Bukefalos 28 år!

Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

Jag är rätt glad att jag inte har hund med mig när jag jobbar... jag var varit i områden med mycket av både vildsvin och björn (fast jag har bara sett björn, inte vildsvin).

Vi har lo, vildsvin och då och då varg. Är utan tvekan mest rädd för vildsvin, verkligen. De kommer från ingenstans om de blir skrämda och inte hunnit höra dig, riktigt otäcka.
 
Vi har lo, vildsvin och då och då varg. Är utan tvekan mest rädd för vildsvin, verkligen. De kommer från ingenstans om de blir skrämda och inte hunnit höra dig, riktigt otäcka.

Vi har lo här om än inte så många numera. Jag har aldrig ens varit i närheten av att se något. Personligen hoppar jag gärna över att råka på både vildsvin och björn när jag är ensam långt ut i skogen.

Varg är jag inte bekymrad över när jag jobbar, risken att stöta på en sådan är tämligen liten. Jag pyrschar ju inte direkt när jag jobbar.
 
De sällskapshundar jag känner till som blivit tagna av varg har varit på en inhägnad tomt. Det tycker jag nog inte kan anses vara utan uppsikt.
Det är klart att det är utan uppsikt om ingen är ute och håller uppsikt över hunden. Flera av sällskapshundarna som tagits under åren har ju bara släppt ut.

Och vad gäller rovdjur så så måste man ha en säker inhägnad, inte ens jag, som har 150 högt staket svetsat galvat starkt tätt nät, räknar det som säkert, skulle väl det vara med el på-kanske.
 
Mitt citat: Hur tänker du då? Rent praktiskt alltså. Man behöver ju hålla stenkoll på vilka vargar som är acceptabla att skjuta, hur många som finns i varje revir och föds..

Hur går det till idag när man har skyddsjakt av varg? Skjuter man i ett visst område? Kollar man efter om det är en okej varg att skjuta först? Kön?

Man har redan den kollen idag. I årets inventering har man DNA från nästan 400 olika vargar än så länge, och därmed bra koll på vilka vargar som parar sig med vilka, vilka som vandrar vart osv.
Jakten skulle behöva utformas på ett annorlunda sätt, med mer punktinsatser, än vad som görs idag.
Idag bestämmer länsstyrelserna hur många vargar som ska skjutas i varje område, områden eller revir med genetiskt viktiga vargar jagas inte.
 
Samtidigt var vildsvin utrotat i flera tusen år i Sverige (det vi kallar Sverige idag alltså) men det djurslaget har man inga problem med att man återintroducerat 🤷‍♀️
Dessa har ju dessutom rymt från häng, till skillnad från varg som själv vandrat hit.

Fast vildsvinen är ju hett omdebatterade i Sverige?
Det är ju t ex det viltet med överlägset längst jakttid (ungar året runt, vuxna är fredade två månader), det enda högviltet du får fånga i fälla och det enda viltet som du får skjuta med mörkersikte…
Det senaste utspelet från LRF var att man skulle få skjuta suggor som har kultingar med sig, dvs så långt ifrån all etik man kan komma.
Vildsvin är ett vilt som skapar minst lika mycket debatt som vargen, men det finns ingen värnarsida på det sättet som finns i vargdebatten.
 
Sällskapshundar löper inte större risk att bli skadade av vildsvin än vad de gör av varg. Speciellt inte om man räknar till hur många vildsvin vs vargar det finns, i kombination med antalet inrapporterade vildsvinsdödade sällskapshundar. Kan inte ens minnas sist jag läste om att en sällskapshund blev dödad av vildsvin?

Att jakthundar som är avlade för att aktivt söka upp vildsvin och konfrontera dem kan bli skadade eller dödade är ju ingen raketforskning direkt.
 
Fast vildsvinen är ju hett omdebatterade i Sverige?
Det är ju t ex det viltet med överlägset längst jakttid (ungar året runt, vuxna är fredade två månader), det enda högviltet du får fånga i fälla och det enda viltet som du får skjuta med mörkersikte…
Det senaste utspelet från LRF var att man skulle få skjuta suggor som har kultingar med sig, dvs så långt ifrån all etik man kan komma.
Vildsvin är ett vilt som skapar minst lika mycket debatt som vargen, men det finns ingen värnarsida på det sättet som finns i vargdebatten.
Fast nej.
Det är ju bara att jmf kommentarerna om varg vs vildsvin i olika sociala medier?

Att många ser vildsvin som ett problem - absolut. Men det är inte i närheten av så uppiskad stämning när hund blir dödad av vildsvin och det är inte alls samma tongångar om att utrota eller SGT när det gäller vildsvin. Inte heller är det hysteri så fort någon skymtat vildsvin någonstans.
Fortfarande matar man ju på många ställen på vildsvin dessutom.

(Jag har fö inga problem med vargjakt så länge stammen klarar det och att det sköts korrekt.)
 
Vi har lo här om än inte så många numera. Jag har aldrig ens varit i närheten av att se något. Personligen hoppar jag gärna över att råka på både vildsvin och björn när jag är ensam långt ut i skogen.

Varg är jag inte bekymrad över när jag jobbar, risken att stöta på en sådan är tämligen liten. Jag pyrschar ju inte direkt när jag jobbar.
Här är största risken att bli anfallen av älg. Finns många grisar här men ingen varg.

https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ast/den-folkilskna-algen-i-lindome-nu-skjuten

https://www.gp.se/nyheter/storgöteborg/älg-attackerade-ann-marie-i-lindome-1.65279521

Två olika älgar, den översta har legat i frysen hemma
 
Fast nej.
Det är ju bara att jmf kommentarerna om varg vs vildsvin i olika sociala medier?

Att många ser vildsvin som ett problem - absolut. Men det är inte i närheten av så uppiskad stämning när hund blir dödad av vildsvin och det är inte alls samma tongångar om att utrota eller SGT när det gäller vildsvin. Inte heller är det hysteri så fort någon skymtat vildsvin någonstans.
Fortfarande matar man ju på många ställen på vildsvin dessutom.

(Jag har fö inga problem med vargjakt så länge stammen klarar det och att det sköts korrekt.)

Vi följer nog olika kanaler i sociala medier :)
I mina kanaler är de hett omdebatterade, framförallt från lantbrukssidan men även jägarsidan. Det är långt ifrån alla jägare som är något fan av vildsvin.

Det är ju aldrig någon som tycker att det är roligt att få sin hund dödad, oavsett om det är av vildsvin eller av varg. För mig är det dock en stor skillnad när viltet dödar/skadar hunden i självförsvar, vilket sällan verkar vara situationen när de blir dödade av varg.
Sett till hur många vildsvin vi har i Sverige, förra året sköts över 100 000 stycken, och hur många hundar som träffar vildsvin X antal gånger under en säsong, så är det relativt få hundar som dödas av vildsvin. Sett till hur relativt få vargar vi har i Sverige, senaste siffran knappt 400, så dödas ganska många hundar av varg.
 
Fast vildsvinen är ju hett omdebatterade i Sverige?
Det är ju t ex det viltet med överlägset längst jakttid (ungar året runt, vuxna är fredade två månader), det enda högviltet du får fånga i fälla och det enda viltet som du får skjuta med mörkersikte…
Det senaste utspelet från LRF var att man skulle få skjuta suggor som har kultingar med sig, dvs så långt ifrån all etik man kan komma.
Vildsvin är ett vilt som skapar minst lika mycket debatt som vargen, men det finns ingen värnarsida på det sättet som finns i vargdebatten.

Visst har väl jägarorganisationerna invänt mot att skjuta sugga med kultingar? Jag blev illamående när jag såg det förslaget...
 
Vi följer nog olika kanaler i sociala medier :)
I mina kanaler är de hett omdebatterade, framförallt från lantbrukssidan men även jägarsidan. Det är långt ifrån alla jägare som är något fan av vildsvin.

Det är ju aldrig någon som tycker att det är roligt att få sin hund dödad, oavsett om det är av vildsvin eller av varg. För mig är det dock en stor skillnad när viltet dödar/skadar hunden i självförsvar, vilket sällan verkar vara situationen när de blir dödade av varg.
Sett till hur många vildsvin vi har i Sverige, förra året sköts över 100 000 stycken, och hur många hundar som träffar vildsvin X antal gånger under en säsong, så är det relativt få hundar som dödas av vildsvin. Sett till hur relativt få vargar vi har i Sverige, senaste siffran knappt 400, så dödas ganska många hundar av varg.

Jag tror inte jag hört om någon jakthund som blivit dödad av varg under vargjakt?
 
För mig är det dock en stor skillnad när viltet dödar/skadar hunden i självförsvar, vilket sällan verkar vara situationen när de blir dödade av varg.

Fast egentligen är det självförsvar- vargarna försvarar sitt revir mot inkräktare, teoretiskt skulle det lika gärna kunna vara en annan varg. Att många människor (jägare såklart) menar att det skulle vara befogat om hunden anföll eller hotade vargen- alltså självförsvar, ja då går man efter sina egna referenser inte vargens om vad självförsvar är.
 
Inte jag heller, inte i Sverige. När vargarna jagas i stället för att jaga, så verkar de sällan angripa hundarna.

Nä, det var Sverige jag avsåg. Sedan inbillar jag mig att de hundar som används till varg är av skarpare raser (här har det varit populärt ett tag att ha laikor som älghundar för att de skulle svara upp bättre mot varg).
 
Fast egentligen är det självförsvar- vargarna försvarar sitt revir mot inkräktare, teoretiskt skulle det lika gärna kunna vara en annan varg. Att många människor (jägare såklart) menar att det skulle vara befogat om hunden anföll eller hotade vargen- alltså självförsvar, ja då går man efter sina egna referenser inte vargens om vad självförsvar är.

Ja, eller så är de hungriga bara? En hund är ju ett enkelt byte för en varg. Flera av hundarna som blivit vargtagna i år har blivit det av strövvargar som inte har något revir att vakta.

Hur ofta hör du om vargdödade vargar, som dödats för att de korsat fel revir?
 
Min fetning: Skulle jag inte säga med tanke på hur många trädgårdsägare som muttrat över dem :p
Men jag förstår vad du menar.

Jägarna klagar inte över vildsvinen, mera byten att skjuta, men klagar över vargar som tar samma byten. Trädgårdsägare klagar inte över vargarna (de flesta, rent generellt) men klagar över vildsvinen.
😅
Hade häst i ett stall där vildsvinen var inne i hagarna. Men Jägarna hade noll intresse av att jaga vildsvin...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 009
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 833
Senast: a1agnlju
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 171
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp