Vart i Sverige vill du resa?

Kalmar - slott mitt i stan
Lidköping - Läckö slott lite utanför
Mariefred - Gripsholms slott intill

förutom de som tidigare nämnts.
Örebro har också slott mitt i stan. Folk brukar tycka det är ovanligt att kunna promenera längs ån hela vägen genom stan. Bara ett par kilometer bort Karlslund, herrgård med omgivningar, kulturreservat/riksintresse. Vattentornet Svampen.
 
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
Malmö?
 
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
Ja det går bort för mig också men jag blir alltid lika överraskad att det är så många vuxna människor som tydligen tycker att det är hysteriskt roligt. ;) Sen tror jag att själva hotellet är en upplevelse i sig, byggt i ett gammalt ångkraftverk och en fantastisk utsikt över Mälaren. Västerås har även en fantastisk domkyrka mitt i stan, det finns även Västerås slott, men för mig känns det inte så slottslikt. ;) En bit ut finns Ängsö Slott som är lite mer spännande men det räcker med en timme typ. ;)

Det där med större sevärdhet tycker jag är svårt, men städer med slott finns det gott om! :D Örebro har slottet mitt i stan, sen finns det inte så mycket annat att titta på i Örebro direkt. Restaurang Makeriet har jag hört ska vara en upplevelse, men det kanske är främst till julborden. Där fanns det visst även ett Escape room om man tycker sånt är kul.

Jag är verkligen ingen stadsmänniska så jag är egentligen urusel på att ge tips på den fronten, men Västerås och Örebro rör jag mig i till vardags. :D
 
Min erfarenhet är att stugorna i bohuslän nästan ligger på varandra.

shattered-dreams1.jpg
 
Min erfarenhet är att stugorna i bohuslän nästan ligger på varandra.
Ja jisses, det var en traumatisk upplevelse, vi hade fått veta från kompisar att det var ett sånt otroligt mysigt ställe så vi bokade in oss på samma ställe de hade varit på bohuskusten. Tittade man ut så såg man rakt in i nästa stuga och folk var i princip tvingade att gå framför farstutrappen för att kunna ta sig fram. Miljön var fin men boendet gav oss panik, vi bodde bara en natt och åkte tidigt på morgon! :D
 
Jag vill upptäcka norra Sverige, mina definitioner av norra Sverige är dock rätt skeva då allt norr om Stockholm för mig är norra Sverige. Jag vet ju såklart att så inte är fallet och att Stockholm på en karta över hela Sverige ingår i södra sverige. Men det mest "nordligaste" jag varit i är Stockholm, så allt norr om Stockholm blir liksom norra Sverige i mitt huvud :angel:

Men lite mer specifikt skulle jag gärna åka till Piteå, Haparanda, Örnsköldsvik och Kiruna. Jag har knte en aning om varför jag vill till Piteå och Kiruna, det är bara något jag fått för mig. Örnsköldsvik för att jag har en kompis där och Haparanda för att en del av släkten bott där under en längre tid så det skulle vara kul att se.

I södra sverige (här går gränsen typ där skåne börjar :angel: ja, mina geografi-definitioner är kaos) skulle jag gärna besöka Malmö vilket förmodligen blir av i sommar :)
 
Gotland. Mest för solen.

Sarek är en gammal dröm. Först fick mitt tilltänkta resesällskap barn. Så då tröstade jag mig med att köpa en hund som fick heta just Sarek. Sen gick jag själv och skaffade barn. Dröjer väl 15 år eller så innan det blir av...
 
Jag har varit i alla landskap utom Dalsland (!) så det finns på min lista. Vad finns att se och göra i Dalsland?
Åker därifrån :angel:

Nä men dalsland är fint och väldigt varierande :) Det är ju mycket naturturism så typ vandra, paddla kanot/kajak, cykla, fiska och cykla dressin är sådana grejer som det finns mycket möjligheter att göra.

Akvedukten i Håverud och Dalslands kanal är sevärt.

Sen finns det typ älgpark i Ed eller om det är i Bengtsfors eller något sådant. Plus en aktivitetspark med typ zipline och andra konstiga grejer :D

Det finns tex även glashus som en kan bo i för att uppleva mer av naturen, det verkar rätt coolt faktiskt :)

Och så finns Baldersnäs herrgård som satsat mycket på turism med vettig restaurang, spa, hotellverksamhet, hantverksbutik osv. Så är en i krokarna ska en ju absolut åka dit :)

Sen finns det mycket små roliga caféer som ex eventorps gård som har alpackor plus halllnodlingar och gods våfflor.

Fängefors bruk är coolt också med surdegsbageri, konsthantverk och annat som är i brukets gamla lokaler.

En kan också besöka Billingsfors om en är ett väldigt stort fan av ex Bröllopsfotografen, Smala Sussie och Offside eftersom dessa delvis spelades in där :D

Men ja, mycket bygger ju på naturupplevelser eftersom orterna i sig inte är sådär våldamt spännande egentligen :)
 
Jag vill upptäcka norra Sverige, mina definitioner av norra Sverige är dock rätt skeva då allt norr om Stockholm för mig är norra Sverige. Jag vet ju såklart att så inte är fallet och att Stockholm på en karta över hela Sverige ingår i södra sverige. Men det mest "nordligaste" jag varit i är Stockholm, så allt norr om Stockholm blir liksom norra Sverige i mitt huvud :angel:

Men lite mer specifikt skulle jag gärna åka till Piteå, Haparanda, Örnsköldsvik och Kiruna. Jag har knte en aning om varför jag vill till Piteå och Kiruna, det är bara något jag fått för mig. Örnsköldsvik för att jag har en kompis där och Haparanda för att en del av släkten bott där under en längre tid så det skulle vara kul att se.

I södra sverige (här går gränsen typ där skåne börjar :angel: ja, mina geografi-definitioner är kaos) skulle jag gärna besöka Malmö vilket förmodligen blir av i sommar :)

Du glömde Jämtland och Västerbotten ;) :D

Edit: Oviksfjällen :love:

oviksfjallen20150610_zpsvaax9fpq.jpg

10 juni 2015

DSC_0490_zpsc1td0ptn.jpg

23 mars 2015

Ovanstående är alltså utsikten från kontoret :love: :love:

Stekenjokk 7 maj 2014:
DSC_0143_zps713880d5.jpg

Ja, jag står på vägen :p
 
Senast ändrad:
Någon ger dig en resa inom Sverige och du får själv bestämma vart. Enda villkoret är att du inte får ha varit där förut. Vad väljer du, och varför?
Att inte ha varit där förut blir kanske litet avhängigt av hur noggrant man pekar... jag har varit i alla län och ungefär 70% av alla kommuner men långt ifrån alla orter. Men visst finns det områden dit jag skulle vilja åka. En är Stockholms (Norrtäljes) norra skärgård - så långt upp som till Norröra/Söderöra där Saltkråkan spelades in. Det såg så idylliskt ut, jag skulle vilja bo där ett par veckor, åka runt mellan öarna och se om man kan få några 60-talsvibbar. :)
 
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
Nån skrev Mariefred med Gripsholm och då kan ni ju också åka museitåg? 😊
 
Jag är väldigt sugen på Gotland, det vore jättekul. Hade förstås tänkt passa in det med Crimetime någon gång, men nu har ju det flyttat till Göteborg så det får bli på något annat sätt.

Är dock även intresserad av norra Norrland! Jag har varit i Haparanda men då kom jag över finska gränsen, så det känns som om jag inte har varit norr om Sälen i Sverige egentligen. Jag har ju inte sett någonting där emellan, liksom. Några vänner var på ett magiskt ställe som heter Malören utanför Kalix i höstas, ett naturreservat tre mil rakt ut i havet, och jag råkade hamna bredvid kvinnan som driver pensionatet därute på en middag några veckor senare och blev otroligt sugen på att komma dit, till exempel. Men även fjällvärlden, det vore otroligt att få se norrsken.
 
Åker därifrån :angel:

Nä men dalsland är fint och väldigt varierande :) Det är ju mycket naturturism så typ vandra, paddla kanot/kajak, cykla, fiska och cykla dressin är sådana grejer som det finns mycket möjligheter att göra.

Akvedukten i Håverud och Dalslands kanal är sevärt.

Sen finns det typ älgpark i Ed eller om det är i Bengtsfors eller något sådant. Plus en aktivitetspark med typ zipline och andra konstiga grejer :D

Det finns tex även glashus som en kan bo i för att uppleva mer av naturen, det verkar rätt coolt faktiskt :)

Och så finns Baldersnäs herrgård som satsat mycket på turism med vettig restaurang, spa, hotellverksamhet, hantverksbutik osv. Så är en i krokarna ska en ju absolut åka dit :)

Sen finns det mycket små roliga caféer som ex eventorps gård som har alpackor plus halllnodlingar och gods våfflor.

Fängefors bruk är coolt också med surdegsbageri, konsthantverk och annat som är i brukets gamla lokaler.

En kan också besöka Billingsfors om en är ett väldigt stort fan av ex Bröllopsfotografen, Smala Sussie och Offside eftersom dessa delvis spelades in där :D

Men ja, mycket bygger ju på naturupplevelser eftersom orterna i sig inte är sådär våldamt spännande egentligen :)
Sist jag var i Dalsland stannade jag till vid ett av de sparsamt förekommande ställen där jag skulle kunna få något att äta. Oklart exakt var, men utefter ....eh ... vägen som går genom Dalsland. När jag klev in, sa några gubbar som satt där "här är många utsocknes nuförtiden" till varandra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 997
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 708
Senast: Niyama
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp