Uttrycket tvångsvegetariskt om skolmaten. Som om det är giftigt eller något.
Fast det är många barn som inte tycker om det. Det är ett problem om elever inte äter skolmaten för då orkar de inte med skoldagen. Då är ju frågan vad som är viktigast: att de orkar lära sig eller att de inte serveras kött?
Jag tycker att det alltid borde finnas två rätter på lunchen: en med kött/fisk och en vegetarisk. Sen får de väl göra den vegetariska så god att många väljer den.
En sak skolor ofta inte tänker på är att barn generellt sett ogillar grytor/röror där de inte kan se vad de innehåller. Barn vill ofta ha maten tydlig och de olika delarna var för sig och inte ihoprörda i en gryta. Men nä, de gör gryta efter vegetarisk gryta på löpande band.
En vegetarisk gryta med tofu som serverades i skolan skulle min tonåring inte ta en tugga av. Tacos på vegetarisk färs hade ätits. Eftersom man kan se de olika beståndsdelarna. Tofugrytan hade smakats om vi hade tillagat den hemma men förväntningarna och förtroendet för skolans mat är mycket låg baserat på erfarenhet. Förtroendet för min mat är hög och därför äts mer hemma. Jag tror att det är så förtjust många barn. Skolan jobbar i uppförsbacke pga att maten ofta anses som mindre god. Därför måste skolan tänka efter lite mer och inte vara så ideologiska när de serverar mat till barnen. Det viktiga är att barnen äter så att de orkar med eftermiddagens lektioner.