Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Barn vill förstås äta det som de är vana vid. Jag som tidigare arbetat med adoptioner var i kontakt med flera föräldrar som hämtat barn i asiatiska länder som ville ha mer kryddstark mat än vad föräldrarna ville. De var vana vid chili och annat och ratade sånt som spagetti och köttfärssås.

Min poäng var väl mer att om jag skulle stå inför förslaget att kött skulle tas bort helt från skolmenyn, dvs att aldrig servera kött, så skulle jag nog också tolkas som en "pro-köttare" som ses som en sån där som "slåss för sitt kött". Inte för att jag tycker att barnen måste äta kött varje måltid eller varje dag, utan för att jag skulle argumentera för att inte ta bort det helt - och ja, då "slåss" jag ju för att behålla kött på skolmatsedeln. Och skulle kunna ses som en som inte vill släppa sitt kött...

Men visst finns det rabiata köttätare som skriver insändare också. Och likaså folk som är gudomliga vid grillen och ändå äter vegetarisk också. Jag tror inte att man ska måla upp det som motpoler hela tiden, det finns folk på alla delar av skalan.
Jag har inte målat upp några motpoler, insändarna är skrivna långt innan någon fått för sig att fasa ut rött kött från några skolor. Helt enkelt fäder som är förbannade att ungarna fått vegetariskt några gånger.

Jag som är uppvuxen med att äta kött äter det inte ens varje vecka numera men jag äter det gärna och älskar vegetariskt.

Minns med fasa när jag gick i lågstadiet och vi tvingades att äta upp maten på tallriken. En av gångerna när jag delade en köttbulle"hängde delarna ihop med ett hårstrå ... :wtf: Äckligaste köttbullarna jag någonsin ätit, kokta i brun sås, kändes slemmiga och svampiga, enda smaken var avsmak. :crazy:

På mellanstadiet brukade jag gömma mig på toaletten ibland när vi var uppställda och fick tåga på led till matsalen. En rätt eller färdigbredda knäckemackor. Inga rivna morötter om det inte serverades med maten, typ vitkål och lingonsylt. :cautious:

Gymnasiet var en dröm, salladsbar om man inte ville ha maten men mer än ett alternativ att välja mellan.
Vi hade också ett Underbart gymnasiekök. Inte nog med att maten var hemlagad och jättegod - ville man inte ha fick man dessutom välja fil och flingor, mackor eller sallad! :love: Fil och flingor med macka är en Helt okej lunch!

Kan du visa en källa med kritiken?
Jag har inte hittat själva rapporten, bara länken tidigare. Men i länken tyckte jag det var tydligt att ”kapaciten att producera mat är i grunden god, men det finns många beroenden och sårbarheter.”
ATL (lantbrukstidning) har haft en granskning av rapporten.

Jag har även fått en muntlig dragning.

Det blir problematiskt, när man extrapolerar ur statistik som man gjort i rapporten.

Ett exempel till: om man använder "slaktvikt" som ingångsdata för animalier, så ingår ben, brosk och annat oätligt i denna vikt.
Beroende på djurslag, så avgår uppåt 30-40 %.

Dvs långt mindre än slaktvikten på ett djur är "mat".

Fast bacon kan man lätt ersätta med något annat salt och krispigt, det är inte huvudelementet sas. :) Pannkakor är generellt vegetarisk mat. Jag ville mest belysa att rätt mycket mat vi äter till vardags är vegetarisk, eller i alla fall i närheten av att vara det. EN vegetarisk dag i veckan har nog ingen dött av.
Jag kan inte ersätta bacon med något vegetariskt om jag ska äta potatisbullar. Det går inte. Då kan jag inte äta det. Jag är restriktiv med mat och det jag inte gillar kan jag inte äta. Vegetariskt klarar jag sällan av pga smak och konsistens. Pannkakor fungerar dock. Fisk är åxå något som är fullkomligt oätligt.

Jag själv fick matfobier av skolmaten. Började redan i ettan när jag skulle tvingas äta upp en bit kräftströmming. Vedervärdigt! Min mamma ringde dagen efter till rektorn och skällde ut denne för att man tvingat hennes barn att äta upp.
Sedan dess har jag en livslång avsky för fisk.

Många av de andra rätterna var inte heller några höjdare, jag upplevde kött mer och mer motbjudande. Ända sedan gymnasiet har jag haft perioder då jag inte ätit några som helst djur, och sen snart 15 år är jag vegetarian. Tänk om det hade funnits flera rätter på menyn på den tiden, men det var över 40 år sen och då skulle man i princip äta det som bjöds och inte fjompa sig.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag kan inte ersätta bacon med något vegetariskt om jag ska äta potatisbullar. Det går inte. Då kan jag inte äta det. Jag är restriktiv med mat och det jag inte gillar kan jag inte äta. Vegetariskt klarar jag sällan av pga smak och konsistens. Pannkakor fungerar dock. Fisk är åxå något som är fullkomligt oätligt.
Okej, jag tänker inte grilla dig på dina personliga preferenser.

Svenska barn (och föräldrar!) är så sjukt bortskämda. Skolmaten håller överlag väldigt hög kvalitet och är dessutom skattefinansierad och därmed kostnadsfri. Det vore ju högst olämpligt om skolorna gick emot de livsmedelsrekommendationer som finns - redan idag insjuknar fler och fler unga i tarmcancer och det lär ju inte bli färre framöver. Vi äter galet mycket mer kött idag än för bara trettio år sen.

Ibland undrar jag om det inte vore bra med en riktig livsmedelskris ett tag så att folk får riktiga problem att bry sig om.

Dom innehåller ägg?
Okej du tänker så. För mig är lakto-ovo vanligast, men vi behöver inte dra igenom den diskussionen ett varv tills när den redan gått vidare. :)

Frågade mest för att väldigt många inte tänker på att mycket helt vanlig mat är vegetarisk. Jag var tex på konferens för ~10 år sedan och till lunch serverades vegetarisk buffe. Mannen bakom mig i kön konstaterade att det var andra gången i livet han åt en vegetarisk måltid. Jag vågar gissa att han hade ätit pannkakor, liksom...

Vegetariskt klarar jag sällan av pga smak och konsistens. Pannkakor fungerar dock. Fisk är åxå något som är fullkomligt oätligt.
Äter du enbart kött till vardags då? :confused: För "vegetariskt" innebär ju i praktiken allt som inte är kött, om det serveras utan just kött.

Jag har väldigt svårt att fatta argumentet när folk säger att de inte äter vegetariskt för att det är äckligt, det är ju inte en maträtt utan miljontals, från världens alla kök? Vad är det man syftar på som inte är ätligt utan kött? Är det idén om att det måste ingå någon "konstig" köttersättningsprodukt, eller något annat som fallerar i matlagningen? Hjälp mig att förstå!

(Att man inte vill leva helt utan kött eller av hälsoskäl mår bättre med en del kött i kosten osv är en helt annan grej, det är det här generaliserandet om smaken på alla vegetariska rätter som förbryllar mig.)

Om barn vägrar äta vegetarisk mat i skolan har vi helt andra problem än det faktum att serveras vegetariskt ett par dagar i veckan. I min värld är det väldigt rimligt att skolmaten bör följa livsmedelsverkets rekommendationer hyfsat, och givetvis vara vällagad mat. Däremot tycker jag att det är helt orimligt att att acceptera skräpkött och dito grönsaker för att det är vad som går att få in i budget. Vi var knappast undernärda på 70- och 80-talet när vi åt betydligt mindre kött heller.

ATL (lantbrukstidning) har haft en granskning av rapporten.

Jag har även fått en muntlig dragning.

Det blir problematiskt, när man extrapolerar ur statistik som man gjort i rapporten.

Ett exempel till: om man använder "slaktvikt" som ingångsdata för animalier, så ingår ben, brosk och annat oätligt i denna vikt.
Beroende på djurslag, så avgår uppåt 30-40 %.

Dvs långt mindre än slaktvikten på ett djur är "mat".

Det gäller dock inte för den rapport jag hänvisat och länkat till. Allt svinn och bortfall innan livsmedlet når konsumenten är borträknat.

Jag misstänker att Livsmedelsverket och Jordbruksverket har rätt bra koll både på vad som produceras och vad som är ätligt.

Äter du enbart kött till vardags då? :confused: För "vegetariskt" innebär ju i praktiken allt som inte är kött, om det serveras utan just kött.

Jag har väldigt svårt att fatta argumentet när folk säger att de inte äter vegetariskt för att det är äckligt, det är ju inte en maträtt utan miljontals, från världens alla kök? Vad är det man syftar på som inte är ätligt utan kött? Är det idén om att det måste ingå någon "konstig" köttersättningsprodukt, eller något annat som fallerar i matlagningen? Hjälp mig att förstå!

(Att man inte vill leva helt utan kött eller av hälsoskäl mår bättre med en del kött i kosten osv är en helt annan grej, det är det här generaliserandet om smaken på alla vegetariska rätter som förbryllar mig.)

Om barn vägrar äta vegetarisk mat i skolan har vi helt andra problem än det faktum att serveras vegetariskt ett par dagar i veckan. I min värld är det väldigt rimligt att skolmaten bör följa livsmedelsverkets rekommendationer hyfsat, och givetvis vara vällagad mat. Däremot tycker jag att det är helt orimligt att att acceptera skräpkött och dito grönsaker för att det är vad som går att få in i budget. Vi var knappast undernärda på 70- och 80-talet när vi åt betydligt mindre kött heller.
Ja, detta! Jag tycker också att det är sjukt konstigt att folk inte är mer ifrågasättande till KÖTTET som serveras. Hur många frågar egentligen på en restaurang om kycklingen är från Estland eller Sverige? Om fläskfilén är dansk eller svensk? Hur många hade accepterat att bli serverade antibiotikafylld kyckling varje dag, om man hade vetat hur mycket skräp den kan innehålla?
Är det inte mer värt att bråka om att barnen serveras dåligt kött, än att bråka om att det serveras broccolisoppa, palak paneer, pannkakor och rödbetsbiffar nån gång i veckan?

Blir galen på människor.

Okej du tänker så. För mig är lakto-ovo vanligast, men vi behöver inte dra igenom den diskussionen ett varv tills när den redan gått vidare. :)

Frågade mest för att väldigt många inte tänker på att mycket helt vanlig mat är vegetarisk. Jag var tex på konferens för ~10 år sedan och till lunch serverades vegetarisk buffe. Mannen bakom mig i kön konstaterade att det var andra gången i livet han åt en vegetarisk måltid. Jag vågar gissa att han hade ätit pannkakor, liksom...
Snabbnudlar, pasta med tomatsås, nachotallrik (vi hade i alla fall inte alltid köttfärs på), gröt, många soppor och grytor, falafel...

Jag äter typ inget utan nån form av kött till, är det svårt att förstå? Pannkakor är ju tydligen vegetariskt men det är ett undantag. Det äter jag.

Det jag har provat som har varit vegetariskt, alltså specifik mat till vegetarianer, har varit i det närmaste oätligt för mej. Jag är restriktiv med min mat och även om jag har lärt mej att smaka, så är det inte mycket som går hem. Det jag inte gillar klarar jag inte av att äta. Det handlar både om smak och konsistens. Är det verkligen så konstigt att man inte gillar smak eller konsistens. Jag har svårt med smaker och det får absolut inte vara mjöligt eller lämna nån beläggning i munnen.
Fisk är till exempel åxå en grej som jag inte kan äta. Gillar varken smak eller konsistens.

På mina barns förskola är det vegetarisk mat kanske två dagar i veckan, mina barn pratar lyriskt om morotsbiffar här hemma men det gick absolut inte hem när jag försökte göra det här hemma… jag tror som många andra sagt att det inte blir en grej för barnen om man inte gör det till en grej.

Fast att ha mer vegetariskt i skolan handlar väll inte om att spara pengar? Eller jag har aldrig hört att det är främsta skälet i alla fall.

Där jag bor så lagar man vegetariskt ibland för att främja barnens hälsa, följa Livsmedelsverkets råd, ge barnen materfarenheter som gynnar dem i framtiden, för att minska kommunens klimatpåverkan och för att ungar älskar pannkakor. Typ.

Jag ser inge motsats till att det serveras vegetariskt och att barnen blir mätta. Det handlar ju om att personalen ska kunna laga mat. Det är ju inte de vegetariska råvarornas fel.

Jag har lagat vegetarisk mat hemma i över 20 år och har tappat räkningen på antalet barn som, ungefär samtidigt som de med god aptit tar sin andra portion mat, inser att det är vegetariskt som serveras.

Jag skulle vilja säga att en stor del av problemet är att det inte är personalens fel (på kommunala skolor). Dom lagar inte maten. Det kommer som hel- eller halvfabrikat från kommunens storkök. Det värms eller slutförs i skolans kök, med väldigt liten möjlighet för personalen att påverka slutproduktens kvalitét.

Det är en omöjlighet att klara av den mängden portioner, på den budgeten, och få riktigt god mat som resultat.

Däremot så skulle dom kunna låt bli i att förstöras salladen med diverse dressingar, exempelvis rivna morötter med citron 🤢.

Det gäller dock inte för den rapport jag hänvisat och länkat till. Allt svinn och bortfall innan livsmedlet når konsumenten är borträknat.

Jag misstänker att Livsmedelsverket och Jordbruksverket har rätt bra koll både på vad som produceras och vad som är ätligt.
Ja, du har länkat till en annan rapport.

En rapport som är väldigt vag och grov.

Livsmedelsverket är en svårhanterlig myndighet, som har en tendens att välja sin egen verklighet, i synnerhet vad gäller gränssnittet mellan vad som är mat, och vad som är jordbruksprodukter.

Dessutom så har man baserat näringsbehovet i den rapport du länkar till NNR-23, de mycket tendensiösa näringsrekommendationerna som publicerades häromåret.

Livsmedelsverket är en organisation som det är mycket svårt att kommunicera med.

Inte heller Jordbruksverket har den koll du verkar tro att man har.

Jag vet inte hur ofta du brukar använda deras iof digra statistikdatabas, men där saknas ett flertal dimensioner.

Vi har efterfrågat data som man som primärproducent tycker borde finnas där, men den saknas.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka