Vart tog hänsynen vägen?

Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag var med om något liknande. Jag var ca 10-11 år och var ute och red min rödhåriga c-ponny, skulle passera över en 50 väg som när jag började rida över den var tom. I samma veva som vi befinner oss på vägen kommer det en lastbil som stannar snällt för att låta oss komma över vägen, bara det att min rödhåriga ponny inte tyckte vi skulle fortsätta framåt. Han började resa sig och bralla mit på asfaltsvägen med en kö av bilar från båda håll bredvid, trots upprepade försök kommer vi ingen vart och lastbilen ledsnar på att vänta. Han börjar försöka köra förbi oss, jag gestikulerade vilt åt honom att ge fan i att köra och efter ett tag lyckades jag få den då något billiga ponnyn över vägen.

Jag har många gånger undrat hur han tänkte?
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Hästen träffades ju och då borde väl en åklagare se det här som en smitningsolycka? Då är normalpåföljden fängelse!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

ja, poliserna som var ute sa ju att det räknas som smitningsolycka.
får väl hoppas att det blir någon påföljd iaf.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jävla dumheter , rent ut sagt !!
Sorgligt är det , när ngn inte bryr mer än så ...:grin:

Jag har vid 2 tillfällen mött yrkeschaufförer här ute i krokarna ( med dels timmerbil , och en grusbil , med tomt skramligt flak ) , med "stora fordon rädd" häst.
Dessa 2 hade jag kunnat dränka i rosor !! :love:
Vilket tålamod och vänlighet de hade !
Önskar det fanns fler av dessa !
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Ja det är helt vansinnigt.
Där jag bodde förut så var det stora problem med crosscyklar och 4-hjulingar.
En travhäst blev förstörd och en del folk skadade sig.
Mina försök att stoppa eländet gjorde mig bara avskydd hos grannarna, vilket visserligen kan kvitta då jag inte behöver vara omtyckt av hänsynslösa egoister.
Nu så bor jag inte längre där så jag kan stoppa eländet utan att de kan skrika åt mig.
Vilket jag också gör på alla sätt som står till buds.

Här så har vi en egen privat ridslinga, visserligen ännu oanvänd men snart så är den slagen och då ni.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

För mig har bilisterna varit mycket snällare än lastbilsförarna. Bilisterna brukar tvärnita när de ser mig och sen kolla hur hästen verkar sen krypkör dem förbi. Antingen respekterar de hästar otroligt mycket eller så är de livrädda:D. Hästen som är trafikvan med bilar brukar kolla lite snett på dem. En lastbil gjorde samma sak, i mina ögon var han en ängel och jag kände mig lycklig hela dagen, min första snälla lastbilsförare:love:.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag har också varit med om bilister som beter sig som idioter, de tutar, kör alldeles för nära och åt helvete för fort. Det värsta som jag upplever det är dock att de verkar njuta av det, som att fan själv far i dem när de sitter i sina bilar och de tycker det är rolig att se hästarna bli rädda.... Tyvärr så roar inte min häst dem, han är fullkomligt orubblig i sitt lugn och bara tittar på dem som om han tänker ; "Tuta du din dumme fan" Älskar honom!:love:

Jag fattar inte varför man inte bara kan stanna sitt fordon och låta hästarna passera, det tar sällan någon längre stund och har man inte tid att vänta i max 5 min för man är så stressad ska man fan inte ut och köra bil alls.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

*kl*

Efter att ha flyttat till annan ort pga studier så har jag märkt att förare av allehanda motordrivna fordon på den nya orten tar mycket mindre hänsyn än vad förare hemma gör. Hemma har det aldrig varit något större problem med idioter men på den nya orten är folk inte det minsta hänsynstagande. Vet inte om det beror på att det på den nya orten är mycket hästtätare än vad det hemma och att förare därför har blivit nonchalanta eller irriterade på alla "hästskrällen som är i vägen".
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag har en vän vars häst blev skrämd av en traktor (sån där gigantisk gul lastare) som kom emot dem i hög fart och med den tomma skopan högt och fladdrande. Hästen ställde sig på bakbenen mitt i vägen. Bilen i motgående färdriktning stannade visserligen, men svarade med att lägga sig på tutan :eek: och det slutade med att han fick ett fint hovmärke i motovhuven :devil:

Hästen klarade sig utan men, och hade inga bekymmer med trafiken efter det heller, men ryttaren var ju mer än skakis efteråt. Den tutande bilföraren blev ju inte direkt glad heller...

Den här traktorföraren kör alltid med den tomma skopan högt upp, och fort går det så skopan med eller mindre "fladdrar" och låter givetvis en jäkla massa. Hästarna som går vid sidan av vägen har vant sig vid den när de är i hagarna, men det är inte kul att möta dem längs vägen med bil ens och verkligen inte med häst. Kompisens häst var dock ganska ny på orten och står i ett annat stall så just han hade inte sett den tidigare.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Stod en liten notis om detta i tidningen idag :)

Det var skrivet att traktorföraren skulle räkna med konsekvenser för sitt handlande ^^
så det verkar som att det kommer att hända något iaf :)
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag var med om liknande fast det blev som tur var ingen olycka.
Jag var 12 år gammal och var ute och red med en annan tjej. Jag red på på b-ponny. Det kommer en stor traktor med släp fullt med höbalar. an körde väldigt fort med tanke på vägen. Föraren hade gott om tid att se oss då det var en ganska lång raksträcka.
Men nej, han saktade inte ner. Jag tänkte att eftersom ponnyn aldrig blivit rädd för liknande tidigare så skulle det inte vara någon fara. Men det blev lite för mycket i huvudet för den lille. Med bakutsparkande kompis och allt så han kastade sig ut i vägen och jag kastar mig av och drar bort honom från vägen. Traktorföraren saktade ner liiiite. -.-
Usch! tur att det inte blev en olycka!
Sen har man ju hört historier om en gubbe som jagar ekipagen med sin husvagn.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

hemma är de värsta man kan möta mjölkbilen, ser man den är de bara att fly till närmsta fält/skog/dike eller dylikt, inte en chans att den skulle stanna eller ens bromsa in....
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Men vad är det för fel på folk! Jag blir så :devil: förbannad..

Kommer ihåg när jag och min kompis, då 12 år gamla förövrigt, rider på en väg. Det kommer en bil och vi gestikulerar att vedebörande ska sakta ner.
Men nej, bilisten ökar farten, hänger sig på tutan och på det så räcker han ut fingret :grin:

Kan förövrigt berätta att det inte var första idioten vi träffade på.
Det som funkade bäst var att ta med sig ett extra spö som man kunde slå/kasta på biltaket :angel:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Fy fan! Jag blir så förbannad av era historier! Någon kan ju bli dödad! Iq-befriade idioter som tycker det är så roligt att skrämma hästar men inte fattar att någon kan dö!? Och i många fall är det barn som sitter på hästarna! Helt galet!

Här är det som tur är *peppar peppar*, rätt lugnt på vägarna. Någon kanske kör lite fort nån gång. Det jag oftast stör mig på är bilister som inte tackar när man går ut vägen för dem (många gånger travar en bit framför så det ska gå fortare att komma ur vägen), utan bara surar och bränner förbi, trots att man själv ler och vinkar. Vad kostar en vinkning egentligen?
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Men gud vad otäckt! Vilken idiot! Hade han glömt hjärnan hemma?

När mamma köpte gård i Östergötland och vi flyttade ut hästarna dit hade vi i början problem då bondebröderna inte riktigt var vana vid hästar. De försökte att veja och gasa på som vanligt med och utan släp men insåg efter några gånger att varje gång kastade sig hästarna ner i dikena och stod och studsade (de var egentligen trafiksäkra men tyckte att just dessa var obehagliga av förklarliga skäl) varför de började sänka farten. Den gamla bonden var i stället åt andra hållet, körde in i kanten, stängde av fordonet (även sin tystgående bil), vinkade och log :love:

Sen flyttade jag till 08-land... :grin:

I höstas hade jag mina två hästar utanför Bro, världen där stadsborna tror att de flyttar till landet och blir "bönder". I närheten låg en liten söt skola och ett dagis "in the middle of nowhere". Strax utanför skolan var en 30-sträcka och senare en korsning där hastigheten var 50. Vid 50-sträckan när jag red min då 4-åriga häst ser jag 2 militärmotorcyklar komma åkande en bra bit bort. Olyckligt nog dök de upp som gubben i lådan från ingenstans (enligt hästen) bakom ett buskage. Hon hörde dem men såg inte förrän de två plåtmonstren dök upp i högsta tillåtna hastighet. Bakom oss, där det var bra sikt, kom en röd volvo i högre hastighet. Denne såg alltså hästen från långt håll. Brände om strax efter att motorcyklarna kom fram vilket blev för mycket för lillhästens huvud och min enda tanke då var "inte bilen, inte bilen, inte bilen..." och fick parera unghästen så hon inte skulle kasta sig om för tidigt, för att hon skulle göra det kände jag ju och hade nog aldrig kunnat bromsa. Slutade med att bilen kör förbi och strax efter det kastar hon sig om och tappar fotfästet. Stackars militärerna var helt chockade, säkert ännu värre än både jag och hästen. Det var ju inte alls deras mening och de såg oss ju inte. Rejäla sår och det blev en tur till klinik och boxvila.

Någon månad eller två efter när såren var läkta var jag ute och skrittade tillsammans med stallägaren som red min andra häst. Då kommer det en liten bil och saktar ner när den ligger bakom, ställer sig sedan på gasen och varvar motorn för att köra om. Stallägaren blev fly förbannad :devil: och börjar vinka och vifta åt den jäkla bilen som sedan sakta fick köra om. Det var så tydligt tecken på okunskap om djuren, precis som att det skulle vara säkrare att köra om snabbt. Gör man likadant med en cykel? Eller små barn? :confused:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

ja herre gud vissa människor...
Andra gånger finns de dom som kommer på en motorcykel på en grus väg och möter ett par ridande, snällaste själen i världen stannar motorcykeln och väntar på att vi ska gå förbi, då blir man bara så otroligt tacksam, glad och lättad efter panik tankar som "fan fan i helvete, stanna där, åk inte om". Speciellt när man sitter på en unghäst.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Hej!

Senast idag mötte jag idiot + antar jag flickvän på nån sån där skotermoped av nåt slag. Jag promenerar på väg till hagen, förvisso på en grusväg, men eftersom den slutar i en vägbom brukar man vara rätt säker på att där inte är några fordon. Jag hör plötsligt motorljud och vips dyker där upp en moped i full fart runt kurvan. Mitt i vägen och inte 17 saktar han ner heller.

Som vanligt tackar jag min lyckliga stjärna för min pållas coola attityd- hon stannar, tittar och skakar på "axlarna" åt idioten.

Annars är de flesta fordonsförare i vårt område snälla. Vi måste rida över en bro över motorväg för att komma till skogen och de kör alltid långsamt och ser de att hästen är stressad brukar de stanna helt. (Annat är det med vissa travare och galoppörer man möter i skogen- där tas ingen hänsyn alls!).

/Lavinia, med stor respekt för trafiken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 925
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 597
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 913
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp