Varmblod som distanshäst?

Weeazel

Trådstartare
Hej

Jag är en kille på snart 17 år som funderar på att kanske börja med distans. Jag har ingen egen häst ännu men planerar att försöka köpa en inom en inte allt för avlägsen framtid.

Eftersom jag studerar och ska bekosta hästen själv vet jag inte riktigt om jag har råd med en arab så jag funderar på att kanske skaffa ett varmblod,plus att jag tycker att varmblod verkar trevliga (synd att de alltid blir så diskriminerade).Sen så är jag ganska stor (drygt 185cm och inte allt för smal :P) och då verkar en liten arab kanske inte vara så lämplig just storleksmässigt.

Jag har pratat en del med en internationellt etablerad elitryttare inom distans om det här. Hon rekomenderar en arab eller arabkorsning, men jag tror inte att jag har råd med det.
Hon sa att alla hästar funkar upp tom. 80km, men om man vill komma längre å kanske hamna högre upp i resultatlistorna bör man satsa på en arab. Hon sa även att om jag satsade på SM 2010 tex. så kanske det skulle kunna funka med varmblod, men om jag ist. satsade på VM så skulle jag nog fokusera på arab.

Jag vill ju inte känna mig dömd till att inte kunna gå långt innan jag ens har börjat, och hoppas därför att nån kanske skulle kunna ge varmbloden lite mer credit (men om det inte finns någon stor ärlig credit att ge vill jag inte få höra något som egentligen inte stämmer).

Innan jag pratade med denna ryttare tänkte jag ju att varmblod borde passa till distans eftersom de har ett långt vägvinnande travsteg (man rider ju främst i trav), de är framavlade kapplöpningshästar och för att de ofta här en bra grundrträning som unga tack vare att de kanske har tränats inför en ev. travkarriär som sedan inte blivit av. Tänker mest på ett varmblod som är i drygt 5-årsåldern, inte så mkt äldre iaf.

Vad tror/tycker ni om mina funderingar, bor man tänka på ngt speciellt när man letar efter ett blivande "distans-varmblod" och när man tränar det? Tror ni att det är mycket svårare att komma upp på en hög internationell nivå med ett varmblod eller tror ni att deras möjligheter är ungefär lika stora som en arabs? För att om jag bestämmer mig för att satsa på distans kommer jag att satsa på att nå toppen. :)
Tacksam för svar // Micke :bow:
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

En travare gå utmärkt att tävla distans på. Se bara till att den du köper inte är för grov.

Det tar tid att nå toppen och man behöver en hel del tävlingar att lära sig på hur det ska gå till.

Det fanns för många år sedan ett halvblod som var bland de bästa.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Visst går det att komma långt även med en travare.
Se till att köpa en som inte tränats FÖR hårt som unghäst. Den ska röra sig lätt, många travare har oekonomiska travsteg, vilket kan fungera i lopp, men inte på distansbanan.
Sen gäller det att hitta en med en härstamning som är känd för att lämna hållbara hästar.
Det behöver inte vara en toppstammad häst, men gärna där föräldrar gjort många starter.
T ex hade Aspirant Nibs gjort 225 starter under sin karriär, då har man inte tid att vara halt...;)

Sen finns det väl ingen anledning att ha för stort mål heller.
Köp en billig häst för att lära dig distansritt på. Kommer ni långt är det bonus, finns hästens begränsning vid 80 km har du i alla fall fått ett hum om vad du är intresserad av. Då kan du ta beslut om vilken häst du vill ha.
Vissa är helt nöjda med att hålla sig runt 50-80 km och ta en placering i bland.
För att tävla längre distanser krävs det rätt mycket mer. Hinknissar som gärna följer med flera dagar, (inte helt lätt), nån som sköter marktjänsten hemma osv...
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Visst går det att komma långt även med en travare.
Se till att köpa en som inte tränats FÖR hårt som unghäst. Den ska röra sig lätt, många travare har oekonomiska travsteg, vilket kan fungera i lopp, men inte på distansbanan.
Sen gäller det att hitta en med en härstamning som är känd för att lämna hållbara hästar.
Det behöver inte vara en toppstammad häst, men gärna där föräldrar gjort många starter.
T ex hade Aspirant Nibs gjort 225 starter under sin karriär, då har man inte tid att vara halt...;)

Sen finns det väl ingen anledning att ha för stort mål heller.
Köp en billig häst för att lära dig distansritt på. Kommer ni långt är det bonus, finns hästens begränsning vid 80 km har du i alla fall fått ett hum om vad du är intresserad av. Då kan du ta beslut om vilken häst du vill ha.
Vissa är helt nöjda med att hålla sig runt 50-80 km och ta en placering i bland.
För att tävla längre distanser krävs det rätt mycket mer. Hinknissar som gärna följer med flera dagar, (inte helt lätt), nån som sköter marktjänsten hemma osv...



Precis det ÄR mycket runt om och inte bara tävlandet. Det tar tid att avancera i klasserna och då kan man bestämma sig för om man vill ha en annan typ av häst som passar bättre till mig.


Och glöm för allt i världen inte att skynda långsamt när det gäller träningen för annars kommer du aldrig till start!!
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Tjo!
Kan inte så mkt om distans... men tänk på att de flesta varmblod knappast klarar att bära mer än 70 kg några längre sträckor! :idea:

Detta gäller väl förövrigt även araber tror jag...
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Tjo!
Kan inte så mkt om distans... men tänk på att de flesta varmblod knappast klarar att bära mer än 70 kg några längre sträckor! :idea:

Jo ett varmblod klarar av att bära mer än 70 kg gäller bara att välja en som inte har för lång rygg.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Det är klart att man kan hitta exemplar... men eftersom TS skriver att han är 1.85 lång och "inte allt för smal" så antog jag raskt att han antagligen väger minst runt 90 kg - och det tror jag blir svårt att hitta ett varmblod eller en arab som klarar... men som sagt, jag har inte så stor erfarenhet av dessa raser så jag vet inte säkert ;)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Det är klart att man kan hitta exemplar... men eftersom TS skriver att han är 1.85 lång och "inte allt för smal" så antog jag raskt att han antagligen väger minst runt 90 kg - och det tror jag blir svårt att hitta ett varmblod eller en arab som klarar... men som sagt, jag har inte så stor erfarenhet av dessa raser så jag vet inte säkert ;)

En tränad häst klarar utan problem att bära långt över 70 kg

När jag tävlade så var viktgränsen för SM och utlandstarter minimum 75 kg vet inte om det har blivit någon ändring.

Och då ska du tänka att det var mest små araber som bar dessa tyngder 16 mil ;)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Där ser man :) Då har jag fått veta något nytt idag!

Fast jag kan inte hjälpa att jag tycker liiite synd om dom där små krakarna till hästar :crazy: fast det är klart.. det tycker jag ju om isisar med ;)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Haj Micke!
En varmblodig travhäst kan vara en mycket bra distanshäst. Det finns på distanslistan en egen trendlista för travare. Där finns kanske lite tips om vilka stammar som passar.
Leta efter en travare som har lite mer ridexteriör och gång. Inte för lång rygg och en bra trav. Ett viktigt moment i distanstävlandet är upptravningen för veterinärerna. Så det är lättare med en travare som verkligen travar när man springer med den. Annars har vissa veterinärer svårt att se renheten i traven och ni kan bli uteslutna.
Om du letar lite så kanske du kan hitta en sk trarab. En korsning arab/travare. Med tur så har den hästen ärvt det bästa från båda raser.
// Linda
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Det är klart att man kan hitta exemplar... men eftersom TS skriver att han är 1.85 lång och "inte allt för smal" så antog jag raskt att han antagligen väger minst runt 90 kg - och det tror jag blir svårt att hitta ett varmblod eller en arab som klarar... men som sagt, jag har inte så stor erfarenhet av dessa raser så jag vet inte säkert ;)


Nej men då så. Då ska du inte göra såna uttalanden som ditt första inlägg här i tråden.:mad:
Vet man inte vad man pratar om kan man
*Låta bli att skriva eller skriva att man TROR.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Det är klart att man kan hitta exemplar... men eftersom TS skriver att han är 1.85 lång och "inte allt för smal" så antog jag raskt att han antagligen väger minst runt 90 kg - och det tror jag blir svårt att hitta ett varmblod eller en arab som klarar... men som sagt, jag har inte så stor erfarenhet av dessa raser så jag vet inte säkert ;)
Tänkte bara säga att jag väger under 90 kg :P Men jag e ingen sticka :)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Det är inte alltid så att vikten avgör om man kan skada sin häst.
En obalanserad ryttare kan skada hästen mer än en ryttare som väger ex 10 kg mer men som rider balanserat.
Sen måste jag hålla med om att gissningar om att araber inte kan bära mer än 70kg ska du inte kläcka ur dig. Ta gärna reda på mer fakta innan du gissar.
// Linda
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Hej,
Jag älskar travaren och har två stycken som jag tänker satsa lite försiktigt för distansridning. Innan dessa två ston har jag haft tre andra.
Vissa problem tycker jag ändå är lite rastypiska. De som har startat på banan, kan, jag säger kan, vara väldigt heta och svåra som nybörjarhästar. Beror på temeperament och allmänt handhavande förstås. Har de startat mycket och eller tränats felaktigt kan de ha pålagringar på både knän och hasor. Jag har aldrig röntgat mina, men det bör man nog allt göra om man satsar högt. Som du ju verkar vilja göra. Gäller kanske vare sig man köper arab eller travare. Sedan har ju en del travare trots allt ganska stora problem med sin galopp. Man måste ju kunna låta hästen byta gångart ibland och inte bara trava hela slingan.
Jag håller med dig om storleken. Det går att få tag på lite större travare utan att de blir för grova. Min man tycker att araber är på tok för små för honom (en känsla bara givetvis, handlar inte om de orkar eller inte) och är jättekär i vårt franska sto, som är 1.62. Min egen favvo är 1.56.
En annan skillnad, som jag har sett på mina versa araber (har tre araber hemma också, dock inte mina) är att travare oftare är mkt snubbligare och skadar sig lättare i hagen. Det är bara att jämföra i en hage om du har möjlighet. En arab startar från noll till mjuk bärande galopp och vänder helt om på en femöring. Travaren går upp i snabb trav, "trillar" in i galopp och har ibland sedan problem att stanna innan stängslet:-)Mina har lyckats skada sig i hagen väldigt regelbundet och det är mycket tröttsamt. Men min förhoppning är ju att de lugnar sig med åldern och ökad träningsdos.

Så mitt tips om du ska köpa en travare: köp en som du tycker verkar trevlig av lagom storlek. Väl inriden och riden sedan minst ett par år tillbaka. Det är väldigt mycket jobb att rida in en starthäst. Räkna med ett par års omskolning. Travaren finns i många olika typer och temperament, men de flesta är väldigt väluppfostrade, hanterade av kunnigt folk sedan fölstadiet.

Så till sist, om jag skulle satsa på internationell karriär så skulle jag nog dock också köpa en arab eller arabkorsning för att kunna hävda mig. Blev ett långt inlägg det här. TS, du får gärna PMa mig om du vill diskutera travare som ridhäst lite mer.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Nej men då så. Då ska du inte göra såna uttalanden som ditt första inlägg här i tråden.:mad:
Vet man inte vad man pratar om kan man
*Låta bli att skriva eller skriva att man TROR.

Wao! Har du mens eller? Ursäkta mig så mycket då att alla jag pratat med som själva har eller har haft travare som ridhästar, säger att de inte bör bära mer än runt 65-70 kg. Jag var säker på att jag visste, innan jag blev överbevisad - så enkelt var det.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Tänkte bara säga att det där med att dina travare springer in i gaopp och har svårare för att "vända på en femöring" osv. Kan inte d ha med att göra att varmbloden antagligen är ganska så mycket större än araberna, jag menar jämför tex en ponny och en häst, den mindre är ju kvickare i svängarna? Bara en tanka, även fast det säkert ligger ngt i det. Men jag menar bara det att orde inte ett vermblod ha lika lätt för att skada sig som vilket halvblod/fullblod som helst i sin egen storlek??
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 057
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 728
Senast: Vallmo
·
L
Hästvård Hej! Jag håller på att utbilda mig till Hästmassör och håller på att öva mig på ett gäng hästar där jag har åkt på 2 st hästar med lite...
Svar
16
· Visningar
3 472
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp