Vart ska vi åka?

Bukefalos 30 år!

Jag skulle inte välja Afrika för att slippa jetlag, den brukar försvinna ändå om man har ett tillräckligt fullspäckat program med tidiga mornar. Däremot är Kenya kanske det mest fantastiska land jag rest i. Vi var iväg ca 3 veckor med lokal guide och chaufför, och en liten grupp med 6 svenskar. Ganska billigt t o m vill jag minnas. Masai Mara var helt fantastiskt, finns gott om djur närmare kusten också, men det är så värt att åka in i landet om man vill se big five o s v. Däremot inget land man åker i på egen hand (kanske om man är extremt resvan?). Finns en reserapport, där jag tagit bilderna. https://club300.se/media/9522/kenya_2015.pdf
Åh! Kenya är ett drömresmål för mig.

Jag har varit i Tanzania och Sydafrika, föredrar Tanzania alla dagar i veckan.

Du har fått många fina förslag i tråden, men slänger in Glaciärexpressen (dvs Schweiz) som ett förslag.
Åkte den under en vecka härom sommaren.

Vi bokade något slags paketresa där tåg+ hotell ingick. Nån schweizisk resebyrå hade tänkt ut vad som var vettiga dagsetapper och bokat tågbiljetterna till oss. Vill minnas att vissa kvällar ingick middag på hotellen (dock inte alls).

Det var en väldigt lyckad resa som även innehöll en dagstur till norra Italien.

Åh! Kenya är ett drömresmål för mig.

Jag har varit i Tanzania och Sydafrika, föredrar Tanzania alla dagar i veckan.
Vi har också varit i Tanzania och Sydafrika, vi hade nog lite otur med våra researragemang för Tanzania för det blev extremt dyrt och inte jättebra.
Litade för mycket på resebyrån och blev ganska besvikna på dem.

Angående Sydafrika fixade vi allt själva och var väldigt nöjda.

Du har fått många fina förslag i tråden, men slänger in Glaciärexpressen (dvs Schweiz) som ett förslag.
Åkte den under en vecka härom sommaren.

Vi bokade något slags paketresa där tåg+ hotell ingick. Nån schweizisk resebyrå hade tänkt ut vad som var vettiga dagsetapper och bokat tågbiljetterna till oss. Vill minnas att vissa kvällar ingick middag på hotellen (dock inte alls).

Det var en väldigt lyckad resa som även innehöll en dagstur till norra Italien.

Det har jag velat göra länge nu!! Älskar Schweiz! Synd att det är så dyrt bara.

Var det en gruppresa eller reste man själv? Gruppresa med guide intresserar mig inte. Men paketresa med tåg och boende låter perfekt! Vilken resebyrå var det som satt ihop det åt er?

Det har jag velat göra länge nu!! Älskar Schweiz! Synd att det är så dyrt bara.

Var det en gruppresa eller reste man själv? Gruppresa med guide intresserar mig inte. Men paketresa med tåg och boende låter perfekt! Vilken resebyrå var det som satt ihop det åt er?
Vi åkte själva, gruppresor är ingenting för mig :laugh:
Vi flög till Zürich och tog tåget därifrån till första deletappen av själva Glaciärexpressen.
Vi hade ingen guide, kändes inte som att det behövdes.
Frukost på varje hotell, som hörde till nån kedja i mellanklass.

Kommer faktiskt inte ihåg längre var vi bokade detta (det var 2019), men själva konceptet var som sagt gjort av en schweizisk byrå, med återförsäljare i övriga europeiska länder.

Det som var himla bra var att gå in på järnvägens biljettkontor på flygplatsen och be dem skriva ut schemat för de tågbyten vi behövde göra. Då fick vi ett litet kort, stort som en tågbiljett där tidtabell, omstigningstid, spårnummer för ankomst och avfärd framgick.

Absolut inte min upplevelse.
Förekommer säkert men definitivt inte överallt.
Det har tagit fart i år (i medier rapporterat) men förra året såg jag ingenting. Sen undrar jag hur man ser att någon är turist i spanska städer som sedan årtionden varit smältdeglar av internationellt inflyttade studenter, arbetare, forskare och även turism. Sprutar man vatten på de som går bakom en guide på rundturer? Står utanför charterhotellen och väntar på dagens offer? Då klarar jag mig fint.

Är inte det i huvudsak vissa områden i Marbella? Och några organiserade protester på några orter. Men det pågår ju även i Italien och Portugal.
Har flera vänner som rest till Spanien i år, ett par har semesterboenden där och ingen har blivit otrevligt bemött.

Det är just i de krokarna vi brukar vara och varken jag eller mina anhöriga har märkt av det...

Det har tagit fart i år (i medier rapporterat) men förra året såg jag ingenting. Sen undrar jag hur man ser att någon är turist i spanska städer som sedan årtionden varit smältdeglar av internationellt inflyttade studenter, arbetare, forskare och även turism. Sprutar man vatten på de som går bakom en guide på rundturer? Står utanför charterhotellen och väntar på dagens offer? Då klarar jag mig fint.

Har flera släktingar som varit nere i omgångar I år. Så det är inget som är konstant och överallt iaf 😊

Har inte varit där eller läst på hur det är att turista där men tanken slog mig plötsligt - Sri Lanka? 🤔

Jag och sambon tänkte försöka komma iväg lite nästa år när vi fyller 100 år ihop, men vet inte riktigt vart. Vill gärna åka till något varmt land, men inte svindyrt och inte sönderturistat. Vi vill inte gå runt och vara paria 😅

Ingen av oss är sol- och badtypen, även om jag gärna tar ett dopp - åker hellre iväg och upplever nånting nytt, och tar ett dopp före läggdags eller så. En dag på stranden är lockande men jag skulle mest känna mig stressad över att missa nånting kul.
Ingen av oss gillar att festa heller.
Sambon vill ha all inclusive, så viss turism kommer vi inte ifrån.

Upplevelsemässigt så gillar vi historia (främst andra världskriget och jättegammalt, typ medeltid och bakåt), gamla kyrkor, järnväg (sambon är lokförare och engagerad i museijärnväg på fritiden), fin natur, växter, muséer generellt, lite sånt. Obskyra grejer är positivt, så lite av varje är av intresse kan man säga! De bästa muséerna brukar vara de man knappt vet att de finns, i ämnen man inte ägnat en tanke :D

Jag har en del resdrömmar i länder nära oss men har en sambo som inte är så förtjust i att resa och är lättare att få med just nära, så nu när han är villig är det till att passa på - det kan vara enda resan jag gör till ett varmt land. Jag har öht aldrig flugit ens utan som mest åkt på kryssning till Tallinn liksom.

Vi är inte intresserade av att åka till USA, Israel eller Turkiet. Länder med grova problem med mänskliga rättigheter går bort.

Så, vart borde vi åka? Vad sitter ni på för guldklimpar som kan passa oss? :)
Kroatien verkar fint men sen kör jag fast lite, utlandet har alltid varit så onåbart för mig att jag liksom aldrig fått någon direkt koll på det 😅
Kreta borde funka. Historia från bronsålder och 2:a världskriget. Raviner och gå i, stränder och riktiga städer.

Sen beror det på när och budget.

Liknande trådar

• Vart ska vi åka?
  • Vi är okej
  • Gemensamt kalas - när?
  • Energikälla för lägre elkostnader

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur