första dejten eller, ännu värre, vid första kontakten på dejtingsidan, hade jag också dragit öronen åt mig. Utan att för den sakens skull vara oseriös. Alla relationer börjar med babysteps, vissa relationer utvecklas till något bra och vissa rinner ut i sanden för att man upptäcker att man kanske inte hade så mycket gemensamt när man väl lär känna varandra. Och det gäller oavsett om det är en kärleksrelation eller en vänskapsrelation.
Om du rannsakar dig själv (du behöver inte alls svara på detta i tråden om du inte vill, men försök åtminstone göra det för dig själv), varför är det så viktigt för dig med att ha en kärleksrelation? Är det kärleksrelationen i sig? Är det något annat som är kopplat till att ha en kärleksrelation? Är det i så fall något annat du kan göra åt den situationen på egen hand, som inte är styrt av att du har/inte har en partner? Jag förstår verkligen hur du känner, för tro mig, jag har också varit där.
I mitt fall handlade det om att jag var ganska utanför i skolan, framför allt högstadiet och gymnasiet, och inte kände mig som alla andra, plus att jag hade en så kallad "kompis" under grundskolan vars mamma hela tiden berättade för henne att jag bara var ett andrahandsval som man kunde dumpa direkt om någon "coolare" ville vara med henne (när vi var små) och att jag förväntades ställa upp som jourhavande präst när helst hon önskade eftersom jag inte hade kille, medan våra andra kompisar som hade pojkvän inte skulle störas (när vi var äldre). "Kompisen" berättade alltså vid flertalet tillfällen att mamman sagt så, men jag hade ingen annan än henne. Det har skadat mig ganska ordentligt i grunden. När jag blev något äldre och den där pojkvännen fortfarande inte gick att hitta nånstans blev det andra grejer, som att "alla andra" köpte hus och fick familj och såna saker, men jag stod och stampade på samma ställe som när vi var elva.
Jag landade till slut i att det finns saker som jag kan göra själv, som inte spelar någon roll om jag har en partner eller inte. Jag kunde skaffa ett jobb jag trivs med. Jag köpte hus själv. Jag satsade på mina intressen. Dessutom lyftes ytterligare en stor sten från mina axlar när jag slutligt kom fram till att nej, jag är faktiskt helt nöjd med att vara barnfri. Den normen är så fruktansvärt stark att det kan vara ett stressmoment. Men för mig kom den förlösande känslan när min systerson föddes, för då insåg jag en gång för alla att jag är väldigt glad att jag inte har några egna barn (så ingen missförstår, jag älskar den där ungen men jag är samtidigt otroligt glad att det inte är jag som måste vara vaken hela nätterna och torka kräks och inte ens få på gå toaletten själv).
Jag tror verkligen genuint att om du börjar rodda i de ändar du själv kan rodda i och får ett liv som, även utan en partner, som du kan vara nöjd med, så kommer du inte längre utstråla desperation. En desperat människa skrämmer iväg andra människor.