Vart ska vi åka?

Bukefalos 30 år!

Helt klart, men bästa resan någonsin var den när vi skulle hålla nere matkostnaden och jag fick laga mat varje dag (lunch eller middag). Då slapp man både matlagningsabstinensen (efter 2-3 dagar är den inte rolig), fick gå i spännande butiker som sålde mat, således spännande mat och glada barn. Och noll buffé. Det enda som inte lyckades hundra var att hålla ned matkostnaden för det fanns massor av spännande mat som man måste prova.

Står nu på bucketlisten att göra med matlagningsintresserade vuxna dottern framöver - en road trip i Europa där vi köper och lagar lokal mat som huvudingrediens. Gäller bara att hitta ett par boenden där möjligheterna finns i varje stad.
Min sambo och jag har ett par gånger åkt omkring i Europa med tåg, bott i airbnb med någorlunda rimliga kök och i stort sett ägnat tiden åt matmarknader och matlagning. Det är toppen!

Jag och sambon tänkte försöka komma iväg lite nästa år när vi fyller 100 år ihop, men vet inte riktigt vart. Vill gärna åka till något varmt land, men inte svindyrt och inte sönderturistat. Vi vill inte gå runt och vara paria 😅

Ingen av oss är sol- och badtypen, även om jag gärna tar ett dopp - åker hellre iväg och upplever nånting nytt, och tar ett dopp före läggdags eller så. En dag på stranden är lockande men jag skulle mest känna mig stressad över att missa nånting kul.
Ingen av oss gillar att festa heller.
Sambon vill ha all inclusive, så viss turism kommer vi inte ifrån.

Upplevelsemässigt så gillar vi historia (främst andra världskriget och jättegammalt, typ medeltid och bakåt), gamla kyrkor, järnväg (sambon är lokförare och engagerad i museijärnväg på fritiden), fin natur, växter, muséer generellt, lite sånt. Obskyra grejer är positivt, så lite av varje är av intresse kan man säga! De bästa muséerna brukar vara de man knappt vet att de finns, i ämnen man inte ägnat en tanke :D

Jag har en del resdrömmar i länder nära oss men har en sambo som inte är så förtjust i att resa och är lättare att få med just nära, så nu när han är villig är det till att passa på - det kan vara enda resan jag gör till ett varmt land. Jag har öht aldrig flugit ens utan som mest åkt på kryssning till Tallinn liksom.

Vi är inte intresserade av att åka till USA, Israel eller Turkiet. Länder med grova problem med mänskliga rättigheter går bort.

Så, vart borde vi åka? Vad sitter ni på för guldklimpar som kan passa oss? :)
Kroatien verkar fint men sen kör jag fast lite, utlandet har alltid varit så onåbart för mig att jag liksom aldrig fått någon direkt koll på det 😅
Tror inte de finns tåg på ön men Madeira, har lite av allt och väldigt vackert. Inte för varmt heller men man kan ta ett dopp om man blir badsugen.

Norra kusten i Frankrike, bra mat, mont saint michele klostret är väldigt vackert.

Amalfikusten, finns mkt att göra och man kan bada dock väldigt mkt turister på sommaren.

Dubrovnik i kroatsien, historia, bad, finns säkert all inklusive hotel.

Inga av dessa resmål förutom kroatsien är dock all inclusive resemål och besöks bäst med hyrbil.

Många bra tips, tack!
Hur är det utanför Europa? Några bra resmål där förutom de som nämnts? Iom att det troligtvis är den enda resan jag kommer göra längre bort så kan det vara kul att lämna Europa också, men det är inget måste :)

Blev tipsad om Vietnam och det verkar väldigt lovande, på det spåret kan nog Kambodja vara intressant också efter röda khmererna tex.
Jag var i Kambodia för ett par år sedan, vi reste runt, intressant historia tyvärr börjar det bli sämre mäniskorättsligt igen, en enpartistat sedan 2018, det är som Thailands fattiga kusin men vackert och sevärt. Vi hade chaufför, var i Phnom Penh och Siem Reap där Ankor Wat ligger, helt otroligt tempelområde. Vänligt, gästvänligt men fattigt och det som följer med det.

Många bra tips, tack!
Hur är det utanför Europa? Några bra resmål där förutom de som nämnts? Iom att det troligtvis är den enda resan jag kommer göra längre bort så kan det vara kul att lämna Europa också, men det är inget måste :)

Blev tipsad om Vietnam och det verkar väldigt lovande, på det spåret kan nog Kambodja vara intressant också efter röda khmererna tex.
Har varit i Vietnam och har även en vän som varit väldigt länge i Vietnam och studerat deras jordbruk.. Våra upplevelser skiljer sig väldigt, min vän älskar Vietnam och jag tycker inte alls att det var särskilt trevligt! Var dock bara i Saigon så har inte sett kusten eller så men vi blev väl lite färgade av att vi förväntade oss typ Thailand före turistinvasionen för det var ungefär vad vi fått höra. Min upplevelse var att det kändes att det var kommunistiskt, folk var allmänt tjuriga och maten var inte särskilt god heller. Vi blev även lurade på hotellet, bilderna och beskrivningen var att det var ett nybyggt hotell med swimmingpool men väl på plats så visade det sig att dom bilder dom lagt upp på poolen var från ett systerhotell och deras pool var inte klar än.. Vi har varit mycket i Thailand och trodde lite att det skulle vara lite samma men det var det verkligen inte, på flyget hem så var det Thailändsk personal och det kändes som man var bland vänner igen.. Vi var på ett krigsmuseum och det var ju verkligen fruktansvärt med agent orange osv men nä vi känner oss inte lockade att åka tillbaka faktiskt.

Min sambo och jag verkligen älskar Thailand och det finns sååå mycket mer att se än Phuket tex. Nu var det många år sedan vi var där men ska åka i vinter igen, längtar verkligen!
Om man är nyfiken på Kambodja så kan man åka till Bangkok och ta buss samt färja till Koh Samet (fin liten ö med fina stränder) stanna några dagar, åka vidare till Koh Chang (större ö och mer turistigt men väldigt vacker) vara där och sedan åka därifrån till Ankor Wat i Kambodja. Då får man kultur, vacker natur och bad allt i ett.
Måste lägga in en bild från Thailand..😁
Screenshot_20161124-003017.webp

Många bra tips, tack!

Jag är nyfiken på Japan. Det verkar så annorlunda och fascinerande!

Många bra tips, tack!

Jo men en vecka är nog lite lite om man ska tex t Vietnam. Min personliga åsikt. Då är det 2 resdagar plus ev trötthet kring tidsskillnaden. Jag gjorde så i Thailand, det var ok men då hade jag varit där innan. Det blir inte så många heldagar på stället.
Hade jag åkt en vecka utanför Europa hade jag tittat på Egypten, Gambia eller kanske Sri Lanka. Det ligger lite närmare.
Men drömmer ni om Vietnam så kör på det!

Många bra tips, tack!

Se till att ha minst tio dagar avsatta till semestern, gärna fjorton om ni ska så långt som Vietnam eller Kambodja. Annars hinner ni knappt landa innan ni ska hem igen. Plus jetlag. Risken är att ni knappt hinner se något och kommer hem och tycker ni inte har hunnit med något utöver att flyga och vila. Man ska också ta med eventuella förseningar i beräkningen. Sist jag flög skulle jag bara till kreta och då blev jag 12,5 timme försenad på vägen dit.

Många bra tips, tack!

Länder som jag har bilat runt i är USA (men kanske inte så kul nu), Mexiko (Yucatan), Costa Rica och Sydafrika. Andra länder är bättre med taxi t ex Indien och Thailand. Men mest har jag åkt på gruppresor (fågelskådning) runt om i världen. Ska man hinna se mycket på ett par veckor är verkligen gruppresa att föredra. Yucatan har jag gjort ett flertal gånger, finns mycket att se (Maya kultur), och sol och bad är fantastik. Väldigt dyrt sist jag var där dock, men nu är det säkert bättre i och med att dollarn har sjunkit.

Här finns roliga tips på lite udda resmål i Spanien, mycket romarriket, krigshistoria och en del movie locations:

https://km-design.se/lonn/spain/index.html

Spaniens inland och norra delarna har inte alls lika högt turisttryck som kusterna (undantaget Madrid förstås), men har ju såklart inte samma sol och bad-möjligheter, men det finns ju vackra fjordar ut mot Atlanten och det finns flera varma källor som man kan bada i (och iskalla bergssjöar, om man gillar kallt vatten).

Min åsikt är att de ställen där ortsborna protesterar mot turister ändå inte är så roliga att åka till. Men här är ju folk uppenbarligen väldigt olika (annars skulle det inte behövas några protester).

Det finns en hel del guider på nätet om hur man kan turista på ett mer hållbart sätt. Det kan t.ex. vara att gynna små lokala företag, i många fall att undvika t.ex. Airbnb och i allmänhet att vara påläst.

Helt klart, men bästa resan någonsin var den när vi skulle hålla nere matkostnaden och jag fick laga mat varje dag (lunch eller middag). Då slapp man både matlagningsabstinensen (efter 2-3 dagar är den inte rolig), fick gå i spännande butiker som sålde mat, således spännande mat och glada barn. Och noll buffé. Det enda som inte lyckades hundra var att hålla ned matkostnaden för det fanns massor av spännande mat som man måste prova.

Står nu på bucketlisten att göra med matlagningsintresserade vuxna dottern framöver - en road trip i Europa där vi köper och lagar lokal mat som huvudingrediens. Gäller bara att hitta ett par boenden där möjligheterna finns i varje stad.
Vilken underbar resa!
Jag älskar att laga mat i andra länder. Bara att besöka en mataffär utomlands är ju en sevärdighet i sig 😁 och alla fina råvaror, köpa med sig frukt och grönt från marknaden. Vin från vingårdar i närheten…😍
Vi bokar oftast AirBnB där matlagningsmöjligheter finns. Upplever inte att det är svårt att hitta sådana i europa.

Min åsikt är att de ställen där ortsborna protesterar mot turister ändå inte är så roliga att åka till. Men här är ju folk uppenbarligen väldigt olika (annars skulle det inte behövas några protester).

Det finns en hel del guider på nätet om hur man kan turista på ett mer hållbart sätt. Det kan t.ex. vara att gynna små lokala företag, i många fall att undvika t.ex. Airbnb och i allmänhet att vara påläst.
Vi var i Palma de Mallorca i våras och där har det varit väldigt mycket anti-turism, protester osv. Dock det enda man märkte av som faktiskt turist var att vi passerade en vägg med klotter där det stod ”Tourists go home”. I övrigt var alla vi mötte mycket trevliga (restaurang, hotell, affärer, taxichaufförer etc).

Många bra tips, tack!

Japan! Där finns allt.
Just nu också ett billigare resmål då deras valuta är låg. Finns direktflyg från Arlanda med Nippon airways.

Vi var i Palma de Mallorca i våras och där har det varit väldigt mycket anti-turism, protester osv. Dock det enda man märkte av som faktiskt turist var att vi passerade en vägg med klotter där det stod ”Tourists go home”. I övrigt var alla vi mötte mycket trevliga (restaurang, hotell, affärer, taxichaufförer etc).
Det är orter som har en ekonomi som också är helt beroende av turism, så det är tve-eggat. Det behövs helt klart en mer hållbar turism och när myndigheter och politiker blir för "turismexpansionsvänliga" så slår det över, när inte längre krav på mer hållbarhet upprätthålls på rimliga sätt (särskilt på Kanarieöarna finns det exempel). Men hela orterna skulle förtvina om turisterna följde budskapet "tourists go home", så det borde snarare vara "some tourists shouldn't have come here", och det är ändå något som politiker skulle kunna styra upp genom nya former av regler. Venedig införde sådana begränsningar för några år sedan om jag minns rätt.

Det är orter som har en ekonomi som också är helt beroende av turism, så det är tve-eggat. Det behövs helt klart en mer hållbar turism och när myndigheter och politiker blir för "turismexpansionsvänliga" så slår det över, när inte längre krav på mer hållbarhet upprätthålls på rimliga sätt (särskilt på Kanarieöarna finns det exempel). Men hela orterna skulle förtvina om turisterna följde budskapet "tourists go home", så det borde snarare vara "some tourists shouldn't have come here", och det är ändå något som politiker skulle kunna styra upp genom nya former av regler. Venedig införde sådana begränsningar för några år sedan om jag minns rätt.
Helt enig!

De som protesterar borde protestera mot sina politiker och inte mot turisterna. Det är politikerna som möjliggör t.ex. bostadsbrist p.g.a. airbnb. De skulle kunna begränsa annat också som t.ex. Thailand verkar ha gjort med att införa badförbud på en del stränder där naturen farit illa p.g.a. för många badande turister.

Min sambo och jag har ett par gånger åkt omkring i Europa med tåg, bott i airbnb med någorlunda rimliga kök och i stort sett ägnat tiden åt matmarknader och matlagning. Det är toppen!
Citerar mig själv här, med ett viktigt meddelande till @sjoberga !

Medtag kökskniv på den där resan! Airbnb-köken har aldrig en acceptabel kniv. Mycket viktigt!

De som protesterar borde protestera mot sina politiker och inte mot turisterna. Det är politikerna som möjliggör t.ex. bostadsbrist p.g.a. airbnb. De skulle kunna begränsa annat också som t.ex. Thailand verkar ha gjort med att införa badförbud på en del stränder där naturen farit illa p.g.a. för många badande turister.
Jag tror inte sånt räcker alls tillräckligt långt, det blir mer som nödplåster, jag tänker att man måste diskutera volymsfrågan över tidsaxel (säsong) också och då kommer den otäcka konsekvensen att evig tillväxt genom fler turister inte är möjlig. Det måste bli mer exklusivt att turista och minska i volym både för enskilda i privilegierade länder och för områden med för stor belastning. Förutom då att vi måste fixa klimatet så att flyga långt måste bli sällanhändelser för alla, inte bara för världens 80% fattigaste.

Men ska inte sno den här tråden till det här viktiga andra ämnet...

Åker ni till Afrika blir det inte jetlag så det skulle jag hellre göra än till Asien om ni inte har så lång tid.
Jag skulle inte välja Afrika för att slippa jetlag, den brukar försvinna ändå om man har ett tillräckligt fullspäckat program med tidiga mornar. Däremot är Kenya kanske det mest fantastiska land jag rest i. Vi var iväg ca 3 veckor med lokal guide och chaufför, och en liten grupp med 6 svenskar. Ganska billigt t o m vill jag minnas. Masai Mara var helt fantastiskt, finns gott om djur närmare kusten också, men det är så värt att åka in i landet om man vill se big five o s v. Däremot inget land man åker i på egen hand (kanske om man är extremt resvan?). Finns en reserapport, där jag tagit bilderna. https://club300.se/media/9522/kenya_2015.pdf

Liknande trådar

• Vart ska vi åka?
  • Vi är okej
  • Gemensamt kalas - när?
  • Energikälla för lägre elkostnader

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12