Varmblod som distanshäst?

Weeazel

Trådstartare
Hej

Jag är en kille på snart 17 år som funderar på att kanske börja med distans. Jag har ingen egen häst ännu men planerar att försöka köpa en inom en inte allt för avlägsen framtid.

Eftersom jag studerar och ska bekosta hästen själv vet jag inte riktigt om jag har råd med en arab så jag funderar på att kanske skaffa ett varmblod,plus att jag tycker att varmblod verkar trevliga (synd att de alltid blir så diskriminerade).Sen så är jag ganska stor (drygt 185cm och inte allt för smal :P) och då verkar en liten arab kanske inte vara så lämplig just storleksmässigt.

Jag har pratat en del med en internationellt etablerad elitryttare inom distans om det här. Hon rekomenderar en arab eller arabkorsning, men jag tror inte att jag har råd med det.
Hon sa att alla hästar funkar upp tom. 80km, men om man vill komma längre å kanske hamna högre upp i resultatlistorna bör man satsa på en arab. Hon sa även att om jag satsade på SM 2010 tex. så kanske det skulle kunna funka med varmblod, men om jag ist. satsade på VM så skulle jag nog fokusera på arab.

Jag vill ju inte känna mig dömd till att inte kunna gå långt innan jag ens har börjat, och hoppas därför att nån kanske skulle kunna ge varmbloden lite mer credit (men om det inte finns någon stor ärlig credit att ge vill jag inte få höra något som egentligen inte stämmer).

Innan jag pratade med denna ryttare tänkte jag ju att varmblod borde passa till distans eftersom de har ett långt vägvinnande travsteg (man rider ju främst i trav), de är framavlade kapplöpningshästar och för att de ofta här en bra grundrträning som unga tack vare att de kanske har tränats inför en ev. travkarriär som sedan inte blivit av. Tänker mest på ett varmblod som är i drygt 5-årsåldern, inte så mkt äldre iaf.