Jag diskuterar vegetarisk mat vara eller inte, det trodde jag tråden handlade om. Jag argumenterar ju mot de som hävdar att det finns en motsättning mot vegetarisk mat och mat som barn äter. Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att maten ska vara vällagad och självklart är huvudsyftet i en skolmatsal att barnen ska bli mätta. Möjligen har @sjoberga tagit något av mina svar på en annan användares inlägg och satt i ett annat sammanhang?Jag tänker att vi nog pratar förbi varandra?
Om du uppfattat det som att det drivs en tes att vegetarisk mat inte bör serveras i skolan för att "barn äter ju inte det", så förstår jag din invändning och håller med. Självklart bör vegetarisk mat serveras i skolan, och det har det väl också gjort på de flesta ställen i alla tider tänker jag mig.
Men om man vänder på det och tolkar ditt inlägg som att, nej vad barn äter och inte bör man inte ta hänsyn till utan menyn ska väljas efter "mest nyttigt per krona/energienhet/vad man nu mäter" och sedan får barnen äta det som bjuds, så håller jag inte med i din invändning.
Nu hårddrar jag det, men poängen är just att vi kanske diskuterar olika saker och tolkar budskapen på olika sätt i tråden.
Vad barn äter och inte tycker jag att man utgår från erfarenheten i matsalen, och inte några fördomar på nätet om huruvida barn generellt gillar vegetarisk mat eller inte. Att ha med barnens faktiska ätande vid menyplaneringen kan slå både på vegetariska rätter och kötträtter tänker jag, så det behöver inte ens vara något som sätter dessa alternativ emot varandra, annat än just när det extrapoleras till att bara serveras vegetariskt eller att alltid servera kötträtter. Och det tycker åtminstone inte jag behöver vara det val man står mellan.
Utöver att barn ska bli mätta så tycker jag också att skolmat ska vara nyttig, näringsriktig, följa livsmedelverkets rekommendationer och att man tar hänsyn till klimatpåverkan. Det är inte jag som hävdat att det finns en motsättning där
mellan.
Själva diskussionen har ju uppkommit av att det finns dom som inte tycker att det är skolköken som ska avgöra vad barnen serveras, utan att det är något man som förälder eller allmänhet ska påverka.