Värsting hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gragge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 8 936
G

gragge

Finns ju så många här som kan riktigt mycket om halvblodsavel så jag tänkte få lite av era tankar innan jag bestämmer mig. Så här ligger det till:

Har mkt fint sto e: Cortez som jag pga olika orsaker endast kan få ett föl undan. Därför vill jag verkligen göra allt för att få Drömhästen! Dvs pengar är en mindre faktor (upp till en viss nivå).

Stoet:
Cortez - Utrillo (elitsto)
Hoppar fantastiskt bra, mkt modig, överhuvudtaget otroligt bra psyke, skulle kunna vara polishäst med det psyket. Tävlad 1.30 tränad 1.40-1.45 men pga av skada ej tävlad på den nivån. Enligt mkt känd ryttare har hon SM kapacitet. Mkt god galopp, rund bärig och elastisk. Helbror gått ca 20 st 1.60 utomlands (hittils).
Extriör: Stor (1.72) men ganska ädel, högställd. Lång hals men tyvärr också ordentligt lång rygg (tack Cortez för det).

Önskemål: OS vinnare i hoppning!
Med allt vad det innebär med kapacitet, ridbarhet, psyke mm
Måste vara en ädel, högställd modern häst med lite kortare rygg än stoet. Men den skall hoppa det är egentligen allt som betyder något. OK, OS kanske är väl att ta i... men topp 4 i VM i alla fall ;)

Förslag som jag gärna tar synpunkter är tex Stakkato (eller hans son Stolzenberg); Numero Uno (e: Libero H); Cento; Heartbreaker (eller hans son Orlando); Escudo; Clinton; Zandor
Men gärna andra förslag.
Gränsen går vid Quidam, det tycker jag är sjukt mycket pengar för ett "kanske blir ett föl"!

Vad tycker ni? Var skall jag leta, ovan är det blandat Hannoveraner, Holländare, Holstein mm. Jag vill ha en riktig WOW häst och är villig att satsa på det. Men vem skall få bli pappa?

Sv: Värsting hingst

åhhh... älskar "Cortez-hästar" :love:

Själv tycker jag att Cortuz är en väldigt fin hingst har träffat många fina avkommor efter honom...
Robin Z har ju lämnat MÅNGA fina hopphästar...
Sen den riktiga värsting hingsten av dom alla måste ju vara For Pleasure...

Stakkato ger mer gummibollshästar med enorm spänst och elasticitet, inte jättestort..

Cento mer storlek, längd på galoppsprång typiskt alla Capitol-hästar.

Så där får du antagligen helt olika typ på hästarna

Jag skulle ev lägga en röst på Corlando jag också. Visserligen linjeavel men på Corde känns det inte som om det gör så mycket.

Jag skulle nog välja Stakkato.

Men Heartbreaker också... Hrm...

Angenämt problem med så pass fint sto! :)

Läste nu att du vill ha lite kortare rygg på stoet och där har ju Stakkato ett plus.

Jag såg ju hans godkände son Staron nu för någon vecka sedan och de sa att han var mkt lik Stakkato. En kompis som varit på Bundeschampionaten när Stakkato vann berättade att det var helt hysteriskt. Det brukar jublas hej vilt när de får sina poäng efter avslutad hopprunda. Men när Stakkato hoppat så trodde man att läktarna skulle braka ihop - innan han fick poängen - och när han sen fick 9.9 (tror jag) så var det som om helvetet brakade loss. Folk jublade och skrek som hysteriska! :)

Jag har skrivit mer om Staron i en gammal tråd. Säg till om du vill veta mer, jag ska ev ner och rida honom i påsk.

/C

Tack alla för synpunkterna. Jag kanske kan komplettera lite:
Jag vill inte linjeavla på Corde varför hingstar som Carte d'or mfl går bort. Har de Corde lite längre bak i stammen går det väl an men inte som han i första led.

Cortus avkommor ser jag överallt och.. visst ok, men inte OS kvalite. Lite korta framben och kanske inte det scoop jag vill ha.
Robin Z kommer inte på fråga, jag vill ha en ädel avkomma. På detta sto kan Robin ge en pansarvagn är jag rädd.

Lite samma oro har jag inför Capitol hästarna men Centos avkommor har jag sett flera som varit ädla och fina med rejält scoop.

Det någon av er skrev om Stakkato lät mkt lovande. Stoet har kapacitet men ibland lite "långa ledningar", vet hon vad hon skall göra är hon snabb (vi har ganska många blågula rosetter som visar det) men jag skulle gärna ta lite snabbare reaktioner och mer elektricitet. Just det där med ryggen är en annan sak som är helt rätt. Problemet med Stakkato själv är att han står på FAI endast. Stoet har hunnit bli 8 år och har ej haft föl varför jag är lite tveksam till FAI. Hans son Stolzenberg finns som TAI och sägs ha många av pappas egenskaper. Sen har han Sandro på mödernet, helt ok.
Jag skall kolla upp tipset om Staron, kanske kan vara något.

Någon som vet något om Heartbreakers son Orlando? Också kort rygg, ädel och bra scoop.

Finns flera andra linjer man kan tänka sig, hela familjerna på G (ex Grosso) och E (ex Escudo). Sedan finns det några på Zangersheide som är riktigt fina.

Andra förslag eller synpunkter välkomnas med öppna armar. Behöver hjälp! :bow:

Det är en imponerande lista du har som tänkbara hingstar, en av dem känner jag till lite om. Holländaren Numero Uno är en fantastisk häst. Supersnygg och med teknik som i mina ögon är mkt bra. Sett honom på tävling med Marco Kutcher och de hoppade super. Vet inget om avkommorna men blir de som honom... wow!
Sen vet jag att många säger att Libero H (pappan) kan ge lite skarpa hästar men så såg då han inte ut alls.

Sitter med hingstkalendern och tittar lite. Vad sägs om Argentinus, ingen ungdom längre förvisso, men med avkommor som Anka och Arko och en andra plats på listan över toppförvärvare i hoppning är han ju ett säkert kort.

Calido I kanske? Cantus-blodet och många bra avkommor.

Carano? Bästa hopphingst i Danmark och ger även lite gång.

Contendro I. En son till Contender med bra möderne.

Cento och Stakkato låter ju spännande. Har du kollat vad de kostar? Stoltzenberg gillar jag verkligen stammen på, men tycker inte att han ser så kul ut på uppställningsbilden i hingstkatalogen. Dessutom står det att han verkar via FAI där.

Argentinus är en av de främsta hingstarna som finns i livet, finns ju avkommor som tävlar på absolut topp i alla dicipliner. Även i Sverige finns ju hans blod i A-Dur tex. Dock är han inget för mitt sto av flera naledningar. Han är en rejält stor kille och kraftig dessutom. Tillsammans med mitt sto är jag rädd att det blir en alldeles för stor och kraftig häst.
Det jag söker är snarare en hingst som tar ner storleken lite och som ger avkomman lite mer spänst och snabbhet, även kanske lite mer nerv. Kapacitet har hon med sig från Cortez.

Carano faller på samma som Argentinus, storlek och för kraftig kroppsbyggnad. Det har han med sig från Capitol. Cento har lite av samma problem varför inte heller han är idealet för detta sto. Men anledningen att jag ändå är intresserad av honom är att de flesta avkommor jag sett varit ädla och "snärtiga". Men hellre låter det som att Stakkato typen av hästar är vad jag behöver.
Jag har kollat upp betäckning med honom och... det är inte alldeles enkelt (endast FAI till Sverige), eller billigt. Därför blev hans son (Stolzenberg) kanske mer intressant. Tittade även på Staron som verkar lika bra. Lite olika möderne men... kan mycket väl vara ett bra val.

De övriga du ger förslag på är fina hästar, kanske speciellt Calido, men de känns liksom inte som WOW. Kan de ge en World Cup häst? Kanske, kanske inte.
Jag är medveten om att man inte kan resonera så här men jag vill göra allt jag kan för att den här enda avkomman jag kan få blir något riktigt speciellt. World Cup hästar kan komma från "vilken hingst som helst" (ovan nämnda A-Dur tex) men sannolikheten ökar om man väljer rätt hingst till sitt sto.
Det är därför jag behöver er hjälp.
Tack allihop

Carano ger mkt ädla långbenta hästar, har aldrig sett en grov avkomma till honom (har sett många) utan alla mkt lätta. Dock inte så mkt nerv och explosivitet kanske.

Vill du ha lätthet i framkärran, nerv och explosivitet tillsammans med mkt hopp och på köpet få mkt gång säger jag Come Back II

Lite lugnare temp med mkt hög ridbarhet Casir Ask

Kan inte förstå att du är rädd för att linjeavla på Corde brukar bli kanon (har själv sådana).

Tycker du har en sund inställning. Naturligtvis ska man ha höga målsättningar när man avlar, det är ju det som gör att aveln går framåt!

Tack, det känns bra. Många tycker bara man är kinkig när man verkligen vill hitta rätt hingst för sitt sto. Dels vill jag att alla bitar skall passa stoet, dvs extriör anlag stam osv. Dessutom skall hingsten "passa mig". Jag vill känna att detta kommer bli helt rätt.

Faktum är att jag just nu lutar åt att betäcka med Heartbreaker. Har sett video på fyra avkommor som bla gått unghäst VM och alla 4 såg riktigt bra ut (om än på lite olika sätt). Han har mycket som talar för sig och passar mitt sto ganska bra så vitt jag kan bedömma just nu.
Jag vet att jag då "offrar" gångarterna, utom galopp så klart. Men någon dressyrhäst är det inte jag vill ha.

Jag skall försöka få tag på någon som träffat hästen för att få reda på mer om hans psyke. Enligt mina kontaker i Belgien kan avkommorna vara lite åt det vassa hållet men eftersom mitt sto är extremt snället och enkelt att hantera känns det ändå ok. Men vill kolla upp det.
Är det någon som har synpunkter på Heartbreaker så hör gärna av er.

Vill svara dig som föreslog en samling danska hingstar.
Jag håller med om att CB-II ger fina avkommor men jag står fast vid att jag inte vill ha in Corde så nära. Det finns nog många andra hingstar att välja. Är orolig för saker som tex sämre fertilitet om jag skulle få ett sto osv Kalla mig gammaldags men....
Det gör att även Casir Ask och Carano faller bort. De har båda Corde i första led, den ena på fadern och den andra på mödernet om jag inte missminner mig.

Du har säkert rätt när det gäller Carano dock för jag vet även många av Cardentos avkommor som är slanka och ädla hästar. (De delar ju sitt Capitol I arv). Men jag är rädd att på ett ganska stort och kraftigt sto så skulle det bli för mycket av det goda. Dessutom är Carano en rejält stor häst själv, 172-73 skulle jag tro. Bara det gör att jag inte kan välja honom. Jag vill ner i storlek, inte upp.
Hoppas du förstår och inte tar illa upp.

gylle skrev:
Carano ger mkt ädla långbenta hästar, har aldrig sett en grov avkomma till honom (har sett många) utan alla mkt lätta. Dock inte så mkt nerv och explosivitet kanske.

Då skulle du träffa mitt Carano sto :angel: mkt nerv och explosivitet, men precis som du säger lätt i kroppen. Men nerven har hon nog från mammans sida som är E. Landlord

Contendro I (e.Contender) som ngn skrev är bara 165cm och väldigt ädel. Multitalang.

Carson Ask (e. Carnute) ser högställd och ädel ut. Dock 170cm hög.

Contendro verkar kunna vara något.

Tack alla som bidragit med tankar kring hingstval!!

Jag antar att han ligger i samma eller högre prisklass som Quidam men min absoluta favvis är ju Equest Carnute. Är inte han en dröm.....?
Oavsett så har du höga ambitioner på en fin avkomma och mec stoets stam och beskrivning så har du ju stora förutsättningar. Meddela gärna vad det blir. Min dröm är din verklighet just nu.....

Håller med, Carnute är en av de absolut bästa på WC touren. Framförallt har han ett hopphuvud av guds nåde. Det känns som om den hästen verkligen vill vinna.
När han är som bäst hoppar han med enormt scoop, fantastisk teknik och 100% rätt inställning. Det är för Thomas att bara hänga med (ser det ut som). De har ju också ett antal segrar som visar det.

Faktum är att tvärt emot vad du tror är han billigare än Quidam, faktiskt halva priset om jag inte minns fel. (35000:- jmf med 70000:- för Quidam) Har väl att göra med att han inte bevisat sig i aveln än.

Men för min tjej är jag rädd att han inte är rätt kille, tyvärr. Carnutes extriör är inte helt perfekt, han har en rejält kraftig och kort hals. Något som inte vore bra för mitt sto. Jag är dessutom lite rädd att han inte ger den ädla, högställda typen av hästar som jag söker. Titta tex på den nygodkända hingsten Double O Seven som har Carnute som pappa, hals, bål relativt kraftiga.
Det är synd att stoet är ganska kraftigt redan annars hade Carnute varit ett av mina val också, framförallt för hans scoop och härliga psyke.

Visste jag att avkomman blev en häst som var exakt lik Carnute vore det ok men jag är rädd att den blir ytterliggare kraftigare och att halsansättningen och den övriga extriören blir att hämma hästens teknik. Får skaffa ett fullblodssto med lång vacker hals och betäcka med honom!! ;)

gragge skrev:
Får skaffa ett fullblodssto med lång vacker hals och betäcka med honom!! ;)

Då kanske jag själv skulle försöka, hehe.
Har ett härligt sto e: Homossassa, med lång och vacker hals och långa ben.....
Är tyvärr inte riktigt på den nivån själv och skulle nog tyvärr ha väldigt svårt att sälja. Men det är kul att höra hur andra satsar.

Du funderar inte på att fixa TVÅ föl till nästa år???
Att visa lillasyster på 3-års och hoppas på ett Stimulans-föl? ;)

/Adrian

Orlando funderar jag själv på till mitt sto i år. En hingst med alla de egenskaper jag önskar - stammen, exteriören och avkommorna :bow:

För min del är jag dock rädd för att han kanske kan bli lite VÄL kort då mitt sto har en väldigt kort rygg men hade jag som i ditt fall ett sto med lång rygg så hade jag inte tvekat. Tycker han är av bästa internationella sporthästtyp, han presterar själv på högsta nivå vilket jag i detta fall ser som en självklar egenskap, har lämnat mycket lovande avkommor och kompletterar han ditt sto i övrigt så tycker jag att han verkar vara ett bra val?

Annars har du ju som sagt han far också som du själv nämnt, Heartbreaker :d

Liknande trådar

L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 289
Senast: Laahra
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det... 2
Svar
21
· Visningar
2 272
Senast: pastejja
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 163
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka