Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

Mitt citat: Hur tänker du då? Rent praktiskt alltså. Man behöver ju hålla stenkoll på vilka vargar som är acceptabla att skjuta, hur många som finns i varje revir och föds..

Hur går det till idag när man har skyddsjakt av varg? Skjuter man i ett visst område? Kollar man efter om det är en okej varg att skjuta först? Kön?

Vid skyddsjakt brukar de ha rätt god koll på problemindividen/individerna (speciellt i renbetesområden eftersom det i allmänhet finns spårsnö).

Vid licensjakt var väl strategin nu senast att ta hela revir om jag förstod det rätt. En alfa i reviret nära mig blev tjuvskjuten för ett antal år sedan och det var inte bra, flocken splittrades och det var varg överallt typ... en himla oreda.
 
Vid skyddsjakt brukar de ha rätt god koll på problemindividen/individerna (speciellt i renbetesområden eftersom det i allmänhet finns spårsnö).

Vid licensjakt var väl strategin nu senast att ta hela revir om jag förstod det rätt. En alfa i reviret nära mig blev tjuvskjuten för ett antal år sedan och det var inte bra, flocken splittrades och det var varg överallt typ... en himla oreda.
Hela revir? Låter lite konstigt, jag förstår varför det blev dåligt med den skjutna alfa vargen, men varför inte bara skjuta av någon vuxen unge om de börjar bli för många?
Det ger väl sämre nytta för genstammen? Jag tänker att om det är många mindre flockar så utökar genstammen väl mera än om man skjuter av en flock i taget?

Om man inte har tillräckligt bra koll på vilka som är föräldrarna i en flock och därför ska ta hela flocken för att undvika en sådan situation som du nämner så återkommer jag till min fråga till @AraSlei om hur det ska kunna genomföras.
 
Hela revir? Låter lite konstigt, jag förstår varför det blev dåligt med den skjutna alfa vargen, men varför inte bara skjuta av någon vuxen unge om de börjar bli för många?
Det ger väl sämre nytta för genstammen? Jag tänker att om det är många mindre flockar så utökar genstammen väl än om man skjuter av en flock i taget?

Om man inte har tillräckligt bra koll på vilka som är föräldrarna i en flock och därför ska ta hela flocken för att undvika en sådan situation som du nämner så återkommer jag till min fråga till @AraSlei om hur det ska kunna genomföras.

Tar en hela reviret så blir det inte sådan oreda som jag nämnde, alfaparet håller ihop flocken. Varg är i allmänhet svårjagad så det är svårt att veta vilka som är alfaparet (de hade tex jätteproblem att spåra en varg som var svårt skadad i grannbyn). Att licensjakten på varg sker på vintern är just för att det finns spårsnö. Det är som sagt ett rovdjur, det går inte att jämföra med jakt på tex älg som är ett bytesdjur.

Att ta hela revir är för att minska trycket i områden där det är tätt mellan reviren, tex här i Dalarna där jag bor (min "grannskog" är en del av ett vargrevir och det har gått varg över min gårdsplan som är mitt i byn). Dvs den genetiska variationen är inte prioriterad av praktiska skäl (det är som sagt svårt att vet vilka djur som är alfadjuren).

Skyddsjakt får bedrivas inom ett visst område som är utpekat av LS. Har djuret rört sig utanför det anses det inte vara ett problem längre.
 
Aha då förstår jag! Och förstår lite bättre de som muttrar över vargarna, det var inte så längesedan trots allt 😅
Samtidigt var vildsvin utrotat i flera tusen år i Sverige (det vi kallar Sverige idag alltså) men det djurslaget har man inga problem med att man återintroducerat 🤷‍♀️
Dessa har ju dessutom rymt från häng, till skillnad från varg som själv vandrat hit.
 
Samtidigt var vildsvin utrotat i flera tusen år i Sverige (det vi kallar Sverige idag alltså) men det djurslaget har man inga problem med att man återintroducerat 🤷‍♀️
Dessa har ju dessutom rymt från häng, till skillnad från varg som själv vandrat hit.

Fast jag kan förstå att acceptansen är högre för vildsvin oavsett hur de tagit sig hit. De ger sig inte på våra tamdjur och konkurrerar inte om bytesdjur med jägarna (ett konstaterande, jag lägger ingen värdering i det).

Personligen vill jag inte ha någon av dem på min mark.
 
Fast jag kan förstå att acceptansen är högre för vildsvin oavsett hur de tagit sig hit. De ger sig inte på våra tamdjur och konkurrerar inte om bytesdjur med jägarna (ett konstaterande, jag lägger ingen värdering i det).

Personligen vill jag inte ha någon av dem på min mark.
De kostar ju samhället betydligt mer än varg. 1,12 miljarder är nettokostnaden för vildsvin, vilket är betydligt mer än annat vilt.
Dödar hundar gör de ju med, men det är bara livat när det är varg som gör det.
 
De kostar ju samhället betydligt mer än varg. 1,12 miljarder är nettokostnaden för vildsvin, vilket är betydligt mer än annat vilt.
Dödar hundar gör de ju med, men det är bara livat när det är varg som gör det.

Nu är jag verkligen inte expert på vildsvin men är det vanligt att de ger sig på "vanliga" hundar, alltså inte jakthundar? Sedan tycker jag det är gräsligt som det blivit med vildsvinen, de behöver absolut jagas hårdare.
 
Samtidigt var vildsvin utrotat i flera tusen år i Sverige (det vi kallar Sverige idag alltså) men det djurslaget har man inga problem med att man återintroducerat 🤷‍♀️
Dessa har ju dessutom rymt från häng, till skillnad från varg som själv vandrat hit.
Min fetning: Skulle jag inte säga med tanke på hur många trädgårdsägare som muttrat över dem :p
Men jag förstår vad du menar.

Jägarna klagar inte över vildsvinen, mera byten att skjuta, men klagar över vargar som tar samma byten. Trädgårdsägare klagar inte över vargarna (de flesta, rent generellt) men klagar över vildsvinen.
😅
 
De kostar ju samhället betydligt mer än varg. 1,12 miljarder är nettokostnaden för vildsvin, vilket är betydligt mer än annat vilt.
Dödar hundar gör de ju med, men det är bara livat när det är varg som gör det.
Oj, vad ingår i de kostnaderna? Att mark förstörs förstår jag, men är det något annat som jag missat?
 
Min fetning: Skulle jag inte säga med tanke på hur många trädgårdsägare som muttrat över dem :p
Men jag förstår vad du menar.

Jägarna klagar inte över vildsvinen, mera byten att skjuta, men klagar över vargar som tar samma byten. Trädgårdsägare klagar inte över vargarna (de flesta, rent generellt) men klagar över vildsvinen.
😅

Största problemet med vildsvinen är inte för villaägare utan för bönder. En grupp vildsvin kan skövla en åker snabbt (jag förstår bönderna i Jönköping som var redigt arga på en åtel bredvid deras åkrar).
 
Nu är jag verkligen inte expert på vildsvin men är det vanligt att de ger sig på "vanliga" hundar, alltså inte jakthundar? Sedan tycker jag det är gräsligt som det blivit med vildsvinen, de behöver absolut jagas hårdare.
Hur ofta ger sig varg på andra hundar är jakthundar?
Det är naturligtvis mest jakthundar i båda fallen, plus en o annan sällskapshund på rymmen lr liknande.
 
Tar en hela reviret så blir det inte sådan oreda som jag nämnde, alfaparet håller ihop flocken. Varg är i allmänhet svårjagad så det är svårt att veta vilka som är alfaparet (de hade tex jätteproblem att spåra en varg som var svårt skadad i grannbyn). Att licensjakten på varg sker på vintern är just för att det finns spårsnö. Det är som sagt ett rovdjur, det går inte att jämföra med jakt på tex älg som är ett bytesdjur.

Att ta hela revir är för att minska trycket i områden där det är tätt mellan reviren, tex här i Dalarna där jag bor (min "grannskog" är en del av ett vargrevir och det har gått varg över min gårdsplan som är mitt i byn). Dvs den genetiska variationen är inte prioriterad av praktiska skäl (det är som sagt svårt att vet vilka djur som är alfadjuren).

Skyddsjakt får bedrivas inom ett visst område som är utpekat av LS. Har djuret rört sig utanför det anses det inte vara ett problem längre.
Min fetning; därav jag undrade över detta inlägg:
Jag är ganska övertygad om att det skulle finnas ett större stöd för en genetiskt bred stam som går att hålla med lägre antal individer, än som det ser ut i dagsläget.
Hunddjur verkar ju dock tåla hög inavelsgrad, och inte heller vargstammen verkar ju särskilt påverkad av sin höga inavelsgrad.

Den största anledningen till att vargarna dör på vägen är för att de behöver passera stora områden där renskötseln är mer prioriterad. Det är ju också renbetesområden som gör vargrevir olämpliga i större delen av landet.
Jag förstår inte hur det skulle finnas ett större stöd för en genetisk bred stam om det är praktiskt svårt att genomföra det.

Jag tror inte (kan dock vara fördomsfullt) att jägarna vill sitta och kontrollera varje varg de möter på innan de skjuter. Det är lite det som är en del av problemet.
 
Att ha djur ute utan uppsikt på gårdar kommer ju alltid vara förenat med vissa faror.
Katter ryker ju rätt ofta ute, tyvärr.

Jag fattar att man blir jävligt ledsen av att förlora sitt husdjur - men om man inte kollar på individnivå har jag förbannat svårt att förstå ilskan mot just varg.

De sällskapshundar jag känner till som blivit tagna av varg har varit på en inhägnad tomt. Det tycker jag nog inte kan anses vara utan uppsikt.

Men jag misstänker att vi har väldigt olika åsikt om vargens varande eller icke varande så jag sätter punkt här för mig. Men visst, jag vill inte ha lodjur eller björn på gården här heller utan föredrar dem i skogen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 914
Senast: a1agnlju
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 566
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp