Bukefalos 28 år!

Vattensvans - åtgärd?

Alexandra_W

Trådstartare
Det är tydligen ingen hejd på vad stackars Utter ska råka ut för (och vem 'däruppe' kom på att friska hästar skulle vara på bekostnad av hundarna?)

Nyss märkte jag att hans svans inte är som den ska. Står rakt ut ca 1 dm, sen hänger den ner. Han sprang lite ute (då jag märkte det) och då bara flaxade biten efter decimetern.

Lite googling ger ju att det tycks vara klassiska symptom på vattensvans. Och med tanke på att jag (som nu känner mig som en djurplågarmatte) igår rakade av hunden pälsen (rejält), sen badade det lilla kreaturet (varmt men ändå) och att han har en förkärlek för att lägga sig i drag så känns det än mer troligt jag lyckats orsaka vattensvans på honom.

Han har dock aldrig tidigare haft problem, ens under samma förutsättningar, och lite nojig är jag allt iom hans övriga pågående problem.

Han är ganska obekväm, reser och lägger sig en del innan han slår sig till ro, och kommer med jämna mellanrum och tycker synd om sig själv och ömkar. Dvs med tanke på hans smärttröskel så gör det ONT.

Det jag googlat till är att man ska kontakta vet om man inte är säker på att det är vattensvans och/eller hunden har mkt ont. Och att behandlingen är värme, vila och (ev) antiinflammatoriskt och smärtstillande.

Grejen är att jag igår, då Ultuna inte behagat höra av sig om ANA-provsvaret och han mådde skit rent ut sagt, satte tillbaka honom på metacam (ja jag vet att det innebär lite komplikationer till fortsatt utredning och behandling, men vad fanns att göra). Han fick dubbeldos (startdos) metacam igår kväll alltså. (klipptes etc igår på dagen, svanseriet kom idag mellan 9 och 12 ngn gång, normal imorse).

Bör jag störa på prima jourtid, eller avvakta?
 
Sv: Vattensvans - åtgärd?

Jag brukar ge Magnecyl ett par dagar, det går över.:)
 
Sv: Vattensvans - åtgärd?

Min yngsta riesentik har fått vattensvans flera gånger och just efter bad om jag inte torkat henne med hårtorken. Går över efter ett par dagar och hon har fått magnecyl mot värken...
Tyvärr så har hon fått det 3 ggr på ett år och varje gång efter klippning och bad så jag måste komma ihåg att torka henne noga samt köra med hårtorken.
 
Sv: Vattensvans - åtgärd?

När förra hunden fick vattensvans så blev det värme o vila + Rimadyl, han var rejält smärtpåverkad.

mvh
 
Sv: Vattensvans - åtgärd?

Jo, smärtpåverkad är ju U med, men han får ju redan metacam, så där finns ju inget mer att göra sas. Metacam och rimadyl är ju båda smärtst och antiinfl. Möjligen att rimadyl är bättre än metacam just för vattensvans, men han hade ju fått metacamet redan innan vattensvansen och man kan ju inte blanda.

Tycker svansen är lite bättre idag, så bara fortsätta med vila. Värmen försöker jag med men han är inte så förtjust i den ;)
 
Sv: Vattensvans - åtgärd?

Min hund vilade, fick en extra mjuk filt till din bädd och en halv magnecyl två gånger om dagen(på vets rekomendation) i tre dagar samt hade täcke på sig ute (det var mitt i vintern), sedan reste svansen sig och han var som vanligt. Vilade i ytterligare två dagar från mer ansträngade aktiviter och hade täcke ute.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 655
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa Har under ett par månader åkt fram och tillbaka till veterinären med min hund. Först var det torra pga torra och hårda krustor hela...
Svar
4
· Visningar
1 932
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 056
Senast: Monstermom
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 908
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp