Varmblod som distanshäst?

Sv: Varmblod som distanshäst?

Hej!Jag tycker att Svenska varmblod är olämpliga ridhästar om min vill tävla i höga klasser tex 1,40 i hoppning eller msv dressyr.
Jag tippsar om det Danska varmblodet istället!
De hästarna har stor kapacitet inom ridbarhet,och hävdar sig i alla ämnen,precis som halvblod/fullblod.
Kolla gärna in sidan http://www.danishwarmblood.org/
Jag har abbsolut inget emot det svenska varmblodet,de kan bli utmärkta ridhästar med rätt träning,men det är ingen "kapacitetshäst".
Lycka till!:D
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Det förenklar lite om man använder rätt namn på de raser som diskuteras i denna tråd: dvs svensk varmblodig ridhäst och svensk varmblodig travare:-) SVRH anses nog allt ha hög ridbarhet. Sämre då med mina älsklingar, dvs SVTH!
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Araberna bröjar ju gå upp i storlek nu..
Jag såg ett sto som var 162 cm hög.. priset var rätt högt det med iofs.
Du gör nog rätt i att vänta till efter gymnasiet med att köpa häst.
Det finns ju en hel del araber i Åkersberga, du kanske kan bli medryttare på en för att se vad du tycker?

Min arab på 146cm orkade min kille utan problem på 90kg. Däremot var hon ordentligt musklad innan han började rida henne.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Du vet du behöver inte en hög häst för att den ska kännas nog stor, den behöver bara vara musklad rätt så känns den lagom ;)

Orsaken till varför många är pessimistiska emot varmblod är för att de blir väldigt heta efter livet på travbanan och behöver mycket omskolning, många lyckas inte och därför ser man negativt på varmblodshästar i allmänhet, speciellt dressyr ;) .
Hade jag, som du, inte vetat vad jag skulle göra skulle jag nog satsa på ett halvblod men har du tiden, kunskapen, viljan och framförallt pengarna till att omskola ett varmblod- gör det! Hästar blir vad du gör dem till och om varmblodet nu blir begränsat tillslut så har du (förhoppningsvis) kommit till en punkt där du kan köpa en arab eller något liknande om du nu vill satsa på distans.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 057
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 728
Senast: Vallmo
·
L
Hästvård Hej! Jag håller på att utbilda mig till Hästmassör och håller på att öva mig på ett gäng hästar där jag har åkt på 2 st hästar med lite...
Svar
16
· Visningar
3 472
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp