Varmblod som distanshäst?

Sv: Varmblod som distanshäst?

Travare är väldigt trevliga hästar men en del kan vara lite väl "springiga" för min del. Jag hade svårt att få de varmblod jag ridit att trava lugnt och sansat. För övrigt så tror jag de funkar jättebra på distansbanan särskilt de kortare sträckorna där de har en sådan vägvinnande trav och orkar hålla igång hela. När det anbelangar vikten för araber så har jag ett sto (75% arab, 25% travare) som får bära upp mig, drygt 80 kg och en tung westernsadel. Hon har inte klagat än:)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Travare är väldigt trevliga hästar men en del kan vara lite väl "springiga" för min del. Jag hade svårt att få de varmblod jag ridit att trava lugnt och sansat. För övrigt så tror jag de funkar jättebra på distansbanan särskilt de kortare sträckorna där de har en sådan vägvinnande trav och orkar hålla igång hela. När det anbelangar vikten för araber så har jag ett sto (75% arab, 25% travare) som får bära upp mig, drygt 80 kg och en tung westernsadel. Hon har inte klagat än:)

Haha, ok det lät ju bra :D
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Hej Micke!

Jag tycker absolut att du kan satsa på en bra varmblodstravare som distanshäst. Som någon nämnde tidigare är det dock en lång och omständig process att omskola en travhäst från banan. Mitt råd till dig är därför att skaffa en häst som redan blivit riden ett tag, som lärt sig grunderna.

Jag har ett varmblodssto på 11 år. Jag köpte henne från en tjej som lagt ner massor av tid och energi på att få henne till en trevlig ridhäst, och när jag tog över kunde jag börja med det roliga direkt.

Det jag gillar med varmbloden är deras go i ridningen, men att de ändå ofta är väldigt vana vid att hanteras mycket och därav är lugna/ trygga i hanteringen. Nu talar jag såklart från mina egna erfarenheter av de varmblod jag ridit.


Lycka till!!:bump:
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Tjo!
Kan inte så mkt om distans... men tänk på att de flesta varmblod knappast klarar att bära mer än 70 kg några längre sträckor! :idea:

Detta gäller väl förövrigt även araber tror jag...

Araber är inga gulliga småhästar- de är riktiga atleter!! Bär med lätthet mer än 70kg i många mil....

//FPL
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

:idea: hejsan vad roligt att du funderar på att skaffa dig ett varmblod, säger så här av egna erfarenheter,vi har 6 st travare här på gården som är riktiga allroundhästar 5 st av dem har tävlats inom distansen enligt min åsikt så säger jag att det är inte rasen på hästen som talar om att den skulle vara bättre distanshäst en någon annan, det är indeviden. hävdar att dem lämpar sig lika bra som en arab eller en arabkorsning ec i dem höga klasserna:idea: våra hästar har gått i dem höga klasserna och har precis lika bra pulsåterhämtning som tex en arab.sedan beror det ju hur träningen ser ut på hästen.:bump: så det vill jag verkeligen rek att du kan iförskaffa dig, och du har lika mycket chans att komma lika långt med ett varmblod, för våran din säger jag en hyllning för denna undebara ras. lycka till mvh anne:banana:
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Hej,
De som har startat på banan, kan, jag säger kan, vara väldigt heta och svåra som nybörjarhästar. Beror på temeperament och allmänt handhavande förstås.

Jag är utifrån min erfarenhet benägen att hålla med. Jag har precis som redan nämnts i denna tråd sett varmblod som fungerar kanonbra som distanshästar och då är det bara att göra tummen upp. Men, varmblod som har använts på banan kan innebära mycket jobb för den som köper den för att ha som ridhäst. Och det jobb jag då tänker på är att de skall kunna gå i alla gångarter i ett avslappnat tempo och en "lugn" form. Jag säger inte att man som ryttare inte skulle klara detta men att om man köper en tidigare starthäst skall man vara medveten om att det kan innebära extra mycket hårt arbete. Är man villig att ta det arbetet är det bara att köra på :)

Sedan är det ju också som någon redan har nämnt att det beror på vilka mål man har med sin distansridning. Är man nybörjare har man ju troligtvis inte målet att inom ett till två år rida 160 km och då fungerar en travare bra. Självklart kan vissa travare också klara längre sträckor inom distansen men risken finns ju att skador från den hårda bantiden skall göra sig påminda.

Själv skulle jag köpa en arab om jag skulle satsa på distans (vilket jag också ska så snart studierna är klara:d ). I dagens läge är de ju faktiskt inte så dyra. Jag brukar säga det att när man bestämt sig för vad man vill inrikta sig på för gren inom ridsporten är det sedan dags att se vilka raser man då har till sitt förfogande. Vill jag satsa på att komma högt upp inom dressyrklasserna köper jag mig sannolikt inte en fjording eller ett russ. Vill jag köra trav skaffar jag inte ett halvblod utan en travare. Vill jag rida löp inom galoppen köper jag mig sannolikt ett engelskt fullblod eller en arab. Samma sak för distansen. Vill jag komma högt upp i klasserna köper jag mig helst en arab då de är väl lämpade för denna gren.

Och då jag vet hur lätt det är att trampa någon på tårna med skriftliga inlägg är det bäst att säga att visst finns det undantag inom allting men som sagt, jag köper mig inte en Volvo 740 om jag vill köra formel 1. Vissa saker/djurraser (detta gäller inte bara travare vs. araber) är mer lämpade än andra för vissa aktiviteter.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Jag tänkte bara säga till tex. Anne att ni inte får bli jättesura (eller besvikna) om jag skulle välja att inte satsa på distans och även fast jag startade denna långa tråden där många har gett mycket peppning och många goda råd och tips (och det tackar jag mycket för, särskilt då det är skönt att få ventilera lite om vad man tycker och känner, osv).

Jag tycker ju om hoppning och fälttävlan lika mycket så jag vet ju inte hundra vilket jag vill satsa på. Därför tänkte jag ju att det kan vara bra att köpa ett varmblod för att de kan ju vara rätt så okej lämpade till allt, de är lite allroundhästar (även fast många säger att varmblod inte duger någonting till som ridhästar).

Tänkte ju att om jag köper ett varmblod som inte gått på banan någonting, eller bara lite, som sedan blivit ridtränad hela sitt liv och som nu fortfarande är ganska ung (kanske 4-7 år) så kan jag ju testa på allt, för att om man inte satsar på 120km eller 160km klasser inom två tre år så kan det ju funka att rida mycket allround, kanske en hoppträning i veckan (varvat med terränghoppning) och sen en till två dressyrträningar i veckan och sen resten bara konditionsträning. Jag menar, alla hästar måste ju oavsett disciplin vara vältränade och orka mycket för att kunna vara fräscha tävlingen igenom. Det är ju väldigt viktigt även inom fälttävlan speciellt. Så då kan man ju de andra dagarna i veckan (förutom kanske 1-2 vilodagar) träna kondition, klättra, rida i backar, skritta och trava mycket i lugnt tempo på omväxlande underlag osv. Kanske även lite intervallträning senare när man har byggt upp hästen ordentligt och den har fått mer muskler och starkare skelett osv.

Vad tycker ni om mina tankegångar? Är jag helt ute och cyklar eller har jag kanske rätt i något av det jag skriver? Jag menar det känns ju dummt att satsa på tex. ett halvblod för hoppningen och fältävlandets skull, om jag sen kom på att distansen var det jag ville satsa på. Ett varmblod kan ju funka inom allt (även fast vissa pesimister kommer att säga annorlunda). Sen om jag om något år känner, nej jag vill nog kanske inte satsa på fälttävlan och varmblodet inte räcker till för mig inom de andra disciplinerna kan jag ju börja fundera på fullblod eller halvblod då, och då har jag ju antagligen fyllt arton och har råd med en dyrare häst också.

Det är ju inte så att jag bara skulle kasta ut varmblodet direkt, jag menar jag blir jättenöjd om det kommer upp till kanske lätt fälttävlan och 1-1,10 m i hoppningen, skulle nog främst satsa på fälttävlan då, men där ingår ju även hoppning och då kanske man kommer starta även någon hoppning under vinterhalvåret, eller på sommaren om det finns någon tävling i närheten.

Vad säger du Anne? Och vad säger ni alla andra med för den delen?? :):bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Varmblod som distanshäst?

Ojdå det vart ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa hela :p
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Du har inte funderat någonting på engelska fullblod? De tycker jag många gånger fungerar bra inom hoppning, dressyr och fälttävlan.
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Du har inte funderat någonting på engelska fullblod? De tycker jag många gånger fungerar bra inom hoppning, dressyr och fälttävlan.

Jo det har jag gjort en hel del, men de är även dyrare och jag har inte så mycket pengar att spendera eftersom jag betalar allt själv. Plus att jag har hört att de inte ska vara överbra på distans, ifall jag bestämmer mig för att jag vill satsa lite på det... :)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

:bump: jag tycker att du verkar vara på rätt väg, skjälvfallet att du kan prova dig fram.varmblodet är verkeligen en alloroundhäst som kan andvändas i alla områden, och bara för att man väljer att rida distans så skall man ju kunna rida andra grenar med hästen ochså. jag tränar skjälv mycket dressyr o hoppning med våra hästar vilket dem tycker är jätteroligt o dem funkar lika bra i det som vårat halblod vi har hemma på gården:rofl: när det gäller våra varmblod är dem köpta hos uppfödaren och vi har ridigt in dem skjälva då känner vi att vi har varit med hela vägen, tycker verkeligen att det kan vara ett bra allternativ för dig att prova på ett varmblod, och du micke folk som pratar massa strunt om varmblodet att dem bara är lämpade att gå i travet, är folk som inte har så mycket kunskapshistoria om denna ras:banana: jag är def inte egenkär när det gäller raser, jag hävdar fotfarande att det är indeviden på hästen som avgör det inte rasen. du kan tex ha en högt stammad
halblodshäst inom hoppning, som visar att den var inte alls så bra på att hoppa, precis som du kan ha en toppstammad travare som inte alls funkar som travare osv. du förstår säkert vad jag menar:eek: och en sak till prova dig fram av det du skjälv känner som är bäst för dig lycka till mvh anne:banana:
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

:bump: jag tycker att du verkar vara på rätt väg, skjälvfallet att du kan prova dig fram.varmblodet är verkeligen en alloroundhäst som kan andvändas i alla områden, och bara för att man väljer att rida distans så skall man ju kunna rida andra grenar med hästen ochså. jag tränar skjälv mycket dressyr o hoppning med våra hästar vilket dem tycker är jätteroligt o dem funkar lika bra i det som vårat halblod vi har hemma på gården:rofl: när det gäller våra varmblod är dem köpta hos uppfödaren och vi har ridigt in dem skjälva då känner vi att vi har varit med hela vägen, tycker verkeligen att det kan vara ett bra allternativ för dig att prova på ett varmblod, och du micke folk som pratar massa strunt om varmblodet att dem bara är lämpade att gå i travet, är folk som inte har så mycket kunskapshistoria om denna ras:banana: jag är def inte egenkär när det gäller raser, jag hävdar fotfarande att det är indeviden på hästen som avgör det inte rasen. du kan tex ha en högt stammad
halblodshäst inom hoppning, som visar att den var inte alls så bra på att hoppa, precis som du kan ha en toppstammad travare som inte alls funkar som travare osv. du förstår säkert vad jag menar:eek: och en sak till prova dig fram av det du skjälv känner som är bäst för dig lycka till mvh anne:banana:

Tack för alla kommentarer, skönt att få lite råd :) Tack till alla ni som har skrivit :D
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Hejsan!
Jag personligen tycker väldigt bra om Varmblod. Jag har pratat väldigt mycket med distansryttare, bor på ett ställe där distansen är en väldigt populär tävlingsgren, och de flesta säger att Araber är bäst lämpade. Men, det finns de som säger stt Varmblodet kan lämpa sig precis lika bra. Det hänger på den individuella hästen, och på hästens träning. Men det är ju samma sak med Araber, det är inte alla Arabhästar som tycker att det är roligt med distans. Visserligen är Araben framavlad för att kunna gå långa sträckor, oavsett väder, och är säkerligen den ultimata distanshästen.

Jag är själv inne på mitt 17år, och varken mina föräldrar eller jag har råd att köpa en Arab. Jag har ett Varmblod på foder, för ev. senare köp, och henne tränar jag idag, för att ev. kunna starta en CR nästa år, och om det går bra så vill jag självklart fortsätta med distansen.
Varmblodet jag har, har gått på trav, men är riden sedan hon var 3-4år, och är både dressyr riden och hoppad. Hon tycker att det är väldigt roligt att komma ut och träna. Hon travar avslappnat på långa tyglar, och har absolut ingen "tävlingsinstingt" från travet. Dvs. Hon försöker inte trava förbi de andra hästarna, utan hon håller sig i det tempo jag ber henne om.
Hon har bra återhämtning, och finner sig i det mesta.

Så jag tror; Får du bara tag i ett Varmblod som du trivs med, och som trivs med dig och din träning, så har du lika stor chans att få en fin Varmblodig tävlingshäst som en Arabisk tävlingshäst.

Känner jag att jag vill fortsätta med distansen om några år, när jag förhoppningsvis kommit upp i lite längre sträckor, och känner att Varmblodet inte klarar av de långa sträckorna, så är det inte förrän då som jag tänker överväga att köpa en Arab.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varmblod som distanshäst?

Försök att inte fixera dig så mycket rasmässigt. En bra allroundhäst kan hävda sig bra inom distansen, tex känner jag till halvblods- och kallblodskorsningar som klarar sig ganska fint på distanbanorna. Med rätt träning och rätt individ för disciplinen funkar det mesta bra. Det viktigaste är att hästen tycker att det är kul. Jag hade tänkt ha min häst till lite lägre klasser reining men hon tycker att det är så dödens tråkigt så hon valde distansen istället. Bara för mig att acceptera:)
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Till eeWe: Ok, jo men jag läste ngnstans att typ araber och varmblod hade typ samma procenthalt av några typer av muskelfibrer, där hade halvblod och halvblod annorlunda än travare och araber, kommer inte ihåg så mkt men sen skrev de som gjort undersökningen att det var antagligen därför som varmblod också passade bra till distans. Så jag tror nog också att de kan bli bra distanshästar :)

Till Daimie: Haha ok :P
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

se till att skaffa en travare med inte allt för lång rygg, kolla att den inte breddar för mycket, (kan ge problem med galoppen). att den inte lutar på bogarna, har väl ansatt hals (varning för hjort hals.) och är allmänt harmonisk (läs positiv, ej seg). Lycka till
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

hm. jag har ett varmblodsto (halvblodstyp i kroppen) som burit 90kg som mest, och hon har inte lididt för det.
Där jag är och rider i vanliga fall har de tävlingsaraber, och dom har många olika viktklasser. upp till runt 90kg.
Det går ju att träna en rygg starkare..
 
Sv: Varmblod som distanshäst?

Hej

Jag är en kille på snart 17 år som funderar på att kanske börja med distans. Jag har ingen egen häst ännu men planerar att försöka köpa en inom en inte allt för avlägsen framtid.

Eftersom jag studerar och ska bekosta hästen själv vet jag inte riktigt om jag har råd med en arab så jag funderar på att kanske skaffa ett varmblod,plus att jag tycker att varmblod verkar trevliga (synd att de alltid blir så diskriminerade).Sen så är jag ganska stor (drygt 185cm och inte allt för smal :P) och då verkar en liten arab kanske inte vara så lämplig just storleksmässigt.

Jag har pratat en del med en internationellt etablerad elitryttare inom distans om det här. Hon rekomenderar en arab eller arabkorsning, men jag tror inte att jag har råd med det.
Hon sa att alla hästar funkar upp tom. 80km, men om man vill komma längre å kanske hamna högre upp i resultatlistorna bör man satsa på en arab. Hon sa även att om jag satsade på SM 2010 tex. så kanske det skulle kunna funka med varmblod, men om jag ist. satsade på VM så skulle jag nog fokusera på arab.

Jag vill ju inte känna mig dömd till att inte kunna gå långt innan jag ens har börjat, och hoppas därför att nån kanske skulle kunna ge varmbloden lite mer credit (men om det inte finns någon stor ärlig credit att ge vill jag inte få höra något som egentligen inte stämmer).

Innan jag pratade med denna ryttare tänkte jag ju att varmblod borde passa till distans eftersom de har ett långt vägvinnande travsteg (man rider ju främst i trav), de är framavlade kapplöpningshästar och för att de ofta här en bra grundrträning som unga tack vare att de kanske har tränats inför en ev. travkarriär som sedan inte blivit av. Tänker mest på ett varmblod som är i drygt 5-årsåldern, inte så mkt äldre iaf.

Vad tror/tycker ni om mina funderingar, bor man tänka på ngt speciellt när man letar efter ett blivande "distans-varmblod" och när man tränar det? Tror ni att det är mycket svårare att komma upp på en hög internationell nivå med ett varmblod eller tror ni att deras möjligheter är ungefär lika stora som en arabs? För att om jag bestämmer mig för att satsa på distans kommer jag att satsa på att nå toppen. :)
Tacksam för svar // Micke :bow:

Har läst dina första svar och det var mycket klokt sagt där. En sak jag vill tillägga är att se till att hitta en häst som orkar galoppera utan att det är allt för ansträngande för den, eller att den måste rusa för att den annars inte kan hålla galoppen. Det är tycker jag, väldigt jobbigt att bara trava runt. Har ridit travhäst på femmilare som inte kunde cantra lugnt uppför en backe. Man vill som ryttare gärna bryta då och då för en kort galopp åtminstone. Femman jag red kändes jobbigare än en åtta på en häst som kan galoppera.

Tänk också på att inköpssumman för en häst är den lilla summan i hästägarsammanhang, speciellt om du vill satsa på att distans.

Jag tror inte att varmblod har lika stor chans att nå långt som en arab. Sedan tror jag inte heller att vilken arab som helst kan nå långt. Chansen att nå hyfsat långt med ett varmblod av tävlingsstam och med god hållbarhet i släkten är nog bättre, än för en vilken som helst arab.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varmblod som distanshäst?

Ok, tack för alla svar. Är det en stor nackdel med en större häst? Jag menar eftersom jag är så lång skulle jag inte ha något emot att ha en häst som är drygt 170 plus minus någon centimeter. Har till exempel kikat på en jättefin valack som är 175 i mankhöjd. Skulle ju köra lite allround då, testa lite distans och hoppning och så vidare. Vet ju inte riktigt vad jag vill satsa på, men det skulle ju vara tråkigt om jag senare skulle bestämma mig för att satsa på distansen, och då skulle han vara för stor för att komma någonstans. Vad säger ni? Han är även rätt så maffig för att vara varmblod. Är det viktigt att de är väldigt lätta och ädla? Hur stor häst tycker ni att jag behöver som minst, för att min längd och vikt inte ska bli något problem, jag är ju 185 cm och är ju ingen liten pinne även fast jag inte är tjock?
Mvh // Micke
 
Senast ändrad:
Sv: Varmblod som distanshäst?

Ok, tack för alla svar. Är det en stor nackdel med en större häst? Jag menar eftersom jag är så lång skulle jag inte ha något emot att ha en häst som är drygt 170 plus minus någon centimeter. Har till exempel kikat på en jättefin valack som är 175 i mankhöjd. Skulle ju köra lite allround då, testa lite distans och hoppning och så vidare. Vet ju inte riktigt vad jag vill satsa på, men det skulle ju vara tråkigt om jag senare skulle bestämma mig för att satsa på distansen, och då skulle han vara för stor för att komma någonstans. Vad säger ni? Han är även rätt så maffig för att vara varmblod. Är det viktigt att de är väldigt lätta och ädla? Hur stor häst tycker ni att jag behöver som minst, för att min längd och vikt inte ska bli något problem, jag är ju 185 cm och är ju ingen liten pinne även fast jag inte är tjock?
Mvh // Micke

Vad man menar med satsa är ju alltid relativt. Givetvis kan den hästen du talar om bära runt dig säkerligen på 80 km ritter, kanske inte komma först. Kan säkerligen med sin massa behöva lite tid att komma ner i puls. Däremot så är det ju absolut ingen häst du kan ha om du skall satsa på hoppning. Det finns ju många stora halvblod eller fullblod som skulle vara alldeles lagom till dig som du verkligen kan hoppa med. Väljer du en av lite lättare typ så kan de ju även ta dig ut på 80 ritter, precis som travaren du funderar över. Ett fullblod kanske vore något för dig. Behöver inte bli så dyrt. Kolla bara att du får en häst med bra hovar. Har hört att de har en tendens till platthovar. Har själv ett fullblod som har alldeles utmärkta hovar.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 057
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 728
Senast: Vallmo
·
L
Hästvård Hej! Jag håller på att utbilda mig till Hästmassör och håller på att öva mig på ett gäng hästar där jag har åkt på 2 st hästar med lite...
Svar
16
· Visningar
3 472
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp