Vart tog hänsynen vägen?

Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Här finns det många fartdårar av alla sorter, de flesta förstår ändå att väja åtminstone lite. Dessutom har jag tur med att mina nuvarande två båda är trygga bland trafiken, och hör jag att det kommer något större som kanske inte går hem för hästarna letar jag efter första bästa vägskäl och väntar tills det hemska kört förbi. Det som är värre är att den ena är aningen tittig av sig och blir rädd för allt annat än trafiken, bilarna hinner vänta, tycker hon då hon ser på ett skrämmande grässtrå som svajar.. Tur så hjälper det att rida skolorna och flytta på rumpan framdelen vilket gör att hon inte hinner koncentrera sig på grässtråen utan suckar åt bilen/traktorn/nästan vad som helst och gör en felfri öppna. Här i Finland har vi dessutom någonstans skrivet (i lagen) att man får gå av vägen om man behöver undvika en olycka, dvs. också gå ut på åkrar.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

För det första tror jag att många inte är medvetna om att hästarär djur och inte fordon. Bårde ryttare och medtraffikanter.

Sedan säger ju lagstiftningen helt klart att hästar, kor och andra av landsbygdens djur går skadelösa vid eventuella olyckor de förorsakar.

Till detta kommer ju det förnuftiga i att ta ut djur som väger flera hundra kilo mer än människa som ska kontrollera djuret i en trafikmiljö där fordon passerar i 50, 70 eller 90 km/h.

En hä'st i trafiken är minst lika farlig som en mc såett hästkörkort skulle nog vara på sin plats, på allmän väg...
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det stämmer att hästar klassas som fordon.

Ett "körkort" tror inte jag gör någon skillnad.
Men mer utbildning om "ridning på väg" av ridskolorna kanske vore något?
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Missat att hästar klassas som fordon i trafiken?

"m man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276)."

enklast att se det på är genom att kolla på vilken sida i färdrikningen de ska vara med din häst på trafikerad allmän väg...höger!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det stämmer att hästar klassas som fordon.

Ett "körkort" tror inte jag gör någon skillnad.
Men mer utbildning om "ridning på väg" av ridskolorna kanske vore något?

Problemet är att idag så har inte ens 9 av 10 bilförare erfarenhete med hästar.

Man kör för nära,man kör för fort etc etc.

Sedan verkar det vara dåligt med insikt hos hästfolket att det inte går att lita på djur, i synneherhet inte ute i trafiken.

Man talar olika språk helt enkelt.

För bilisten är tutan ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet, helt enligt körskoleinstruktionen, Vid omkörning, då man närmar sig ett faromoment etc. För hästfolket är det "ett jävla sätt!"
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det stämmer att hästar klassas som fordon.

Ett "körkort" tror inte jag gör någon skillnad.
Men mer utbildning om "ridning på väg" av ridskolorna kanske vore något?

Det är ju därför man inte är 100% på hur man ska hantera hästen i samband med allemansrätten. Att rida eller köra med häst o vagn är i praktiken att framföra fordon

Jag får sätta bom på min väg, får sätta staket eller färist på den så länge som allmänheten lätt kan ta sig förbi till fots. Jag behöver inte ta hänsyn till hästfolket.

Trots det har ryttarna rätt att rida på min väg, förutsatt att de kan ta sig förbi. som exempel.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Missat att hästar klassas som fordon i trafiken?

Enligt samma källa som tidigare: "-Viktigt att tänka på
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.

Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön.
Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.
Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.
Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget."
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Här finns det många fartdårar av alla sorter, de flesta förstår ändå att väja åtminstone lite. Dessutom har jag tur med att mina nuvarande två båda är trygga bland trafiken, och hör jag att det kommer något större som kanske inte går hem för hästarna letar jag efter första bästa vägskäl och väntar tills det hemska kört förbi. Det som är värre är att den ena är aningen tittig av sig och blir rädd för allt annat än trafiken, bilarna hinner vänta, tycker hon då hon ser på ett skrämmande grässtrå som svajar.. Tur så hjälper det att rida skolorna och flytta på rumpan framdelen vilket gör att hon inte hinner koncentrera sig på grässtråen utan suckar åt bilen/traktorn/nästan vad som helst och gör en felfri öppna. Här i Finland har vi dessutom någonstans skrivet (i lagen) att man får gå av vägen om man behöver undvika en olycka, dvs. också gå ut på åkrar.
Lansbygdsbo.

Man får t o m köra av vägen med bil för att undvika incident.

Ser man att det kommer en mobilsnackare åkandes på fel sida av vägen skulle jag lätt kasta mig ut. Det är skillnad på att rida permanent utan lov. F.d Vägverket äger rätt många meter från vägen eller har rätt att röja bort potentiella farliga hinder utmed läns o riksvägar o där får man troligen rida.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag förstår bara inte varför man alltid ska sätta körkort på något när det inte funkar, tycker det här om "körkort" för div saker kommer upp i många frågor när det handlar om olika frågor.

Dessutom skulle det ju inte många barn kunna rida om dom måste ha en "körkort".
Det är inte alla som har en paddock eller ett ridhus hemma.

Jo, men det lät ju trevligt.
Så om det skulle uppstå en situation som denna tråden handlar om så hade det blivit fruktansvärda skador.
Jag är otroligt glad att det inte fanns taggtråd där detta hände.
Alla 5 hästarna hade varit helt uppskurna och tjejen som ramlade av hade ramlat rätt in i taggtråden.
Finns en anledning till att taggtråden börjar förbjudas som stängsel till djur.

Och det var inte tal om att ständigt rida på åkrar.
Det handlade om att för att undvika en olycka.
Det är alltid några hästar per år som hamnar ute på åkrarna endå, helt utan ryttarens mening.

Sen tycker jag ju självklart inte att man ska rida över hela åkern, men att få gå ner i kanten när det kommer en traktor, lastbil, motorcykel osv.
Skulle vara trevligt att få göra.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Fick lite Deja vú ang att åka av vägen.

här är det en bonde som konstant får sina staket nerkörda i en feldoserad kurva.

Tänk om han hade haft taggtråd när de som skadat sig ska ta sig ur bilen. Ur askan i elden:eek:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Lansbygdsbo.

Man får t o m köra av vägen med bil för att undvika incident.

Ser man att det kommer en mobilsnackare åkandes på fel sida av vägen skulle jag lätt kasta mig ut. Det är skillnad på att rida permanent utan lov. F.d Vägverket äger rätt många meter från vägen eller har rätt att röja bort potentiella farliga hinder utmed läns o riksvägar o där får man troligen rida.

Vägverket brukar ha rätt ett par meter från vägrenen/asfaltskanten.
Skulle jag sätta staket så skulle det naturligtvis vara på min mark, ngt annat har jag ju inte rätt till.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag förstår bara inte varför man alltid ska sätta körkort på något när det inte funkar, tycker det här om "körkort" för div saker kommer upp i många frågor när det handlar om olika frågor.

Dessutom skulle det ju inte många barn kunna rida om dom måste ha en "körkort".
Det är inte alla som har en paddock eller ett ridhus hemma.

Jo, men det lät ju trevligt.
Så om det skulle uppstå en situation som denna tråden handlar om så hade det blivit fruktansvärda skador.
Jag är otroligt glad att det inte fanns taggtråd där detta hände.
Alla 5 hästarna hade varit helt uppskurna och tjejen som ramlade av hade ramlat rätt in i taggtråden.
Finns en anledning till att taggtråden börjar förbjudas som stängsel till djur.

Och det var inte tal om att ständigt rida på åkrar.
Det handlade om att för att undvika en olycka.
Det är alltid några hästar per år som hamnar ute på åkrarna endå, helt utan ryttarens mening.

Sen tycker jag ju självklart inte att man ska rida över hela åkern, men att få gå ner i kanten när det kommer en traktor, lastbil, motorcykel osv.
Skulle vara trevligt att få göra.

Enklast vore det väl att inte rida på trfikerade vägar (ALLMÄNNA VÄGAR)?

Klarar man inte av hästen i trafiken har man lika lite där att göra som en del hänsynslösa blådårar!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Haha vilka vägar är inte trafikerade?
Det finns inga mängder med ridvägar, iaf inte där jag bor.
Här har vi inte en enda.

Om dom med hästar som inte är helt trafiksäkra inte får vistas på allmänna vägar, så ska ju inte fordonsförare som inte vet något om hästar åka på vägar där det kan finnas häst och ryttare/kusk.

Ingen häst är trafiksäker från början, hur ska dom bli vana vid trafik om man inte går med dom i trafiken?
Och ingen häst är 100% säker på ALLA fordon.

Dom flesta ryttare vet hur dom ska hantera sin specifika häst i trafik, men när förare av div. fordon inte vet hur dom ska hantera sitt fordon i samband med häst så blir det dumt.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Enklast vore det väl att inte rida på trfikerade vägar (ALLMÄNNA VÄGAR)?

Klarar man inte av hästen i trafiken har man lika lite där att göra som en del hänsynslösa blådårar!

De flesta hästar och ryttare klarar av att vara i trafiken alldeles utmärkt bra sålänge övrig trafik visar lite respekt och ödmjukhet.
Man måste faktiskt inte köra om ett ekipage som en idiot, man kan ta det lugnt och då går det allt som oftast bra också.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

För bilisten är tutan ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet, helt enligt körskoleinstruktionen, Vid omkörning, då man närmar sig ett faromoment etc. För hästfolket är det "ett jävla sätt!"

Man ska absolut inte använda tutan på hästar och andra tamdjur, det fick i alla fall jag lära mig på körskolan. Såvida djuret inte är mitt på vägen och man vill skrämma iväg det för att förhindra en krock. Jag fick lära mig att tutan ska man vara väldigt restriktiv med och endast använda för att avvärja fara, inte skapa den.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Detta du beskriver just att att föraren inte saktar in har jag varit med om ett antal gånger, riktigt dålig stil!!!!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Man ska absolut inte använda tutan på hästar och andra tamdjur, det fick i alla fall jag lära mig på körskolan. Såvida djuret inte är mitt på vägen och man vill skrämma iväg det för att förhindra en krock. Jag fick lära mig att tutan ska man vara väldigt restriktiv med och endast använda för att avvärja fara, inte skapa den.

Det har jag också lärt mig, detta gällde även cyklister, dom bör man inte heller tuta på.

Sen egentligen, är detta ett problem sålänge ryttaren rider så nära kanten som det är möjligt och att bilisterna tar hänsyn och saktar ner? Jag förstår inte vad det egentligen är att diskutera. Hänsyn bör visas åt båda hållen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 921
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 560
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 901
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp