Vart hitta oberoende yrkes/studievägledare?

Elektronen

Trådstartare
Hej!
Vart kan man hitta en studie/yrkesvägledare som inte är bunden till nåt universitet :) ?
Försöker bli lite klokare angående mitt val om två utbildningar jag påbörjat (studieuppehåll från den ena), men tycker det är svårt att få en opartisk åsikt från studievägledarna på universiteten. De vill ju behålla sina elever såklart.
Börjar väl komma på vad jag tror jag vill jobba med sen, men är osäker på hur vägen dit ser ut.

Kollat lite på kommunen men de verkar isf vara för vuxenutbildningar. Och då vet jag inte hur stor koll den personen har på universitetsutbildningar.
Någon som har nån idé ? :)
 
Sv: Vart hitta oberoende yrkes/studievägledare?

Det brukar ju finnas vägledningscentrum eller liknande i lite större städer.

Men hittar du inget sånt så ring och fråga på vuxenutbildningen, om de själva känner att de inte har hundra koll så får de ju guida dig vidare till någon annan som har koll inom det område du är intresserad.
Beror ju helt på vad det är du behöver hjälp med. Om det är ett rent vägledningssamtal du är ute efter så kan du vända dig till precis vem som helst, men om du vill ha information om någon särskild utbildning så kan du ju bli anvisad till högskolan ändå. Men om de försöker "sälja" sin utbildning så är de ju fruktansvärt oseriösa vägledare! Det är inte det vägledning handlar om. Gå till någon annan om så är fallet. Det är för fasen vägledning det handlar om och inte marknadsföring!
 
Sv: Vart hitta oberoende yrkes/studievägledare?

Håller med. När jag gick till vår studievägledare på min förra utbildning fick jag inte alls intrycket av att hon försökte få mig att stanna på skolan, snarare tvärtom...
 
Sv: Vart hitta oberoende yrkes/studievägledare?

Okej ska försöka se om jag hittar något :) pluggar ju i Uppsala så tkr väl att det borde finnas något här.
Ja det jag funderar över är väl vilken utbildning som är bäst lämpad för det jag tänker mej att jag vill jobba med sen :).
Har dålig erfarenhet av studievägledarna på mitt förra universitet iaf, verkade inte alls direkt pålästa. Och då har det ändå varit studievägledare för mitt program.
 
Sv: Vart hitta oberoende yrkes/studievägledare?

Förut fanns det på arbetsförmedlingarna, vet dock inte om de finns kvar idag :( Skulle annars tipsa om studievägledarna på vuxenutbildningarna. Har sökt efter studievägledare på studera.nu men de har inte heller några.
 

Liknande trådar

Övr. Hund La ut samma inlägg på en annan sida men verkar inte få nå svar så jag lägger ut här också ;D Kanske är det jag som inte har nå tålamod...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 322
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 988
Senast: Tulip
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 143
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp