Varmblod som distanshäst?

Sv: Varmblod som distanshäst?

Vad man menar med satsa är ju alltid relativt. Givetvis kan den hästen du talar om bära runt dig säkerligen på 80 km ritter, kanske inte komma först. Kan säkerligen med sin massa behöva lite tid att komma ner i puls. Däremot så är det ju absolut ingen häst du kan ha om du skall satsa på hoppning. Det finns ju många stora halvblod eller fullblod som skulle vara alldeles lagom till dig som du verkligen kan hoppa med. Väljer du en av lite lättare typ så kan de ju även ta dig ut på 80 ritter, precis som travaren du funderar över. Ett fullblod kanske vore något för dig. Behöver inte bli så dyrt. Kolla bara att du får en häst med bra hovar. Har hört att de har en tendens till platthovar. Har själv ett fullblod som har alldeles utmärkta hovar.

Hälsning Maja

Menar du att han inte skulle kunna gå hoppning för att han är varmblod eller för att han är för stor? Jag menar finns ju hur många hästar i eliten som är över 170 i manken, över 180 med. Tex. Linda Heeds häst Columbus H. Och det är inte bara något jag hört, har stått bredvid den hästen och den är riktigt stor. Jag tror att varmblod kan hoppa. Inget fel på kapaciteten, sen kanske de kan ha problem med galoppen, men det är ju långt ifrån alla. :)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Tycker du verkar vara på rätt väg i resonemanget. Jag började själv med att varmblod som jag red dressyr på i flera år innan distansen lockade. Den hästen är utb och tävlad till och med LA i dressyr, har tvlat ganska framgångsrikt regionalt med förra ägaren. Gjorde en start i distans förra året som då 21 år gammal, gick klockrent men gick upp i puls i grinden eftersom hon lätt blir stressad av miljön. Blev dock godkända och jag har fått mkt god kritik för hennes exteriör och kapacitet, synd bara att vi började så sent. :smirk: Hade hon varit 10 år yngre kunde det ha blivit något. Nu funderar jag på att göra en trarab-avkomma och har köpt mig en arab för distansen.
Jag har ridit båda fina travare och sådana travare som man inte kan avgöra vilken gångart de går i, om det är trav, galopp eller pass och som är allmänt otrevliga att rida. Så provrid och åter provrid tills du vet vad du vill ha, provrid även sådant som inte verkar intressant från första början. Är det inte intressant så vet du i alla fall vad du inte vill ha och kan sortera bort en del.
Lycka till.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Tycker du verkar vara på rätt väg i resonemanget. Jag började själv med att varmblod som jag red dressyr på i flera år innan distansen lockade. Den hästen är utb och tävlad till och med LA i dressyr, har tvlat ganska framgångsrikt regionalt med förra ägaren. Gjorde en start i distans förra året som då 21 år gammal, gick klockrent men gick upp i puls i grinden eftersom hon lätt blir stressad av miljön. Blev dock godkända och jag har fått mkt god kritik för hennes exteriör och kapacitet, synd bara att vi började så sent. :smirk: Hade hon varit 10 år yngre kunde det ha blivit något. Nu funderar jag på att göra en trarab-avkomma och har köpt mig en arab för distansen.
Jag har ridit båda fina travare och sådana travare som man inte kan avgöra vilken gångart de går i, om det är trav, galopp eller pass och som är allmänt otrevliga att rida. Så provrid och åter provrid tills du vet vad du vill ha, provrid även sådant som inte verkar intressant från första början. Är det inte intressant så vet du i alla fall vad du inte vill ha och kan sortera bort en del.
Lycka till.

Japp, tycker det låter bra, har ju sett en hel del skitfina travare, men sen finns det väl vissa som kanske mest lämpar sig till skogsridning med, men iaf :) Det märker man ju om man provrider :D
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Menar du att han inte skulle kunna gå hoppning för att han är varmblod eller för att han är för stor? Jag menar finns ju hur många hästar i eliten som är över 170 i manken, över 180 med. Tex. Linda Heeds häst Columbus H. Och det är inte bara något jag hört, har stått bredvid den hästen och den är riktigt stor. Jag tror att varmblod kan hoppa. Inget fel på kapaciteten, sen kanske de kan ha problem med galoppen, men det är ju långt ifrån alla. :)

För att han är varmblod om du tänker satsa på medelsvår och svår klass hoppning. Däremot kan ju ett varmblod fungera alldeles utmärkt i lättare klasser hoppning.

Hälsning Maja
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

För att han är varmblod om du tänker satsa på medelsvår och svår klass hoppning. Däremot kan ju ett varmblod fungera alldeles utmärkt i lättare klasser hoppning.

Hälsning Maja
Svår hoppning tänker jag ju inte satsa på, men kanske 110cm-120, det skulle ju va skoj att nå, och sen vill jag ju tävla fälttävlan och där är ju inte kraven lika stora på att hästen ska vara en utmärkt hoppare utan där är det ju viktigt att den är "bred" och framförallt modig, vilket jag har hört att varmblod ska vara (och uthålliga såklart). Så det borde väl funka, sen om hästen nu skulle klara mer skulle ju det bara vara jättekul :) Skulle inte vara hela världen om den inte kom dit heller, men ni förstår va jag menar :)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Hoppning runt 110-120 cm tror jag att de flesta hästar och även många ponnyer klarar utan några större problem.

Om du vill satsa på fälttävlan (vilket jag mycket väl kan förstå för det är vekligen jättekul) ställer det ännu större krav på ditt hästletande än om du vill ha en häst till exv. "bara" hoppning eftersom du inom fälttävlan måste ha en häst som är bra både i hoppning, dressyr och terrängprovet.

Om du nu har kommit fram till att det är ett varmblod du vill ha så tycker jag att du skall leta efter de varmblod som inte är körtränade. Då slipper du ju arbetet med att få dem att gå snyggt, rent och bra i alla gångarter för det är ju inte bara galoppen som kan vara till besvär när de har blivit körda. Man skall inte göra det besvärligare än det behöver vara. Finns ingen anledning :rofl:

Lycka till med hästletandet!
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Ja, jag har inte köpt en häst ännu. Jag väntar tills efter gymnasiet då jag komemr ha mycket mer tid. Eftersom jag komemr få bekosta allting känns det lite som att man går ut med oddsen emot sig om jag ska klara av att sköta å träna en häst, gå på en så kallad "elitlinje" i matematik och dessutom jobba så ofta jag kan för att tjäna ihop pengar till stallhyra osv. Jag menar, visst, det kanske skulle gå, men det känns ändå inte som att "magkänslan" kommer att vara den bästa, och att hästen mer kommer kännas som en börda än något som lyser upp ens vardag, vilket inte är något jag strävar efter. Sen får jag se vad det blir, om det blir ett varmblod lr inte, kommer ju inte döma någon hästa på grund av rasen :) Även fast jag då kommer ha råd med "fina halvblod" och så vidare. För att om jag bestämmer mig för att satsa på distansen blir det nog en travare då jag tror att en arab blir lite för liten. :) Annars får vi se om det blir ett varmblod lr fullblod eller halvblod osv. Köper väl den som är mest lämpad för mina mål :)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Förresten, tänkte bara säga att ni får gärna fortsätta diskutera ämnet, eftersom jag fortfarande funderar en del på saken, jag ska ju fortfarande köpa häst, jag har bara skjutit upp det lite :) och jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om folks upplevelser och åsikter inom ämnet. :bow:
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Tjo!
Kan inte så mkt om distans... men tänk på att de flesta varmblod knappast klarar att bära mer än 70 kg några längre sträckor! :idea:


Det där stämmer ju inte speciellt bra :smirk: Det gäller ju att muskla hästen rätt så den orkar bära ryttaren och samtidigt hålla den i samma kondition som den va i som travare. Det¨må vara lite jobbigare men inte omöjligt på nått sätt. En vuxen häst orkar mer än du tror :banana:
 
Vet nån om de finns nån kommade träningshoppning

runt om västmanland eller upplandslän ?

Jag ska nämligen ut och tävla med mitt varmblod
på lite cleuraonder men de är så svårt att hitta.
tänkte att ni kanske har nån på er klubb snart ?

Nu vet jag inte vad eller hur jag svarat
men nånstans kommer väl de här fram:P

/LInn
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Ett varmblod lika som araben o fullblodet är hästar som kan springa. De är ganska lätta i kroppen o har stor lungkapacitet.

Travaren är en bra häst att tävla distans med bara du hittar en som är fin exteriört o har balancerade gångarter. När en häst ska gå så långa pass är det viktigt att den verkligen kan gå på utan att felaktig exteriör sliter.

Kort i ryggen o nätt huvud o raka ben o... ja, vart finns den perfekta hästen? Ja, du fattar;)

Du kan ju alltid köpa dig en bra distansarab senare när du verkligen har råd o vet att det är just distans du ska pyssla med. Det är ju inte bara ras du får kika på. Individen är ju det allra viktigaste. Arab behöver inte vara synonymt med distanshäst... lika som varmblod inte behöver betyda olympiatravsvinnare.

Leta o leta o leta lite till så hittar du nog rätt häst till rätt pris tillslut. Ha tålamod o läs annonser ett tag!
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Du kan ju alltid köpa dig en bra distansarab senare när du verkligen har råd

Frågan är vilken ras som är billigast att äga?
Inköpspriset är ju bara en engångssumma. Visst med tanke på travarpriserna så är araberna dyrare men det är ändå inte några grymma summor för en arab.
// Linda
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Frågan är vilken ras som är billigast att äga?
Inköpspriset är ju bara en engångssumma. Visst med tanke på travarpriserna så är araberna dyrare men det är ändå inte några grymma summor för en arab.
// Linda

Beror ju alldeles på. Vill man seriöst satsa kan man inte köpa vilken arab som helst o då är det inte säkert att priskappen är så låg. Är nog lättare att hitta ett billigt o lämpligt varmblod.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Fast jag tycker nog att travarna drullar mer i hagen och skaffar sig onödiga sårskador o vrickningar. Knappast ägarrelaterat... Jag har två travarston, de är nr 4 o 5 av de travare jag ägt. Och nog är de mer skadade än gårdens araber och halvblod. Även min veterinär (som har hand om hundtratals travare) anser att de är drulligare än många andra hästar. Avel eller miljö är svårt att säga. Observera att jag nu inte pratar om förslitningsskador o ev olycksfall som ev kan skyllas på dålig ridning/körning.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Men ett annat problem är ju att eftersom jag är så lång så måste jag ha en stor häst, å om jhag ska ha ett stort varmblod (eller vikken annan ras som helst) är inte det en rätt stor nackdel då, och sedan brukar de större varmbloden vara lite kraftigare också... Eller?? :)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Men ett annat problem är ju att eftersom jag är så lång så måste jag ha en stor häst, å om jhag ska ha ett stort varmblod (eller vikken annan ras som helst) är inte det en rätt stor nackdel då, och sedan brukar de större varmbloden vara lite kraftigare också... Eller?? :)

Jag kan inte se det som en nackdel. Iofs håller jag inte på med distans, utan trav. Men det borde inte vara någon större skillnad på stor och liten häst? Det finns ju varmblod med stort steg som tar mycket mark och själva ÄR stora.

Att hästen är stor borde inte vara en nackdel, snarare en fördel då den oftast har större steg och vinner mer mark.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 057
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 728
Senast: Vallmo
·
L
Hästvård Hej! Jag håller på att utbilda mig till Hästmassör och håller på att öva mig på ett gäng hästar där jag har åkt på 2 st hästar med lite...
Svar
16
· Visningar
3 472
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp