Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 196

Bukefalos 30 år!

Lingon

Trådstartare
Uttrycket tvångsvegetariskt om skolmaten. Som om det är giftigt eller något.

Fast det är många barn som inte tycker om det. Det är ett problem om elever inte äter skolmaten för då orkar de inte med skoldagen. Då är ju frågan vad som är viktigast: att de orkar lära sig eller att de inte serveras kött?

Jag tycker att det alltid borde finnas två rätter på lunchen: en med kött/fisk och en vegetarisk. Sen får de väl göra den vegetariska så god att många väljer den.

En sak skolor ofta inte tänker på är att barn generellt sett ogillar grytor/röror där de inte kan se vad de innehåller. Barn vill ofta ha maten tydlig och de olika delarna var för sig och inte ihoprörda i en gryta. Men nä, de gör gryta efter vegetarisk gryta på löpande band.

En vegetarisk gryta med tofu som serverades i skolan skulle min tonåring inte ta en tugga av. Tacos på vegetarisk färs hade ätits. Eftersom man kan se de olika beståndsdelarna. Tofugrytan hade smakats om vi hade tillagat den hemma men förväntningarna och förtroendet för skolans mat är mycket låg baserat på erfarenhet. Förtroendet för min mat är hög och därför äts mer hemma. Jag tror att det är så förtjust många barn. Skolan jobbar i uppförsbacke pga att maten ofta anses som mindre god. Därför måste skolan tänka efter lite mer och inte vara så ideologiska när de serverar mat till barnen. Det viktiga är att barnen äter så att de orkar med eftermiddagens lektioner.

Fast det är många barn som inte tycker om det. Det är ett problem om elever inte äter skolmaten för då orkar de inte med skoldagen. Då är ju frågan vad som är viktigast: att de orkar lära sig eller att de inte serveras kött?

Jag tycker att det alltid borde finnas två rätter på lunchen: en med kött/fisk och en vegetarisk. Sen får de väl göra den vegetariska så god att många väljer den.

En sak skolor ofta inte tänker på är att barn generellt sett ogillar grytor/röror där de inte kan se vad de innehåller. Barn vill ofta ha maten tydlig och de olika delarna var för sig och inte ihoprörda i en gryta. Men nä, de gör gryta efter vegetarisk gryta på löpande band.

En vegetarisk gryta med tofu som serverades i skolan skulle min tonåring inte ta en tugga av. Tacos på vegetarisk färs hade ätits. Eftersom man kan se de olika beståndsdelarna. Tofugrytan hade smakats om vi hade tillagat den hemma men förväntningarna och förtroendet för skolans mat är mycket låg baserat på erfarenhet. Förtroendet för min mat är hög och därför äts mer hemma. Jag tror att det är så förtjust många barn. Skolan jobbar i uppförsbacke pga att maten ofta anses som mindre god. Därför måste skolan tänka efter lite mer och inte vara så ideologiska när de serverar mat till barnen. Det viktiga är att barnen äter så att de orkar med eftermiddagens lektioner.
Det är inte bara barn som vill se vad dom äter

I min kommun får skolbarn två rätter att välja mellan medan förskolornas matsedel består endast av en maträtt, vilket gör att förskolorna - i mitt tycke - serveras alldeles för mycket vegetarisk mat. Det är tyvärr inte det som barnen föredrar.

Jag tycker du gör en tankevurpa här. Alla barn gillar inte maten med kött heller, och det serveras en hel del kötträtter som också är grytor och liknande, liksom vegetariska, "enkla" rätter.

På mitt barns skola får de bla denna veckan
potatisbullar med lingon/blodpudding med lingon,
bosnisk kycklinggryta/kikärtsbiffar med klyftpotatis,
broccolisoppa/kycklinglasagnette
(även en tredje rätt varje dag som jag inte redovisar nu)

Jag tror mitt barn föredrar det vegetariska alternativet majoriteten av dessa dagar.

Jag tycker du gör en tankevurpa här. Alla barn gillar inte maten med kött heller, och det serveras en hel del kötträtter som också är grytor och liknande, liksom vegetariska, "enkla" rätter.

På mitt barns skola får de bla denna veckan
potatisbullar med lingon/blodpudding med lingon,
bosnisk kycklinggryta/kikärtsbiffar med klyftpotatis,
broccolisoppa/kycklinglasagnette
(även en tredje rätt varje dag som jag inte redovisar nu)

Jag tror mitt barn föredrar det vegetariska alternativet majoriteten av dessa dagar.

Och jag tycker att du citerar fult när du tar bort ett helt stycke från mitt inlägg.

Och jag tycker att du citerar fult när du tar bort ett helt stycke från mitt inlägg.
Jag brukar reta mig på inlägg som citerar allt när man hänvisar till en specifik del, och gör i princip alltid ett urklipp om jag svarar på en specifik del, så det var inte meningen att fulcitera. Allt går ju att läsa genom att klicka upp till ditt inlägg ändå, och delen jag klippte bort tolkade jag som en mer tillämpad beskrivning av det jag citerar så jag tyckte inte det var relevant att ta med och ser inte riktigt varför det var så illa heller.

Men om jag ska bemöta även det så skulle jag hävda att åtminstone i förskolan har de en fördel gentemot hemmen och det är "grupptryck". Dvs mina barn har ätit massor i fsk som de inte velat ha hemma för att de andra barnen äter. Nu i skolan är det däremot svårare och skolbarnet provar mer hemma än i skolan. Men det har som sagt ingenting med den grova indelningen du gör av kött=gott och vegetariskt=blandat och inte uppskattat att göra.

I min kommun får skolbarn två rätter att välja mellan medan förskolornas matsedel består endast av en maträtt, vilket gör att förskolorna - i mitt tycke - serveras alldeles för mycket vegetarisk mat. Det är tyvärr inte det som barnen föredrar.
Tyvärr är det ett problem jag ser, att det finns en positiv interferens i att vegetarisk mat är billigare att göra, barnen äter mindre och det betraktas som något positivt för klimatet och även för hälsa. Win-win-win för alla utom barnen som finns i verksamheterna. Det som faller undan är det som egentligen är det enda centrala, att se till att barnen får i sig näring för att orka hänga med i undervisningen.

Sen tycker jag att ordet tvångsvegetarisk är ett populistiskt trick som verkar ha lyckats i genomslag i media, men missar poängen.

Att maten är god.

Jag stör mig på att vegetarisk mat inte anses smaka tillräckligt bra.
Det beror inte på att den är vegetarisk utan på att den är dåligt tillagad.

Dåligt tillagad mat smakar dåligt oavsett om den innehåller kött eller inte.

För egen del är jag all-ätare.

Det som faller undan är det som egentligen är det enda centrala, att se till att barnen får i sig näring för att orka hänga med i undervisningen.
Det behövs inte något kött för det.

Maten behöver bara smaka bra och ha rätt näringsinnehåll.

Men visst, vi kan köra lever och blodpudding och se hur många som äter av det.
Eftersom att det är just vegetarisk som verkar vara problemet.

Att maten är god.

Problemet är att vissa substitut inte är så goda. Barnen gillar korv stroganoff men stroganoff på vegokorv är inte alls lika populärt.

Att maten är god.

Du har en bra poäng där.

När man lagar och serverar mat så bygger man samtidigt upp ett förtroende hos de som äter den.

Om jag hade lagat en rätt med tofu hemma så hade min tonåring ätit det eftersom hon har stort förtroende för min matlagning. Hade skolan serverat tofu så hade hon inte ens lagt upp det på sin tallrik eftersom hennes förtroende för skolans matlagning är mycket lågt. Det är nåt som skolorna borde ta hänsyn till och anpassa sig efter om de vill att eleverna ska äta lunchen.

Tja med minskande budget till skolan är det väl bara att göda upp ungarna med danskt fläsk, holländskt nöt, kinesisk broiler och mängder av högprocessad korv av mysteriskt urspung och innehåll (Gud förbjude att de får i sig något vegetarisk - som pannkaka, falafel eller filmjölk. Nej hua sådant äter inte barn)

Jag börjar tröttna på köttmaffians jefla gnäll. "Varför måste vegetarisk mat härma köttmat. Vegetariska köttbullar och vegetarisk korv kan man ju inte tillåta". Samma person i nästa diskussion "barn äter inte vegetarisk mat för det är bara konstiga grytor och röror" :banghead:

Bra animaliskt baserad mat är dyr räknat i pengar. Billig animalisk mat är dyr på alla andra sätt att räkna.

Tja med minskande budget till skolan är det väl bara att göda upp ungarna med danskt fläsk, holländskt nöt, kinesisk broiler och mängder av högprocessad korv av mysteriskt urspung och innehåll (Gud förbjude att de får i sig något vegetarisk - som pannkaka, falafel eller filmjölk. Nej hua sådant äter inte barn)

Jag börjar tröttna på köttmaffians jefla gnäll. "Varför måste vegetarisk mat härma köttmat. Vegetariska köttbullar och vegetarisk korv kan man ju inte tillåta". Samma person i nästa diskussion "barn äter inte vegetarisk mat för det är bara konstiga grytor och röror" :banghead:

Bra animaliskt baserad mat är dyr räknat i pengar. Billig animalisk mat är dyr på alla andra sätt att räkna.
Pankaka var väldigt populärt i våran klass. Älskade skolans tjockpankaka.

Däremot på reportaget jag såg så serverades det grön "carbonara" med ärter och tofu. Skulle jag prova tofu någonsin skulle det vara hos någon som faktiskt kan laga toppen mat (vilket skolan inte är känd för) och varför ska det envisas med att kallas för saker som redan existerar och är specifikt till det namnet. Jag äter en del vegetariskt. Men jag skulle aldrig någonsin petat på den rätten.

Frågan är ju vad man ska ha istället för
korv med kött i, och som pengarna räcker till?
Substituten för kött är dyra.
Medan goda vegetariska råvaror är billiga.

Baljväxter och spannmål är rika på protein.
En fullkornspasta med en riktigt god sås är billig och bra mat.
Fixeringen vid kött som proteinkälla är ett av problemen.
Det har jag faktiskt lärt mig här på Bukefalos.

Mackor är inte något dåligt alternativ näringsmässigt och det äter i princip alla barn.

Jag läste om någon komun som nu köper in kött från jägare till skola och äldreboenden. Det blev betydligt billigare, godare och mer näringsriktigt när de tog hand om matlagningen själva. Undrar om de inte även hade avtal med några bönder. :up:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka