Vart ska vi åka?

Bukefalos 30 år!

gul_zebra

Trådstartare
Jag och sambon tänkte försöka komma iväg lite nästa år när vi fyller 100 år ihop, men vet inte riktigt vart. Vill gärna åka till något varmt land, men inte svindyrt och inte sönderturistat. Vi vill inte gå runt och vara paria 😅

Ingen av oss är sol- och badtypen, även om jag gärna tar ett dopp - åker hellre iväg och upplever nånting nytt, och tar ett dopp före läggdags eller så. En dag på stranden är lockande men jag skulle mest känna mig stressad över att missa nånting kul.
Ingen av oss gillar att festa heller.
Sambon vill ha all inclusive, så viss turism kommer vi inte ifrån.

Upplevelsemässigt så gillar vi historia (främst andra världskriget och jättegammalt, typ medeltid och bakåt), gamla kyrkor, järnväg (sambon är lokförare och engagerad i museijärnväg på fritiden), fin natur, växter, muséer generellt, lite sånt. Obskyra grejer är positivt, så lite av varje är av intresse kan man säga! De bästa muséerna brukar vara de man knappt vet att de finns, i ämnen man inte ägnat en tanke :D

Jag har en del resdrömmar i länder nära oss men har en sambo som inte är så förtjust i att resa och är lättare att få med just nära, så nu när han är villig är det till att passa på - det kan vara enda resan jag gör till ett varmt land. Jag har öht aldrig flugit ens utan som mest åkt på kryssning till Tallinn liksom.

Vi är inte intresserade av att åka till USA, Israel eller Turkiet. Länder med grova problem med mänskliga rättigheter går bort.

Så, vart borde vi åka? Vad sitter ni på för guldklimpar som kan passa oss? :)
Kroatien verkar fint men sen kör jag fast lite, utlandet har alltid varit så onåbart för mig att jag liksom aldrig fått någon direkt koll på det 😅

Vilken årstid kan vara bra att veta, finns ju inte jätte mycket nära som är varmt på vintern liksom.😉 Sommartid finns ju massor, men känns lite svårt att kombinera historia och sådant med all inclusive.
Möjligen Grekland då men det är ju ganska turistigt, men man kan nog hitta pärlor där om man letar, men frågan är om det då finns all inclusive..

Om man bortser från all inclusive så tycker ju jag Österrike med Örnästet, lake Königssee och Salzburg är fantastiskt vackert tex. Även om det var tungt att gå in på museet bredvid Örnästet, så var det inget jag skulle velat gå miste om.

Sedan finns ju Italien med Gardasjön mm som även det är helt magiskt. Man kanske kan hitta typ några bussresor typ upplevelseresor med all inclusive men annars tror jag det blir svårt. Men ska erkänna att jag har dålig koll på just all inclusive, har bara åkt en gång på sådan och vi tröttnade efter några dagar, aldrig mer. För mig är en del av upplevelsen att äta ute på restaurang men alla är vi ju olika.😊

Madeira är ju väldigt vackert och där kan du säkert hitta några all inclusive resor men det är ju inte så mycket andra världskriget men mycket kyrkor och du har ju Nunnornas dal som ska vara jätte vackert. Hyfsat varmt året runt oxå, men kanske inte så mycket bad direkt.

Hur känns Afrika? Jag gillade Botswana skarpt! Ett relativt rikt land i Afrika där de vi träffade var väldigt stolta över att bo i!
Inte alls samma känsla av utsatthet som många andra afrikanska länder.

Madeira är mysigt, man kan vandra och åka på endel utflykter.

All inclusive är ofta rätt stort, stökigt och off 🙈 är det ett hårt krav?

De är ju länder med rätt behaglig varme även på vintern, åker ni på hösten kan man ju åka kortare.

Vilken årstid kan vara bra att veta, finns ju inte jätte mycket nära som är varmt på vintern liksom.😉 Sommartid finns ju massor, men känns lite svårt att kombinera historia och sådant med all inclusive.
Möjligen Grekland då men det är ju ganska turistigt, men man kan nog hitta pärlor där om man letar, men frågan är om det då finns all inclusive..

Om man bortser från all inclusive så tycker ju jag Österrike med Örnästet, lake Königssee och Salzburg är fantastiskt vackert tex. Även om det var tungt att gå in på museet bredvid Örnästet, så var det inget jag skulle velat gå miste om.

Sedan finns ju Italien med Gardasjön mm som även det är helt magiskt. Man kanske kan hitta typ några bussresor typ upplevelseresor med all inclusive men annars tror jag det blir svårt. Men ska erkänna att jag har dålig koll på just all inclusive, har bara åkt en gång på sådan och vi tröttnade efter några dagar, aldrig mer. För mig är en del av upplevelsen att äta ute på restaurang men alla är vi ju olika.😊

Madeira är ju väldigt vackert och där kan du säkert hitta några all inclusive resor men det är ju inte så mycket andra världskriget men mycket kyrkor och du har ju Nunnornas dal som ska vara jätte vackert. Hyfsat varmt året runt oxå, men kanske inte så mycket bad direkt.
plus en på Italien, vi var en weekend vid comosjön för ett par år sedan, bodde billigt och bra precis vid vattnet och tåget i en liten by på andra sidan sjön (leccosidan). Tåget kunde man ta längs hela sjön och båtar som tog en över. Hade lätt kunnat spendera en vecka där, 2 dagar var lite kort :)

Jag och sambon tänkte försöka komma iväg lite nästa år när vi fyller 100 år ihop, men vet inte riktigt vart. Vill gärna åka till något varmt land, men inte svindyrt och inte sönderturistat. Vi vill inte gå runt och vara paria 😅

Ingen av oss är sol- och badtypen, även om jag gärna tar ett dopp - åker hellre iväg och upplever nånting nytt, och tar ett dopp före läggdags eller så. En dag på stranden är lockande men jag skulle mest känna mig stressad över att missa nånting kul.
Ingen av oss gillar att festa heller.
Sambon vill ha all inclusive, så viss turism kommer vi inte ifrån.

Upplevelsemässigt så gillar vi historia (främst andra världskriget och jättegammalt, typ medeltid och bakåt), gamla kyrkor, järnväg (sambon är lokförare och engagerad i museijärnväg på fritiden), fin natur, växter, muséer generellt, lite sånt. Obskyra grejer är positivt, så lite av varje är av intresse kan man säga! De bästa muséerna brukar vara de man knappt vet att de finns, i ämnen man inte ägnat en tanke :D

Jag har en del resdrömmar i länder nära oss men har en sambo som inte är så förtjust i att resa och är lättare att få med just nära, så nu när han är villig är det till att passa på - det kan vara enda resan jag gör till ett varmt land. Jag har öht aldrig flugit ens utan som mest åkt på kryssning till Tallinn liksom.

Vi är inte intresserade av att åka till USA, Israel eller Turkiet. Länder med grova problem med mänskliga rättigheter går bort.

Kroatien verkar fint men sen kör jag fast lite, utlandet har alltid varit så onåbart för mig att jag liksom aldrig fått någon direkt koll på det 😅
All inclusive bukar innebära att hotellet ligger ganska off, och att man i huvudsak bara solar, badar och festar. När det gäller aktiviteter låter det som om det är till en storstad ni vill åka. Kan tänka mig att de flesta europeiska huvudstäder kvalar in på aktivitetslistan? Man jag slår också ett slag för Island. Mycket vacker natur, och en baddag i blå laguen?

Kommer ni att hyra bil eller vill ni att det ska gå att ta sig runt med lokaltrafik?

Mitt standardtips är Italien, för att det går att göra så många olika saker (och åker man på sommaren kommer det att vara varmt - det kanske regnar ibland, men det är varmt). De har ju också en andra världskrigs-historia med många berömda platser, plus otroligt mycket arkitektur kvar som verkligen är jättegammal. Särskilt om man har möjlighet att hyra bil har man alla möjligheter att göra många olika sorters dagsutflykter. Man kan hitta boenden typ bo på bondgård om man vill, där man kan välja helpension eller bara frukost.

Nu utgår jag helt från mig själv, men jag skulle boka ett boende med få rum och pool, ej inriktat mot barnfamiljer, och kanske inte åka under högsäsong (dels för varmt, dels mycket folk). Då kan man åka runt, se intressanta saker, äta god mat och ta ett dopp före läggdags. (Havskusten skulle jag undvika, hellre då vid sjö eller flod om man inte gillar pool.)

Kroatien var fint, vi bodde på Brac (ö utanför Split) och det var lugnt, behagligt och sen kunde man få lite storstad också genom att åka in till Split. Men det är helt klart orter som drar in pengar via turism, åker man lite utanför absolut högsäsong är det lite mindre jobbigt.

Om ni väljer norra Kroatien så kan ni ta en båttur över till Venedig och strosa där en dag. :)

Annars är Island fantastiskt, men det är ju inte varmt. Snoppmuseet är helt ok men inte superspännande kanske 😛

Varför vill han ha allinclusive? Det konceptet är väl mest riktat till dom som vill spendera sin semester vid stranden/poolen och inte göra så mycket annat?

Vi hade all-inclusive i Kroatien och inte särskilt imponerad, så jag kan inte rekommendera det. Ambitionen i köket räckte för en dags måltider, sen blev systemet uppenbart och kvaliteten var betydligt sämre dag 2-6. Om det är signifikant för Kroatien, eller bara otur med hotellet vet jag inte. Skulle i alla fall hellre valt att vara utan, utom möjligtvis för frukosten som kan vara smidig.

Malta är mitt förslag. Finns inga stränder (som inte är knökfulla) men väl fantastiska bad från klippor - ta med snorkeln för det ser ut som ett akvarium under ytan. Finns en hel del medeltidshistoria, bland annat om korsriddare, mycket kyrkor som härstammar därifrån och en del ww2 museer då ön var viktig under kriget (kan man dyka finns massor av sänkta skepp från kriget i nära anslutning till ön att kolla på). Naturen finns - men man behöver ta sig från turiststäderna. Både södra delen av ön och norra har fina vandringsleder och vill man ha det lugnare och mer folktomt så väljer man att utgå från Gozo, strax norr om huvudön. Bussnätet är dock väl utbyggt och man kan ta sig överallt med buss.
All inclusive vet jag inget om då vi bodde där men ser på vänners uppdateringar att det finns.

Det negativa är väl att det kan vara rätt mycket folk och jäkligt varmt. Åk därför inte sommartid (speciellt inte juli-augusti då Storbritannien och Italien har sin industrisemester = knökfullt av högljudda italienare) utan vänta till slutet av september-oktober då tempen är mer modererad men badtemperaturen fortfarande är hög. Man kan åka på våren också, men då är tempen i vattnet betydligt kallare. Vill ni till stränder och inte klippbad rekommenderar jag alldeles oavsett södra delarnas stränder, betydligt färre badande turister där än de mer kända på norra delen av ön.

Jag säger tågluffa till italien/södra tyskland eller nåt. Boka nätter på ställen ni boll stanna längre på.

Annars skottland? Lofoten? Irland?

Mtp era intressen och brist på intresse att ligga större delen av semestern i en solstol på en strand/vid en pool skulle jag nog inte ha all inklusive som krav. Det kan bli bra matmässigt och det kan vara urtrist. Och det är svårt att kombinera med andra intressen än sol och bad.

Sen beror det på var man åker tycker jag. Ska jag på sol och badresa med småbarn är all inclusive jättebra! Ska jag till London vill jag inte ens att frukosten ska vara inkluderad i hotellpriset då där finns mycket trevligare ställen att äta sin frukost.

Gällande varmt väder och historia så tänker jag Grekland eller Italien. Men inte på högsommaren för då tycker jag att det är för varmt för den typen av aktiviteter. Men vår och höst.

Om ni vill resa på högsommaren och inte behöver ha supervärme (men det kan absolut vara rejält varmt!) så är Polen och Krakow ett tips! God mat och mycket historia!! Där finns också en häftig saltgruva som finns på UNESCOs världsarvslista som är väldigt sevärd! Vill man förlänga semestern och vandra finns Zakopane några timmars bussresa därifrån. Där kan man vandra i Tatrabergen. Det finns en hel del dagsvandringar i nationalparken. Kan vara en rätt mycket turister då många polacker reser dit på semester. Speciellt i juni då många skolklasser åker dit. Men fantastiskt vackert och man kan åka på guidade dagsturer därifrån till bl.a. Slovakien.

Malta är mitt förslag. Finns inga stränder (som inte är knökfulla) men väl fantastiska bad från klippor - ta med snorkeln för det ser ut som ett akvarium under ytan. Finns en hel del medeltidshistoria, bland annat om korsriddare, mycket kyrkor som härstammar därifrån och en del ww2 museer då ön var viktig under kriget (kan man dyka finns massor av sänkta skepp från kriget i nära anslutning till ön att kolla på). Naturen finns - men man behöver ta sig från turiststäderna. Både södra delen av ön och norra har fina vandringsleder och vill man ha det lugnare och mer folktomt så väljer man att utgå från Gozo, strax norr om huvudön. Bussnätet är dock väl utbyggt och man kan ta sig överallt med buss.
All inclusive vet jag inget om då vi bodde där men ser på vänners uppdateringar att det finns.

Det negativa är väl att det kan vara rätt mycket folk och jäkligt varmt. Åk därför inte sommartid (speciellt inte juli-augusti då Storbritannien och Italien har sin industrisemester = knökfullt av högljudda italienare) utan vänta till slutet av september-oktober då tempen är mer modererad men badtemperaturen fortfarande är hög. Man kan åka på våren också, men då är tempen i vattnet betydligt kallare. Vill ni till stränder och inte klippbad rekommenderar jag alldeles oavsett södra delarnas stränder, betydligt färre badande turister där än de mer kända på norra delen av ön.
Tänkte också tipsa om Malta!
Vi var där i oktober och då var det ca 20-25° om dagarna. ☺️

Liknande trådar

• Vart ska vi åka?
  • Vi är okej
  • Gemensamt kalas - när?
  • Energikälla för lägre elkostnader

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund