Vart i Sverige vill du resa?

Ha, en engelsk vän till familjen verkade nästan chockad. "Vi åkte i flera timmar och såg bara skog. Den tog aldrig slut. Det var träd överallt. Och när vi kom fram bodde vi iett trähus, inte nog med det, maten serverades på trätallrikar!"
Första gången min kusin var i Sverige och de åkte upp i bil från färjan i Helsingborg sa han "var är alla husen?". Han kan väl ha varit två år, precis stor nog att kunna säga så långa meningar.
 
Alltså om vi pratar natur: Absolut! Men städer? Har vi några roliga, spännande, vackra städer i Sverige? Min man (icke-svensk) säger alltid att han vill åka på roadtrips och besöka intressanta städer här och jag känner bara att jag inte vet alls vart jag ska ta med honom.
Vadstena. Eksjö. Nora.
https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-10-vackraste-stader/
Industrilandskapet i Norrköping?
En rundtur bland några bruksmiljöer i Bergslagen (inte städer, men "svenskt" och lämpligt för roadtrip) http://ekomuseum.se/karta/
 
Alltså om vi pratar natur: Absolut! Men städer? Har vi några roliga, spännande, vackra städer i Sverige? Min man (icke-svensk) säger alltid att han vill åka på roadtrips och besöka intressanta städer här och jag känner bara att jag inte vet alls vart jag ska ta med honom.
Ingen stad, men det här kanske skulle kunna vara nåt?
På vägen dit finns det mycket annat att titta på.
https://www.kirunalapland.se/se-gora/ssc-esrange-visitor-center/
 
Jag får nog fundera på nåt ställe jag ännu inte varit i här i Sverige.. Jag bor i Kiruna numera, är uppvuxen i Tornedalen, har bott i Umeå i 10 år, Göteborg och Skåne under ca 10 veckor var. Stockholm besöker jag då och då..
Jag har varit på semester i Jämtland, och rest inlandet då. Firat midsommar i Dalarna, varit i Linköping, Örebro, Visby, Uppsala, Arvika osv osv.. Det är väl Öland som är kvar, typ? Och Blekinge :laugh:

Eller så börjar jag upptäcka Norge!
 
Vadstena. Eksjö. Nora.
https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-10-vackraste-stader/
Industrilandskapet i Norrköping?
En rundtur bland några bruksmiljöer i Bergslagen (inte städer, men "svenskt" och lämpligt för roadtrip) http://ekomuseum.se/karta/
Kan intyga att industrilandskapet i Norrköping är servärt! Mvh tämligen nyinflyttad.. :D Men om det är så mycket i resten av stan vet jag väl inte.. Då har nog Linköping ett mer intressant centrum imo. Eller Söderköping! Superlitet men alltså SÅ FINT! Och när man nu ändå är och åker runt i hela Östergötland så kan man ju passa på med Vadstena också :D
 
Du som är dykmänniska kan ju passa på att dyka där då får du dessutom se saker rätt få är förunnat att se
Det kommer ta många år innan jag är duktig nog för grottdykning. Det är tveksamt om jag ens KAN bli så duktig, även om mitt mål är att försöka bli det. ;)

Jag är på nivån att nyss lärt mig skritta och trava utan ledare - grottdykning är som att tävla svår fältävlan...
 
Alltså om vi pratar natur: Absolut! Men städer? Har vi några roliga, spännande, vackra städer i Sverige? Min man (icke-svensk) säger alltid att han vill åka på roadtrips och besöka intressanta städer här och jag känner bara att jag inte vet alls vart jag ska ta med honom.
Vad tycker han är intressant? Det känns enklast att börja i den ändan. ;) Sala, Sala Silvergruva och bo på Sätra Brunn, så får man mycket historia. Är man intresserad av hur skog och mark återhämtar sig efter en skogsbrand så finns även Hälleskogsbrännan i närheten av Sala. Västerås kan man kanske inte kalla intressant, men gillar man äventyrsbad så är kokpunkten med hotellet Steam värt ett besök.
Nora är en gullig stad och gillar man ånglok så kan man åka det där. Många loppis och antikbutiker. Men det är även mycket skog! ;)
Påväg mellan Sala och Nora kan man göra avstickare till antingen Ängelsberg och oljeön, eller Avesta och konstutställning i det tidigare järnbruket. I Avesta kan man även titta på levande vicenter om man tycket att det är kul.
 
Jag har varit i alla landskap utom Dalsland (!) så det finns på min lista. Vad finns att se och göra i Dalsland?

Åkte Inlandsbanan (tåg) (Mora-Gällivare) med flera stopp på vägen och tripp till Kiruna för två år sen. Kan verkligen rekommenderas! 14-dagars kort och man kan hoppa på och av lite som man vill (nåja) och se många norrländska orter.

Kan säga att jag åt de absolut bästa färska skaldjur jag nånsin ätit i Kiruna, vilket var helt otippat.

För att promota lite kan jag ju säga EKO-museum Bergslagen. Dalarna är Falun, Rättvik och Orsa för de flesta, men södra Dalarna har många pärlor!

Blekinge är också speciellt. Karlshamn och Karlskrona bör ”alla” ha besökt tycker jag...
 
Jag vill till Norrland! Tänker mig Höga Kusten (som jag sett lite av) och sen inlandet (som jag inte varit i); upp mot Arjeplog och Jokkmokk. I sommar ska det t o m bli av, med hjälp av nya familjemedlemmen husbilen.
 
Västerås kan man kanske inte kalla intressant, men gillar man äventyrsbad så är kokpunkten med hotellet Steam värt ett besök.
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
 
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.

Kalmar - slott mitt i stan
Lidköping - Läckö slott lite utanför
Mariefred - Gripsholms slott intill

förutom de som tidigare nämnts.
 
Jag har varit i alla landskap, bilat i Norrland och varit till Treriksröset :). Men jag har inte bestigit Kebnekaise! Det hade jag velat.

Och så vill jag se mer av den svenska skärgården! T ex Bohuslän, men Sthlms går också bra! Och norra Gotland hade jag velat till också, har varit på södra delen.
 
Det kommer ta många år innan jag är duktig nog för grottdykning. Det är tveksamt om jag ens KAN bli så duktig, även om mitt mål är att försöka bli det. ;)

Jag är på nivån att nyss lärt mig skritta och trava utan ledare - grottdykning är som att tävla svår fältävlan...

Det är nog för att en av bästa vännerna är där så ofta och dyker att jag tror att det är normalt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 997
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 708
Senast: Niyama
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp