Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Lupin

Trådstartare
I tisdags kväll (8/12) tinade jag en Bravo Plus-burgare och gav till hundarna, tack och lov brukar jag mosa till fodret med en gaffel innan jag ger det. Gissa min bestörning när jag hittade en nästan 7 (sju) cm lång halvgrov pinne, spetsig i båda ändarna, i burgaren!!! Jag var halvvägs in i paketet, så pinnen fanns inuti en av de mittersta burgarna. Fodret var Bravo Plus, (mint)grön lapp, tillverkat 2009-06-24 enligt märkningen.

Jag brukar rekommendera Bravo, men det här var verkligen inte roligt. Vet inte om jag vågar ge det längre, vem vet vad man hittar mer?

I vilket fall som helst så mejlade jag till ägarna igår (Bravo tillverkas inte så långt härifrån, i Östra Ljungby) och fick ganska ljummet svar. I morse var jag och lämnat pinnen och påsen med resterande foder (5 burgare), prick kl 09:00 steg jag in på kontoret. Ingen jättelattjo upplevelse precis, jag vet inte ens vem jag pratat med förutom att jag listade ut vem hon som heter Nicole var. Ingen hälsade, ingen presenterade sig men där var en rejält rund gubbe som pratade mest. Kan det ha varit grundaren/ ägaren Jan Nilsson? De var överhuvud taget väldigt ointresserade och oengagerade, trots att jag var både artig och vänlig fastän dock ganska tystlåten. Gubben pratade mest och gjorde klart att det inte var något de kunde hjälpa - pinnen har ju uppenbarligen inte hamnat där den var på linjen i alla fall. Någon måste ha stoppat dit den efteråt kom det fram efter ett tag, fast före frysningen. Jo, det har ju även jag listat ut. Han verkade mest intresserad av att övertyga mig om att det inte var deras fel och skyllde till slut på att det måste varit någon anställd i somras som sen fått sparken eller i alla fall inte jobbade kvar längre.

Jag fick en lektion i hur stora hål det var i kvarnen och att allt rörs ihop och hur pinnen absolut inte kunde ha kommit in i burgaren förrän i efterhand. Alltsammans kändes ganska olustigt och jag påpekade två gånger att om jag, eller någon annan, haft en stor glupsk hund så hade det kunnat sluta olyckligt med skador på strupe, magsäck, tarmar etc. Inte ens det fick jag någon som helst reaktion eller kommentar på! De var bara tysta och nästan loja. Fattades nästan att någon hade gäspat dessutom.

Ingen beklagde det inträffade, ingen bad om ursäkt och när jag till slut kände att det var dags att gå, efter en lång stunds besvärad tystnad, så klämde gubben fram - fast det satt lååångt inne - att nästa gång jag kom och handlade foder så kunde jag ju få någon slags kompensation, men mer än så kunde han verkligen inte göra. Nicole konstaterade dessutom ganska snabbt att jag ju trots allt fodrat länge med Bravo och aldrig haft problem innan och sen var det slutdiskuterat för hennes del och hon återgick till sina papper vid datorn och var totalt ointresserad resten av "samtalet". Jag hade åtminstone väntat mig att de skulle ta allvarligt på det inträffade och beklagat det hela och bett om ursäkt och åtminstone gett mig en ny påse foder istället för den som jag lämnade hos dem! Det hade väl inte varit för mycket begärt?

Istället fick jag ingenting, inte ens en ursäkt för det som hänt och så bara ett halvt löfte om någon slags kompensation nästa gång jag kom och handlade foder. Nej tack, de har helt klart förlorat en kund och jag kommer absolut inte att handla Bravo färskfoder fler gånger. Inte tusan kommer jag att fortsätta rekommendera det heller. Jag skrev i mejlet till dem att jag använt Bravo i flera år och är uppfödare numera och brukar göra reklam mycket för dem, men det betyder tydligen ingenting. Så nonchalanta som de var så behöver de uppenbarligen inte mina pengar eller mina rekommendationer.

Jag har själv varit i lokalerna och träffat de som var anställda vid just den tidpunkten. Ingen av dem var svensk och ingen pratade ens svenska. Det finns en tjej där, som pratar svenska med polsk (?) brytning. Jag tror hon är någon slags förman (och tolk?), hon fanns i lokalena den gången och jag har sett/träffat henne varje gång jag varit där och så även imorse. Det var ju inte så himla svårt att lista ut vad det var för slags anställda den gången jag besökte tillverkningslokalerna, eller vilken slags anställningsform det handlade om, och om det är någon anställd som saboterat fodret så kan man ju fundera på varför. Nöjda kunder kommer tillbaka och nöjda anställda är lojala.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Här är en bild på pinnen:

30008628.jpg
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Fy vad vidrigt! Och att de inte ens kan förklara det vettigt efteråt. Tråkigt att du blev så dåligt bemött, sånt här ska ju inte ens få hända!
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Tyvärr är min erfarenhet av just detta foder liktydigt med dina!

Tror inte de förstår hur fort det går att förstöra ett varumärke genom dålig PR och ignorant bemötande av kunder!

/Swat
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Jag gillar färskfoder, men kommer att köpa Nordic i fortsättningen. Har mejlat Bravo och sagt vad jag anser om bemötandet imorse, ska bli intressant att se vad de svarar.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Bara ett tips, jag har precis beställt Fodax efter tips från Bebben, samma form som Bravo.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Menar du burgare? Det har Nordic med numera, har jag för mig.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Fy sa laskigt! Och sa oforskamt av dem... Jag skulle nog ha blivit arg nog att muttra "Expressen" eller Aftonbladet" dar pa fabriken.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

*kl*

Jag har ju i stort sett bara använt Bravo pga det praktiska med burgarna och för att jag numera har små hundar som inte äter så mycket åt gången/per dygn. Vill inte behöva kasta foder i onödan. Har inte hunnit sätta mig in i mer än att jag såg att Nordic också har burgare. Har Fodax det med? Vad är det för skillnad på foderna i så fall? Jag ska googla lite i alla fall, men det är alltid kul att höra vad andra vet eller har för erfarenhet. :)
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Förresten:

Jag har fått ett surt svar från Nicole. Hon påstår att jag ljuger på forum genom att säga att jag inte blivit erbjuden kompensation. Men det stämmer ju inte, så vem som nu har kontaktat dem och påstått det här borde kanske ha läst igenom det jag skrivit istället för att föra vidare sina egna tolkningar och osanningar. Jag har berättat precis som det var, att precis när jag skulle gå fick jag höra att jag "kunde få något som kompensation nästa gång jag kom och handlade mat".

Men vem det nu än var som kontaktade dem igår och berättade att jag skrivit om mitt missnöje på ett forum så har det i alla fall fått dem att erbjuda mig en hel låda foder på stört, antingen borta hos dem eller hos en återförsäljare. Tänk om de hade varit lika snabba och generösa igår istället! Då hade jag sluppit känna mig överkörd och de hade istället gett intrycket om att bry sig om sin kund och jag hade skrivit om hur bra allt hade varit istället. :grin:
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Men jösses :O Vilka idioter! Och det är ju så fult, dig vill de inte ge något, men så fort det uppmärksammas blir det massor av fjäsk..
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Allt kan ju hända även i en sluten produktion. Se tex råttsvansar i mjölk, glas i kyckling etc. MEN ett otrevligt bemötande ska man inte utsättas för.

extremt dålig stil av tillverkaren.

Fodrar själv med bravo o tycker det är ett bra foder. Kommer fortsätta med det MEN vara uppmärksam i fortsättningen.

Skönt du upptäckte det o inte hunden skadades.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Usch vilken tur att du hittade pinnen, min rottis är så glupsk så han skulle garanterat ha svalt den.

tråkigt att du fick ett så dåligt bemötande, fast ännu värre är det nästan att du plötsligt blir erbjuden en låda foder så fort du gör lite mer väsen av dig.

Kan också rekomendera fodax, funkar kanon.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Men i vilket fall som helst kanske jag skulle tacka vem det nu var som "skvallrade" och mejlade länk till forumet till dem (en av deras återförsäljare sa de...har mina aningar ), för det resulterade till slut i att jag körde bort till Bravo i förmiddags igen och pratade med dem - efter intensivt mejlande fram och tillbaka hela morgonen. Det var ett mycket givande samtal och alla parter ömsom pratade och ömsom lyssnade och jag känner mig nöjd och glad på alla sätt och vis så här efteråt. Det kändes bra att prata med dem öga mot öga och komma till rätta med ev missförtånd och feltolkningar från båda hållen, en gång för alla. Jag känner att jag har fortsatt förtroende för både Bravo som företag och för deras foder och kommer utan vidare att fortsätta använda det själv + rekommendera det som vanligt. Och de har redan börjat se över sina rutiner för att det som hände med de vassa pinnen inte ska kunna ske igen.

Och jag är mer än nöjd med den kompensation jag fick som plåster på såren, de 20 påsarna gick med nöd och näppe ner i vår redan välfyllda frys. Jag får nog skaffa en egen hundmatsfrys tror jag, annars får vi inte plats med den där 1/4 kossan efter nyår.

Saken är härmed utagerad för min del.
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

PS Förresten så sa de att deras erbjudande om en hel låda foder som kompensation inte hade med mitt skrivande på nätet att göra. Det var vad de hade tänkt erbjuda mig från början, nästa gång jag handlade...
 
Sv: Varning för BRAVO färskfoder (långt)

Men vad skönt! Då är alla nöjda och glada med andra ord! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 126
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Det här kommer bli långt och rörigt men jag hoppas verkligen många av er kan ta er igenom det. Jag har gått och funderat på detta i...
Svar
10
· Visningar
3 720
Senast: rutigarut
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 560
Senast: Got2Be
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 876
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp