Bukefalos 28 år!

vart h...e är sjukvården på väg?

Med tanke på att du fick hem ambulans bedömdes ju ditt tillstånd potentiellt farligt. En streptokockinfektion kan bli farlig, så det är inget konstigt i sig, om du kände dig så dålig. Då fick du ju en akut koll av ambulanspersonalen som kunde konstatera att det gick bra att vänta, motsvarande konstaterande som hade gjorts på akuten om du åkt dit.
Googlade lite snabbt då jag inte är hundra, men kom inte fram till något riktigt. Men jag har en känsla av att SOS inte får välja att inte skicka ambulans när personen på telefonen klart och tydligt står på sig/kräver ambulans. Dvs kan SOS-telefonoperatören prata ifrån personen att den kanske inte behöver ambulans så får SOS stå över att skicka om de anser det, men går personen inte med på det så har SOS inget val (är min uppfattning av hur de agerar utan att veta säker, vet någon så vill jag gärna bli korrigerad :) ).
Har jobbat på servicehus där boende felaktigt ringde så fort hen var missnöjd och var välkänd hos SOS och ambulanspersonal. De var tvungna att dyka upp ändå fast de sedan kan välja att inte ta med sig personen som inte är akut sjuk (de kan dock prioritera hur bråttom olika ärenden är). De ringde ofta oss för att försäkra sig om att allt var okej och sa att då kommer vi när det passar, för att sedan dyka upp och inte ta med sig boende.
Ofta upplever jag annars att ambulanspersoalen resonerar som så att när de ändå är på plats kan de lika gärna ta med sig personen in, det är oftast lugnast så för alla parter...
 
Vad innebär närakuter? Eller vad är det för skillnad på dom och vårdcentraler? Här i gbg har vi ju vårdcentralen där det bara är att gå dit utan tidsbokning och sätta sig och ta en kölapp. Är det en närakut då kanske fast det heter vårdcentral?
Tänker du på någon särskild vc? Det är inte så på alla i Gbg. På min (Carlanderska) måste man ringa och boka akuttid.
 
Men det är ju så med influensa iallafall för mig att det känns som att man håller på att dö. Speciellt när halsflussen infinner sig samtidigt. Beskriver man sig då så är låter det ju som att man är halvt döende. Man ska inte vänta för länge helt enkelt om man känner sig såpass dålig.

Absolut. Det är mycket bättre att ringa VC i tid och få en koll där.

Känslan av att "man håller på att dö" är ju ytterst subjektiv och omöjlig att bedöma på telefon. Får man som läkare sedan se patienten och ta några snabba kontroller kan man oftast snabbt konstatera om så är fallet. Jag tror faktiskt att det ofta är där kommunikationen brister inom akutsjukvården. Du fick god rådgivning som du kunde lita på av ambulanspersonalen. På akuten får patienterna ofta inte reda på att de snabba kontrollerna varit helt okej och att det inte finns någon anledning till akut oro. De vet bara att de får vänta och har låg prio, medan de mår lika dåligt och är lika oroliga som innan de bedömts.
 
@Bambi Hur är det, är akutvård en specialitet? Jag minns att det diskuterades på Sahlgrenska för rätt många år sedan men jag minns inte hur det gick.
 
Däremot tycker jag att psykiatrin är ren katastrof. De stod utan läkare i ett par månader här. Alltså noll läkare på psyk. Jag blev såklart jättedålig under den perioden. Min mamma fick komma och bo här för att suicidrisk förelåg. Jag behövde läkarintyg till jobbet och medicin, men de kunde ju inte göra ett skit. Frustrationen var i taket.
Här får inte läkaren själv på psykiatrin boka nya besök (som tex läkaren på vc kan göra, boka in uppföljande besök på sig själv). Det måste tydligen gå via nån rond.
Min sjukskrivning går ut inom kort och jag vet inte om läkaren på vc ska fortsätta sjukskrivningen, om han ens vill göra det eller bedömer att det behövs, eller om läkaren på psyk ska göra det. Dock har läkaren på psyk skrivit i journalen att hon kan sjukskriva mig retroaktivt om jag inte får träffa henne innan sjukskrivningen går ut och hon har även skrivit en annan diagnoskod än läkaren på vc gjort, även om grundsjukdomen är densamma (depression).
Detta, att inte veta, gör inte saken bättre för min ångest.
 
Googlade lite snabbt då jag inte är hundra, men kom inte fram till något riktigt. Men jag har en känsla av att SOS inte får välja att inte skicka ambulans när personen på telefonen klart och tydligt står på sig/kräver ambulans. Dvs kan SOS-telefonoperatören prata ifrån personen att den kanske inte behöver ambulans så får SOS stå över att skicka om de anser det, men går personen inte med på det så har SOS inget val (är min uppfattning av hur de agerar utan att veta säker, vet någon så vill jag gärna bli korrigerad :) ).
Har jobbat på servicehus där boende felaktigt ringde så fort hen var missnöjd och var välkänd hos SOS och ambulanspersonal. De var tvungna att dyka upp ändå fast de sedan kan välja att inte ta med sig personen som inte är akut sjuk (de kan dock prioritera hur bråttom olika ärenden är). De ringde ofta oss för att försäkra sig om att allt var okej och sa att då kommer vi när det passar, för att sedan dyka upp och inte ta med sig boende.
Ofta upplever jag annars att ambulanspersoalen resonerar som så att när de ändå är på plats kan de lika gärna ta med sig personen in, det är oftast lugnast så för alla parter...

Nej, man kan inte kräva ambulans hur som helst. Däremot nekas inte vissa symtom och tillstånd, och där kan ju vissa patienter "lära sig" vad de ska säga för att ambulansen ska komma.

Samma sak gäller på akuten. Om någon söker för bröstsmärta och har haft det fem hundra ggr tidigare pga panikångest ska det fortfarande tas på allvar och kollas. Man får inte avvisa någon rakt av baserat på att de söker ofta. Men om patienten känner personalen kan det kanske räcka med ett samtal för att läget ska kännas bättre och patienten kan välja att åka hem igen.
 
Här får inte läkaren själv på psykiatrin boka nya besök (som tex läkaren på vc kan göra, boka in uppföljande besök på sig själv). Det måste tydligen gå via nån rond.
Min sjukskrivning går ut inom kort och jag vet inte om läkaren på vc ska fortsätta sjukskrivningen, om han ens vill göra det eller bedömer att det behövs, eller om läkaren på psyk ska göra det. Dock har läkaren på psyk skrivit i journalen att hon kan sjukskriva mig retroaktivt om jag inte får träffa henne innan sjukskrivningen går ut och hon har även skrivit en annan diagnoskod än läkaren på vc gjort, även om grundsjukdomen är densamma (depression).
Detta, att inte veta, gör inte saken bättre för min ångest.
Jo på min psyk får läkaren boka in uppföljningar, det görs rätt bra när man väl är inne i systemet. Men många läkare försvinner utan att deras platser fylls. Det är massa korta vikariat. När min nuvarande läkare var mammaledig under ett år fick jag träffa 4 olika läkare. Det är inte bra.
 
Samma sak gäller på akuten. Om någon söker för bröstsmärta och har haft det fem hundra ggr tidigare pga panikångest ska det fortfarande tas på allvar och kollas. Man får inte avvisa någon rakt av baserat på att de söker ofta. Men om patienten känner personalen kan det kanske räcka med ett samtal för att läget ska kännas bättre och patienten kan välja att åka hem igen.
Jag kände alltid att jag togs på allvar då jag hade panikångest och det kändes enormt skönt. Det var inget moraliserande eller liknande. Sen pratade läkaren bra med mig alla gånger, trots olika läkare. Sköterskorna också. Men aldrig slarvades det med de grundläggande proverna.
 
Det som är riktigt upprörande i mina ögon är det cyniska utnyttjandet av sårbara människor som sker när diverse metoder kostar skjortan och är rent ljug.
Håller helt med men man får inte missa att en stor anledning till att de kan hålla på som de gör är sjukvårdens bristande omhändertagande vid vissa typer av sjukdomar.
 
Håller helt med men man får inte missa att en stor anledning till att de kan hålla på som de gör är sjukvårdens bristande omhändertagande vid vissa typer av sjukdomar.

Dom kan fortsätta tjäna pengar på det pga att människor desperat söker andra vägar till att bli friska och då blir lurade.

Ser det med jämna mellanrum när det gäller MS-sjuka.
 
Vad innebär närakuter? Eller vad är det för skillnad på dom och vårdcentraler? Här i gbg har vi ju vårdcentralen där det bara är att gå dit utan tidsbokning och sätta sig och ta en kölapp. Är det en närakut då kanske fast det heter vårdcentral?

Närakuterna är normalt på vissa vårdcentraler, skillnaden är att närakutdelen har öppet kvällar och helger, och man kan inte boka tid där. På en del ställen är det närakut istället när vårdcentralen stänger.
 
Närakuterna är normalt på vissa vårdcentraler, skillnaden är att närakutdelen har öppet kvällar och helger, och man kan inte boka tid där. På en del ställen är det närakut istället när vårdcentralen stänger.
Men då finns det närakuter i göteborg med. Väldigt bra när man inte behöver akuten.
 
Men då finns det närakuter i göteborg med. Väldigt bra när man inte behöver akuten.

TS influensa vore ju t ex ett solklart fall för närakuten, så slipper man konkurrera med hjärtinfarkterna och kan få hjälp snabbare. Man kan ju fortfarande behöva akut vård, även om det inte är ett sjukhusärende.
 
här har jag en fråga, akuten är inte rätt plats för en förkylning/influensa, men TS hade ju blivit rekommenderad av sjukvårdsupplysningen att åka in till akuten.
Detta har hänt mig och närstående ett par gånger, sjukvårdsupplysningen säger "åk till akuten" och på akuten blir man nästintill idiotförklarad för att man kommer dit.. Jag är iallafall inte kunnig nog att avgöra om vissa tillstånd är akuta eller kan vänta till efter helgen när vårdcentralen är öppen igen..
Hur ska man veta vad som är befogat att åka till akuten med och inte? Inte ens personalen på sjukvårdsupplysningen verkar ju veta?

1177 kan de lägga ner enligt min mening, inte rent upplysningsmässigt men detta med att säga till om folk ska åka in eller inte. Det enda jag hört dem säga INTE ska in är brutna små tår samt en person som verkligen borde ha åkt in. Däremot har jag mängder med onödiga besök pga dem både på akuten och närakuten.
Det har faktiskt hänt flera ggr att personalen på 1177 pratat med pat om att det finns "nåt nytt botemedel" och patienten kommer med skyhöga förväntningar och där står man och undrar om de möjligtvis hade kunnat tänka sig att dela med sig till resten av vården om dessa fantastiska nya botemedel mot diverse som endast 1177 verkar känna till..?

KL

Placeboeffekten kan vara stor och effektiv ibland.....

Helt sant. Även tiden! Mycket går ju över med tiden och har man då ätit ngt helt overksamt kan man ju ändå tro att det är det som botar.

Rätta mig om jag har fel men det var väl väldigt länge sedan någon som inte är försvagad av andra sjukdomar/tillstånd dog av influensa i Sverige? Det är givetvis för jävligt att ha så ont men ärligt talat inget som kräver akutsjukvård. Och sjukhus är inget ställe man åker till för att bli "sedd och omhändertagen" utan ett ställe man åker till om man är så sjuk att det krävs sjukhusvård för att bli frisk.

Exakt. Vi har inte tid och resurser att klappa fint på folk för att de är ledsna när de inte är akut sjuka. Jag kan inte lägga tid på att trösta någon med ont i örat om det ligger människor med akut hjärtinfarkt eller nån som voltat med bilen i akutrummet.

Jag har själv en sjukdom som gör fruktansvärt ont av och till men även om jag ligger halvt okontaktbar på golvet och frustar vet familjen att jag inte vill bli inskickad. Visst jag kan få tillfällig smärtlindring intravenöst bättre än det jag kan ta hemma, men de kan inte göra ett dugg på akuten för att bota mig eller ändra något i sjukdomsförloppet, för på akuten är det snabba beslut. Operera eller inte? Akut behandla eller hem? Kroniska sjukdomar o smärttillstånd får ingen vidare bra vård där av den enkla anledningen att det inte är uppbyggt så. Många av läkarna på akuten är underläkare och med för få vårdplatser och högt tryck blir det väldigt pragmatiskt.
 
TS influensa vore ju t ex ett solklart fall för närakuten, så slipper man konkurrera med hjärtinfarkterna och kan få hjälp snabbare. Man kan ju fortfarande behöva akut vård, även om det inte är ett sjukhusärende.

Fast vi har ingen bot mot influensa så det hade man inte kunnat göra ngt åt på närakuten ändå, förutom att utesluta bakteriell infektion då.
 
Tänker du på någon särskild vc? Det är inte så på alla i Gbg. På min (Carlanderska) måste man ringa och boka akuttid.
I Knivsta (VC) så tar de emot i dörren och har en akutklocka att ringa på under lunchtid.
Jag har åkt dit direkt utan att ringa någon alls vid akut astmaanfall.
En sköterska undersökte mig och hade mig på behandling inom 10 min.
Fortare än så kan man inte få hjälp.
 
1177 kan de lägga ner enligt min mening, inte rent upplysningsmässigt men detta med att säga till om folk ska åka in eller inte. Det enda jag hört dem säga INTE ska in är brutna små tår samt en person som verkligen borde ha åkt in. Däremot har jag mängder med onödiga besök pga dem både på akuten och närakuten.
Jag ringer alltid min mor (som är SSK) men vid ett tillfälle så fick jag inte tag på henen och ringde 1177 och de tyckte inte att jag behövde uppsöka akuten. Jag hade då åkt av hästen, varit medvetslös, var mkt yr och hade mer synbortfall än vanligt. Så visst händer det att 1177 inte tycker att alla ska åka in :cool:
Jag tycker att det var dålig rådgivning. Jag mådde klart bättre när jag vaknade upp ifrån min gamla hjärnblödning (också fall av häst där jag var medvetslös efteråt) än vad jag gjorde efter denna. Nu hittades inget så jag åkte in i onödan, men akuten tog det iallafall seriöst. Jag borde enligt akuten heller inte ha kört bil till dem :angel:
 
Mina två senaste besök på akuten innebar ingen direkt väntan. Första gången knappade 1177 in mina uppgifter och jag blev bedövad och tvättad nästan direkt, röntgen inom 1 timme, svaret dröjde längre. Ortopeden efter hästolycka.

Andra gången kom jag in kort efter min gastric bypass och mådde på ytan ganska fint men låg på brits med dropp inom en timme och två timmar senare låg jag och fick buken grundligt fotograferad.

Även det svaret dröjde och då fick jag vänta i korridoren, såg ju pigg ut. Sedan blev det inläggning och dusch inför op (som inte behövdes).

Det är de fina besöken.

Sedan har jag även fått tvinga mig in på akuten på kvinnokliniken. Slutade med inläggning och observation varje timme fram till operation. Och det var det enda på riktigt livshotande tillståndet.

Vissa dagar är jag besviken men oftast inte.

Det är ju sällan personalens fel att det inte fungerar. Ibland är det så, som i alla yrken.

I stort sett tror jag vården fungerar bra med trots allt för många undantag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 095
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 865
Senast: Lavinia
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 616
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp