Bukefalos 28 år!

Vatten efter träning - farligt?

Centaur

Trådstartare
Hur farligt är det att ge hästen vatten dirket när man kommer tillbaka till stallet? Min unghäst är oftast väldigt törstig efter ridningen, är man i skogen så stannar han och dricker ur vattenpölar och bäckar. När vi kommer hem vill han gärna ha vatten med en gång. Jag brukar vänta minst 10 minuter innan han får dricka, men är det nödvendigt? Är det skadligt att ge hästen kallt vatten direkt efter motionering? :confused:
 
Det kan vara skadligt om hästen dricker mkt och snabbt efter träning. du kan ju låta honom dricka med lite mellanrum så han inte får i sig det kalla vattnet för fort
 
det är ingen fara om dom dricker lite åt gången!!
men står dom och tok bälger så är det välll inte så bra om vattnet är iskallt!
brukar säga att om dom blåser mycket dvs.. anfådd så ska man vänta tills dom inte är anfådda längre då är det ingen fara! :smirk:
 
hej... jag brukar oxå vänta lite.. min får vatten före jag rider. sen brukar jag lägga lite hö i hinken ibland.. så dom inte kan dricka så fort, fast ibland så bara lyfter hon ur höet, men det kanske funkar för er... ;) Kramiz/jossan
 
STOR mängd kallt vatten till "överhettad häst" kan utlösa fång... :crazy:
Dvs om hästen bälgar i sig vatten direkt efter ett hårt träningspass.
(man vet inte varför, har bara sett sambandet)

OM hästen är ordentligt avskrittad och lugn så borde det inte vara nån större fara, men vänta gärna så länge det går med att låta hoom dricka.
Och, ärligt talat, låt honom inte dricka i vattenpölar o.d på hemvägen - det är väl ändå DU som bestämmer vad han ska göra? Han KAN vänta tills han är hemma i boxen med att dricka!
 
Grattis till en häst som dricker där tillfälle ges, ex bäckar. Uppmuntra honom att fortsätta med det.
Iskallt vatten till en varm häst är inte bra i för stora mängder. Kan du inte begränsa antal liter och ge ex 5 liter i taget med några minuters mellanrum? Eller ännu bättre ta ljummet vatten?
// Linda
 
Mycket kallt vatten till en häst som inte är varm då? Som skrittats ett tag bara eller kommer in från hagen?
 
Det är klart han kan, men om vi lufsar ute i skogen och hittar en liten bäck, så gör det mig inget om han dricker! Det är ju inte så att han tvärstannar vid varje pöl, det får han ju inte. Han dricker inte om han inte får.

Men vad är stor/liten mängd? Om han får 5-8 liter, är det mkt?
 
det beror ju helt på hur anfådd han är...
men låt han dricka 3-4 klunkar och ta sedan bort hinken
och låt han dricka igen efter 1 min... brukar göra så med travarna efter värmningen.... = ingen fara på ridhästar om du inte har skengalopperat dvs.. :D
 
Man ska vänta lite med att ge vatten och mat efter ridning. En halvtimme brukar jag vänta med att ge vatten eller mat. Sedan beror det på hur ansträngande ridningen varit också.
 
5-8 liter låter som en lagom mängd vatten till en häst som är lugn och inte flåsar när den kommer hem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 646
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 410
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp