Bukefalos 28 år!

Varm i båda vänstersidans hovar?

grimman

Trådstartare
Har en häst som nu varit mer eller mindre halt sedan mitten av juli.

Misstänkte först hovböld som hon lätt drabbas av men ingen kom ut och hältan kvarstod, dock så liten att vet. på ATG-klinik inte ansåg det vara värt en vidare undersökning.

Trodde sedan vrickning etc etc och fler vet.utredningar utan att hitta något mer än att det satt i kronan vid detta tillfället. Vila och butta och lååångsam igångsättning då hon en längre tid av skrittperioden på 3 v. markerade lite för att sedan gå rent så vi avancerade till galopp efter 2 v. trav. Jobbade henne lite lätt i c:a 2 veckor innan hon på nytt blev halt i vänster bak den här gången.

Nu står hon sedan 2 veckor med lite tjockare ben vänster bak och varma hovar vä bak och vä fram, dock inte hela hoven utan på framhoven en c:a 4 cm bred remsa på "yttre framsidan" och ungefär likadant på vä bak.

Någon som har en idé om vad det kan vara? Har rådfrågat vet. och vi funderar på om det kan vara ytterligare hovbölder men eftersom det aldrig händer något vare sig till det bättre eller sämre och hon inte reagerar på visitertång så vet jag nu varken ut eller in...:confused:
 
Sv: Varm i båda vänstersidans hovar?

Eftersom det sitter på samma sida, på samma ställe.
Kan det vara så att din hovslagare kanske verkar lite snett? Med "snedbelastningshälta" som följd. Behövs inte mycket för att det ska kunna orsaka problem
Folk är ju höger/vänsterhänta och när man håller upp hoven så arbetar man spegelvänt (eller hur jag ska förklara)
Hoppas någon annan kan förklara hur jag menar:crazy:
 
Sv: Varm i båda vänstersidans hovar?

Förstår vad du menar men tror inte att det är grejen.

Han har skott henne sedan första gången hon skoddes och alla förändringar vi gjort har fått ta tid. Tycker inte heller det ser snett ut och just den sidan är hon korrekt i till skillnad från höger sidan där hon är bruten i kotans vinkel bak och har lustig hovform fram.

Läste om någon som hade sträckning i hovens ligament. Det kanske är något liknande eftersom hon är stor och far som en idiot i hagen över lera och sten :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 583
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 957
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 938
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 455
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Semestertips
  • Politik i USA

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp