Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu killgissar jag, men jag skulle säga ja. Tror inte det finns någon studie som undersökt detta dock?Betyder det att "oroliga händer" ger mindre/färre skador än hårda händer?
Mvh,
Lady_S
Svårt att ge ett kort, rakt svar på. Det blir lite som att ”pest eller kolera” och ”hur långt är ett snöre” parat sig.Betyder det att "oroliga händer" ger mindre/färre skador än hårda händer?
Mvh,
Lady_S
Vi har ju avlat fram mycket hästar med knepigare munnar. Dels mindre trutar men ofta lika stora tänder som på gamla militärstammen, lite mer medfödda bettproblem som kräver mer korrigering av kompetent tandläkare. Och en hel del med huvuden med stora gansher/kinder som har lättare att få sår på insidorna där.Nu killgissar jag, men jag skulle säga ja. Tror inte det finns någon studie som undersökt detta dock?
Hårda händer som håller konstant hårt tryck ger syrebrist i vävnaden, precis som @tuaphua skriver. Såren som uppstår pga det är svårläkta och ofta skapas det ärrvävnad, som sedan utsätts för tryck igen osv i en ond cirkel. Typisk skada hos dressyrhästar som rids med hård hand samt travhästar tyvärr. Iom att trycksåren sällan blöder (trycket skadar även blodkärl osv, en anledning till att de läker långsamt) märks de ofta inte förrän man kollar in i munnen, såvida de inte sitter precis i mungipan. Folk är i allmänhet dåliga på att ge dem tillräcklig tid att läka också, man rider kanske bettlöst någon vecka men sen vill man tävla och slänger in bettet igen, eventuellt efter att ha sett att ytan är läkt. Problemet är att trycksår, speciellt stora kroniska sådana, ofta tar flera månader att läka hel vägen underifrån.
En instabil/orolig hand i sig borde inte ge så pass långvarigt tryck att syrebrist uppstår på samma sätt, om man inte samtidigt är hård i handen. Skador som uppstår pga tillfälliga ”ryck”/nyp/bitit sig en gång i kinden osv är generellt mer ytliga och läker fortare än trycksåren. Hästar som går med engelsk nosgrimma/aachen riskerar att kinden ”trycks in” mellan kindtänderna, antingen pga hårt spänd nosgrimma, hårt spända sidostycken som trycker mot nosgrimman eller sin anatomi helt enkelt. Där tex kan upprepade bitskador ge mer svårläkta sår också. Samma sak där, ofta märker man en mer akut skada pga den blöder osv, medan de mer kroniska sällan gör det. Det värsta jag sett var en häst som bitit sig i kinden så ofta att den hade stora svallköttsbildningar inåt, som låg mot tänderna. Inte kul för den att konstant tugga på det!
Muntrappan talar väl om hur man ska göra för att ta sig tillbaka till sin "tävlingsbetsling" efter en skada?Det finns riktigt bra information på Svenska Ridsportförbundets sida tycker jag, förenklat men med bra referenser:
Muntrappan, med rekommendationerna kring vad man ska byta mellan och hur ofta: https://ridsport.se/om-oss/hastvalfard/munkollen/muntrappan
Referenslitteratur: https://ridsport.se/om-oss/hastvalfard/munkollen/munstegen/vetenskap-och-beprovad-erfarenhet
Min häst rids 9 av 10 ggr på sidepull, eller tom ännu mer, nästan uteslutande bettlöst. Han är jättekänslig och gick förut på både milda och skarpa bett i travträning med resulterande sår i munnen hos tidigare ägare (har alla hans tandläkarjournaler, hade sår i munnen varje gångInte så många som växlar till bettlöst?
Inte skarpa hack utan ett sidepull?
Jag red min förra häst bara bettlöst. Red främst i grimman jag hämta henne i
Men hade ett riktigt sidepull med
Visa bifogad fil 178235
Ungefär en tredjedel som rider på bettlöst eller växlar till bettlöst, är det lite?Inte så många som växlar till bettlöst?
Visa bifogad fil 178235
Inte så många som växlar till bettlöst?
Visa bifogad fil 178235
Jag växlar till bettlöst ibland, främst kapson.Inte så många som växlar till bettlöst?
Visa bifogad fil 178235